Man ondergaat eerste hoofdtransplantatie ooit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Man ondergaat eerste hoofdtransplantatie ooit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 13:35

Bron: http://metro.co.uk/2015/04/08/this-man- ... o=facebook

Een terminaal zieke man heeft aangeboden om de eerste persoon in de wereld te worden om een hoofdtransplantatie te ondergaan.

Valery Spiridonov, 30, heeft een zeldzame spier aandoening, de ziekte Werdnig Hoffman.
Hij heeft zichzelf nu naar voren gebracht om de eerste operatie in zijn soort te ondergaan nadat Dr. Sergio Canavero beweerde dat hij de mogelijkheden heeft om iemands hoofd eraf te snijden en te bevestigen aan een gezond lichaam.

De heer Spiridonov, een computer wetenschapper in Vladimir, 120 mijl van Moskou, vertelde MailOnline: 'Mijn beslissing is definitief en ik niet van plan om van gedachten te veranderen.

'Ben ik bang? Ja natuurlijk ben ik dat. Maar het is niet alleen heel eng, maar ook erg interessant.

Maar je moet begrijpen dat ik niet echt veel keuze heb. Als ik deze kans niet probeer, zal mijn lot zijn erg verdrietig zijn. Met elk jaar wordt mijn toestand steeds erger. '

Dr Canavero verwacht zijn plannen voor een hoofd transplantatie later dit jaar aan te kondigen.

In de meest elementaire begrippen, zou de procedure o.a. betekenen dat het ruggenmerg wordt vastgelijmd.
Zodra het allemaal is dichtgenaaid, zou de patiënt voor gedurende vier weken in coma gebracht worden zodat het hoofd er niet af kan vallen.

Mr Spiridonov toegevoegd: "Ik kan mijn lichaam nauwelijks beheersen. Ik heb hulp nodig elke dag, elke minuut. Ik ben nu 30 jaar oud, hoewel de mensen zelden leven tot hun 20e levensjaar met deze ziekte."

Foto's van Mr. Spiridonov en originele artikel hier.

Ik vind het maar bizar en vraag me af in tot hoeverre dit echt waar is. Een hoofd vastlijmen aan een gezond lichaam? Bizar. :')

Ailill

Re: Man ondergaat eerste hoofdtransplantatie ooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:39

Erg interessant, hele kleine twijfel of dit echt is of niet. Vraag me wel af hoe 'iemand' uit zo'n heftige operatie komt, ik bedoel je hele zijn zit in je hoofd.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:40

30jaar jong pas ..

Ik snap wel dat als je erg aan het lijden bent dat je dit nog wil proberen voordat je dood gaat. ik twijfel eraan of het zal lukken.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 09-04-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:41

klinkt bijna als een verlaat 1 april grapje! maar ben heeel erg nieuwschierig

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:41

Ik zou het wel heel gaaf vinden als dit echt is, maar zelfs dan betwijfel ik of het ooit echt slaagt.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:44

Maar als je iemands hoofd eraf haalt en er een ander op 'plakt' veranderen de persoonlijkheid etc. niet? Of stoppen ze eerst zijn hersenen in het nieuwe hoofd?

Ben benieuwd of dit zal werken, lijkt me wel bizar ineens een heel ander hoofd te hebben

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:46

Ehh en van wie is dat gezonde lichaam dan?? Dat moet toch ook ergens vandaan komen?
Vind het maar een bizar verhaal kan bijna niet geloven dat het echt is. Dat zou namelijk een bizarre doorbraak in de wetenschap zijn. Alle ingewikkelde transplantaties overbodig, we lijmen je hoofd gewoon aan een vers lichaam vast :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:48

Tutti_Frutti schreef:
Maar als je iemands hoofd eraf haalt en er een ander op 'plakt' veranderen de persoonlijkheid etc. niet? Of stoppen ze eerst zijn hersenen in het nieuwe hoofd?

Ben benieuwd of dit zal werken, lijkt me wel bizar ineens een heel ander hoofd te hebben

Die hersenen zitten hier en daar ook nog ergens aan vast ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:49

Eliine schreef:
Ehh en van wie is dat gezonde lichaam dan?? Dat moet toch ook ergens vandaan komen?
Vind het maar een bizar verhaal kan bijna niet geloven dat het echt is. Dat zou namelijk een bizarre doorbraak in de wetenschap zijn. Alle ingewikkelde transplantaties overbodig, we lijmen je hoofd gewoon aan een vers lichaam vast :+

Van een donor, nu maar hopen dat het niet om een oudere dame van ergens in de 80 gaat }>

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:49

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:51

Zoiets moet toch eerst allang uitgeprobeerd zijn op muizen, honden of apen?

Ailill

Iris82 schreef:
Zoiets moet toch eerst allang uitgeprobeerd zijn op muizen, honden of apen?

Dat is het ook.

Selka

@Iris, in het andere topic wordt inderdaad beschreven dat sommige een filmpje hadden gezien van een aap die de weg compleet kwijt was na de transplantatie. Arme beest snapte er niks van.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:55

Het klinkt als iets fantastisch, maar ergens ook een keerzijde denk ik.

Je eigen "ik" zal niet echt veranderen denk ik, aangezien je hersenen ook mee "verhuizen". Maar zoals al geopperd waar komt dit gezonde lichaam dan vandaan? Is dat een orgaandonor die daarmee dus alle organen aan 1 patiënt doneert? Of zou je voortaan naast orgaandonor ook lichaamsdonor kunnen worden?

