Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KoudbloedKim schreef:Ik denk dat je alleen kunt zeggen dat je een compleet eigen identiteit hebt, als je vanaf je geboorte alleen bent geweest (wat dus in de praktijk niet kan).
elenaMM77 schreef:als ik soms zie hoe hard bepaalde groepen mensen achter bepaalde roeptoeters aan lopen, dan denk ik wel eens bij mijzelf dat men geen eigen indentiteit heeft maar puur kuddegedrag vertoond.. met name als het gaat om het uitstoten van schapen die even wat anders zijn..
verder dan dat heeft iedereen een eigen identiteit, met die kanttekening dat veel mensen geneigd zijn die weg te stoppen om maar zo gelijk mogelijk aan de kudde te zijn en mee te blaten terwijl ze achter de herder aanhuppelen
Adrienne93 schreef:Ik denk het wel!
Iedereen heeft zn eigen mening, eigen smaak, eigen karakter. Veel kun je wel aanpassen, maar de ware ik blijft erin zitten...
Zo kun je je karakter best aanpassen ben ik van mening, maar de ware ik blijft toch boven komen zo af en toe en uiteindelijk zal het aanpassen je niet veel beter maken...
Daardoor heb je ook; *naam* zou echt geen vriend van mij kunnen worden want ...... (karakter, gedrag, motivatie etc.)
Stom voorbeeld... maar daarom denk ik wel dat een ieder zn eigen identiteit heeft, dat houdt het ook leuk en daarom moeten we dat ook respecteren...
nine1987 schreef:Adrienne93 schreef:Ik denk het wel!
Iedereen heeft zn eigen mening, eigen smaak, eigen karakter. Veel kun je wel aanpassen, maar de ware ik blijft erin zitten...
Zo kun je je karakter best aanpassen ben ik van mening, maar de ware ik blijft toch boven komen zo af en toe en uiteindelijk zal het aanpassen je niet veel beter maken...
Daardoor heb je ook; *naam* zou echt geen vriend van mij kunnen worden want ...... (karakter, gedrag, motivatie etc.)
Stom voorbeeld... maar daarom denk ik wel dat een ieder zn eigen identiteit heeft, dat houdt het ook leuk en daarom moeten we dat ook respecteren...
Ik denk dus niet dat iedereen een identiteit heeft, omdat deze in de loop van het leven altijd verandert.. Ofwel bewust doordat je je zelf wil veranderen.. Ofwel door druk van buitenaf..
En je ware ik blijft erin zitten.. Kan.. Maar dan kies je ervoor om je eigen identiteit niet uit te dragen..
En daarbij kan zelfs je ware ik veranderen.. Ook hier weer door gebeurtenissen in het leven, door invloeden buitenaf.. Name it..
Persoonlijk voorbeeld: Ik was vroeger altijd een bang en naiëf vogeltje.. Geloofde alles en iedereen op zijn blauwe ogen, en alle nieuwe dingen waren eng.. Denk ook maar niet dat ik ooit een weerwoord had tegen iemand..
Tegenwoordig laat ik me de kaas niet van het brood eten.. Ben niet bang om scherp uit de hoek te komen, of mijn mening te geven..
Wat is dan mijn ware ik? Het bange vogeltje? Of de zelfverzekerde vrouw?
Imho is mijn hele identiteit dus in de loop der jaren veranderd..
Hoe? Veel meegemaakt.. Dus invloeden van buitenaf..
Daarom ben ik wie ik nu ben.. En wie weet, maak ik in mijn leven nog meer dingen mee, waardoor ik weer heel anders in het leven sta en daar ook naar handel, bewust of onbewust..