Grijp jij in bij een beschonken drankrijder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Grijp jij in bij een beschonken drankrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 15:51

http://nieuws.nl/algemeen/20150314/dood ... ankrijder/

Naar aanleiding wat in Lutten is gebeurd.... dat een notoire drankrijder een baby doodreed komt steeds meer de vraag naar boven hoe zo iemand keer op keer dronken achter het stuur kan kruipen....
Waarom geven barkeepers die zo iemand kennen toch drank? Waarom grijpt familie, kennissen etc. niet in?

Ken jij zo iemand of voorbeelden waar dat wel (succesvol) gebeurd en hoe sta jij hier tegenover? Vind je dat iedereen dat zelf moet weten en de gevolgen moet dragen of moet je als omgeving actief ingrijpen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:56

Er gaan wel meer verhalen de ronde over deze man.
Maar in dit geval was het een volwassen man (51 jaar) en die wordt geacht voor zichzelf te kunnen zorgen. Het kan natuurlijk best dat familie en bekenden er wel hun mening over hadden maar iemand moet uiteindelijk zelf de verantwoordelijkheid dragen voor zijn actie's.
Evengoed is dit een zeer schrijnend verhaal :'(

Bij mij persoonlijk; ik pak iemand (familie/vrienden) gerust zijn autosleutels af als ik denk dat diegene niet in staat is te rijden, maar wat iemand doet als ik er niet bij ben heb ik natuurlijk geen invloed op.

Anoeska27

Re: Grijp jij in bij een beschonken drankrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:59

Soms kun je gewoon niets meer doen als familie zijnde. Daar heb ik helaas ervaring mee.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:08

Ben er wel eens eentje tegengekomen toen ik 's nachts uit mijn werk onderweg naar huis was. Had allebei de rijbanen nodig en dat was maar net aan genoeg. Politie gebeld, er achteraan blijven rijden en surveillanceteam erheen gekletst via de meldkamer om hem van de weg te laten plukken. Best gelopen.

Later nog bedankje van de politie gehad, hij had een keer of 4 teveel op.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:41

Ik had een huisbaas die veels te veel dronk en 's avonds dan nog even snel sigaretten ging halen.
Toen ik er net kwam wonen was hij zijn rijbewijs net kwijt maar kreeg hem weer terug.

Ik heb hem regelmatig stomdronken gezien en hij heeft zelfs een keer zij auto finaal de prak ingereden. (snap niet dat hij ermee thuisgekomen is)
Helaas sliep ik vaak als hij wegging, dus kon ik niet de politie bellen, maar als ik het daadwerkelijk gezien had had ik absoluut gebeld.

Wil zulke dingen niet op mn geweten hebben.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:47

Bah. Keer op keer zie ik het nieuws..
Gerrit is ongeveer (wat ik hoor van iedereen hier) al 32x opgepakt met drank achter 't stuur. Ze zeggen ook dat hij geen eens meer een rijbewijs had. Al staat er in t artikel van wel..
Heb d'r gewoon geen worden voor.. 5x in de week kom ik langs die plek, om naar school te gaan. Nu kijk je er toch anders tegen aan..

Snap ook niet dat mensen met drank op, achter t stuur gaan zitten! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:52

Bah idd , ze rijden door en gaan nuchter de volgende dag zich melden zodat de drank wat uit het lijf is

1x een waarschuwing , 2x een half jaar ontzeggen en bij 3x nooit weer achter het stuur

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:54

Hij heeft zich s avonds wel gemeld hoor, Rebecca ;). Hij is doorgereden, auto weggezet, en na een tijdje naar Hardenberg gegaan om zich aan te geven

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:00

Toen mijn vriend nog achter de bar werkte en ik hem wel eens hielp met schoonmaken diep in de nacht hrbben wij ook wel eens zoiets aan de hand gehad met een vaste gast.
Hij wilde met zijn porche naar huis gaan rijden.
Ik heb toen geluld als brugman om hem een taxi te laten nemen. Dat ging hij niet doen. Ik kreeg ook zijn sleutels niet.