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar het vastlijmen van het ruggenmerg. Ik zie nu dus een potje lijm kwastje en een dokter voor mij :') Natuurlijk zal het niet zo gaan, maar wow...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:56

Selka schreef:
@Iris, in het andere topic wordt inderdaad beschreven dat sommige een filmpje hadden gezien van een aap die de weg compleet kwijt was na de transplantatie. Arme beest snapte er niks van.

Oeh dat is wel sneu, maar een dier kan je niks uitleggen een mens wel. Dus misschien dat het bij deze man beter gaat?

Hoop het, niks ergers denk ik dan volledig de weg kwijt zijn nadat je hoofd op een nieuw lijf geplakt is.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:00

Het lijkt me zo stug...
Bij de eerdere aankondiging had ik ook al flinke twijfels.

Als het mogelijk zou zijn om al die zenuwen en bloedvaten dusdanig met elkaar te verbinden dat de patiënt zijn nieuwe lichaam kan controleren, waarom gebeurt dit dan nog niet met andere aandoeningen? Waarom vinden er dan nog geen arm- of beentransplantaties plaats? Waarom zijn er dan nog mensen met een dwarslaesie? Want blijkbaar zijn de zenuwen te repareren.
Als die "hoofdtransplantatie" (noem het liever lichaamstransplantatie) echt mogelijk zou zijn, waarom gebeuren al die andere dingen, die mij aanzienlijk minder ingewikkeld lijken, dan nog niet?
En dan nog iets, hoe voorkomen ze dat het hoofd hersendood wordt tijdens de operatie? Raakt het niet te lang zonder bloedtoevoer en daarmee zuurstof?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:00

Tutti_Frutti schreef:

Ik denk dat je het anders moet bekijken.. die man wil geen nieuw hoofd, maar een nieuw lichaam..
In zijn koppie blijft hij dus dezelfde persoon ;)

Verder vind ik het heel bewonderingswaardig dat hij dit experiment wil doen.. respect.. _/-\o_
Hoop voor hem (en de medische wetenschap) dat het goed uitpakt!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:01

Tutti_Frutti schreef:

Hij krijgt geen nieuw hoofd, hij krijgt een nieuw lichaam.

Dus zijn hoofd houdt hij en ze 'naaien' er een lichaam onder van een donor.

Ben heel benieuw of dit gaat werken. Heb er nog al wat vraagtekens bij maar als het werk is het wel een enorme doorbraak.

Grote dilemma is dan dat je dus van een orgaandonor niet meer meerdere mensen kan redden maar dus het volledige lichaam gebruikt. Wat gebeurd er dan met de wachtlijsten voor mensen die een orgaantransplantatie moeten ondergaan en wat gaan de criteria zijn.

Daarnaast is de vraag wat je dus als familie terug krijgt, alleen het hoofd van de overleden donor?
Hmm, zou dan zelf als orgaandonor het afstaan van mijn gehele lijf uit het doneren laten halen, wil toch wel dat mijn familie nog wat te begraven heeft.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:02

Anoli, het lijkt mij inderdaad wel vreemd.

Een mens snapt het inderdaad maar dan nog. Je kijkt naar je handen, maar dit zijn jouw handen niet meer. Het lijkt mij heel erg raar om wakker te worden en mijzelf niet meer te "herkennen".

En de donor? Wie kan een nieuw lichaam geven? Ik neem aan vooral de jonge mensen die in het ziekenhuis zijn gestorven zonder beschadigd te zijn (geen ongeluk dus)?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:03

Mensen :+ Deze man krijgt een ander lichaam, niet een ander hoofd :+

Wat ik niet snap, in zijn DNA zit deze ziekte toch. is dat dan ook niet al aangelegd in de structuur van de hersenen zeg maar?

Ik snap overigens de keuze wel. Vreselijke dood gaat hij al tegemoet, dan maar ter beschikking aan de wetenschap toch? Alleen zou ik zelf opzien tegen de pijn vrees ik

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:04

Of hij nog veel pijn zal hebben weet ik niet.. hij blijft natuurlijk eerst een tijd in een kunstmatige coma zodat het kan herstellen.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:10

Het is een interessant idee, en heb respect voor deze man, maar zelf zou ik zoiets nooit doen.

Is het dan ook een plan voor in de toekomst als dit lukt?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:12

Collie2008 schreef:
Mensen :+ Deze man krijgt een ander lichaam, niet een ander hoofd :+

Wat ik niet snap, in zijn DNA zit deze ziekte toch. is dat dan ook niet al aangelegd in de structuur van de hersenen zeg maar?

Ik snap overigens de keuze wel. Vreselijke dood gaat hij al tegemoet, dan maar ter beschikking aan de wetenschap toch? Alleen zou ik zelf opzien tegen de pijn vrees ik

Dat is inderdaad wat ik mij ook al afvroeg. Die spierziekte zit toch niet enkel in zijn lichaam?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:14

Waarom kunnen ze wel deze (zeer belangrijke) zenuwen/zenuwstelsels/bloedvaten weer aan elkaar maken, terwijl een dwarslaesie of een ernstige scheur in je halsslagader nog steeds ongeneeslijk is. Eerlijk gezegd geloof ik er dus dan ook helemaal niets van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:17

Tja, en dan blijkt het aansturen niet te werken en ga je van 1 nutteloos lichaam naar de volgende. Hooguit met het verschil dat hij in het nieuwe gezonde lichaam nog veel langer volledig verlamd ligt ze wezen.
Kweenie...

Een dwarsleasie is anders dan een doorgesneden zenuw. De laatste herstelt veel beter, maar ik geloof er geen snars van dat het succesvol zal worden.