Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 23:25

Ik ben wel heel benieuwd wat de niet Groningers op bokt hier van vinden. Aangezien ik er midden in het gebied zit houd ik nog even mijn mond..

Citaat:
De gaskraan moet niet dicht, maar juist verder worden opengedraaid. Bewoners uit het bevingsgebied moeten verhuizen. Dat zegt de nieuwe Kamerfractie DENK.

DENK bestaat uit de voormalige PvdA-leden Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk. De twee stapten eind vorig jaar uit de partij omdat ze het niet eens waren over het integratiestandpunt van de PvdA.

Volgens de nieuwe partij moeten de mensen in het aardbevingsgebied worden uitgekocht. De regio moet dan een natuurgebied worden.

Doormodderen
Als iedereen is vertrokken, kan de gaskraan verder worden opengedraaid. Met het extra geld dat dit oplevert, kan de uitkoop betaald worden. Hiermee verdient de staat volgens DENK zo'n 2,4 miljard euro per jaar extra.

'Herstel en preventief versterken is natuurlijk voor bewoners een drama', zegt Kamerlid Öztürk van DENK. 'Daarom zeggen wij: niet doormodderen op de huidige weg, maar durf een totaal ander pad in te slaan.'

Krimpdorpen
Volgens de tweemansfractie kunnen de mensen uit het bevingsgebied verhuizen naar bijvoorbeeld krimpgebieden. 'Door de komst van de nieuwe bewoners, kunnen bewoners van krimpdorpen hun noodzakelijke voorzieningen veilig stellen, zoals scholen en postagentschappen', meent Öztürk.

De tweemansfractie presenteert haar plannen donderdag tijdens het gasdebat in de Tweede Kamer.
Bron: rtv noord; http://www.rtvnoord.nl/?p=145072
Laatst bijgewerkt door Froukje op 11-02-15 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dammie

Re: Verhuis iedereen uit bevingsgebied en draai de gaskraan open

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:29

Denk vindt ook dat alle multiculti problemen op te lossen zijn door het woord allochtoon te verbieden.
Het zou consequenter zijn om aardbeving te verbieden als woord, dan los je dit probleem ook op :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:29

Ik als wel groninger, heb er net een heel stuk over op tv gezien, en had dit ook gelezen. Ben dus ook wel heel nieuwsgierig wat de niet groningers er van vinden

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:30

Nou momenteel is dit wel hetgeen wat er gebeurt: Oost-Groningen loopt leeg. Maar, ook de stad Groningen heeft last van bevingen, nu lichte, maar als de kraan verder open gaat. En dan? Hele stad van de kaart vegen? Martinitoren op instorten? Hilarish idee.... Ze willen boren op 7 km hier vandaan, aan de andere kant vh dorp. Je wilt niet weten wat een onrust dat onder de mensen veroorzaakt. En dan zwijg ik nog van de enorme schades die her en der in de omgeving ontstaan, complete wijken met scheuren, funderingen die opnieuw gelegd moeten worden. En nee, 9/10 keer valt zoiets niet vergoed te krijgen. (gek dat mensen dan gaan verhuizen he?)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:32

Ik als Groninger vind het ronduit belachelijk!
Wat DENKen die mensen wel niet :n
De oplossing is om de gaskraan dicht te draaien voordat er serieuze ongelukken gebeuren..

Ben ook erg benieuwd naar de mening van niet Groningers.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:33

ik ben tegen. woon een heel eind van Groningen vandaan. maar kom op. Iedereen uit dat gebied weghalen? nee.
ik dacht juist dat het idee was juist mensen naar Friesland, drenthe en Groningen te laten verhuizen. ook bedrijven enzo?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:37

Ik ben een niet Groninger en vind het belachelijk!

Een mens moet zich veilig kunnen voelen op de plek waar hij of zij woont. Ik zou mezelf echt niet prettig voelen in een schuddend huis :N
En nu moeten mensen die daar een leven opgebouwd hebben met een huis en kinderen maar even oprotten? :')

Nederland is gelukkig al zo groot. Ik zou vooral zo doorgaan tot er niemand meer in Nederland woont en ze alles wat los en vast zit kunnen verkopen :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 23:39

Caily schreef:
Nou momenteel is dit wel hetgeen wat er gebeurt: Oost-Groningen loopt leeg. Maar, ook de stad Groningen heeft last van bevingen, nu lichte, maar als de kraan verder open gaat. En dan? Hele stad van de kaart vegen? Martinitoren op instorten? Hilarish idee.... Ze willen boren op 7 km hier vandaan, aan de andere kant vh dorp. Je wilt niet weten wat een onrust dat onder de mensen veroorzaakt. En dan zwijg ik nog van de enorme schades die her en der in de omgeving ontstaan, complete wijken met scheuren, funderingen die opnieuw gelegd moeten worden. En nee, 9/10 keer valt zoiets niet vergoed te krijgen. (gek dat mensen dan gaan verhuizen he?)

Ik woon er midden in, dus weet heel goed wat de gevolgen zijn. Wakker worden met een trillend bed is best wel een ervaring.

Daarom ben ik ook wel benieuwd wat de rest van Nederland hier van vind.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:40

Ik zat op de bovenste verdieping van het UMCG toen de eerste beving in de stad voelbaar was. Rare gewaarwording, maar natuurlijk nog niet te vergelijken met hoe het in de dorpen moet zijn.

