Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:5. En hoe zat het ook al weer met de ov-kaart voor studenten?
Aanvankelijk zou de ov-jaarkaart voor studenten worden afgeschaft. Maar hij blijft. Dat was een eis van GroenLinks.
MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel goed!
JIJ Investeert toch in je EIGEN toekomst.
En ja, ik ga in september beginnen met studeren...
Nou verdienen mijn ouders al zoveel, die 100 euro stufi was voor mij mijn zakgeld.
Meiden uit mijn klas hielden er zoveel aan over dat ze maandelijks nieuwe nagels lieten zetten, enorm veel shopten en luxueuzer leefden dan ik, terwijl ik meer werkte.
kwii schreef:Tsja.. de lening kan je natuurlijk afbetalen ná je studie, als je 'loontje' wat hoger is. Genoeg studenten die nu al 500 per maand bijlenen, en die dat ook gewoon afbetaald krijgen.
Het is wel minder dat het zo gaat, maar ik laat me er niet door tegen houden.. Eerst de studie schuld komt dan later wel.
Citaat:6. Hoe moet je als student straks gaan afbetalen?
Dat afbetalen begint pas als je het minimumloon - bijna 1500 euro - verdient. Over het aflossen van de schuld kan 35 jaar worden gedaan. En het bedrag dat afgelost moet worden, kan nooit meer zijn dan 4 procent van het jaarinkomen.
Jildau schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel goed!
Nou verdienen mijn ouders al zoveel, die 100 euro stufi was voor mij mijn zakgeld.
Meiden uit mijn klas hielden er zoveel aan over dat ze maandelijks nieuwe nagels lieten zetten, enorm veel shopten en luxueuzer leefden dan ik, terwijl ik meer werkte.
Makkelijk praten als je ouders zoveel verdienen.
Als je een luxe leven hebt ligt dat niet aan alleen je studiefinanciering. Dan krijg je er, op welke manier dan ook heel veel geld bij.
Wendybrian schreef:Jildau schreef:Wat ik mij afvraag.. Kijkt een bank ook naar die schuld bij het verstrekken van een hypotheek? Anders kan straks niemand na de studie een huis kopen voor de komende tig jaren.
Nee, een lening als deze word niet meegerekent in je hypotheeck.
Jildau schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel goed!
Makkelijk praten als je ouders zoveel verdienen.
Als je een luxe leven hebt ligt dat niet aan alleen je studiefinanciering. Dan krijg je er, op welke manier dan ook, heel veel geld bij.
MarlindeRooz schreef:Ik vind het wel goed!
Ess_Ramona schreef:Ik denk wel dat het veel studenten weerhoudt om door te leren, wat nu geen probleem is, want Nederlanders hebben over het algemeen een hoge opleiding, waardoor de banen met lage opleidingen schaarser worden.
Voor mensen die niet veel verdienen vind ik het minder.. Op kamers, schoolgeld, boeken, evt nieuwe laptop voor school is duur zat.