Discussie - je hóeft er niet te werken!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Discussie - je hóeft er niet te werken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 00:05

Even een wilde stelling op Bokt gooien n.a.v. de welbesproken vakkenvuller.

Misschien denk ik wel veel te makkelijk maar.. je hóeft toch niet bij de AH te werken? Leuk dat je klaagt, maar dan ga je toch lekker ergens anders werken?

Brand maar los :)

elenaMM77

Re: Discussie - je hóeft er niet te werken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:07

als je anders een uitkering hebt, dan kun je er nog wel toe gedwongen worden.
immers je moet soliciteren..
en als je laaggeschoold bent kun je heel goed bij dit soort banen uitkomen uiteindelijk..

dus 'je hoeft er niet te werken' vind ik erg kort door de bocht.
want dan kun je kiezen voor een ander bedrijf.
waar je net zo belabberd zult verdienen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:08

Tsja, alsof je zomaar ergens anders wordt aangenomen... Zo makkelijk werkt het meestal niet helaas, zeker niet als je ook nog on- of laaggeschoold bent.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:11

Helaas is het aanbod werk lager dan het aantal werkzoekende.
Daarbij is sowieso het salaris van de topman van de pot gerukt en is het statement van de vakkenvuller (hij staat niet alleen) erg goed.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:29

Welke vakkenvuller? Waar gaat dit over? :) Zonder context is het een beetje moeilijk oordelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:42

Littera schreef:
Welke vakkenvuller? Waar gaat dit over? :) Zonder context is het een beetje moeilijk oordelen.

is al twee dagen in het nieuws?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:47

elenaMM77 schreef:
Littera schreef:

is al twee dagen in het nieuws?

Oh, dat! Ik dacht even dat het iets van bokt was, ik zou iets over het nieuws eerder in Nieuws en Maatschappij hebben verwacht. Mijn fout, sorry.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:49

Bij de Aldi solliciteren? verdien je 2x zoveel dan bij de AH.

Of een vak gaan leren...Als je een uitkering krijgt kan je vaak ook de mogelijkheid krijgen om te studeren

Lopende band werk verdient ook meer en ga maar zo door

Ja ik vind het zeker belachelijk dat zo'n topman zoveel verdient (te gek voor woorden) Maar een gediplomeerde verpleegkundige, die na een opleiding van 4/5 jaar aan de slag gaat op 19 jarige leeftijd krijgt ook minimum jeugdloon. Het volwassen loon begint pas op 23. Dus niet alleen bij de AH maar overal. Ik vind zeker dat vakkenvullers wel loonsverhoging mogen maar ga pas zeuren over volwassene loon als je 23 bent en niet zoals die gast op tv, die nog maar 19 is.

Laten ze eerst maar het jeugdloonleeftijd verlagen, want ook jeugdigen met diploma's moeten rondkomen van een jeugdloontje

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 00:54

Het is wel gek dat je vanaf je 18e als volwassene berecht wordt, maar niet als volwassene beloond.
Echter is het voor deze functie ook zo, dat iemand van 15 het ook kan. Dus stel ze gooien het loon voor de 19 jarige vakkenvuller omhoog naar een volwassenen loon, dan is deze man zij. Baan zeker kwijt, want dan nemen ze gewoon nog meer 15-jarigen aan.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 01:23

LauraMc schreef:
Even een wilde stelling op Bokt gooien n.a.v. de welbesproken vakkenvuller.

Misschien denk ik wel veel te makkelijk maar.. je hóeft toch niet bij de AH te werken? Leuk dat je klaagt, maar dan ga je toch lekker ergens anders werken?

Brand maar los :)

veel scholieren onder ons zullen inderdaad niet voor zichzelf moeten werken. Maar er zijn ook best wat mensen die (zoals ik) moeten werken voor het dak boven het hoofd. Zodra ik geen inwoningskosten betaal is het snel klaar en kan ik gewoon een kamer gaan zoeken, ik vind dit ook redelijk normaal, er groeit geen geldboom in de tuin en ik kan prima een baan naast mijn schoolwerk hebben.

Het zal dus enorm schelen of ik bij de AH werk en geen cent verdien, of dat ik bij de AH werk en een normaal loon ontvang.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 02:12

LZP >> NM

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 03:26

Het is van alle tijden dat er een jeugdloon is.
Niet prettig als je met je 18 het huis uit bent en fulltime werkt.
Bijna niet mogelijk om dan rond te komen.
Maar dat is het voor een volwassene met een kindje en minimum loon ook niet.

