Man beboet voor weggooien enveloppen - slaan we niet door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Man beboet voor weggooien enveloppen - slaan we niet door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:36

Een man uit het Noord-Hollandse Ankeveen heeft een boete van 140 euro gekregen omdat hij een paar enveloppen had weggegooid in een afvalbak langs de weg. Volgens de rechter zat hij daarmee fout, want de bak is alleen bestemd voor 'zwerfafval.'

Albert Oorthuis vond de enveloppen vorig jaar in zijn auto en dacht als een goed burger te handelen door ze netjes te deponeren in een vuilnisbak langs de weg in Nederhorst den Berg. Een overijverige ambtenaar viste ze tussen het vuilnis vandaan en wist Oorthuis te achterhalen via het adres dat op de papieren stond, zo schrijft RTV N-H.

De Ankevener vocht de boete aan en stond maandag voor de rechter in Lelystad. Die wilde het bedrag wel halveren, maar dan wel met een proeftijd van twee jaar. Als Oorthuis in die periode weer wordt 'betrapt' moet hij de overige 70 euro alsnog betalen.

Oorthuis is niet onder de indruk van de 'coulance' van de rechtbank. ,,Ik vind het buitenproportioneel voor iemand die zich zo netjes gedraagt", reageert hij tegen de regionale omroep. Volgens hem weet ook helemaal niemand dat je niet zomaar een envelop in een vuilnisbak mag gooien. ,,Wie weet dat wel? Het staat er niet op."

------

Wij hebben ook al zo'n overijverige ambtenaren die de vuilniszakken uit de kliko's halen om ze open te maken en bij ieder papiertje of plasticje krijg je een waarschuwing en de volgende keer nemen ze m niet meer mee en krijg je een boete.

Slaan we niet door in deze overdreven regelzucht?
Of vind je dit juist een goede ontwikkeling?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:37

8)7 8)7

Meer is hier niet op te zeggen.

Ga iets nuttigs doen aub!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:38

Daarom gooien wij nooit herkenbare adressen in de vuilnisbakken :+ ook niet in de kliko's, ook niet bij het oud papier.

Gooi ook regelmatig wat rotzooi uit mijn auto in een afvalbak langs de weg hoor. Of bij een restaurant/winkel. Liever dat dan zwerfvuil toch?

LastDream

crisis hé :')

Sunrise_

Volgens mij had deze ambtenaar in kwestie echt tijd over, als je je met dit soort zaken bezig houdt. Gooi je het netjes in de prullenbak in plaats van in de berm, is het nog niet goed. Te gek voor woorden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:40

Ik vind het aan de ene kant zwaar overdreven. Toch; hier in een dorp vlakbij moet je betalen per kg afval dat je aanbiedt. De prullenbakken in een grote omtrek puilen regelmatig uit, de blikvangers zitten vol vuil en overal zie je afval. Dit is púúr sinds er betaald moet worden. Heeft ook in de krant gestaan; mensen gaan met hun vuilnis op pad en leveren overal wat af, zodat ze niet hoeven te betalen. Het is eigenlijk idioot... En deze ambtenaar is weliswaar wat fanatiek, maar je weet niet hoe vaak het in die omgeving meer gebeurd ;).

DonDon

Re: Man beboet voor weggooien enveloppen - slaan we niet door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:41

Ga echte boeven vangen! Nee is zo'n standaard uitspraak maar vind het wel heel kinderachtig. Zijn veel ergere dingen aan de hand!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:42

Bij ons is het ook nog eens zo:

De gemeente heeft een contract met het afvalverwerkingsbedrijf dat ze jaarlijks zoveel ton restafval aanleveren. Dit hebben ze nu niet gehaald omdat we nu allemaal overdrijven moeten scheiden. Hiervoor hebben ze een boete moeten betalen en je raadt nooit op wie deze verhaald is dmv een verhoging van de maandelijkse lasten?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:42

Dus hier doen ze wel wat aan, terwijl ze die paardenbeul die Britt Dekker toen tegenkwam gewoon laten lopen wegens 'gebrek aan direct bewijs'?
:roll:

Snap overigens wel het principe erachter, but still...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:43

Ik vind dit overdreven. Ik gooi ook weleens de troep uit mijn auto weg in de vuilnisbak op de parkeerplaats, daar zijn die dingen toch voor? Ik vind dit de letter van de wet volgen, niet de intentie. Dat vuilnisbakken niet bedoeld zijn om je hele vuilniszak in de proppen is logisch, maar een paar stukjes papier oid moet toch kunnen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:44

Maar zwerfafval is toch afval wat op de grond ligt? Waarom staan er bakken voor zwerfafval? Weinig gekken gaan afval van de straat opruimen. Ik dacht dat die bakken juist bestemd waren voor afval ter voorkoming van zwerfafval..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:51

Zo, daar is een ambtenaar helemaal trots op zn werk waarschijnlijk.

