'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:45

Momenteel wordt in de rechtbank van Groningen de zaak 'Daniella' behandeld. De gehandicapte 20 jarige is door haar stiefvader doodgeknuppeld: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... dood.dhtml

vandaag las ik op de telegraaf dat haar ouders (moeder en stiefvader) beiden zwakbegaafd zijn.

Nu is dit natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het schijnt dat er per jaar rond de 50 kinderen door zwakbegaafde ouders overlijden.
http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/kind ... en___.html

Om er maar een stelling in te gooien: Mag iemand die zwakbegaafd is wel kinderen krijgen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:48

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:49

Ik ken zo'n verhaal van hier uit de buurt: http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... ER241188W/

Ik heb dat toendertijd wel gevolgd en was erg benieuwd naar de uitspraak in deze.

Ik merk dat ik er dubbel in sta. Neig er meer naar om te zeggen dat dit soort stellen geen kinderen mogen krijgen. Niet zozeer lichamelijk, maar ook geestelijk kan zo'n kindje tekort komen. Kinderen leren veel van hun ouders.

Aan de andere kant, er zijn volgens mij echt wel stellen die het kunnen, al dan niet met begeleiding. Als die de kans hebben op een "gezond" kindje, mag je ze dat dan ontnemen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:50

Ik vind van niet. In het gezinshuis van mijn pleegouders is ook zo een meisje met zwakbegaafde ouders. Het meisje is helemaal verknipt en heeft er trauma's aan overgehouden...
natuurlijk kan je ze niet allemaal over één kant scheren maar ik vind het toch een beetje riskant...

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:50

Om de kinderen te beschermen, die er immers niet om gevraagd hebben verwekt te worden, zou mijn eerste reactie zijn: nee. Maar aan de andere kant zijn er ook genoeg kinderen die mishandeld worden en/of komen te overlijden door toedoen van 'normale' ouders.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:54

Ik vind van niet.
Je moet er of heel veel zorg opzetten zodat alles goed loopt.
Als je het voorbeeld van 2 douwn syndroom mensen neemt. Die hebben 33% kans op een kind zonder downsyndroom. Dan groeit dat kind binnen korte tijd boven het niveau uit van de ouders.
Het kind gaat dan voor de ouders zorgen, wat niet bij je jeugd hoort. Ook heb je kans dat het kind geen vrienden mee durft te nenen naar huis enzo

Waar je ook nog kans op hebt is dat de ouders niet weten hoe ze moeten reageren als de baby huilt. En er dan maar mee gaan schudden wat de kans tot overleiden geeft.

Vind dat het alleen vooor geestelijke gehandicapten moet zijn. Beneden een bepaald niveau dus bv onder geestelijk leeftijd van 16 mag het niet.

anneliesdj

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:57

Ik weet niet of het hier toepasselijk is, maar ik zit Dr Phil te kijken gaat over vermoord kind van 2, er wordt niet gesproken over intelligentie van de stiefmoeder (die verantwoordelijk is) maar het zou me niet verbazen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:59

Ik vind sowieso niet dat mensen zomaar kinderen zouden moeten kunnen krijgen 8-) Er zijn veel te veel ouders die het helemaal niet aankunnen, veel te veel mishandelde en in de steek gelaten kinderen en ouders die kinderen niks te bieden hebben.. Het is een bijzonder voorrecht wat eigenlijk veel te groot is voor gedeelte van de mensheid om te kunnen handelen..

maar ja, wie gaat dat toetsen :+
Laatst bijgewerkt door Cer op 22-01-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:01

anneliesdj schreef:
Ik weet niet of het hier toepasselijk is, maar ik zit Dr Phil te kijken gaat over vermoord kind van 2, er wordt niet gesproken over intelligentie van de stiefmoeder (die verantwoordelijk is) maar het zou me niet verbazen.

