Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:16

Ik ga zelf niet naar dierentuinen en circussen omdat ik vind dat in veel dierentuinen de dieren erg klein gehouden worden en je ziet ze alleen maar zenuwachtig langs de omheining lopen soms. En als ik maar nadenk over het dolfinarium bijvoorbeeld, waar enorme beesten in "bassins" gehouden worden. :brr:

M.u.v van de parken waar dieren wel de ruimte hebben natuurlijk.

En circussen daar hoef ik hopelijk niks over uit te leggen. :P

Zijn er meer mensen die het "boycotten"?

Eoweyn_x

Re: Meer mensen die niet naar circussen en dierentuinen gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:19

Ik ga sowieso niet naar circussen, en dierentuinen waar de dieren klein zitten vermijd ik ook

Vind het ontzettend zielig, circussen sowieso, wilde dieren die kunstjes doen, wie heeft dat ooit bedacht?

En ijsberende tijgers, als voorbeeld.. Tja.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:20

Jammer dat je boycot. Circussen ok, kan ik nog iets van snappen maar dierentuinen zijn er juist voor educatieve doeleinden. Doordat wij zien wat voor beesten er op deze aardbol voorkomen beseffen ook veel meer mensen dat we ze moeten beschermen. Zoudenmdierentuinen er niet zijn dan wisten we er ook niets van en waarom zou je iets moeten beschermen wat je niet kent?
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 03-03-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:20

Boycotten is een groot woord maar ik ga er dus niet heen omdat ik er werkelijk geen klap aan vind. Arme beestjes in die kleine hokken, ijsberend omdat ze niks beters te doen hebben.

Nee, doe mij maar de fazanten die we tegenkomen tijdens een mooie buitenrit, de reeën die we tegenkomen bij een boswandeling of de zeehondjes die ik laatst zag op Schiermonnikoog.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:23

Dierentuinen ben ik al een hele poos niet geweest, onder andere omdat er meestal veel te kleine verblijven zijn.
En circussen... nee dankje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:28

Thats_Me schreef:
Jammer dat je boycot. Circussen ok, kan ik nog iets van snappen maar dierentuinen zijn er juist voor educatieve doeleinden. Doordat wij zien wat voor beesten er op deze aardbol voorkomen beseffen ook veel meer mensen dat we ze moeten beschermen. Zoudenmdierentuinen er niet zijn dan wisten we er ook niets van en waarom zou je iets moeten beschermen wat je niet kent?

Onzin, educatieve doeleinden? Dierentuinen draaien gewoon winst hoor.

We hebben tegenwoordig zoveel techniek, zoals TV's en internet. Daar heb ik meer van geleerd dan van dierentuinen. En ja, wij hadden vroeger een abbo op Emmen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:30

Ik vind dierentuinen en circussen niet te vergelijken, maar twijfel ernstig of ik op deze manier een discussie wil voeren. Krijg niet het idee dat je open staat voor andere visies....

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:32

Circussen moet ik ook niks van hebben. Toen er eens 1 in deze woonplaats was ging ik bij de stalling van de paarden kijken, dieren zaten onder de littekens. Olifanten stonden op een veldje ( beter dan aan de ketting maar toch ) stereo type gedrag te vertonen.

Dierentuinen, ik kom er eigenlijk nooit, maar zoals in Ouwehand bij Rhenen heb je dus b.v het berenbos, waar ze ernstig mishandelde beren opvangen uit het buitenland, die je echt niet meer in de natuur kunt uitzetten! Dat vind ik wel goed! Wij allemaal geven onze paarden ook niet de ruimte die ze in de natuur zouden hebben ( geen enkel dier eigenlijk die door mensen gehouden worden ).
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 03-03-15 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:33

Circussen *mits met dieren* ga ik niet heen, al is het al heeeeeeeeeeeel lang geleden dat ik überhaupt in een circus ben geweest :') Dierentuinen vind ik wel leuk, mits de dieren een fijn leven hebben. De zoo in Antwerpen vind ik bijvoorbeeld verschrikkelijk :n Hele kleine kooien en verblijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:33

In Duitsland ben naar zo mooie dierenwildpark geweest :D
Complete andere ruimte / dieren verhouding! Was heel leuk om te zien.
Oja de vogels mochten daar relenmatig los vliegen al raakte ze af en toe wel eentje kwijt :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:34

Tja ik vind het ook saai. Voor de kinderen wel naar de dierentuin geweest en wel goed dat ze er zijn maar voor de dieren vaak wel sneu. Ligt er ook aan hoe ze gehouden worden. Het berenbos in ouwehand vind ik juist wel weer een goed initiatief. Wel goed als kinderen wel eens een echte olifant gezien hebbe of een leeuw, niet iedereen reist even naar afrika om ze te zien. Maar wel dan veel ruimte voor de dieren. Paarden horen ook niet in je achtertuin of een stal maar toch ook leuk dat je ze kan hebben.

