Meisje van 12 overwint kanker,en wordt van school getrapt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Meisje van 12 overwint kanker,en wordt van school getrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 14:21

Kaus

Re: Meisje van 12 overwint kanker,en wordt van school getrapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:23

Die eerste zin van je bericht slaat nergens op.
Maar het artikel is belachelijk, arm kind :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:24

Je eerste zin is ronduit radicaal en narrowminded..

Maar arme meid.. Volslagen belachelijk natuurlijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:28

Belachelijk. Zo'n kind zo juist extra hulp moeten krijgen zodat ze bij kan blijven met haar leeftijdsgenoten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:28

Oke, de generaliserende zin even negerend... is dit toch wel volkomen idioot... Dat kan toch niet anders dan dat er iemand heeft zitten slapen, naar cijfertjes heeft gekeken en een standaard brief gestuurd. Zonder te kijken naar eventuele bijzonderheden in een situatie?

Al zal het wel niet zo zijn, gezien het feit dat de familie dit oppakt buiten de school om. Als het om een misverstand ging, hadden ze het met school zelf nog wel kunnen oplossen.

Bizar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:30

wow bizar := Hopelijk helpt die aanklacht en mag ze terug. Al is het zo belachelijk dat ik niet weet of ik m'n kind nog wel op die school zou willen hebben... Maar je eerste zin is natuurlijk bullsh*t... en vooral nogal generaliserend.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 14:56

Hoe zo generaliserend.....Ik zeg DIE...Amerikanen,en niet alle Amerikanen....

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:58

djinnie schreef:
Oke, de generaliserende zin even negerend... is dit toch wel volkomen idioot... Dat kan toch niet anders dan dat er iemand heeft zitten slapen, naar cijfertjes heeft gekeken en een standaard brief gestuurd. Zonder te kijken naar eventuele bijzonderheden in een situatie?

Al zal het wel niet zo zijn, gezien het feit dat de familie dit oppakt buiten de school om. Als het om een misverstand ging, hadden ze het met school zelf nog wel kunnen oplossen.

Bizar.

Nu gaan ze daar ook wel snel (natuurlijk niet allemaal, even ter verduidelijking, ben anti-generaliserend) richting media en rechtzaken..

Ik hoop voor t meisje dat inderdaad het bovenstaande aan de hand is, maar of ik dan nog terug zou willen weet ik niet..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:01

papagroom schreef:
Hoe zo generaliserend.....Ik zeg DIE...Amerikanen,en niet alle Amerikanen....

Komt wel zo over als je het leest := Zet dan neer: Die mensen.
Als er hier iets gebeurd, zet je toch ook niet neer: Die Nederlanders zijn gestoord? :P

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:02

Wat belachelijk. Alsof ze voor de lol thuis bleef.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:06

Arm kind, echt belachelijk van de school.
Hopelijk kan ze snel weer gaan en wordt er dan meer rekening met haar herstel gehouden.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:08

Denk niet dat er hier een discussie over mogelijk is.
Is natuurlijk belachelijk!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:10

Wat een agressief taalgebruik in dat artikel. Ik vind het onprettig lezen.

Ik vind de gang van zaken trouwens ook onprettig, maar het is zo summier dat ik nauwelijks begrijp hoe dit nou gelopen is.

(Overigens, ook dichter bij huis kunnen kinderen met bepaalde beperkingen lang niet altijd naar school... http://www.npo.nl/zembla/22-04-2015/VARA_101372900
Dus voor we Amerika gaan veroordelen: ook wij zijn niet altijd in staat om in te spelen op behoeften die buiten de normale patronen vallen.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:18

Ik vraag mij eigenlijk af of dit wel het volledige verhaal is of dat een en ander uit zijn verband is getrokken met als doel sensatie. Het gaat er bij mij niet in dat een school dit doelbewust zo doet terwijl de situatie bekend is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:23

Mars, ik vind dat moeilijk in te schatten. Enerzijds kan ik me heel goed voorstellen dat dit niet het hele verhaal is. Anderzijds ken ik wel degelijk mensen die van een school of opleiding gestuurd zijn in bv een jaar dat een van hun ouders overleden was aan kanker, om precies dezelfde reden (teveel gemist en te lage resultaten). Dat is niet helemaal hetzelfde want ze zijn niet zelf ziek, maar wel een indicatie dat scholen soms wel heel rigide kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:28

Ik geloof er eerlijk gezegd niet al te veel van, vind het een nogal opruiend artikel.
En heel eerlijk, als die school mij niet meer zou willen, ging ik toch lekker naar een andere waar ik wel gewenst was?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:30

Bijzonder triest verhaal, maar hier gebeurt het ook gewoon. Zelf al meerdere keren meegemaakt. Van dreigen mer vmbo als ik een bepaalde operatie zou ondergaan tijdens mijn schoolcarrière op die school tot strafregels schrijven iedere keer dat ik naar het ziekenhuis moest en alles ertussenin.