Ja heel toevallig heb ik ook Dr Phil aanstaan als ik het verhaal van Daniella voorbij zie komen. Eerst op facebook en nu op bokt. Wat een horror verhaal.
Ik denk ook dat er ouders zijn die beter geen kinderen hebben of kunnen krijgen. Ik voeg mij mij bij de quote van Cer.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:02

Als je niet voor jezelf kan zorgen ( indicatie voor begeleidwonen bijv.) dan vind ik kinderen krijgen onverstandig maar verbieden gaat wat te ver. Goede voorlichting en begeleiding bij een zwangerschapswens is dan wel heel belangrijk, dan blijft het misschien ook alleen bij wens.

Een niveau grens is erg moeilijk aan te geven want er is nooit exact een niveau te scoren aangezien niveau van diverse factoren afhangt, niet alleen van iq

Wat ik in het verhaal van TS erger vind is dat de man al eerder veroordeeld was!!
Ik zou dus eerder zeggen: Mensen met een veroordeling voor verkrachting en mishandeling van kinderen mogen NOOIT meer onder 1 dak wonen met kinderen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:04

Het probleem is dat in het verleden (en niet eens zo heel lang geleden) ontzettend nare, onethische dingen gebeurd zijn. En dat mag nooit meer voorkomen.
Zo zijn er minderheden gesteriliseerd, alleen omdat ze door hun huidskleur/spleetogen/of andere kulreden "minderwaardig" zouden zijn:
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... heid.dhtml
De nazi's deden dat ook: http://www.tweedewereldoorlog.nl/themas ... rilisatie/

Dus een belangrijke vraag is: hoe ga je waarborgen dat er een ethische beslissing genomen wordt? En dat er geen mensen gesteriliseerd worden omdat de beslissers blanke mannen zijn, die de afkomst van de persoon mee laten spelen, zodat er ook nu mensen gesteriliseerd worden om hun ras?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:05

Ligt aan de ouders. De ene zwakbegaafde is de andere niet. Met goede begeleiding en ondersteuning vind ik het niet zo'n probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:06

tjady schreef:
anneliesdj schreef:

Ja heel toevallig heb ik ook Dr Phil aanstaan als ik het verhaal van Daniella voorbij zie komen. Eerst op facebook en nu op bokt. Wat een horror verhaal.
Ik denk ook dat er ouders zijn die beter geen kinderen hebben of kunnen krijgen. Ik voeg mij mij bij de quote van Cer.

Het is toch verschrikkelijk.
Ik zou mezelf nooit vergeven als het mijn kind was, wat een drama.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:07

Ik zou zeggen ja, maar hoe verbied je dat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:09

Kermis schreef:
Ligt aan de ouders. De ene zwakbegaafde is de andere niet. Met goede begeleiding en ondersteuning vind ik het niet zo'n probleem.

Waarom moeten er weer anderen ingeschakeld worden dan? Kost geld en zorg.. waarom zou dat moeten kunnen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:10

Ik snap de zorgen die het vele mensen geeft, punt is alleen wat Joolien ook al zegt: hoe wil je dat verbieden? Persoonlijk zie ik liever dat mensen die sterk in hun schoenen staan, hun leven goed op de rit hebben aan kids beginnen, maar ook bij hen kan de situatie veranderen, dus niets geeft garanties.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:10

Educatie en de verantwoording van ouders met een beperkt kind.
Als jij als ouder kan inschatten dat je kind later geen kind kan opvoeden dan kan je aansturen op sterilisatie voor dat het 18 is

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:11

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:11

Cer schreef:
Ik vind sowieso niet dat mensen zomaar kinderen zouden moeten kunnen krijgen 8-) Er zijn veel te veel ouders die het helemaal niet aankunnen, veel te veel mishandelde en in de steek gelaten kinderen en ouders die kinderen niks te bieden hebben.. Het is een bijzonder voorrecht wat eigenlijk veel te groot is voor gedeelte van de mensheid om te kunnen handelen..

maar ja, wie gaat dat toetsen :+

Mee eens, had het zelf niet beter kunnen verwoorden

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:12

Joolien schreef:
Ik zou zeggen ja, maar hoe verbied je dat?

