Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 09:03

Ik zat er eens een tijdje over te denken, maar ik vind de tekeningen eigenlijk helemaal niet grappig. In mijn ogen is dit soort extreme satire gewoon bedoelt om mensen uit te dagen en te kijken hoe ver rekbaar de vrijheid van meningsuiting is.

Ik vind dan ook dat dit soort 'humor' echt te ver gaat en respectloos is, voor welke bevolkingsgroep dan ook, want ik heb het zeker niet over alleen Moslims.

Nu ook weer, staat er op de voorkant weer Mohammed afgebeeld. Ben ik dan de enige die dat sneu en respectloos vind? Het gaat hier toch niet om Moslims in het algemeen, die je nu allemaal raakt, maar om die extremisten?

Begrijp me goed, een grapje vind ik altijd leuk en je moet tegen een stootje kunnen, maar ik begrijp ook dat wanneer je bijvoorbeeld maar lang genoeg extreme grappen zou maken over homo's of volleyballers, zij daar ook echt niet vrolijker van worden.

Dit gaat dus puur over de extreme satire over allerlei onderwerpen, niet over de gevolgen van de tekeningen, dat is weer een heel ander verhaal.

Dit artikel heeft mij nog meer gesterkt in mijn mening.
https://asecondglance.wordpress.com/201 ... ascharlie/

Dan nog een interessant weetje: Charlie Hebdo verkocht nog maar amper nummers, deze actie heeft het bedrijf eigenlijk 'gered' van faillissement.

Nogmaals, het is verschrikkelijk wat er gebeurd is naar aanleiding van de tekeningen en ik kan dat alleen maar verschrikkelijk afkeuren en word er somber van, maar aan de andere kant kan ik absoluut niet lachen om dit soort respectloze tekeningen.

Jolliegirl

Re: Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:07

Ben het met je eens.

Mij verbaast het niets dat ze na zoveel waarschuwingen nu maar eens actie hebben ondernomen..

Dat het zo extreem uitgepakt heeft hoefde van mij nou ook weer niet...

Maar vind het wel een stukje eigen schuld...en vooral lekker doorgaan nu daar in Parijs..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 09:09

Ik zat een beetje met spanning naar de eerste reactie uit te kijken, was benieuwd wat anderen hier van vinden, is toch wel een gevoelig onderwerp..

Ben blij dat jij het ook ziet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:17

Wat er gebeurd is is vreselijk natuurlijk. Zoiets mag niet gebeuren, al helemaal niet vanwege een paar tekeningen.

Maar wat ze uitbeelden gaat mij ook een paar stappen te ver :n . Humor is leuk, ik houd ook van harde of scherpe humor alleen in mijn ogen is wat zij uitbeelden meestal geen humor meer maar kwetsen, provoceren omdat het kan en mag. Ongeacht waarover ze de "grappen" maken je hebt andermans gevoelens, religie, ideeen te respecteren. Zij gooien dan geen bommen of doden mensen maar vallen ook aan, alleen dan op een andere manier. En blijven dat dan bewust net zo lang herhalen tot de ander ontploft. Zoiets als iemand iedere dag uitlachen, pesten, misschien wel zachtjes pijn doen en dan verbaasd zijn dat de ander op een gegeven moment gaat slaan.

Dat hele gedoe langer geleden over die deense "grappen". Die vond ik nog veel erger zelfs. Als je zoiets over bijvoorbeeld over de amerikaanse president zou doen als oosterling. Ik denk dat je dan een bezoekje van wat mensen kunt verwachten, alleen dan overheidswege en wordt je opgepakt wegens terrorisme.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:17

Ik ben het eigenlijk wel met je eens ja. Beetje satire moet kunnen, maar veel gaat te ver. Je hoort tegenwoordig ook van: als de islam geloof van vrede is, waarom dan zoveel aanslagen?
Als je een Islamiet bent, ben je een terrorist. Of erger nog: de Islam is de kanker van deze wereld.
Kijk eens wat het christendom 500 jaar geleden deed.

Veel, heel veel, gaat echt te ver. Dat jij het niet eens bent met iemand, betekend niet dat je ze mag doden. Maar als je iets doet waardoor mensen je willen doden, doe je misschien ook iets fout?

Nogmaals: ik vind dit een verschrikkelijke aanslag, het had NOOIT mogen gebeuren, maar dat betekend niet dat ik het eens ben met de cartoonisten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 09:18

Juist karuna, dat is precies wat ik bedoel!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:20

Ik ben het met je eens. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.

Toch vind ik de aanslag niet acceptabel (ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die het wel acceptabel vinden). Als je je zo beledigd voelt kan je toch gewoon niet meer naar dat blaadje kijken? Daar knal je iemand toch niet om neer? Of ben ik nou zo naïef?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:24

Finliox schreef:
Ik ben het met je eens. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.

Toch vind ik de aanslag niet acceptabel (ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die het wel acceptabel vinden). Als je je zo beledigd voelt kan je toch gewoon niet meer naar dat blaadje kijken? Daar knal je iemand toch niet om neer? Of ben ik nou zo naïef?