Vergelijken met de bobo's.
Niet doen wordt je alleen maar verdrietig van.want het gaat nergens over wat die verdienen.
Dat ze meer verdienen oké. Maar dit is buitensporig.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 06:48

Inderdaad hoeft hij er niet te werken, maar als hij geen keus heeft... (Nog) geen diploma oid, dan is er niets anders waar hij beter betaald krijgt.
Al mag hij imo niet zeuren en moet hij blij zijn dat hij uberhaupt werk heeft. Dat heeft hij juist te danken aan zijn leeftijd en zijn lage salaris, want op je 23e moet je smeken voor onopgeleid werk. Dan kost je teveel en hebben ze liever iemand met een jeugdloon, die idd precies hetzelfde werk kan doen..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:14

Precyll schreef:
Of een vak gaan leren...Als je een uitkering krijgt kan je vaak ook de mogelijkheid krijgen om te studeren

Want geen enkele vakkenvuller studeert? :=
Voor de meesten is het toch echt een bijbaantje...

En over het zoeken van een ander baantje. Zo makkelijk gaat dat niet, ik heb het zelf ondervonden toen ik weg moest bij de Jumbo. 18 jaar, alleen maar supermarktervaring en het aantal werkzoekenden is hier veel groter dan het aanbod van werk. Nu heb ik mazzel gehad dat ik bij een andere jumbo aan de slag kon, maar hoeveel afwijzingen ik wel niet heb gehad...

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:28

Ik ben het er niet mee eens dat je er niet hoeft te werken. De keuze is vaak beperkt. Ik zelf werk op zaterdag in een bloemen winkeltje, het is niet groot en zodra het rustiger is hoef ik niet te komen. Maar je kan niet altijd anders, zie maar iets anders te vinden in de buurt. Onmogelijk.

Mijn vader is ondernemer geworden toen hij zijn baan verloor 16 jaar geleden, soms draait het bedrijf niet goed en als mensen dat horen beginnen ze gelijk over dat ondernemer zijn een keuze is. Als de keuze is of een uitkering of voor jezelf beginnen, terwijl je thuis 6 monden hebt om te voeden lijkt de keuze toch snel gemaakt.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:37

Ik vind het echt de grootste onzin. Waarom denk je dat er zo weinig topmannen/vrouwen zijn? Omdat het een zware baan is met heel veel verantwoordelijkheid. Dat betekent niet dat ik 3 miljoen veroorloofd vind, maar ga je als vakken vuller niet vergelijken met een topman. Daarnaast is hij 19, valt hij onder het jeugdloon en de ah betaald al meer dan het absolute minimum. Daarnaast had hij niks te zoeken met deze vraag bij de AvA.

En ja, ik ben ook maar 20 en zit nu in mijn 3e jaar HBO en moet maar accepteren dat de regering heeft besloten dat er tot je 23 jeugdloon is. Pech gehad. Zodra ik mijn opleiding heb afgerond heb ik veel betere baankansen. vakken vullen is 'kinder' werk en daarvoor word je als jeugd voor betaald.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:01

Suus pepper als je straks in het gedrijfsleven werkt zul je zien dat jouw beeld over topmensen bijgesteld moet worden. :D zo'n zware baan is dat echt niet. Ze beslissen over grote bedragen en nemen strategische beslissingen, maar als ze een foute beslising nemen, dan worden ze weggestuurd met een platina handdruk en het bedrijf blijft achter met de ellende. Gemakkelijk gokken met andermans geld. Ze worden er zelf niet slechter van.
sterker nog, de meesten worden zwaar overbetaald.

het zijn de eigenaren van grote familiebedrijven, die pas echt zware beslissingen moeten nemen en gokken met hun eigen geld.

het minimum jeugdloon is eind jaren 60 ingevoerd en staat al jaren ter discussie. De Vakbobden zouden dit eens goed moeten aanpakken, want het de meeste jongeren werken volwaardig. En worden nu ontslagen als ze 23 worden en 'te duur' zijn.

