Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KaylOdi

Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:58

Hallo Bokkers,

Aangezien ik best wel zin heb in een flinke diepe discussie, stel ik jullie de vraag of jullie geloven in 'god'? waarom doe je dat?
En waar denk je dat de aarde vandaan komt? god die het heeft geschapen of evolutie?

Wat mijn mening hierover is.. blijft nog even geheim.
Let's discuss :D

groetjesss ;)
Laatst bijgewerkt door KaylOdi op 15-01-15 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:01

Nee, ik geloof niet in een God.
Als er een God zou zijn, zou die dan zoveel onrecht toestaan op een wereld, zoveel lijden?

Edit: Wat ik vind van het geloven in een God? Ik respecteer iedereen, welke levensopvatting die persoon ook heeft :)
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 15-01-15 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:05

Ja, ik geloof in God. Waarom? Weet ik niet precies. Ik denk om wat ik gezien heb en om me heen voel, hoe mensen (inclusief ikzelf) soms aangeraakt worden door God, op veel verschillende manieren. Ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar dat hoeft ook niet.
Hoe is de aarde volgens mij ontstaan? Ik neig naar een combinatie... Evolutie is echt wel afdoende bewezen, maar ik denk wel dat God er de hand in heeft (gehad).

Overigens moet ik zeggen dat ik een OP met daarin 'mijn mening... blijft nog even geheim' wel een beetje flauw vind. Beetje 'ik pak popcorn en cola en gooi de knuppel in het hoenderhok'.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 15-01-15 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:05

Ik ben christelijk maar vrij opgevoed, en toen ik de evolutietheorie leerde vond ik dat zoveel logischer klinken. Ook de Big Bang theorie, of oersoep of iets in die richting vind ik logischer klinken dan een god die de aarde zou hebben gemaakt (en alles verder? waarom is de aarde zo speciaal uit honderden miljarden planeten en sterrenstelsels?)

Wie zegt dat de goden van de oude Grieken en Germanen niet dé goden waren, die van de Egyptenaren, Maya's, Hindoeïsme, Aztecen (point: er is al ongeveer godsdienst of vorm hiervan sinds de mens oud is, en die godsdiensten veranderen steeds).

Op het moment zeg ik daarom: ik ben agnostisch, ik geloof dat je het bestaan van god niet kan bewijzen noch ontkennen.

Als mensen in een god willen geloven? Ga je gang, weet zelf wat je geloofd, maar probeer andere niet onder dwang te bekeren.

Ik geloof niet specifiek in een god, omdat in zeg 15000 jaar van de mensheid er al zoveel soorten 'godsdiensten' zijn geweest.

Dorine92

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:09

Ik ben zelf wetenschappelijk opgeleid, dus nee, ik geloof er niet in. Mensen hebben zo vaak verhalen verzonnen over wonderen. Waarom zou de bijbel dan waar zijn, en andere vastgelegde verhalen/tekeningen van lang geleden niet?

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:14

Blue_Eyes schreef:
Ja, ik geloof in God. Waarom? Weet ik niet precies. Ik denk om wat ik gezien heb en om me heen voel, hoe mensen (inclusief ikzelf) soms aangeraakt worden door God, op veel verschillende manieren. Ik heb niet op alle vragen een antwoord, maar dat hoeft ook niet.
Hoe is de aarde volgens mij ontstaan? Ik neig naar een combinatie... Evolutie is echt wel afdoende bewezen, maar ik denk wel dat God er de hand in heeft (gehad).

Overigens moet ik zeggen dat ik een OP met daarin 'mijn mening... blijft nog even geheim' wel een beetje flauw vind. Beetje 'ik pak popcorn en cola en gooi de knuppel in het hoenderhok'.

dan vat je dat toch fout op, ik wil mensen niet direct een oordeel over mijn mening laten hebben. Omdat mensen dan meteen in de verdediging gaan, terwijl ik dit niet wil om eens te horen wat anderen mensen ervan vinden. Ik schrijf mijn eigen topic, dus bepaal ook zelf wat ik erin zet. Als het je irriteert, asjeblieft reageer dan gewoon helemaal niet. dankje ;)

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:15

Ik geloof niet dat de aarde door een god geschapen is, dat is gewoon evolutie.

Ik persoonlijk doe niks met mijn geloof RK, maar als mensen ergens in geloven, daar kracht uit halen en gelukkig van worden, prima, go for it. Maarrrr probeer dit niet bij iedereen door zijn strot te duwen, doe dit voor jezelf. Als een geloof voor oorlogen, aanslagen en ga zo maar door zorgt, dan gaat er ergens iets goed mis en denk ik dat die gelovigen eens na moeten gaan of ze wel in iets moeten geloven dat zoiets slechts goedkeurt. We zijn namelijk allemaal met een gezond verstand geboren en moeten eens wat meer in onszelf geloven en uit eigen overwegingen stappen nemen en niet omdat een boekje ons dat voorschrijft.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:16