Ohjajoh6: zo werkt het in Amerika niet. Vaak is er maar een school waar je naar toe mag. Ligt je huis gunstig zijn het er 2, maar middel schools liggen vaak zo dat je maar 1 keus hebt van de overheid.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:32

Het is ook afhankelijk of het om een middelbare school gaat of een vervolgopleiding. Ik werk op een middelbare school en wij mogen leerlingen niet van school sturen ( wel schorsen bij bijzondere omstandigheden ). Maar vervolgopleidingen mogen eisen, waaronder een maximaal uren absentie. Zo mocht je bij de lerarenopleiding die ik deed maar 20% missen. Als je meer miste dan mocht je niet in die periode tentamen doen. Dat werkt heel motiverend als je geen zin hebt.

Ik denk dat er in het geval van dat meisje gewoon een automatische brief vanuit de administratie is gestuurd en niet door de schoolleiding zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:37

StonedRomy schreef:
Bijzonder triest verhaal, maar hier gebeurt het ook gewoon. Zelf al meerdere keren meegemaakt. Van dreigen mer vmbo als ik een bepaalde operatie zou ondergaan tijdens mijn schoolcarrière op die school tot strafregels schrijven iedere keer dat ik naar het ziekenhuis moest en alles ertussenin.

Ohjajoh6: zo werkt het in Amerika niet. Vaak is er maar een school waar je naar toe mag. Ligt je huis gunstig zijn het er 2, maar middel schools liggen vaak zo dat je maar 1 keus hebt van de overheid.

Oh wat erg!! Dan begrijp ik gelijk, waarom dit voor pagina nieuws is inderdaad!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:39

Ik vind het verhaal van spitsnieuws wel erg door gespekt met opruiende woorden. Als ik het goed begrijp is het meisje sinds 2012 schoon en is ze in 2013, 2014 en deel 2015 (ongeveer in die periode) te weinig op school geweest. Daardoor moet ze van school. Concreet reist dan de vraag wist de school dat ze vaak ziek was vanwege de herstel van de kanker. Het is nog al eenzijdig vertelt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:42

Sammie, hoe ik het begrijp is het in 2012 geconstateerd. Ervanuit gaande dat ze de 'standaard' behandeling heeft ondergaan (de behandeling die zo'n 75% van de leukemiepatiënten krijgt) duurt die precies 2 jaar. Dan zou ze nu dus max een jaar klaar kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:44

Maar dat maakt dan uiteindelijk al niet eens meer iets uit eigenlijk Sammie. Als je maar 1 school tot je beschikking krijgt. Daar zou je gewoon om geen enkele reden van af getrapt mogen worden, school is toch verplicht? En dat voor het zogenaamde ultieme "Westerse" land zeg, i'm shocked!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:16

ohjajoh6 schreef:
En heel eerlijk, als die school mij niet meer zou willen, ging ik toch lekker naar een andere waar ik wel gewenst was?

Klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. Allereerst moet er inderdaad maar net een school zijn waar je terecht kunt. Ik weet niet precies hoe dat nou zit met de scholen in de VS, maar zeker als het een dunbevokte regio is heb je misschien helemaal geen keuze.

Daarnaast blijft het flink ingrijpend. Uiteindelijk is de afwijzing een beslissing van het schoolbestuur - mensen waar je als leerling verder niet mee te maken hebt. Maar je wordt als leerling wel weggehaald bij je klasgenoten waar je een band mee hebt. En of de docenten het er wel of niet mee eens zijn is niet bekend, maar het kan heel goed dat de meningen daarover verdeeld zijn, en dat die leerling wel degelijk van een deel van de docenten steun heeft.

Ook in Nederland is het niet zo eenvoudig. Scholen nemen hier bv elkaars aanbeveling nogal makkelijk over. Als 1 school oordeelt dat een leerling te moeilijk is, is diezelfde leerling vaak ook niet welkom op andere scholen. Het vinden van een school waar je wel welkom bent blijkt dan behoorlijk lastig te zijn, zeker op een passend niveau. (De reflex is: ga maar een niveautje of 3 lager. En daar haken die leerlingen af wegens totaal gebrek aan uitdaging en aansluiting.)
Ik linkte al naar de Zembla-uitzending, ook in Nederland zijn er duizenden kinderen en jongeren die gewoon simpelweg niet welkom zijn op een school, alle mooie woorden ten spijt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:25

Het gebeurt niet alleen in Amerika. Ik bleef wegens ziekte twee maal in 1 klas zitten (zou dus voor de derde maal die klas moeten doen) en kon vertrekken naar het speciaal onderwijs. Geen enkele school anders dan speciaal onderwijs mocht mij aannemen..... Terwijl er, behalve mijn ziekte die op dat moment voorbij was, niks speciaals meer aan mij was.
Gevolg was wel dat ik geëindigd ben met een Mavo diploma, terwijl ik van het VWO kwam. Maar VWO niveau op speciaal onderwijs bestaat (bestond) niet

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:29

Ik heb in die tijd ook problemen gehad met leerplicht ambtenaar omdat ik 17 was en dus leer plichtig. Jawel in Nederland. Gelukkig kwam men oude voortgezet onderwijs met het idee dat ik me daar mocht inschrijven. En mocht komen als ik me goed voelde. Als ik afwezig was schreven hun mij aanwezig. Deschool nam een groot risico maar ben ze super dankbaar