Eoweyn_x

Cinnepin schreef:
Circussen moet ik ook niks van hebben. Toen er eens 1 in deze woonplaats was ging ik bij de stalling van de paarden kijken, dieren zaten onder de littekens. Olifanten stonden op een veldje ( beter dan aan de ketting maar toch ) stereo type gedrag te vertonen.

Dierentuinen, ik kom er eigenlijk nooit, maar zoals in Ouwehand bij Rhenen heb je dus b.v het berenbos, waar ze ernstig mishandelde beren opvangen uit het buitenland, die je echt niet meer in de natuur kunt uitzetten! Dat vind ik wel goed! Wij allemaal geven onze paarden ook niet de ruimten die ze in de natuur zouden hebben ( geen enkel dier eigenlijk die door mensen gehouden worden ).

Precies, dat vind ik een hele fijne! Maar Artis daarentegen...
En ja, dat van de paarden klopt ook, maar paarden zijn meer gedomesticeerd dan dat dierentuindieren zijn.

Thats_Me

MarlindeRooz schreef:
Thats_Me schreef:

Onzin, educatieve doeleinden? Dierentuinen draaien gewoon winst hoor.

We hebben tegenwoordig zoveel techniek, zoals TV's en internet. Daar heb ik meer van geleerd dan van dierentuinen. En ja, wij hadden vroeger een abbo op Emmen.

Internet, tv etc is leuk maar niet effectief. Dat werkt niet een ver van je bed show. Dieren in het echt kunnen zien werkt zoveel beter.

En ja, dierentuinen zijn er voor educatieve doeleinden en het opzetten van fokprogramma's. Dat er winst gedraaid moet worden kan tegenwoordig niet anders. toch is dat 'bijzaak'. Mensen informeren, ,educatieve projecten, fokprogramma's etc. Zijn vele malen belangrijker maar dat kan je alleen maar doen als er geld is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:37

Ik vraag me weleens af waarom die er zijn, die fokprogramma's. Dieren kunnen veelal niet uitgezet worden en om ze dan maar enkel in de dierentuin te zien? Dat vind ik een beetje krom eerlijk gezegd

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:38

Ik ben niet tegen dierentuinen maar wel hoe de meeste dierentuinen het nu doen.

Ik zou het liefst zien dat alle steppe dieren in een park leefden, alle roofdieren in een park etc. Zodat er veel ruimte is. Nu is het vaak "zoveel mogelijk verschillende soorten" omdat het bezoekers trekt.

En het opvangen van circus beesten vind ik hartstikke goed, net als die apen opvangen. Maar zodra het te commercieel wordt, zoals Artis etc. Dan gaat het ten koste van de dieren.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:40

Eoweyn_x schreef:
Ik vraag me weleens af waarom die er zijn, die fokprogramma's. Dieren kunnen veelal niet uitgezet worden en om ze dan maar enkel in de dierentuin te zien? Dat vind ik een beetje krom eerlijk gezegd

Dat is het niet je hebt een gezonde genenpool nodig. Dus ja, je moet ook onderling uitwisselen. Er zijn wel projecten op dieren uit te zetten terug in het wild. Er zijn al veel projecten met succes geslaagd. en sommige projecten zijn ook prachtige kapstokken om natuur, andere dieren en de mens te helpen. Er komt zoveel bij kijken.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:41

In het circus (behalve Cirque Soleil) kom ik al jaren niet meer. Maar ik ga graag naar Ouwehands dierenpark in Rhenen. Ook daar heb je nog wel wat oudere en kleinere verblijven, maar alle nieuwe verblijven die zij erbij maken zijn erg groot, uitdagend en heel erg mooi (kwa natuur voor die dieren), en ook inderdaad vanwege het beren en wolvenbos, dat vind ik zo een goed concept, dieren opvangen die nooit meer in het wild kunnen leven.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:43

Thats_Me schreef:
Eoweyn_x schreef:

Dat is het niet je hebt een gezonde genenpool nodig. Dus ja, je moet ook onderling uitwisselen. Er zijn wel projecten op dieren uit te zetten terug in het wild. Er zijn al veel projecten met succes geslaagd. en sommige projecten zijn ook prachtige kapstokken om natuur, andere dieren en de mens te helpen. Er komt zoveel bij kijken.