Dorine92 schreef:
Ik ben zelf wetenschappelijk opgeleid, dus nee, ik geloof er niet in. Mensen hebben zo vaak verhalen verzonnen over wonderen. Waarom zou de bijbel dan waar zijn, en andere vastgelegde verhalen/tekeningen van lang geleden niet?

precies, al die mythes van de grieken en de egyptenaren enz. Heel fascinerend! maar allemaal verzonnen omdat mensen iets willen/moeten hebben om in te geloven.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:17

Ik zelf geloof niet in een God of iets dergelijks, ik geloof meer in evolutie.
Mensen die wel geloven respecteer ik en dat moet ieder voor zich weten, zolang ze hun
geloof niet opdringen aan anderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:17

nee ik geloof niet...waarom niet?Omdat we volgens mij gewoon van een andere planeet komen en dat goden kosmonauten waren(zie boek)Maar dat is mijn mening.
Verder prima voor iedereen die wel in god gelooft.Als ze daar hoop en geluk uit weten te halen is dat mooi toch?Als ik maar niet hoef :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erich_von_D%C3%A4niken

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:22

EskeGirl schreef:
Ik ben christelijk maar vrij opgevoed, en toen ik de evolutietheorie leerde vond ik dat zoveel logischer klinken. Ook de Big Bang theorie, of oersoep of iets in die richting vind ik logischer klinken dan een god die de aarde zou hebben gemaakt (en alles verder? waarom is de aarde zo speciaal uit honderden miljarden planeten en sterrenstelsels?)

Wie zegt dat de goden van de oude Grieken en Germanen niet dé goden waren, die van de Egyptenaren, Maya's, Hindoeïsme, Aztecen (point: er is al ongeveer godsdienst of vorm hiervan sinds de mens oud is, en die godsdiensten veranderen steeds).

Op het moment zeg ik daarom: ik ben agnostisch, ik geloof dat je het bestaan van god niet kan bewijzen noch ontkennen.

Als mensen in een god willen geloven? Ga je gang, weet zelf wat je geloofd, maar probeer andere niet onder dwang te bekeren.

Ik geloof niet specifiek in een god, omdat in zeg 15000 jaar van de mensheid er al zoveel soorten 'godsdiensten' zijn geweest.

ja, duidelijk! Nou ik bekijk het zo, de aarde is speciaal omdat de aarde ook al miljarden jaren oud is, eerst een eenheid had van lava, magma en vulkanen, en door evolutie langzaam is geworden zoals het nu is. Ik geloof ook dat mars en jupiter enz. zo kunnen worden, het duurt alleen miljarden jaren om de planeten net zo speciaal als onze planeet te krijgen.
Mensen zijn onzeker, bang, weten niet wat het sterrenstelsel en onze ruimte te betekenen heeft en daarom hebben ze een verhaal verzonnen die de meesten van ons doet geloven dat de wereld is geschapen door een machtige god, ik en zelf ook protestants opgevoed en heb vroeger toen ik klein was ook altijd geloofd, maar doe dit nu niet meer. Ik vind het wel interessant allemaal hoor!

KaylOdi

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:30

Ik vind de onzekerheid naar de waarheid of god bestaat al voldoende om te zeggen ik geloof niet.
Omdat ze tegenwoordig al de kleinste cellen in de diepste oceanen kunnen ontdekken en er alles over kunnen vertellen. Ze kunnen aan botten van overleden dino's zien of ze ontstekingen hadden, breuken, ze weten zelfs wat de dieren aten. Aan botten van overleden personen die als miljoenen jaren oud zijn kunnen ze zien hoe oud ze waren, waaraan ze zijn overleden enz. Maar ze kunnen niet bewijzen of god bestaat? geen enkel spoor kan ze vertellen of hij wel of niet heeft bestaan. ja sorry maar dat zegt mij al genoeg.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:31

Nee ik geloof niet. Als ik zie hoe ziek mensen kunnen zijn dat zou een god mensen toch niet aan willen doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:33

KaylOdi schreef:
Blue_Eyes schreef:

dan vat je dat toch fout op, ik wil mensen niet direct een oordeel over mijn mening laten hebben. Omdat mensen dan meteen in de verdediging gaan, terwijl ik dit niet wil om eens te horen wat anderen mensen ervan vinden. Ik schrijf mijn eigen topic, dus bepaal ook zelf wat ik erin zet. Als het je irriteert, asjeblieft reageer dan gewoon helemaal niet. dankje ;)

Jammer dat je alleen daarop reageert.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:34

Ik geloof niet dat er een god bestaat, en noem mezelf vaak grappend een 'Poly Atheïst' want er zijn honderden goden waar ik niet in geloof. Ik ben zelf meer geneigd richting the big bang theory, en ik geloof wetenschap eerder dan een boek uit een tijd waarin het hele woord wetenschap nog niet bestond. Ik heb religie altijd wat lacherig afgedaan als geloven in een sprookjesboek.

Maar ik werk in een Kathedraal in Ierland, en kom dagelijks in aanraking met heel veel mensen voor wie godsdienst en God keiharde feiten zijn. En als ik met hen praat dan krijg je toch wel een ander beeld van religie. Voor deze mensen is het een leidraad in het leven, een manier om de warboel van de dagelijkse realiteit vorm te geven.