Een normale moslim zou dat doen. In de Koran staat dat je Mohammed niet mag afbeelden. Wat zal een extremist, die je misschien niet eens een moslim kan noemen, doen:de dader straffen. Dit praat deze actie uiteraard niet goed, het is onacceptabel :n

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:25

Ben het helemaal niet met je eens.. Als het zo erg is dan maken de Islamieten toch gewoon een gemene tekening terug? Geweld is nooit gerechtvaardigd.
Daarnaast maakt Charlie Hebdo niet alleen satire over de Islam.

Inderdaad waren christenen vroeger net zo erg, maar daar hebben we nu niets meer mee te maken. Oorlog uit naam van de religie is sowieso te bizar voor woorden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:26

Ik heb de cartoons nog niet gezien.. Hebben jullie een linkje?
Ik vind vrijheid van meningsuiting belangrijk. En niemand wordt gedwongen om de cartoons te bekijken.. Iemand beledigen (die niet eens meer bestaat of misschien niet eens bestaan heeft) vind ik wel iets anders dan iemand met de dood bedreigen of zelfs vermoorden.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:28

Ik vind het artikel echt heel slecht geschreven.. :o bovendien, diegene mist een beetje het punt van satire denk ik..

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:34

Jolliegirl schreef:
Ben het met je eens.

Mij verbaast het niets dat ze na zoveel waarschuwingen nu maar eens actie hebben ondernomen..

Maar vind het wel een stukje eigen schuld...en vooral lekker doorgaan nu daar in Parijs..

Ik hoop dat dit gewoon slecht gekozen woorden zijn. "een stukje eigen schuld" :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:35

Dat krijg je de vraag wanneer is het nog satire wanneer provocatie?

Ik heb zo het vermoeden als we hier in nederland iedere dag een dergelijke tekening zouden maken over het christelijke geloof dat er op een gegeven moment een wet komt dat dat niet meer mag gebeuren. Wij hebbben tot voor kort zelfs een wet gehad dat godslastering verboden was bij de wet zelfs. En ik herrinner me nog een boekverbranding nog niet zo heel lang geleden van een fanatieke Veenendaalse dominee die openbaar boeken is gaan verbranden omdat daar dingen instonden die God zou afkeuren.

De aanslagen zijn helaas gepleegd in mijn ogen door juist niet goed moslims. Een goede aanhanger gebruikt geen geweld, alleen juist die extremisten zijn volledig gehersenspoeld door een paar fanatieke leiders en kunnen niet anders dan denken in geweld helaas. Zoals op meer plekken in de wereld het geval is.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:38

Jeetje stukje eigen schuld, wat naar dat iemand dat kan zeggen.
Zeker als je toch kunt bedenken dat het niks te maken had met dit magazine, of hebben de resterende slachtoffers het ook voor een stuk uitgelokt?

Ik heb nooit wat gehad met deze humor, maar ze hebben wel het recht om deze te publiceren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:39

Aha, Gelukkig ben ik niet de enige. Ik vroeg me toen ik vanmorgen de prent van het blad in de krant zag al af wat hier nu grappig aan is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:45

Denk dat de prent van vanmorgen ook niet grappig bedoeld was.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:47

Ah, nou voor de rest zag ik er ook niet veel in dus was er maar vanuit gegaan dat het grappig moest wezen. Foute aanname, oeps.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:50

Alles heeft altijd 2 kanten.
Wanneer wordt satire provocatie? Wanneer wordt een mening discriminatie?
Vage grijze gebieden. Alles draait om respect.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:53

denice schreef:
In mijn ogen is dit soort extreme satire gewoon bedoelt om mensen uit te dagen en te kijken hoe ver rekbaar de vrijheid van meningsuiting is.

Dat dus.
Ik denk dat alle ellende makkelijk voorkomen had kunnen worden en nog steeds voorkomen kan worden als men eens stopt met provoceren.
Pas je aan en houd het leuk voor alle partijen, dan is iedereen gelukkig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:56

Daar zit het hem juist in denk ik, de tekeningen zijn misschien "grappig" bedoelt alleen een hele hoop mensen zien het erin als de enige juiste waarheid. Als ik heel hard ga roepen dat ik Adolf Hitler een toffe peer vind (let wel is dus niet het geval, grote gestoorde griezel in mijn ogen en hij heeft met zijn gedachtegoed veel kapot gemaakt in de familie van mijn moeder) en ik roep erachter aan grapje hoor. Is dat dan humor of provocatie of word ik dan meteen gezien als rechtsextremist?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:57

Sleeper schreef:
Jolliegirl schreef:
Ben het met je eens.

Ik hoop dat dit gewoon slecht gekozen woorden zijn. "een stukje eigen schuld" :(

Nee, eigen schuld, ook mijn mening..

Als jij in mijn gezicht zou blijven narren, schelden, uitdagen, dan kun je ook wachten op het moment dat ik jou op het gezicht sla..

Dan is t toch ook jouw schuld?
Dit is een wat kleinere, maar vergelijkbare situatie..