Ik heb hem toen voor de keuze gesteld: of ik bel de politie en stuur ze achter hem aan, of hij liet zich thuisbrengen door mij. Ik had niet gedronken.
We hebben hem toen thuisgebracht met een dikke preek erbij.
Hij is me altijd dankbaar gebleven, maar ik vrees dat hij het tovh vaker heeft gedaan. Heel jammer. Maar not on my watch.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:10

Beschonken drankrijder. Of te wel witte sneeuw. Pleonasme

Ja ik grijp in. Ook al wordt dat vaak niet in d(r)ank afgenomen. Helaas gebeurt het nog te vaak dat mensen met alcohol op gemotoriseerde voertuigen stappen. Ik snap zoiets niet :n

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:44

Ik grijp ook altijd in als ik het zie. Vier en half jaar geleden zijn mijn broertje en zijn beste vriend aangereden door zo'n drankrijder, mijn broertje heeft het op het nippertje overleefd, zijn beste vriend niet.

Zowel mijn broertje als wij als gezin dragen daar nu nog steeds gevolgen van.
Ik weet dus wat de gevolgen zijn van iemand die zichzelf klem zuipt en daarna achter het stuur kruipt. Als zo iemand zichzelf tegen een boom aan wil jagen gaat ie zijn gang maar wat mij betreft, echter gebeurt het vaker dat zo iemand onschuldige mensen aanrijdt en dat deze onschuldige mensen hier de rest van hun leven last van hebben!

Vaak hebben mensen dat ook niet door, hoe vaak hoor ik wel niet; "Tsja, hij doet het zichzelf aan, dan moet ie het ook zelf weten." Dit is gewoon pertinent niet waar. Zo iemand verwoest de levens van anderen. De drankrijder die mijn broertje en zijn vriend heeft aangereden, huppelt alweer vrolijk vrij over de wereld terwijl de ouders van die vriend nog kapot zijn en mijn broertje bezig is met revalideren en hersenletsel heeft.

Daarom grijp ik dus ook altijd in. Laatst zag ik dat de kroegbaas van mijn stamkroeg met drank op wegreed. Hoe aardig ik die beste man ook vind, hij weet mijn verhaal en toen der tijd vond hij het o zo zielig voor mij en mijn familie, nou als je dat vindt stap dan zelf ook niet met drank op achter het stuur?! Ik bel daarom gewoon de politie en geef zijn nummerbord door.

Ook werk ik op een zaterdagavond nog wel eens achter de bar en zodra ik door heb dat er iemand zuipt en van plan is om de auto te pakken, tip ik de politie ook rustig hoor. :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:51

M_aaike schreef:
Ik grijp ook altijd in als ik het zie.

Hoe vaak zie je het dan? Ik werk niet in de horeca of iets dergelijks en ik zie het nooit. Voor iedereen die ik ken is het normaal dat je niet (of 1 glaasje max. voor ervaren bestuurders) drinkt als je nog moet autorijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:55

Ja, hier wel. Een meisje bij ons op de club werd altijd met paard en trailer gebracht door haar vader, die vervolgens flink zat te pimpelen aan de bar.
Bizar dat mensen hem ook gewoon weer naar huis lieten rijden!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:58

Ik zou inderdaad de politie bellen als ik iemand dronken in de auto zie stappen. Ik snap werkelijk niet dat die man elke keer z'n rijbewijs weer terug gekregen heeft. Zo iemand pak je toch z'n rijbewijs en zijn auto af.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:00

Ik zie en hoor het best vaak. Wel steeds minder trouwens hoor, heb het idee dat mensen weten dat ik gelijk de politie bel en dus wel oppassen als ik in de buurt ben. :D