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:35

geerke schreef:
nee ik geloof niet...waarom niet?Omdat we volgens mij gewoon van een andere planeet komen en dat goden kosmonauten waren(zie boek)Maar dat is mijn mening.
Verder prima voor iedereen die wel in god gelooft.Als ze daar hoop en geluk uit weten te halen is dat mooi toch?Als ik maar niet hoef :D

Nee, dit geloof ik ook niet. Er is bewezen dat alleen op onze planeet leven mogelijk is, van welke planeet zouden we dan in hemels naam af moeten komen? Sorry maar dit is ook iets wat verzonnen is en waar mensen weer in geloven, geloof me, woorden kunnen je manipuleren en je zo ver krijgen dat je alles geloofd wat er staat.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:35

Nee ik geloof er niet in.
Toen ik in Amerika woonde ben ik elke week naar de kerk gegaan, en ook heb ik op een christelijke basisschool gezeten. En nog steeds geloof ik niet. (Ik woonde bij een gastgezin in USA, uit respect ging ik mee.) Ik heb me altijd al afgevraagd wat voor goeds het mensen brengt. En als ik er naar vraag is eigenlijk vaak het antwoord dat het 'rust' geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:36

Ik geloof zelf niet in een god, maar respecteer zeker wel mensen die dat wel doen en ben soms weleens jaloers op hoeveel steun en wilskracht ze daaruit kunnen halen. :j
Het lijkt me ook dat als je echt in god gelooft, dat je op een fijnere manier kunt sterven, met meer berusting.

Ook denk ik dat mensen vooral willen geloven dat er nog iets is na de dood, zodat de mensen/dieren die ze hebben verloren, niet voor altijd weg zijn.
Het besef dat je ze nooit weer ziet is veel zwaarder dan geloven dat je ze ooit weer in je armen zult kunnen sluiten.

En dan is er natuurlijk nog opvoeding.
Als je vanaf kleins af aan al te horen krijgt dat hij bestaat, waarom zou je daar dan aan twijfelen?

Misschien is er wel meer na de dood, maar in god zelf geloof ik niet.
Maar laat iedereen in zijn/haar waarde. :j

KaylOdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:38

kohtje schreef:
Nee ik geloof niet. Als ik zie hoe ziek mensen kunnen zijn dat zou een god mensen toch niet aan willen doen.

Daarom, en zo gaat het al miljoenen jaren lang. Als een god zou bestaan zou hij hier allang een eind aan hebben gemaakt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:40

KaylOdi schreef:
geerke schreef:

Nee, dit geloof ik ook niet. Er is bewezen dat alleen op onze planeet leven mogelijk is, van welke planeet zouden we dan in hemels naam af moeten komen? Sorry maar dit is ook iets wat verzonnen is en waar mensen weer in geloven, geloof me, woorden kunnen je manipuleren en je zo ver krijgen dat je alles geloofd wat er staat.

Er is geschat dat er zo'n 200-500 miljard sterrenstelsels zijn, daar zal vast wel ergens leven zijn. We zullen het alleen nooit weten, omdat het veel te ver weg is en het heelal alleen maar verder uitdijt.

Zelfs de melkweg waar ons zonnestelsel zich in bevindt bestaat al uit tientallen, dan niet een honderdtal miljard planeten.
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... kweg.dhtml

NatasjavE

Nee ik geloof niet in God. Ik ben Atheïst.
Waarom? ik ben van mening dat er genoeg bewijs is dat de wereld op een andere manier is ontstaan en draait met alles erop en er aan dan door een God.

Ik heb het ook nooit "gevoelt" of gelooft. Om mij heen zie ik wel mensen die echt geloven en dat is echt een gevoel wat ik nooit heb gehad. Ik vindt het wel fascinerend maar echt begrijpen doe ik het niet.(als in,..ik kan me daarin niet verplaatsen, geen herkenning)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 15-01-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Goh, ik wilde net een reactie schrijven maar KBK verwoord het precies zoals ik het zou zeggen :j

edit; Ik vind het overigens wel een lastig onderwerp voor een discussie, want uiteindelijk komt het er toch of neer of je gelooft dat iets waar is, of niet. Dus als je zin hebt in een discussie dan zou ik een onderwerp kiezen waar iets meer feitelijke onderbouwing voor beide zijden aanwezig is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-15 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:41

KaylOdi schreef:
geerke schreef:

Mag ik vragen wat jou bron hiervan is? Want volgens mij is leven op andere planeten zeker mogelijk.

Ik geloof zelf overigens niet in een god

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:42

Eerlijk? Het kan me echt helemaal niks schelen. Eerst zien dan geloven, of er wel of niet een god(en) blijkt te zijn merk ik vanzelf wel. En anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:47

KaylOdi schreef:
geerke schreef:

Er is tot nu toe geen ander leven gevonden, dat wil niet zeggen dat het er niet is. :)