Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:44

Hoi Bokkers,

Ik las net het nieuws en ja hoor de regering gaat akkoord met het leningstelsel voor studenten. Het start al in september. Hiermee willen ze bereiken dat de regering geld bespaard. Het geld gaan ze stoppen in het verbeteren van het onderwijs. Tenminste dat zeggen ze.

Wel is het zo dat kinderen met ouders die weinig geld verdienen (onder €46000) een basisbeurs blijven krijgen en nog hoger als eerst.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening. Laat iedereen in zijn waarden in een discussie. Iedereen mag zijn mening kwijt.

Ik ben er zelf geen fan van. Puur omdat ik het zonde vind dat elke student straks met een schuld zit. Elke student MOET werken om deze schuld af te lossen als hij of zij überhaupt het minimumloon krijgt. De lonen liggen al laag... Ben je lang bezig om het af te lossen.

20 Januari 2015
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/leenstelsel-komt-er-definitief-dit-verandert-er
http://www.volkskrant.nl/dossier-onderwijs/senaat-stemt-in-met-leenstelsel-voor-studenten~a3833926/
Laatst bijgewerkt door DonDon op 21-01-15 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:46

OV Chipkaart afgeschaft? Ik lees net dat de OV chipkaart wél blijft, dat dit een harde eis van GroenLinks was.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek ... randert-er

Citaat:
5. En hoe zat het ook al weer met de ov-kaart voor studenten?
Aanvankelijk zou de ov-jaarkaart voor studenten worden afgeschaft. Maar hij blijft. Dat was een eis van GroenLinks.

Ach.. Als ze dit in combinatie doen met het afschaffen van de pretstudies denk ik inderdaad dat er een hoop geinvesteerd kan worden in beter onderwijs...

van de week was ook op het nieuws dat ze wilden dat rekenen niet meer verplicht met een voldoende moest worden afgesloten om toegelaten te worden op een MBO want 'hoe vaak gebruik je rekenen nu nog' en dat het gewoon als 'losse bijlage' bij je cijferlijst o.i.d. moest samen met bijbaantjes en hobbies. Er zijn nu al genoeg jongeren die niet meer zonder hun mobieltje kunnen rekenen; laat staan dat we dat ook nog afschaffen..

Wel vind ik dat er meer voorlichting moet komen en wat meer sturing kan komen op wat iemand later nou wil 'worden', ik ben nu pas erachter wat ik wil doen in m'n loopbaan en dat op m'n bijna 23e :+ Had ik graag 4 jaar geleden wel willen weten, dan was ik allang aan het werk geweest maar goed, weet alles eens achteraf..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:46

Ik ben er ook geen fan van. Met eigenlijk dezelfde reden als jou.
Studenten zitten dalijk al met een lening! Belachelijk!
Een student gaat dagelijks naar school, moet met dit belachelijk lage loontje flink werken om de schuld af te lossen. Doordat je moet werken hiervoor heb je amper vrije tijd als je ook nog eens flink huiswerkt hebt! Ben ik blij dat ik dadelijk in Maart klaar ben met school en de keuze heb gemaakt op geen nieuwe opleiding meer te beginnen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:47

Ik vind het wel goed! :j

JIJ Investeert toch in je EIGEN toekomst.
En ja, ik ga in september beginnen met studeren...
Nou verdienen mijn ouders al zoveel, die 100 euro stufi was voor mij mijn zakgeld.

Meiden uit mijn klas hielden er zoveel aan over dat ze maandelijks nieuwe nagels lieten zetten, enorm veel shopten en luxueuzer leefden dan ik, terwijl ik meer werkte. :+

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:47

Even aanpassen, excuses

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:49

Wat ik mij afvraag.. Kijkt een bank ook naar die schuld bij het verstrekken van een hypotheek? Anders kan straks niemand na de studie een huis kopen voor de komende tig jaren.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:49

Tsja.. de lening kan je natuurlijk afbetalen ná je studie, als je 'loontje' wat hoger is. Genoeg studenten die nu al 500 per maand bijlenen, en die dat ook gewoon afbetaald krijgen.

Het is wel minder dat het zo gaat, maar ik laat me er niet door tegen houden.. Eerst de studie schuld komt dan later wel.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:50

Jildau schreef:
Wat ik mij afvraag.. Kijkt een bank ook naar die schuld bij het verstrekken van een hypotheek? Anders kan straks niemand na de studie een huis kopen voor de komende tig jaren.