Dat die extremisten zoveel mensen hebben neergeschoten, praat ik zeker niet goed, maar ik snap wel heel goed dat ze t zat waren..

Oorzaak, gevolg..

En waarom zou je hele bevolkingsgroepen moedwillig willen kleineren vraag ik me dan altijd af..
Zelfspot oke.. Maar drijf dan ook de spot met jezelf en laat er niet anderen de dupe van worden..

Nogmaals, ik praat het gebeurde niet goed.. Sterker nog, ik vind het vreselijk.. Maar mensen worden blijkbaar niet gehoord anders..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 14-01-15 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:58

Uitlokking ... brrrrrr.

Als je het niets vind dan kijk je toch niet.

Het zijn eigenlijk nooit persoonlijke beledigingen, het gaat om een idee, gedachtengoed of een geloof.
Als je je daar persoonlijk door aangevallen voelt dan zou je eerst eens goed naar jezelf moeten kijken ( iets met extreme onzekerheid ).

Als je dan nog steeds vind dat het echt te ver gaat,dan schrijf je een brief naar de krant, dan maak je een cartoon terug, of desnoods ga je demonstreren.
Allemaal onderdeel van de vrijheid van meningsuiting.

Uitlokken ... zoals hier beschreven is hetzelfde als : verkrachten mag niet ... maar ja met zo'n kort rokje ( een broek aan geen hoofddoek om ) dan lok je het wel een beetje uit.....
Nee natuurlijk niet. Als je niet tegen een bepaalde kledingstijl kan dan kijk je er maar niet naar.

Als je satire niet snapt, prima, niet iedereen hoeft alles te begrijpen ( ik begrijp quantum physics dan weer niet ) . Maar omdat je iets niet begrijpt hoeft het nog steeds niet verboden te worden.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:59

De moslims hier die deze aanslagen gepleegd hebben zijn geradicaliseerd.
Die zitten niet met dezelfde gedachten gang zoals we hier gewoon zijn.

Het is heel jammer voor de cartoonisten, maar de schuldigen zijn vooral die laffaards die die aanslagen gepleegd hebben.

Hier is er het recht op vrije meningsuiting.
In hun godsdienst niet.
Als ze dat niet kunnen dulden in landen waar ze opgevangen worden (want thuisland zal mogelijks niet FR geweest zijn, mogelijks dubbelnationaliteit) dan horen ze hier niet thuis.

Wat is een cartoon?
Wij lachen hier continu met het koningshuis, de politiekers, de bisschoppen, de paus.
Waarom? omdat dat het leven draaglijk maakt.

Ik keur de aanslagen nooit goed en laat charlie Hebdo maar verder doen.
Charlie hebdo heeft zelfs wijlen koning boudewijn uitgelachen. Maar BE is ze niet gaan 'afmaken' he. (we waren er destijds ook niet gelukkig mee, maar slik en leef verder)
Het is aan elke terrorist (gebrainwashed of niet) aan zichzelf om uit te maken.
Maar in een westers land als BE, FR, DE of NL of UK mag je toch een beetje spot kunnen verdragen hoor. KUn je dan niet ga dan terug of leef onder een stolp.

En aanpassen aan wat juist? hun sharia?
Nee dat ze respect voor de westerse manier van leven leren hebben.
Dan komt het wederzijdse respect ook terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:01

Goof schreef:
denice schreef:
In mijn ogen is dit soort extreme satire gewoon bedoelt om mensen uit te dagen en te kijken hoe ver rekbaar de vrijheid van meningsuiting is.

Dat dus.
Ik denk dat alle ellende makkelijk voorkomen had kunnen worden en nog steeds voorkomen kan worden als men eens stopt met provoceren.
Pas je aan en houd het leuk voor alle partijen, dan is iedereen gelukkig.

Het zijn plaatjes -O- ..... in een klein niet veel gelezen tijdschriftje
Als een plaatje al extreem uitdagen is.......

Dus als ik het ergens niet mee eens ben dan mag ik wel een terroristische aanslag plegen, maar een cartoon maken .. dat mag niet dat is provoceren ... _/-\o_

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:01

Als Mark Rutte of wie dan ook, in een satirische programma belachelijk wordt gemaakt staan er ook niet opeens 2 mensen met een paar geweren om een redactie dood te schieten. Tuurlijk kun je er mensen mee kwetsen maar het doodschieten van andere mensen gaat mij veel te ver!!

Je kunt en mag tegenwoordig niks meer zeggen van welk geloof dan ook of je moet al bang zijn. Ik las op Facebook een mooi stukje van iemand:
Ik geloof ik God en mijn beste vriend in Allah en mijn broertje geloofd in kabouters onder zijn bed. Toch zijn we dikke vrienden met elkaar want samen spelen is hetzelfde, of je nu in god, allah of kabouters geloofd.

Laat iedereen geloven in wat zij willen, maar val er een ander niet mee lastig. En satire? Ach, er is geen spreker die een zwijger kan overtreffen!