Ik heb daar ooit een medewerker uit de dierentuin over gesproken en die zei dat ze veelal niet teruggingen naar de natuur of uitgezet konden worden. Vandaar dat ik dacht van, ja, leuk, we roeien alles uit in het wild en gaan vervolgens leuk beestjes kijken in de dierentuin. Wist dus eigenlijk niet beter dan dat ze niet uitgezet werden :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:52

Ik ga niet naar circussen, maar wel af en toe naar de dierentuin tegenover mijn huis. Burgers Zoo.
De dieren hebben lekker veel ruimte. Dat vind ik fijn om te zien. Ook vind ik het mooi om te zien dat ze weergeven welke dieren in welk klimaat thuishoren. Ik kan mij alleen wel ergeren aan de mensen die klagen: 'wat staan de dieren toch ver weg, zo kan ik ze niet goed zien'. Hebben de dieren eindelijk wat ruimte, staan ze niet dicht bij genoeg... Het is ook nooit goed.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:53

De drie rollen van dierentuinen zijn education, conservation en entertainment. Er zijn heel veel onderzoeken gedaan naar het leerprocess van kinderen (of bezoekers in het algemeen) in dierentuinen. Verdiep je hier eens in, van mij hoef je geen dierentuinen te bezoeken, maar om meteen dit te roepen "Onzin, educatieve doeleinden? Dierentuinen draaien gewoon winst hoor." zonder je ingelezen te hebben in het onderwerp slaat natuurlijk nergens op. Educatie staat wel degelijk op nummer 1, en dat dierentuinen winst draaien zou ik ook niet durfen zeggen voorbeeld dierentuin Emmen
Maar ik geef je gelijk dat sommige dierentuinen hier beter in zijn dan anderen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:57

Ik ga nooit naar het circus en het dolfinarium. Ook een principe kwestie. De dierentuin vind ik een ander verhaal ivm fokprogrammas die juist weer ten goede komen voor de dieren.

Burgers zoo is een mooie dierntuin met veel ruimte. Zelf ga ik vaak naar Ouwehands dierenpark omdat het zo dichtbij is. We nemen vaak een abonnement voor de kids zodat ze lekker kunnen spelen en niet eens echt voor de dieren. Die hebben ze na 2 keer wel gezien.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:01

Ik ga echt niet naar een circus als je heb gezien hoe ze een olifant behandelen achter het doek dan wil je er ook echt niet meer heen vrezelijk!
Zou iemand aan me willen uitleggen wat boycotten is?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:08

circussen en dolfinarium ga ik nooit naartoe ,echt vreselijk voor die dieren die daarin leven.. :n

dierentuinen kom ik gewoon nooit,maar ik vind wel dat ze de afgelopen jaren in sommige dierentuinen zeker leefomstandigheden verbeterend bezig zijn...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:11

Circussen met wilde dieren zijn voor mij een no-go. Over shows met gedomesticeerde dieren valt te praten.

Dierentuinen: daarover heb ik erg gemengde gevoelens. Je merkt wel echt dat meer en meer dierentuinen inspanningen doen om de dieren een mooi terrein en afwisseling te bieden. Toch zijn vele kooien inderdaad nog steeds bedroevend klein. Ik vraag me vaak af: zou ik hier (dit) dier willen zijn? In de helft van de gevallen in de dierentuin hier (Gaia Zoo) is dat helaas nog steeds niet het geval. Toch heb ik een abonnement, vooral vanwege de kinderen. Ik merk jaar na jaar dat de kinderen de dieren fascinerend vinden en er veel van leren. Zolang ze leren is het goed. Ook komen stilaan de eerste vragen over de behoeften van de dieren en hoe ze gehouden worden (onze huisdieren proberen we ook zoveel mogelijk in hun natuurlijke behoeften en in veel plaats te voorzien). Ik vind het belangrijk dat ze zich zulke vragen kunnen stellen en zich meningen kunnen vormen. Wat is goed? Wat is niet goed? Wat is echt zielig? En daarbij ontdekken hoe geweldig het is dat we onze planeet met zoveel mooie en fascinerende diersoorten mogen delen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 23:12

Ik snap niet dat ze het voor zichzelf kunnen verantwoorden, ik voel me al schuldig als de konijnen een week niet los hebben gelopen in de tuin. :=