Nee, een lening als deze word niet meegerekent in je hypotheeck.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:51

MarlindeRooz schreef:

Nou verdienen mijn ouders al zoveel, die 100 euro stufi was voor mij mijn zakgeld.

Meiden uit mijn klas hielden er zoveel aan over dat ze maandelijks nieuwe nagels lieten zetten, enorm veel shopten en luxueuzer leefden dan ik, terwijl ik meer werkte. :+

Makkelijk praten als je ouders zoveel verdienen.

Als je een luxe leven hebt ligt dat niet aan alleen je studiefinanciering. Dan krijg je er, op welke manier dan ook, heel veel geld bij.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 21-01-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

kwii schreef:
Tsja.. de lening kan je natuurlijk afbetalen ná je studie, als je 'loontje' wat hoger is. Genoeg studenten die nu al 500 per maand bijlenen, en die dat ook gewoon afbetaald krijgen.

Het is wel minder dat het zo gaat, maar ik laat me er niet door tegen houden.. Eerst de studie schuld komt dan later wel.

Inderdaad..

En 'afbetalen tijdens je studie' is geloof ik ook geen sprake van Gekkie10.

Citaat:
6. Hoe moet je als student straks gaan afbetalen?
Dat afbetalen begint pas als je het minimumloon - bijna 1500 euro - verdient. Over het aflossen van de schuld kan 35 jaar worden gedaan. En het bedrag dat afgelost moet worden, kan nooit meer zijn dan 4 procent van het jaarinkomen.

Es_ther

Ik denk wel dat het veel studenten weerhoudt om door te leren, wat nu geen probleem is, want Nederlanders hebben over het algemeen een hoge opleiding, waardoor de banen met lage opleidingen schaarser worden.

Voor mensen die niet veel verdienen vind ik het minder.. Op kamers, schoolgeld, boeken, evt nieuwe laptop voor school is duur zat.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:53

Jildau schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als je een luxe leven hebt ligt dat niet aan alleen je studiefinanciering. Dan krijg je er, op welke manier dan ook heel veel geld bij.

Mijn ouders verdienen ook genoeg. Ze lieten me altijd al werken om zelf me paard te betalen etc. School betaalden ze gelukkig wel. Maar nu ik hbo wil gaan studeren niet. Dat moet ik zelf bekostigen. Ik zie het niet zitten om nu te gaan studeren en te gaan lenen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:54

Wendybrian schreef:
Jildau schreef:

Nee, een lening als deze word niet meegerekent in je hypotheeck.

Dat denk je, officieel niet maar reken er maar op dat er straks wel degelijk een mindere hypotheek te krijgen is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:55

Ik denk dat ze ergens die schuld er wel in calculeren..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:56

Jildau schreef:
MarlindeRooz schreef:

Als je een luxe leven hebt ligt dat niet aan alleen je studiefinanciering. Dan krijg je er, op welke manier dan ook, heel veel geld bij.

:n neehoor, die kregen gewoon bijna 400 euro per maand + toeslagen... Dan hou je serieus 200 euro per maand over.

En mijn ouders mogen dan wel veel verdienen, ik betaal ALLES zelf. Behalve mijn zorgverzekering. Serieus van mijn shampoo tot mijn tandenborstel.
Ik werk ook gewoon 15/20 uur per week, ook toen ik studeerde.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:57

Ik ben wel tegen. Ik ben iemand die er wel van afhankelijk is. Ik werk er ook bog naast maar moet door mijn studie op kamers. In de master mag ik max 20 min van de faculteit wonen.
Echter hoop ik in april mijn bachelor binnen te hebben en kan ik in april/juni beginnen met de master. Ik kan me dan iig inschrijven op studielink en ben dan officieel masterstudent. Ik hoop dat dat ook telt want anders moet ik heel hard hopen dat er een onderzoeksstage start in mei of juni anders kan ik pas september 2015 beginnen. En dat alleen omdat ik vorig jaar ziek ben geweest en niet alles heb kunnen afmaken uit zelfbescherming.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:57

Dat denk ik dus ook Bigone. Er werd mij ook gevraagd of ik een studieschuld heb. Gelukkig het huis kunnen kopen op het salaris van mijn vriend want ze deden wel degelijk moeilijk.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:58

Hoop wel dat de OV-kaart blijft .. := Anders wordt het een dure grap

ik vind het jammer dat het leenstelsel er komt, als ik ben afgestudeerd ben ik 11 jaar verder (dan ben ik 29) en zou ik toch wel een eigen huis overwegen. Natuurlijk zal ik dan meer verdienen dan dat ik nu doe mijn baan en zal een lening afbetalen een minder zware last zijn. Maar je zit dan wel met een lening. Een lening aanvragen bij de bank zal er dan niet meer inzitten. Ze zien je aankomen :+ "nóg meer geld lenen, én nog steeds geen baan..."