Gewoon de A2 afsluiten :7

Ik ken zwakbegaafde ouders welke dito kinderen hebben gekregen,
kost de maatschappij klauwen vol met geld en de familie eromheen een hoop zorgen.

Dus ik zeg voorkomen en afsluiten die hap.....

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:13

Cer schreef:
Kermis schreef:

Waarom moeten er weer anderen ingeschakeld worden dan? Kost geld en zorg.. waarom zou dat moeten kunnen?

Waarom altijd maar voor anderen willen beslissen en oordelen. Ik vind dat je nooit het recht van kinderen mogen krijgen van iemand kan afpakken. Mensen die zo geboren worden kunnen er ook niks aan doen dat ze zwakbegaafd zijn. De een is de andere niet. Er zijn genoeg zwakbegaafden die gewoon normaal een kind kunnen krijgen. We hebben het hier niet over het down syndroom maar over mensen met een iq tussen de 60 en 80. Om even een duidelijke lijn te trekken.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 22-01-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:15

waarom niet meer aandacht besteden aan goede educatie ipv te beslissen voor een ander

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:16

Kermis schreef:
Waarom altijd maar voor anderen willen beslissen en oordelen. Ik vind dat je nooit het recht van kinderen mogen krijgen van iemand kan afpakken. Mensen die zo geboren worden kunnen er ook niks aan doen dat ze zwakbegaafd zijn. De een is de andere niet. Er zijn genoeg zwakbegaafden die gewoon normaal een kind kunnen krijgen. We hebben het hier niet over het down syndroom maar over mensen met een iq tussen de 60 en 80.

En wie denkt dan aan de rechten van het kind wat geboren wordt? Die er niet om gevraagd heeft? Ik vind juist dat het recht om kinderen te krijgen een ENORM voorrecht is, het creëren van nieuw leven..verantwoordelijkheid nemen voor een persoon/individu waar veel te licht over gedacht wordt.
T is potverdrie geen goudvis..

Om een dier uit een asiel te halen moet je aan meer eisen voldoen...

@Gillbo: hoe ga je zwakbegaafden educatie bieden dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:17

Een moeder met een lagere intelligentie kan ook een super zorgzame moeder zijn.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van de combi (vader moeder) is en extreem zwakbegaafen en mensen met down zou ik persoonlijk idd verbieden, dat is gewoon zelfbescherming vind ik.
Als mijn dochter van 15/16 besluit dat ze nu een kind wil dan verbied ik dat ook en de gemiddelde 16 jarige heeft een hogere intelligentie dan iemand met down of (erge) zwakbegaafdheid.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-01-15 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:17

Kermis schreef:
Waarom altijd maar voor anderen willen beslissen en oordelen. Ik vind dat je nooit het recht van kinderen mogen krijgen van iemand kan afpakken. Mensen die zo geboren worden kunnen er ook niks aan doen dat ze zwakbegaafd zijn. De een is de andere niet. Er zijn genoeg zwakbegaafden die gewoon normaal een kind kunnen krijgen. We hebben het hier niet over het down syndroom maar over mensen met een iq tussen de 60 en 80. Om even een duidelijke lijn te trekken.

Dat kind krijgen is ook het probleem niet. Het kind correct opvoeden, dat is wel een probleem. Dat is al een hele opgaaf voor mensen met wel gezond (boeren) verstand, laat staan mensen met een iq van 60 tot 80.

Als je wilt adopteren moet je ook een gigantische molen in, en wordt van alle kanten bekeken of je wel een kind kunt opvoeden. Waarom diezelfde procedure ook niet bij mensen met een iq onder een bepaalde grens.