Hoe kun je goed verdienen? Want daar draait het om..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

Hoe kun je goed verdienen? Want daar draait het om..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 23:16

Hey ,
Ik ving laatst een opmerking over tussen 2 medeleerlingen (4 havo) waarbij iemand zei , ik wil dit worden maar dat verdiend toch helemaal niet. Ze kwamen tot een conclusie dat ze iets wouden worden wat veel verdiend. Dit is een tijdje in mijn hoofd blijven hangen. In mijn ogen ben je al rijk geboren of heb je veel geluk. Ik bedoel hiermee hebben je ouders stukken grond van minstens 20 hectare of win je ooit een leuk prijsje uit al die loterij's die er tegenwoordig zijn. Of kom je gewoon een goed verdienende partner tegen of heb je echt een hersencapaciteit van boven de 130 en vind je bijvoorbeeld een nieuw medicijn uit. Maarja dat is havo net tussen de schip en wal in zeg maar. De meeste zijn absoluut niet dom maar zeker ook niet weer zo bijster slim als de gemiddelde vwo'er.. dus mijn hele discussie die ik nu wil aansnijden is hoe kun je in jouw ogen rijk worden met een havo diploma? En eigenlijk heb je over of geld je toegewijd is toch helemaal niet veel over te zeggen?
Ik wil hierbij ook nog vermelden van geld word je absoluut niet gelukkig maar deze stelling kwam gewoon laa

Palmera

Re: Hoe kun je goed verdienen? Want daar draait het om..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:13

Het is (denk ik) heerlijk als je geen financiële zorgen hebt.
Maar als je ziet hoe sommige rijken het presteren om met hun rijkdom om te gaan..... Nee hoor, dan denk ik dat de meeste mensen die minder hebben wel rijker van geest te noemen zijn.

Wil je perse rijk worden en heb je geen rijke vader of man? Dan is het simpelweg jezelf keihard naar de top werken. Of iets heel slims en unieks verzinnen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 03:01

Rijk willen worden is absoluut leuk, maar rijkdom is ook iedere dag met plezier naar je werk kunnen gaan, je zit er immers 8 uur per dag. Ik heb een heel goed verdienende baan gehad waar ik n maagzweer van kreeg, en nu iets minder verdienend (nou ja inmiddels valt dat ook mee) maar leuk, uitdagend werk in een goede sfeer met mogelijkheden om me te ontwikkelen. Je wordt maar beperkt blij van die bijschrijving op je bankrekening iedere maand als je je werk niet leuk vindt waar je veruit de meeste tijd doorbrengt :D .

Daarnaast zegt een diploma niet alles en moeten ook die vwo 'ers vaak gewoon 'onderaan' beginnen (ik wel iig ;) ) en simpelweg keihard werken dus ik denk dat je 'rijk' anders moet bekijken. En verder, hard werken, veel uren maken, eventueel diensten draaien helpt met toeslagen...maar er is geen easy way to big money, anders zou iedereen dat idd wel doen :P Je vraag is een beetje zoals al die mensen die 'beroemd' willen worden, en niet in eerste instantie vanwege hun liefde voor muziek of acteren ofzo.. 'beroemd worden' op zich is denk ik net als 'rijk worden' geen 'echt' doel..

Zoek uit waar je goed in bent en wat je leuk vindt, en ga dat verder ontwikkelen. Als je dan gewoon 'normaal' kunt leven zul je merken dat al die materiële dingen niet 'echt' gelukkig of rijk maken, doen wat je leuk vindt wel. Beste advies dat deze oude drol van bijna 32 je kan geven :D (En ja, ook ik droom heus af en toe wel eens over het winnen van de lotto :+ :D )

