Varkens uit kinderboeken om moslims niet te beledigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Varkens uit kinderboeken om moslims niet te beledigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:35

'Er kwam een varkentje met een lange snuit, en die blies het verhaaltje uit'. Je zal het in de toekomst niet meer lezen in de kinderboeken van de Britse uitgeverij Oxford University Press. Ook 'zwijn', 'worst', 'spek' en andere aan varkens gerelateerde woorden worden in de ban gedaan. Dit om te vermijden dat moslims zich beledigd zouden voelen.

De nieuwe richtlijn kwam aan het licht tijdens een radiodebat over vrije meningsuiting in de nasleep van de aanslag op Charlie Hebdo. Auteurs wordt op het hart gedrukt in kinderboeken geen melding meer te maken van varkens en verwante woorden.

Op BBC's Radio 4 las presentator Jim Naughtie een brief voor die een auteur van de uitgeverij had ontvangen en waarin het verbod werd vermeld. ,,Als een gewaardeerde uitgever, verbonden aan een academisch instituut, zegt dat je in je boek geen melding mag maken van varkens omdat sommige mensen beledigd zouden kunnen zijn, is dat belachelijk. Dat is een grap'', zei de presentator.

Ondermijning
Khalid Mahmood, moslim en parlementslid voor Labour, was het daar mee eens. ,,Dat is volslagen onzin. Zo ondermijn je de hele discussie over vrije meningsuiting''.

Critici hebben het over zinloze politieke correctheid die de vrijheid van meningsuiting in het gedrang brengt. Voorts is het nog maar de vraag of moslims zich daadwerkelijk beledigd voelen door de aanwezigheid van varkens in kinderboeken.

Culturele verschillen
Volgens een woordvoerder van Oxford University Press, dat deel uitmaakt van de universiteit van Oxford, zijn de boeken ook bestemd voor het buitenland. ,,Ons educatief materiaal wordt in bijna tweehonderd landen verkocht en daarom moeten onze auteurs met een heleboel culturele verschillen en gevoeligheden rekening houden'', zo luidt de verdediging.

Van de ruim 7 miljard mensen op de wereld zijn er ongeveer 1,5 miljard moslim. De meeste van de 49 landen met een moslimmeerderheid hebben een jonge en opgroeiende bevolking. Daardoor vormen ze een belangrijke markt voor lesmateriaal, zo schrijft de Britse krant The Independent.

Oxford University Press is de grootste universitaire uitgeverij in de wereld. Ze geeft elk jaar ongeveer 6.000 boeken uit.

Sorry, maar hoe ver wil men gaan? Ik kan me met heel veel dingen inleven, maar dat je iemand beledigd doordat je het over een simpel varken hebt en geen verwijzing maakt naar.. Dan ga je in mijn ogen te ver. Als je je dáár al beledigd door voelt, heb je toch geen leven? Moet ik mij dan ook beledigd voelen omdat Pippi Langkous rood haar heeft? Of moet ik me beledigd voelen dat mensen die linkshandig zijn, geen leuke theekopjes kunnen vinden die de tekst aan de goeie kant heeft staan? (Linkshandigen snappen me vast wel, of beledig ik hier de rechtshandigen weer mee?). Waar houdt het op?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:40

zal nooit ophouden, wordt nog een groot werelds probleem , is al een discussie geweest over dat de smurfen onderdrukt worden door grote smurf, pipi in haar film zegt grote negerkoning ( haar vader), zal altijd iets te vinden zijn om discrimatie toe te kunnen passen.

Ben geen racist maar vind nu wel dat de wereld mooi verziekt wordt door die radicalen en jammer voor de gewone moslims, die zullen zich ook wel kapot schamen om deze ontwikkelingen.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:43

Dit is waar het om gaat: vrijheid van meningsuiting! en ieder die het recht heeft op eigen geloof of geen geloof. Dat we elkaar in onze waarde laten en dat we om onszelf kunnen lachen. Wie zegt dat de profeet Mohammed niet om de cartoons zou kunnen lachen.. Wie weet heeft hij wel gevoel voor humor..
En het doden in naam van een ander vind ik helemaal bespottelijk!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:44

Logisch gaat puur om geld, die boeken worden in veel landen uitgebracht.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:44

Wat een bijzondere interventie. Nou vraag ik mij af, voor moslims zijn honden toch ook onrein?? Wordt nog een flinke klus om ditzelfde grapje voor honden uit te voeren... blijven er geen kinderboekjes over.