Ik vind dit te ver gaan, die man gooit netjes afval in een afvalbak (daarom heet het toch ook afvalbak?) en vervolgens krijgt ie een boete. Nou volgende keer dan maar op de grond gooien? 8)7

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je al je huisafval in de afvalbakken in de buurt gaat gooien en op die manier zelf geen kosten hebt aan je afval. Maar als je toevallig onderweg bent en op een parkeerplaats staat en het afval uit je auto weg wilt gooien is dat toch geen misdrijf?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:53

Ik wist ook niet eens dat je geen enveloppen in de prullenbak mag gooien. Het enige wat ik me kan afvragen is wat de beste man onder 'een paar' verstaat. Zijn dat er twee, drie of twee,- driehonderd? In dat laatste geval snap ik wel dat dat net niet meer kan, net als drie weken huisvuil in een bak proppen of proberen je oude tv in zo'n rood gevaarte te krijgen.
Maar verder...jeetje, wees blij dat iemand de moeite neemt om afval ín een prullenbak te gooien. Dat is iets wat ze in mijn dorp nog niet geleerd hebben als je ziet wat voor een gore zooi het hier is en als je ziet hoe verbijsterd mensen kijken als je wel netjes je snoeppapiertje of bananenschil in een prullenbak gooit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:55

Anoli schreef:
Zo, daar is een ambtenaar helemaal trots op zn werk waarschijnlijk.

Ik vind dit te ver gaan, die man gooit netjes afval in een afvalbak (daarom heet het toch ook afvalbak?) en vervolgens krijgt ie een boete. Nou volgende keer dan maar op de grond gooien? 8)7

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je al je huisafval in de afvalbakken in de buurt gaat gooien en op die manier zelf geen kosten hebt aan je afval. Maar als je toevallig onderweg bent en op een parkeerplaats staat en het afval uit je auto weg wilt gooien is dat toch geen misdrijf?

Dan is het zwerfafval! En dan kun je het oprapen en alsnog in de zwerfafvalbak gooien :)*

zonder gekheid: het is natuurlijk belachelijk dat dit soort dingen gebeuren. please... wat een geld moet dat weer niet gekost hebben ook!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:00

Is ook al eens gebeurd dat een vrouw de eendjes had gevoerd, de zak van het brood weggooide en daar n boete voor kreeg... Want dat was huisafval en mocht er dus niet in...

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:05

Wat de ...... ik zit dit echt te lezen met een open mond... Gooi je het in een prullenbak is het nog niet goed. Ikzelf "leeg" ook wel eens mijn zakken als daar wat papiertjes in zitten in de prullenbak... wordt steeds gekker hier .. 8)7

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:05

Jemig, wat een overdreven gedoe! Wordt net gedrag alsnog niet beloond..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:06

Maar zwerfafval is toch huisafval dat op de grond is gekomen? Wat is zwerfafval dan precies? Ik weet niet wat ik lees joh :+

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:06

En deze mensen worden betaald van onze belasting centen om dit werk te doen >;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:09

Vjestagirl schreef:
Is ook al eens gebeurd dat een vrouw de eendjes had gevoerd, de zak van het brood weggooide en daar n boete voor kreeg... Want dat was huisafval en mocht er dus niet in...

Dat klopt inderdaad, maar die boete is kwijt gescholden. De rechter vond het ook wat ver gaan. #edit: niet kwijtgescholden vanwege onzin maar vanwege leeftijd van de vrouw. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... -zak.dhtml

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:39

Jeetje.. dan probeer je goed te doen om het netjes in de prullenbak te doen. Is t nog niet goed. :=

Wist dit ook niet. Belachelijk. :')
Wat mag je er dan wel in doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:51

Ambtenaren :') Allemaal ontslaan die gekkies.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:57

Belachelijk :'). Het is ook nooit goed. Slaat werkelijk helemaal nergens meer op zeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:59

BaileyMix schreef:
Ambtenaren :') Allemaal ontslaan die gekkies.

Dan word je vuilnis ook niet meer opgehaald }>

Volgens mij had die beste ambtenaar niet zijn dag :') of misschien juist wel :')

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:00

Volgens mij zijn ze met hun hoofd tegen de deurpost aangelopen 8)7