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 03:06

Van geld wordt je niet gelukkig..
Noem mij maar kortzichtig, maar nooit geldproblemen hebben en kunnen doen en laten wat ik wil, bezorgt mij echt een hoop geluk. De dieren die ik ervan kan kopen bijvoorbeeld, maken mij gelukkig. Of mooie spulletjes. Jahoor geld maakt mij gelukkig :'). (Tot zover natuurlijk, dat wel)
En je hebt het zelf altijd in de hand. Ik studeer rechten en ik hoop toch ook een mooi salaris te gaan verdienen. Mijn ouders zijn niet zeer welvarend, gewoon een standaard gezin en niemand in mijn familie schopte het zo'n beetje hoger dan mavo.. Veel heb je zelf in de hand. Daarnaast vind ik wel dat je altijd moet kiezen voor iets wat je leuk vindt. Soms is dat lastig, want realistisch gezien zijn er zoveel dingen die me leuk lijken, maar waarvan ik weet dat ik er niks mee verdien, dus valt dat wel af. De gouden middenweg vinden. Het is onzin dat je met een havo diploma niet aan de beste banen zou kunnen komen. Havo is een prima niveau voor een verdere opleiding! Daarnaast zijn er genoeg briljante mensen die helemaal geen diploma's hebben. :+

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 03:14

ik ben van mening dat geld verdomde handig is, maar zeker niet het belangrijkste :Y) ik heb geweldige ouders en lieve vrienden, mijn paard, kat en huis. Dit is mij heel veel waard en dat is waar ik momenteel heel gelukkig van wordt.
ik werk zelf in de zorg. En nee dat is geen vetpot, maar ik ga elke dienst met veel plezier naar mijn werk. Dat vind ik heel wat waard en doe dat liever dan dat ik een onwijs goede baan heb waar ik het niet naar mijn zin heb.
Wat Kjoetie hierboven benoemd, diensten draaien met toeslagen (dit doe ik met voorkeur ook, draai nu ook een nachtdienst :+ )

Doe iets wat je leuk vind, daar wordt je uiteindelijk gelukkiger van :j

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 03:20

Cinderella, je hebt t zeker niet altijd in de hand.. Vriendin van me heeft ook rechten gestudeerd, studeerde af toen de arbeidsmarkt instortte, kwam niet in haar sector aan de slag en heeft nu pas sinds 2 jaar eindelijk de boel een beetje op de rit (maar rijk zou ik haar niet noemen). Andere vriendin studeerde bedrijfseconomie (ook met belangrijkste idee, dan ga ik goed verdienen), ging werken en kwam erachter dat de dagelijkse werkpraktijk haar niet lag, ze verpieterde helemaal tussen de stoffige accountants. Die staat inmiddels dolgelukkig voor de klas :) Je verdient als starter na je afstuderen meestal ook niet direct een fantastisch hoog salaris hoor (alleen groei je met n hogere opleiding wel vaak verder door). En geen geldzorgen en kunnen doen wat je wil of echt ríjk daar zit imo ook nog wel een groot grijs gebied tussen..

Ik kom overigens uit n heel volks gezin, ook enige in de familie met een universitaire opleiding maar de eerste jaren verdienden mijn neefjes zonder diploma in de asbestsanering toch echt meer dan ik hoor ;) Gouden middenweg is wel heel erg waar denk ik, ik zou niemand aanraden om paardenhouderij ofzo te gaan doen.. Als t niks uitmaakte werkte ik wel als vrijwilliger op n zorgboerderij ofzo ipv bij de gemeente :') wat dan wel moet iedereen idd zelf uitvinden.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 03:37

Ik vind dit allemaal heel kort door de bocht. Waarom zou je als HAVO'er niet rijk kunnen worden en als VWO'er wel? Ik denk dat beiden even veel kans hebben om rijk te worden. Ander punt is dan, wat is rijk? Moet je miljonair zijn of ben je met €50.000 spaargeld ook al rijk?

In mijn opinie heeft rijk kunnen worden niks te maken met het papiertje dat je hebt behaalt, iedereen kan rijk worden, maar dat ligt er maar net aan hoe je je leven aanpakt. De een is daarbij ook nog eens eerder tevreden met wat hij/zij heeft dan de ander. Die geen voelt zich dan misschien wel heel rijk, terwijl een ander daar hevig op neer kijkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 05:10

Als het gaat om diploma's en baankansen: ik heb een oudere zus met havo-mavo-havo-hbo prop-jaaaaarenlang laaggeschoold werk en zichzelf opgewerkt tot HBO plus banen.
Ik heb een broer die mavo op een lom school- MBO van laag naar hoog- HBO - stuk universiteit heeft gedaan.
Zelf havo (te lui voor vwo) , gaan werken, TIG halve studies, werk nu met een hoogbegaafd IQ in ongeschoold werk.
Ik was de slimste en de makkelijkst lerende en ben uiteindelijk nergens gekomen.