Britta31

Re: Varkens uit kinderboeken om moslims niet te beledigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:46

:oo

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:46

Wauw...Gewoon wauw...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:47

dit is toch precies de zwartepieten discussie..

mensen zeggen iets wat een ander kan beledigen.. dus mogen we het niet meer zeggen / doen

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:48

Wauw... Ik mag hopen dat dit bericht uit De Speld komt...

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:48

Zullen we maar meteen alle varkens uitroeien dan?
Echt ronduit belachelijk. Als ze geen kinder boekje willen waar een varken in staat, dan kopen ze het toch lekker niet?!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:49

Moet je dan ook niet alle varkens afmaken? Is dat dan niet het toppunt van onrein? Als ze een varken zo zien lopen in een wei, voelen ze zich dan beledigd? En in een supermarkt.. Varkensvlees valt niet te omzeilen. Is dit dan ook beledigend? Nee, ik vond het met de smurfen al giga ver gaan, evenals met pipi, maar varkens..??

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:49

Ik zou graag de bron van dit artikel willen weten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:50

Zwaar overtrokken...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:50

Kaus schreef:
Wauw... Ik mag hopen dat dit bericht uit De Speld komt...

Nee, gekopieerd uit het AD. Kon helaas de link niet kopieëren, weet niet hoe dat gaat op m'n ipad.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:50

dat je dat doet met kinderboeken die in islamitische landen uitgebracht worden oke. Maar ik zou het echt vd zotte vinden dat zoiets hier in NL ook zou gebeuren

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:51

Shirley

Re: Varkens uit kinderboeken om moslims niet te beledigen

Straks kom ik nog op een lijst met verboden avatars -O-

amy_leftover

*koekoek* 8)7 :+

Waar gaat het toch heen met de wereld?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:52

ik vind het oprecht niet gek, omdat je als uitgever natuurlijk ook gewoon geld wil verdienen. Als je op deze manier meer kan verkopen en je staat er als bedrijf achter; why not?
Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk ook gewoon keuzes maken in wat je wel of niet wil.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:52

Lijkt me dat dit een hoax is. Tenminste, ik kan me niet voorstellen dat dit serieus is, zeker niet van zo'n serieuze uitgever… :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:53

Bullshit, er word ook nog steeds gescholden met appelflap en Jezus dus gok dat dit gewoon bullshit is. Varken is een levend wezen wat nou eenmaal bestaat, die kun je niet verbannen :+

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:53

Is het nu al 1 april?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 16:55

vuurneon schreef:
ik vind het oprecht niet gek, omdat je als uitgever natuurlijk ook gewoon geld wil verdienen. Als je op deze manier meer kan verkopen en je staat er als bedrijf achter; why not?
Vrijheid van meningsuiting is natuurlijk ook gewoon keuzes maken in wat je wel of niet wil.

Niet gek? Dat mensen er op deze manier geld aan willen verdienen vind ik een belediging voor de samenleving.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:55

Ik heb geen idee hoe groot de klandizie is onder moslims. Als die een substantieel deel van de omzet vertegenwoordigen, vind ik het niet gek dat ze hun onderwerpkeuze daarop aanpassen. Dat is gewoon een financiële overweging. Het zal vooral tegen het zere been zijn omdat OUP een Brits 'instituut' is. Als auteur heb je de keuze om over te stappen naar een andere uitgeverij.

En het betreft niet alleen varkens: http://www.theguardian.com/books/2015/j ... guidelines

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 16:56

Ja en de koe mag ook niet vermeld worden want dan doe je het Indiase volk tekort.. dier is heilig.. en je mag als prinses niet meer kikkers kussen en de kat (gelaarsde) mag ook niet.. verdorie mensen hou s op. Dan pakken ze het andere boekje of hun eige boekjes.. daar zijn ze toch zo dol op volgens de "denkende" medemens.. die zijn toch goed. Hou het daar dan bij en wees niet nieuwsgierig naar andermans lectuur dan als je er toch alleen maar commentaar op wil geven. gatver.