Plus er zit een groot gevaar achter dat je enorm veel kan lenen, meer zelfs dan dat je nodig hebt. Er zullen genoeg mensen zijn die met enorme schulden achterblijven hierdoor omdat ze nog niet met geld om kunnen gaan bijvoorbeeld. Je hebt het over jongeren, die wanneer hun werkcarriere begint met een enorm schuld gaan zitten...

Aan de andere kant misschien wel beter, omdat zeker niet iedereen de basisbeurs e.d. nodig had. Zelf de koninklijke familie kreeg het :')

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:59

MarlindeRooz schreef:

Dat klopt, maar wat als er geen geld is om te investeren in je toekomst?
Ik vind het persoonlijk niet normaal dat je een lening afsluit en kan me voorstellen dat mensen vanwege deze reden gaan kiezen voor het mbo, omdat ze daar wel een beurs ontvangen.

Ik snap dat studeren duur is en ik denk dat je hierdoor misschien wel minder studenten kan verwachten.

Ik denk dat er nog wel eens een kloof tussen mbo'ers en hbo'ers en wo'ers kan ontstaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:00

Ess_Ramona schreef:
Ik denk wel dat het veel studenten weerhoudt om door te leren, wat nu geen probleem is, want Nederlanders hebben over het algemeen een hoge opleiding, waardoor de banen met lage opleidingen schaarser worden.

Voor mensen die niet veel verdienen vind ik het minder.. Op kamers, schoolgeld, boeken, evt nieuwe laptop voor school is duur zat.

De aanvullende beurs blijft wel bestaan en word zelfs verhoogt met 100 euro dus als student van ouders die minder dan 46.000 verdienen krijg je nog steeds 300? euro per maand beurs als je op kamers zit. Baantje erbij en 300 euro lenen dan heb je aan het eind een schuld van 15,000 euro, af te betalen in 35 jaar. Als je ouders net boven de 46000 zitten dan komt je lening op zo'n 30,000 euro en dat vind ik dus belachelijk. Ik ken iemand die haar baan heeft opgezegd, ze had een tweeling en eentje er een jaar onder, zo hadden ze recht op de aanvullende beurs en dat scheelde bijna 800 euro per maand terwijl ze dat zelf niet eens verdiende.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:00

Ben al reuze blij dat de OV chipkaart blijft. Anders was ik per jaar 7048 euro kwijt alleen al reiskosten. := (tenzij ik uiteraard een jaarkaart neem)
Edit: Jaarkaart maakt dan nog steeds niks uit.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 21-01-15 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:01

[*]Zweer kwalijke zaak dit. Een studie is gigantisch duur voor de overheid, dat snap ik. Maar de gevolgen zullen ook veel impact hebben. Studeren word weer voor de rijken of mensen met een schuld voor de komende 35 jaar, los van de hypotheek en dergelijken. Nederland is een kennis economie dus vraag mij af wat die over 10 à 20 jaar voor effect zal hebben. Als ik binnen de regeling was gevallen, had ik misschien wel niet gestudeerd. Mijn ouders hebben een aardige pot geld voor mijn studie, maar die is niet toereikend, komt alsnog neer op een schuldje van 20 jaar. Moeilijke keuze.

Nikkay

Ik vraag mij dan af hoe het zit als je wilt overstappen. Ik wil namelijk volgens jaar een andere studie (HBO) gaan doen, dan stop ik dus met mijn huidige studie. Dan zal mijn studiebeurs wel geen gift meer zijn, ook al haal ik mijn diploma wel binnen tien jaar? Ik kan daar eigenlijk nergens informatie over vinden...

XxLMMxX

Ik baal ook.
Door ziekte eerst naar mbo gegaan om erna een hbo studie te gaan doen.
Maar die hbo studie kan ik straks niet meer betalen..

Es_ther

Nee, want je schrijft je in voor een nieuwe studie, dus ik denk dat je geen stufi meer krijgt.