Het is allemaal maar wat voor motivatie je hebt.

Die mensen die de drive hebben om rijk te willen worden en daarvoor willen werken, die komen wel richting goed verdienende banen.

En met havo is de route kort, jaartje HBO prop en door naar de universiteit. Is een even lange route als vwo.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 05:13

Ik werk voor iemand die in de top 10 van rijkste mensen van Australië zit. Ik woon en werk op hun terrein. Het is achterlijk groot over THE top en mooi, maar no wat dat ik dat leven zou willen hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 06:07

Tja wat is rijk...

Gewoon een goed verdienende baan zoeken die je ook nog leuk vind is het makkelijkste, en dat heb je zelf in de hand :)

Ik werk in de zorg en verdien meer dan gemiddeld geloof ik. We wonen in een goedkoop huis waarvan de maandelijkse hypotheek ong. 10% van ons gezamenlijke netto inkomen is. Autos en truck zijn afbetaald dus ja er blijft een hoop over voor leuke dingen en sparen...

Dat vind ik rijkdom. Ons nooit zorgen hoeven maken over geld of rekeningen, we zijn beide gezond en jong genoeg om leuke dingen te doen :)

Ik heb de havo nooit afgemaakt overigens... Via de LOI wel mn mavo diploma gehaald uiteindelijk. Op een stal gewerkt totdat ik erachter kwam dat dat kei en keihard werken is voor een honger loontje. Erg leuk, maar besloten om terug naar school te gaan. Hier ingestroomd in HBO en nu bezig aan mn Masters ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:57

Ik denk dat je het niet eens echt aan de 'verdienen' kant moet zoeken maar aan de 'uitgeven' kant.
Er zijn mensen met een zeer riant salaris die toch maandelijks tekort komen of weinig overhouden.
Je kan van een kleiner salaris ook sparen. En je zal merken dat als je spaargeld hebt, je meer gaat overhouden op den duur. Met geld maak je geld. Je kan uiteindelijk een huis kopen, daar eigen geld instoppen en minder hypotheek gaan betalen en dus weer meer overhouden.
En je gaat jezelf heus wel opwerken. Je wordt ouder en groeit door in je functies, ook al is het een kantoorbaan. Als je wilt en gemotiveerd bent dan ligt er een wereld voor je open.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:58

Libera schreef:
Ik heb de havo nooit afgemaakt overigens... Via de LOI wel mn mavo diploma gehaald uiteindelijk. Op een stal gewerkt totdat ik erachter kwam dat dat kei en keihard werken is voor een honger loontje. Erg leuk, maar besloten om terug naar school te gaan. Hier ingestroomd in HBO en nu bezig aan mn Masters ;)

Wauw wat goed. Knap hoor. Ik ben na de HAVO niet doorgegaan maar wel later nog een HBO gedaan.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:05

Nog afgezien van de vraag: Wat is rijk? Als je havo doet en je kiest na je examen een opleiding waarmee je een beroep kan doen waar vraag naar is (dus vergeet populaire opleidingen als communicatie bijvoorbeeld) dan zul je een heel leuk inkomen gaan verdienen. Er is een grote vraag naar mensen in bijvoorbeeld de technische sector. Ga praten met de decaan en met mensen die op uitzendbureaus werken. Zij weten waar behoefte aan is en kies dan iets dat bij je interesse past. Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt wel :)) omdat je daarmee vrijheid kan 'kopen'.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:07

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat je het niet eens echt aan de 'verdienen' kant moet zoeken maar aan de 'uitgeven' kant.
Er zijn mensen met een zeer riant salaris die toch maandelijks tekort komen of weinig overhouden.

Helemaal mee eens! :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:09

Tsja geld is wel belangrijk hoor.. Als je maandelijks alles kunt betalen en nog een leuk zakcentje daarnaast overhoudt; prima! Ik verdien ook niet veel, werk ook parttime (ongeveer 20 uur per week nu, varieert nog wel eens :+ ). Toch heb ik met mijn vriend een koophuis, kat en paard. En we komen in principe niet te kort. Voor grote uitgaven moeten we wel sparen maar dat vind ik ook normaal.