Ook ik denk niet dat uitbreiding van boren slim is, dan gaat wsl ook de stad veel meer problemen met bevingen en schade krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:47

Je gas weggeven nu er ruzie gecreëerd is met Rusland? Nee. Wel terug brengen tot prio 1, nl eigen burgers warm houden. Huizen aardbevingsbestendig maken, absoluut aan te raden. Geeft meteen nieuwe arbeidsplaatsen met een goed salaris en dat is nu erg belangrijk willen we ooit de economie weer op de been krijgen. Daarnaast goede isolatie en wat er verder aan besparing mogelijk is (minder gas nodig). Goed voor de milieudoelen en nieuwe banen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:48

Wij wonen dan ook in het bevingsgebied. Vondt het geinig om op tv te horen dat was dit in den haag gebeurt. De gas kraan al lang op 0 was gezet. Was dan ook iemand die in Groningen gestudeerd had en nog steeds vrienden hier heeft wonen.

ook een punt wat er genoemd werd, dat de Groningers te lang het hebben geaccepteerd en daardoor het te laat als agendapunt is gekomen in Den Haag.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:51

Als de gaskraan verder open wordt gedraaid zullen de bevingen nog heftiger zijn. Gevolg een nog groter gebied moet ontruimt worden.. koop gewoon dan heel noord nederland op...
Nee ik vind t belachelijk...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:53

Wauw.. Echt, wauw.
Wat een belachelijk idee zeg :')
Hier is gewoon niet goed over na gedacht en ook niet mogelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:56

Wél een verfrissende manier om de discussie eens goed aan te zwengelen. Jarenlang halfzachte maatregelen van de gangbare politiek heeft al die tijd niets geholpen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 04:25

senna21 schreef:
Wél een verfrissende manier om de discussie eens goed aan te zwengelen. Jarenlang halfzachte maatregelen van de gangbare politiek heeft al die tijd niets geholpen.

Verfrissend noem je dat.. Hmm :=
Belachelijk vind ik nog steeds een beter woord!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 04:32

Ook een bokker die ik ken woont daar
nou als je dat huis ziet... ik begrijp dat mensen verhuizen hoor
Noord Nederland opkopen gaat niet gebeuren desbetreffende bokker haar huis is levens gevaarlijk en hun weigeren ze te helpen of het huis op te kopen...
En een andere keuze hebben hun niet dus ze moeten er blijven wonen echt vreselijk

De gaskraan zou juist dicht moeten in mijn ogen

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:06

Mensen moeten ten alle tijden veilig kunnen wonen en daarvoor is de overheid verantwoordelijk.
Ik vind het schandalig dat er nog niet eerder iets aan gedaan is.
Maar is het niet zo dat het gas uit Groningen verkocht is aan het buitenland?
Wie weet hoe dat zit? het zou id al een hele hoop verklaren

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:10

Ja, ons huis staat te koop hier in groningen maar niemand die het koopt. Wat gaat er gebeuren met al die huizen?
De gaskraan moet dicht. Laatst was mijn vriendin door een aardbeving gevallen, hoofd tegen een kastje en was toen 5 minuten even weg...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:28

Je kan nooit half Groningen opkopen. Dat gaat niet. En die mensen moeten toch ergens anders heen. Daar zijn nooit genoeg huizen voor en die mensen plaatsen in flats zitten ze ook niet op te wachten natuurlijk als ze van een vrijstaand spul komen.
Wat een raar idee.... Die gasten sporen echt niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:23

Ik begin het een vermakelijke partij te vinden. Bakje popcorn erbij en zien wat er gaat gebeuren.

Niet Groninger, wel Drent: Hahahahaahahahahaa dan gaat Drenthe er dus ook aan want hier zijn ook bevingen. Gelukkig (nog) niet zo erg als in Groningen. Maar waar willen ze dan de grens trekken? Friesland onafhankelijk en alles boven Zwolle is winningsgebied? :+

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:33

Belachelijk idee! Woon zelf ook in aardbevingsgebied. De ene schade is nog niet hersteld of de volgende dient zich aan. Woon op een fijn plekje. Moet er niet aan denken om te verhuizen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 09:35

Ik woon zelf in Limburg, dus dit is een ver van mijn bed show. Ik denk dat de partijen met de inwoners van Groningen en in de bevingsgebieden om de tafel moet gaan zitten. Zij maken dit ten slotte echt mee.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:18

lady62 schreef:
Mensen moeten ten alle tijden veilig kunnen wonen en daarvoor is de overheid verantwoordelijk.
Ik vind het schandalig dat er nog niet eerder iets aan gedaan is.
Maar is het niet zo dat het gas uit Groningen verkocht is aan het buitenland?
Wie weet hoe dat zit? het zou id al een hele hoop verklaren

60% van al het gewonnen gas gaat naar het buitenland, 40% blijft hier voor onszelf.

Conclusie zo'n 2 miljard € per jaar voor in de staatskas.
Daarom willen ze ook de gaskraan niet dichtdraaien, want dan verliezen ze nogal wat geld.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:29

Winged schreef:
Ik begin het een vermakelijke partij te vinden. Bakje popcorn erbij en zien wat er gaat gebeuren.

Dit dus. Dit valt toch gewoon niet serieus te nemen? In mijn ogen meer een publiciteitsstunt dan een ook maar in de verste verte mogelijk plan.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:32

Vind het belachelijk. Omdat ze er daar een zootje van maken/hebben gemaakt moeten al die mensen maar gaan verhuizen... echt te gek voor woorden >;)