Mensen van mijn leeftijd doen het eigenlijk haast niet meer. Het is vooral de oudere generatie heb ik het idee, vanaf 40+. Ik woon in een klein dorp en in onze kroeg zijn het vaak de oudere vrijgezellen die dan met een slok op achter het stuur kruipen. Ook mijn oom doet het nog steeds (60+). Hij vindt dat als hij 'zachtjes rijdt' het gewoon kan hoor. Vorig jaar op mijn verjaardag dacht hij dat ook te kunnen en vroeg om zijn tweede biertje terwijl hij nog 40 km naar huis moest rijden. Nou dat vraagt hij in mijn huis nooit weer hoor. :+

Daarnaast is ons dorp omgeven van lange, smalle landweggetjes en was het lange tijd nog maatschappelijk aanvaardbaar om dan met een paar biertjes achter de kiezen gewoon nog te rijden, zo gevaarlijk is het immers niet, toch? Nadat er in onze buurt steeds meer ongevallen gebeurden met drankrijders is men zich wel achter de oren gaan krabben gelukkig.

Ik snap gewoon echt niet dat het in mensen op komt om nog steeds achter het stuur te kruipen met een slok op. Het nieuws bericht zó vaak van dodelijke ongevallen in combinatie met drank, alleen daarom zou ik het al niet meer durven. Daarom ben ik ook best benieuwd wat die mensen denken die wel gewoon achter het stuur kruipen. 'Mij overkomt dat niet', zullen ze zoiets denken? 8)7

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:04

Als ik zeker van mijn zaak ben dat iemand beschonken achter het stuur zit zal ik de politie tippen. Als ik iemand zie die in beschonken toestand in zijn auto wil gaan zitten zal ik er zelf alles aan doen om de betreffende bestuurder van het idee af te helpen.
Mijn familie heeft er ook een handje van om een paar wijntjes te drinken en dan achter het stuur te kruipen. Ik drink gewoon pertinent niet als ik moet rijden en ik stap ook absoluut niet bij iemand in de auto die meer dan een wijntje op heeft.
Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik iemand zou aanrijden wanneer ik toch 1 biertje gedronken zou hebben. Ik weet van mezelf dat ik nooit weet hoe een drankje valt dus ik rij gewoon niet meer na 1 biertje.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:29

Ik moet zeggen dat ik het best lastig vind. Ik zit niet iemand anders z'n drankjes te tellen dus wanneer heeft diegene te veel op? Eigenlijk zou er gewoon een zero tolerance beleid moeten zijn ipv dat er 2 drankjes genuttigd mogen worden.

Ik heb zelf 1x in de situatie gezeten dat iemand met te veel drank op wou gaan rijden (dat was mijn BOB). Ben toen -uit paniek- zelf achter het stuur gekropen aangezien ik beduidend minder had gedronken dan hij. Had ik achteraf nooit moeten doen, heb de hele nacht niet kunnen slapen zo over der *** was ik, zag op dat moment gewoon geen andere oplossing. (was met schoonfamilie)

Als ik iemand heel vreemd zie rijden bel ik gewoon de politie. Vorig jaar ook achter iemand aan gereden. Er liep een meneer over de parkeerplaats van m'n school die daar duidelijk niks te zoeken had. Hij slingerde erg en ging zelf onderuit. Vervolgens stapte hij in een auto en reed bijna een student aan en reed hij via de stoep weg. Mijn vriend is er toen achteraan gereden en ik heb de politie gebeld. De politie heeft toen die man aangehouden en mij bedankt. Bij twijfel zou ik altijd bellen. Zo iemand is niet alleen een gevaar voor zichzelf maar ook voor z'n omgeving.

Ik baal er vooral van dat alcohol zo algemeen is geaccepteerd. Het veroorzaakt zo ontzettend veel problemen maar zonder kan blijkbaar echt niet :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:42

xPearl schreef:
Gerrit is ongeveer (wat ik hoor van iedereen hier) al 32x opgepakt met drank achter 't stuur. Ze zeggen ook dat hij geen eens meer een rijbewijs had. Al staat er in t artikel van wel..
Heb d'r gewoon geen worden voor.. 5x in de week kom ik langs die plek, om naar school te gaan. Nu kijk je er toch anders tegen aan..