Wat ik hiermee wil zeggen, ik denk dat het er ook aan ligt hoe je met je geld omgaat. Van een modaal salaris kun je ook meer dan prima leven en je af en toe wat luxe permitteren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:14

Havo is allereerst bovengemiddeld,

jezelf dus niet bijster slim noemen is een beetje raar.. kijk maar naar een gemiddelde lagere school klas, hoeveel gaan er naar het vmbo, hoeveel naar de havo en hoeveel naar het VWO, dan zit je uiteindelijk nog in het hoge segment..

daarnaast zegt de middelbare ook nog niets over je toekomstige inkomen.. Iedereen begint lager dan wanneer ze 10 jaar ervaring hebben.. Je kunt nog doorstuderen.. En een startende HBO'er of WO begint echt niet met een matig salaris. Sommige HBO'ers starten met een salaris waar iemand in een lagere functie (ook al hebben ze afrond WO bij wijze van spreken) niet aan zal komen binnen de functie.

havo is echt niet tussen het wal en het schip. je hebt alle kansen van de wereld erna..
vergeet niet het grote verschil tussen WO en HBO.. De meeste mensen op de werkvloer heeft men nodig vanuit MBO of lagere geschoolden, daarboven heb je een stel managers nodig die meestal HBO zijn opgeleid, nog minder WO'ers zijn er nodig. De werkvloer is een piramide.. hoe hoger opgeleid hoe minder functies beschikbaar binnen het gemiddelde bedrijfsleven..

Het ligt dus helemaal aan de beroepskeuze en de gekozen studie wat je kansen op werk zijn, en of dit werk goed betaald wordt.. En wat je bereid bent daarin te investeren aan tijd en financiële middelen..
Een piloot verdiend veel, maar vergeet niet de anderhalve ton schuld waarmee hij/zij start.

Een havo of zelfs VWO diploma is niets anders dan een stuk papier, de waarde, als je toilet papier tekort komt is het zeer waardevol.. Het gaat erom wat je daarna gaat doen..

ik ken iemand die het advies LBO kreeg op de lagere school (laagste niveau VMBO tegenwoordig).. Hij weigerde en ging mavo doen want zijn droom was om piloot te worden. De directeur op de lagere school lachte er wat meewarig om, een kinderdroom moet je maar niet verstoren.. inmiddels is de jongen piloot, met een baan (wat tegenwoordig ook bijzonder is).

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:26

Hoe je geld kan verdienen? Gewoon willen werken en aanpakken. Heel veel denken een baan te vinden alleen op een mooi papiertje, in real life snappen ze er weinig van. Bovendien, VMBO en daarna een opleiding voor een vak waarbij je met je handen moet werken, kan heel goed uitpakken.
Veel ouders op de lagere school waren zo fanatiek dat de kinderen bijles kregen om maar zo hoog mogelijk te scoren, en dan maar opscheppen. Dan zie je dat arme kind van VWO ieder jaar afzakken naar een niveau lager omdat het op zijn tenen loopt, waarbij vaak ook andere problemen ontstaan. En van veel latere studies zag ik de afgestudeerden ook soms gewoon niet verder komen dan achter de kassa van de supermarkt.
Kijk wat je wilt, kijk wat je aankan en houdt rekening met de arbeidskansen en dan: doe je best en werk ervoor. Een advocaat heeft tenslotte ook een automonteur nodig, anders kan hij gaan fietsen.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:32

De topmensen hebben vaak helemaal geen diploma maar een goede handelsgeest..... Als je 'veel' wilt verdienen, moet je inzet tonen. En het echt willen. En voor die twee dingen, heb je geen diploma nodig. Tja, als je bijvoorbeeld dierenarts wilt worden, heb je wel een diploma nodig. Maar er zijn ook veel mensen die eerst HAVO hebben gedaan en later nog VWO. Wederom; kwestie van doorzettingsvermogen.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:35

Ik ben ook heel rijk, heb 2 gezonde kinderen <3

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:39

Lis_Ol schreef:
ik ben van mening dat geld verdomde handig is, maar zeker niet het belangrijkste :Y) ik heb geweldige ouders en lieve vrienden, mijn paard, kat en huis. Dit is mij heel veel waard en dat is waar ik momenteel heel gelukkig van wordt.
ik werk zelf in de zorg. En nee dat is geen vetpot, maar ik ga elke dienst met veel plezier naar mijn werk. Dat vind ik heel wat waard en doe dat liever dan dat ik een onwijs goede baan heb waar ik het niet naar mijn zin heb.
Wat Kjoetie hierboven benoemd, diensten draaien met toeslagen (dit doe ik met voorkeur ook, draai nu ook een nachtdienst :+ )

Doe iets wat je leuk vind, daar wordt je uiteindelijk gelukkiger van :j

En hoe betaal je jouw lieve kat, paard en huis? Met geld! Ja ik vind geld ( ja misshien stom) toch een van de belangrijkste dingen. Als ik veel geld zou hebben zouden mn familie en vrienden niet weggaan dus geef mij ook maar geld erbij haha :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:40

zillionke schreef:
En eigenlijk heb je over of geld je toegewijd is toch helemaal niet veel over te zeggen?

Ik proef hier een beetje 'wie voor een dubbeltje geboren is, zal nooit een kwartje worden', maar daar ben ik het niet mee eens :) Ja, sommige mensen worden met meer talent/vaardigheid etc. geboren, maar je hebt er uiteindelijk zelf een grote hand in wat je daarmee doet, of je dat (verder) gaat ontwikkelen of niet.

En dan zijn er ook nog 'kwartjes' die ervoor kiezen 'dubbeltjeswerk' te doen, simpelweg omdat ze daar gelukkiger van worden :) Ik zou in het bedrijfsleven veel meer kunnen verdienen, maar kies ervoor om in de zorg te blijven omdat daar mijn hart ligt.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:45

Vergeet niet; Gezond zijn is je rijkdom.
Maar... Geld maakt het leven wel makkelijker.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:46

Ga de olie in en werk jezelf op binnen een boorplatform. Niveau is daar niet van belang. Er zijn meerdere soortgelijke beroepsgroepen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:49

Hier een gymnasiast die niet gelukkig werd van de gekozen universitaire opleiding... dus HBO gaan doen. Ingeschreven in de "goede tijd" toen er een baangarantie bij je diploma werd gegeven. Helaas gebeurde er ondertussen het één en ander in onze economie en stond ik mét diploma, maar zonder baan mooi te kijken....
In mijn vakgebied was dus helemaal niets meer te vinden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:23

Mijn baas is zo rijk als de zee diep is, zijn vrouw is vorig jaar gestorven aan longkanker.
Hij heeft door +€100 000 haar nog 2 jaar langer een comfortabel kunnen geven, via wegen die de normale dokters en ziekenkas niet volgen.
Zo heeft ze haar kleinkind nog kunnen zien geboren worden en gedoopt etc.
Genezen konden ze haar niet maar het heeft toch een verschil gemaakt.

Van geld word je mss niet gelukkig maar van veel dingen die je ermee kan kopen/oplossen wel.

Ik ben totaal niet rijk geboren, heb geen uitzonderlijke studies gedaan, maar ben nu al 2 jaar bezig met opleidingen, bijscholingen en heb nog 2 jaar te gaan en dan neem ik het bedrijf waar ik nu werk over.
Het kost veel inspanningen, maar dat heb ik er voor over. Om mijn eigen baas te worden en daarmee een mooi inkomen te creeeren. Maar daar komt wel meer bij kijken dan 40u per week werken. Dan stopt het nooit en dat moet je ook willen.

Voor mij draait het toch wel om een goed inkomen te creëeren, zodat ik een leven kan leiden zoals ik het wil, wat toch wel een definitie van gelukkig zijn is.

Snap de negatieve bijklank aan 'rijk' willen worden ook niet.
Iedereen wil graag rijk worden, er zijn volgens mij weinig mensen die nee zouden zeggen als je de lotto kon winnen zonder een lotje te kopen.
Alleen niet iedereen heeft er hetzelfde voor over...