minimum jeugdloon is achterhaalt en werkt contra productief

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:06

Ik weet dat als het mis gaat topmensen een flinke pot geld mee krijgen. Maar toch vind ik het zeer veroorloofd dat ze meer verdienen dan een vakkenvuller. Die is immers alleen verantwoordelijk voor het zakje kaas dat over datum is. En ja, ik ben cassiere geweest bij de AH. Het is nou eenmaal een BIJBAAN en geen volwassenenbaan.
Van mij mogen ze het jeugdloon opschroeven maar daar komt ook bij kijken dat ze dan liever oudere werknemers aan gaan nemen, omdat ze dan geen rekening hieven te houden met schooltijden.
Ik blijf erbij: jeugdloon is er niet voor niets, we mogen blij zijn dat er een minimum is. En als je het niet voldoende vind moet je gaan studeren en zeuren bij de vakbond. Niet bij de AvA, daar is dat absoluut niet voor bedoeld.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:10

suus_pepper schreef:
Het is nou eenmaal een BIJBAAN en geen volwassenenbaan.

Zeg dat nog eens tegen al die volwassenen voor wie deze baan wel hun gewone bron van inkomsten is ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:11

*effe googelen wat hier aan de hand is*

Hmmmmm <<)

Ik vind het een erg goede actie. :D :D Moeten meer mannen, en dan vooral de knappe mannen, vaker doen.

Ok, zonder dolle. Hij mag aandacht vragen voor het geen hij belangrijk vind. Hoe en waar moet hij zelf weten.
Simpelweg zeggen dat hij ergens anders kan gaan werken vind ik echt onzin. Hij werkt hier en heeft daar wellicht verder leuke collega's of er zijn andere zaken die hem daar houden.

Of hij meer geld gaat krijgen is natuurlijk vers 2.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:19

Top van hem! Zouden er meer mensen moeten doen. Helaas is het wel zo dat je er niet hoeft te werken maar geen keus is. Als je ziet hoeveel mensen ergens moeten werken omdat ze anders gekort worden op de uitkering enzo.
Helaas zit ik in diezelfde positie. Ik moet ergens werken maar werkte liever ergens anders. Neemt niet weg dat ik plezier in mijn werk heb.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:21

Suus peppef er is een verschil tussen miniumloon en minimum jeugdloon.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:21

Goof schreef:
suus_pepper schreef:

Zeg dat nog eens tegen al die volwassenen voor wie deze baan wel hun gewone bron van inkomsten is ;)

Die krijgen volwassen loon, ken voldoende volwassenen die bij de AH werken en die komen prima rond mét koopwoning en kinderen. Lijkt me hier niet aan de orde ;)

Daar ben ik mij van bewust Janouk. Maar hij valt nu onder jeugdloon. Als je dat wil veranderen moet je gaan stemmen met de verkiezingen.

Ik blijf erbij, zo werkt het nou eenmaal in NL en als je dat wil veranderen moet je naar de vakbond/politiek. Niet naar de AvA van Ahold.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:28

Goof schreef:
suus_pepper schreef:

Idd |o

Suus heeft heel makkelijk praten omdat je geld krijgt. Ipv er voor werkt en je daarmee alles moet betalen en dat dat niet eerlijk verdeeld is terwijl je wel als 18+ gezien word als volwassen behalve in je loon.
Dan hoef je niet te kijken naar je geld waar je keihard voor werkt maar veel minder krijgt dan je collega die bijv 24 is en dus stuk meer krijgt.

En onder de 23 kun je ook (samen) wonen en krijg je toch nog echt geen volwassen loon.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 17-04-15 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:30

suus_pepper schreef:
Daar ben ik mij van bewust Janouk. Maar hij valt nu onder jeugdloon. Als je dat wil veranderen moet je gaan stemmen met de verkiezingen.

Ik blijf erbij, zo werkt het nou eenmaal in NL en als je dat wil veranderen moet je naar de vakbond/politiek. Niet naar de AvA van Ahold.

bij een supermarkt werken verschaft niet zomaar een hypotheek.. ongeacht of je een volwassene loon hebt.. dan heeft of de andere partner nog een goedbetaalde baan.. of er is al geld/oud geld aanwezig waarmee het huis gefinancierd is.

hoe je het ook wend of keert een gewone baan bij een supermarkt is geen vetpot, alleen de manager zal een redelijke hypotheek kunnen versieren.. de kassajuffrouw of de dame achter de vleeswaren verdiend daarvoor gewoon te weinig en de huizenprijzen liggen daarvoor te hoog.