Ik heb je bericht getemd, vind het niet netjes dat je speculeert en hem bij naam noemt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:50

Ja hoor. Ik werk bij een tankstation langs de snelweg en heb laatst de politie gebeld voor een kerel die zo dronken was en daar zelfs soort van stoer over zat te doen. "Als me nu zouden aanhouden zou ik zo'n blaastest noooit halen".
Ik rook z'n drank lucht gewoon onder het spleetje van het kogelwerende glas door, gatver. Heb terloops z'n kenteken opgeschreven terwijl ik hem de wind van voren gaf en toen hij naar buiten liep heb ik gelijk de politie gebeld. Wóest was ik op hem.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:53

anneliesdj schreef:
xPearl schreef:

Ik heb je bericht getemd, vind het niet netjes dat je speculeert en hem bij naam noemt.

Ik weet niet hoor, maar zijn naam wordt overal in de media al genoemd als Gerrit G. :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:54

Ze noemt zijn achternaam toch niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:57

Ik meende dat in de media alleen zijn achternaam werd genoemd.
Evengoed speculeert ze wel. Ik weet dat de verhalen gaan, ik woon er ook vlakbij en hoor ook genoeg maar je weet hoe dat gaat op zulke momenten, ineens kent iedereen hem en heeft iedereen wat te melden. Vind het een stap te ver om het ook op internet te zetten.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:05

Nee, wat hij heeft gedaan is zeker wel netjes. :roll:

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:17

Xpearl schrijft niets speculerends. Wat ze schrijft was afgelopen weekend al in de telegraaf te lezen en op allerlei Internet sites.

Ik woon ook in de buurt van waar dit vreselijke ongeluk heeft plaats gevonden en ja er wordt heel veel gepraat maar vooral hoor ik veel medeleven toe naar de ouders en familie van de kleine jongen

Ontopic, ik zelf zal een beschonken persoon ook zeker tegen houden om in een voertuig te gaan rijden, lukt mij dat zelf niet dan zal ik de politie inlichten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:24

Cookies schreef:
Ik zou inderdaad de politie bellen als ik iemand dronken in de auto zie stappen. Ik snap werkelijk niet dat die man elke keer z'n rijbewijs weer terug gekregen heeft. Zo iemand pak je toch z'n rijbewijs en zijn auto af.

Ik vraag me af of deze man uberhaupt wel een rijbewijs heeft. Vanmorgen was bij Edwin Evers de man die altijd bij Wegmisbruikers in beeld kwam om iets uit te leggen (ik kom dus niet op zijn naam) en die vertelde dat dit soort mensen gewoon rijden zonder rijbewijs en als ze geen auto meer hebben dan regelen ze er wel 1.
Daarbij is het in de gaten houden van zo iemand door de politie heel lastig, ze zitten in een groot gebied die ze met weinig mensen moeten bedienen.
Ik woon in het noorden van Nederland en ik heb over dat laatste eens een gesprek gehad met een agent die bij mij thuis kwam, zij zitten in hetzelfde schuitje. Als zij van de ene kant van het gebied naar de andere kant moeten voor bijvoorbeeld een reanimatie is het maar de vraag of ze op tijd daar kunnen zijn.

Het gesprek met die agent heeft mij toen wel de ogen geopend. Eerder gaf ik ook nog weleens af op de politie, sindsdien doe ik dat nooit meer. Zij zitten echt gevangen in regels.

*edit*
Om nog even antwoord te geven op de vraag :+ Ik zou zeker wel ingrijpen. Ik ben het alleen nog nooit tegen gekomen. Mijn vriend en ik drinken allebei geen druppel als we nog moeten rijden. Ook geen glas bij het eten of 1 biertje. Het is weleens voorgekomen dat ik al een wijntje had gehad en toch plotseling weg moest, ik voelde me vreselijk eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 16-03-15 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt