Waterschapsverkiezingen, ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ga jij stemmen?

Ja
102 (65%)
Nee
41 (26%)
Weet ik nog niet
11 (7%)
Anders namelijk...
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 155

Iris82

Waterschapsverkiezingen, ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 22:18

Ik heb vandaag op de radio een uitgebreid item over de waterschapsverkiezingen. Helga van Leur probeerde uit te leggen waarom wij zouden moeten stemmen en wat de voordelen zouden zijn. Het had betrekking op verschillende keuzes die verschillende waterschappen zouden maken met betrekking tot het besteden van het geld. Moesten we het geld gebruiken om de dijken te verhogen of moesten we het geld gebruiken om gezond kraanwater te produceren? Ik mocht beslissen!

Maar waarom moet ik dit beslissen? Ik heb hier toch niet voor gestudeerd?
Dit is toch helemaal niet aan mij om te beslissen?

Ik ben nog steeds confused. :=

Inwonderland

Re: Waterschapsverkiezingen, ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:25

Het waterschap heeft op heel veel zaken invloed. Het doen van een kieswijzer geeft al een inkijkje in de standpunten van de partijen in jouw waterschap.

Sommige partijen willen de lasten verhogen en investeren in wandel en fietspaden.

Andere willen de lasten voor mensen in overstroom gebieden hoger maken zodat mensen die daar minder gebruik van maken dan anderen daardoor lagere lasten hebben.

Het is net als met politieke partijen, ze nemen bepaalde stellingen in en aan de hand daarvan wordt beleid gevormd.

Ik heb geen politicologie gestudeerd, maar ga altijd stemmen. Waterschapsverkiezingen zijn alleen nog minder sexy dan gemeenteraadsverkiezingen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:35

Ik heb hetzelfde stuk gehoord op de radio, maar ik liep er niet warm voor. Ik was het hele onderwerp na een minuut alweer vergeten eigenlijk.
Dus nee, ik ga niet stemmen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:37

Ja ik ga uiteraard stemmen.

Maar waarop,...dat weet ik nog niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 02:21

NatasjavE schreef:
Ja ik ga uiteraard stemmen.

Maar waarop,...dat weet ik nog niet.

Hier hetzelfde probleem. Moet even opzoek naar een kieswijzer.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 02:57

Ik ga helemaal niet meer stemmen.
We hebben toch nergens geen invloed op.
Stemmen doe ik niet meer. :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 03:01

Loveskary schreef:
Ik ga helemaal niet meer stemmen.
We hebben toch nergens geen invloed op.
Stemmen doe ik niet meer. :n

Hoe minder mensen stemmen hoe makkelijker de boel blijft zoals die is. Er zijn dan immers minder stemmen nodig voor een zetel.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 03:22

Ja, ik ga uiteraard stemmen. Je kunt je prima inlezen op internet en enkele stemwijzers doen om je te oriënteren. Het gaat wel degelijk over belangrijke onderwerpen (vind ik tenminste).

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 07:50

Ik stem altijd!! Vind dat superbelangrijk. Ik moet me nog wel even inlezen (a)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:15

Iris82 schreef:

Dat denk eigenlijk altijd bij de verkiezingen. Er wordt altijd gedaan of het eenvoudige eens/oneens-keuzes zijn terwijl er vaak veel nuance is, je bovendien te maken hebt met tientallen regels en wetten die ik niet ken, en ik ook niks weet van de relevante onderzoeken en hun uitkomsten. Hoe ik dan in vredesnaam een gefundeerde mening kan vormen over zaken als immigratiebeleid, belastingen, gezondheidszorg of de JSF is mij nog altijd een volkomen raadsel.

En dat is hiervoor niet anders. Je écht inlezen is een stuk meer dan even een kieswijzer bekijken, dan moet je ook onderzoeken bekijken en bedenken in hoeverre dat van toepassing is op onze situatie, een risico-analyse kennen, enzovoort. Kieswijzers zijn vaak net zo goed enorm beperkt in hun vraagstelling én onderbouwing van welke partij dan bij je past, dus je uitsluitend daarop baseren vind ik niet voldoende voor de garantie dat je ook op de partij stemt die echt doet wat jij graag wil.

Een oplossing heb ik alleen ook nog niet. :+ Om nu weken te besteden om me echt goed in te lezen staat niet helemaal in verhouding tot de macht van mijn ene stem.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:34

Die kieswijzer is niet zaligmakend, maar hij kan je wel helpen in het krijgen van inzicht. Misschien zie je daar wel dingen in staan die je echt niet wilt. Dan kan je gerichter zoeken of partijen uitsluiten dan puur op basis van een paar affiches of partijnamen.

Misschien leef je heel erg groen en verantwoord en is ecologie wel heel belangrijk voor je. Of je bent een fanatiek fietser / wandelaar en hebt daar behoefte aan. Of je bent boer en je wilt dat niet alle keuzes die het waterschap maakt met betrekking tot waterstanden ten koste van je bedrijfsvoering gaat.

Weer op andere momenten is het lood om oud ijzer wat je kiest. Persoonlijk vind ik het heel erg belangrijk om te kiezen als je de kans krijgt, desnoods een blanco stem. Maar in mijn optiek is kiezen een soort burgerplicht. Natuurlijk blijft de politiek een lastig verhaal en worden er soms standpunten los gelaten om iets anders voor elkaar te krijgen. Maar op hoofdlijnen is er wel duidelijkheid te krijgen in de richting die een partij op wil. Volledig gaan voor economische belangen, of groen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:41

Woon in een grondwater bescherm/wingebied.
Waar ik tegenaan loop is dat ik ook ingezetenbelasting moet betalen voor "onderhoud"wegen en fietspaden.
Dat onderhoud wordt binnen 2 seconden teniet gedaan door de aso's van agrariërs die met veel te zware combinaties de hele weg aan vellen rijden.

Voorts hebben diezelfde agrariërs dmv voorkeurstemmen het voor elkaar gekregen dat hun aandeel in belasting betalen flink naar beneden is gegaan. Dus wij burgers/ingezetenen betalen zich blauw aan de grollen van de agrariërs en dijkgraven in hun dikke vette vestingen en veels te hoog salaris.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:45

Ik ga sowieso stemmen, ik zit namelijk op een stembureau de stempassen te controleren. Dan ben ik er nou eenmaal toch. Ik moet me alleen wat meer gaan verdiepen in de standpunten van alle partijen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:46

Ik ga niet stemmen, want ons waterschap doet als enige niet mee aan de verkiezingen _O- _O-

http://www.vechtstromen.nl/landingspagi ... kiezingen/
Geen verkiezingen voor Vechtstromen

Op 18 maart brengt Nederland zijn stem uit voor de landelijke Waterschapsverkiezingen. Heel Nederland? Nee, niet in het beheergebied van waterschap Vechtstromen. Daar hebben de inwoners hun stem in november 2013 al uitgebracht in verband met de fusie tussen Velt en Vecht / Regge en Dinkel.

In 2019 zal Vechtstromen weer deelnemen aan de landelijke waterschapsverkiezingen, dit betekent dat het algemeen bestuur van ons waterschap 6 zittingsjaren heeft.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:52

Iris82 schreef:

Ik ben nog steeds confused. :=

Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere beslissingen die in dit land genomen moeten worden. Meer wegen? Meer geld voor uitkeringen? Hebben wij met z'n allen ook niet voor gestudeerd.

We kiezen de mensen die er wel over gaan beslissen. Het gaat namelijk ook over het geld dat wij met z'n allen verdienen, en zij uitgeven. Zo hebben we er tenminste nog een beetje invloed op...

Ik heb de stemwijzer gedaan en vind NIET EEN partij die het voor meer dan de helft met me eens is. En voor de verkiezingen voor de provinciale staten heb ik een dilemma: ik wil de ene partij voor de provincie, maar een andere in de eerste kamer. Lastig, dat stemmen. Heel lastig.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:54

Ik ga wel stemmen!
Vind dat wel belangrijk :j
Bovendien is mijn vader kandidaat voor het waterschap dus ik heb een extra stok achter de deur :+
Maar het is wel lastig om uit te zoeken welke partij, dat blijf ik een moeilijk punt vinden.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:56

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:57

Prrrr schreef:
Ik heb de stemwijzer gedaan en vind NIET EEN partij die het voor meer dan de helft met me eens is. En voor de verkiezingen voor de provinciale staten heb ik een dilemma: ik wil de ene partij voor de provincie, maar een andere in de eerste kamer. Lastig, dat stemmen. Heel lastig.

Dit probleem heb ik ook. De uitslag van de stemwijzer komt ook 0,0 overeen met de laatste keer dat we mochten stemmen. Zelfs de standpunten van de partij die bovenaan staat liggen mijlenver van die van mij af.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:59

Ik ga wel stemmen.

Maar heb mij er nog niet in verdiept. Wil sowieso een stemwijzer doen en kijken wat daar uit komt.
Tevens kijken welke provinciale standpunten ingenomen worden door de partij waarop ik landelijk altijd stem.
Als dat overeen komt dan stem ik hier op, anders ga ik kijken voor een andere partij om op te stemmen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:04

Een partij vinden die 100% hetzelfde over dingen denkt als jij zal nooit lukken denk ik. Tenzij je zelf lijsttrekker bent misschien. ;)

Maar stemmen ga ik altijd, ook al kan ik ook nooit iets vinden dat perfect in mijn straatje past.

Omdat: er jarenlang is gevochten voor stemrecht (voor vrouwen, maar ook algemeen), dus wanneer ik maar kan wil ik van dat verworven recht gebruik maken. Bovendien zijn er nog genoeg plekken in de wereld waar je niet mág stemmen, en als je al invloed zou willen uitoefenen daar, dan wordt je dat onmogelijk gemaakt door het (schrik)bewind.
En omdat: ik vind dat als je NIET stemt maar WEL zeurt je GEEN recht van spreken hebt.

Dus ook al zijn het 'maar' de waterschappen en de provincies: ik ga stemmen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:05

Ik stem en ik stem met behulp van de kieswijzer :) kwam 1 partij uit die bijna volledig overeen kwam met mijn standpunten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:12

vuurneon schreef:
Ik stem en ik stem met behulp van de kieswijzer :) kwam 1 partij uit die bijna volledig overeen kwam met mijn standpunten.

Zo doe ik het ook :) Ik vind mijn stem te belangrijk om te laten liggen. Vriend is verhinderd dus voor hem ga ik ook stemmen. Hij staat er hetzelfde in. Wij hebben nog nooit een mogelijkheid om te stemmen laten lopen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:15

ja ik ga stemmen! heb net mijn nieuwe id kaart opgehaald ,ik ben er klaar voor *\o/* .

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:18

Ik ga ook stemmen, moet me alleen nog even inlezen :) Ik vind dat als je niet stemt, je ook niet mag zeuren over de regering/overheid etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:23

Ik vind het heel mooi dat we in een democratie leven en belangrijk dat burgers kunnen meebesluiten door te stemmen, dus dat ga ik ook zeker doen :j