psychopathie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flooooo

psychopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 00:47

Hoi,

Na aanleiding van een ander topic over een haai die een mens had vermoord werd ook de psychopaat aangehaald. Nu heet het officieel de 'antisociale persoonlijkheidsstoornis' maar of dat de lading dekt.

Ik ben wel benieuwd hoe bokt de psychopaat ziet, tenslotte is het een mens. Zie jij het als mens of roofdier? En wat voor beeld heb je erbij.

Mijn mening hou ik nog even voor me, ik ben benieuwd.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 06:03

maai_ke schreef:
Hoi,

Na aanleiding van een ander topic over een haai die een mens had vermoord werd ook de psychopaat aangehaald. Nu heet het officieel de 'antisociale persoonlijkheidsstoornis' maar of dat de lading dekt.

Ik ben wel benieuwd hoe bokt de psychopaat ziet, tenslotte is het een mens. Zie jij het als mens of roofdier? En wat voor beeld heb je erbij.

Mijn mening hou ik nog even voor me, ik ben benieuwd.

Er staat een zware fout in je OP: psychopathie is niet gelijk aan een antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP)!

Psychopaten hebben ook altijd ASP, maar niét alle mensen met ASP zijn ook psychopaten. Slechts een 10% ervan zijn ook psychopaat.

Ik heb psychopathie uitgebreid bestudeerd in mijn master forensische psychologie, en urenlange discussies gevoerd over jouw vraag en vele andere. Mijn ervaring is dat de meningen, zelfs onder psychologen, heel erg uit elkaar liggen. Vandaar een heel interessant topic!

Ik hou mijn mening ook nog even voor me, maar ik wil wel zeggen dat ik psychopathie vreselijk interessant vind, hun brein, hun cognitie en gedrag, ik vind het uitermate fascinerend. Als het even kan zou ik het ook fantastisch vinden om als forensisch psycholoog met psychopaten (en andere psychiatrische delinquenten) te werken :)

flooooo

Re: psychopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 07:00

Hoi Catnip, sorry voor de fout. Vanuit mijn werkgebied wordt dit zo gezien. ;) En daarbij mijn slaperigheid na een nachtdienst verwacht ik.
Heel interessant wat jij gestudeerd hebt zeg! Ik weet precies wat je bedoeld, ik vindt het ook een erg interessant onderwerp waar ik meer over wil weten, vandaar mijn discussiepunt.

Ik ben benieuwd naar meerdere meningen over het onderwerp.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:01

Wat ik wel interessant vind is de niet-criminele psychopaat, degene die je bijvoorbeeld in het bedrijfsleven tegenkomt :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:18

Weet eigenlijk niet of het onder psychopaat valt, maar ik ken wel een schitzofreen. Heeft drie bekende stemmen in zijn hoofd en denkt dat die alleen eruit gaan als die mensen overlijden. Hij heeft het eens geprobeerd, maar hij is ook niet zo snugger dus het is gelukkig niet gelukt.
Heeft hij 1,5 jaar voor gezeten en is nu nog in behandeling in een open kliniek.

Zijn karakter is wel gewoon normaal. Echt een koekenbakker, gek op dieren en erg aardig. Hij is gewoon helemaal para geworden van die stemmen. Kwam door de drugs btw. Ik zie hem niet als roofdier (denk ik :+ weet het niet zo goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:23

Ik vind psychopatie ongelofelijk interessant! Ik ga er dan ook mijn profielwerkstuk over houden. Ik heb nu even geen tijd om te schrijven, maar vanmiddag ga ik hier ook even posten.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:39

Poiuytrewq schreef:
Weet eigenlijk niet of het onder psychopaat valt, maar ik ken wel een schitzofreen. Heeft drie bekende stemmen in zijn hoofd en denkt dat die alleen eruit gaan als die mensen overlijden. Hij heeft het eens geprobeerd, maar hij is ook niet zo snugger dus het is gelukkig niet gelukt.
Heeft hij 1,5 jaar voor gezeten en is nu nog in behandeling in een open kliniek.

Zijn karakter is wel gewoon normaal. Echt een koekenbakker, gek op dieren en erg aardig. Hij is gewoon helemaal para geworden van die stemmen. Kwam door de drugs btw. Ik zie hem niet als roofdier (denk ik :+ weet het niet zo goed)

Schizofrenie heeft niks te maken met psychopathie :)

Maar ook dat is een interessante discussie, in hoeverre is zo iemand bijvoorbeeld toerekeningsvatbaar als hij een misdaad pleegt? :j

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:10

Voor zover ik weet is iemand met psychopathie niet goed in staat om zich in te leven in de emoties van anderen. Hierdoor is het flink makkelijker iemand iets aan te doen waardoor het begaan van een misdaad flink makkelijker wordt.

Dat wil echter niet zeggen dat iemand daardoor geen (rationeel) besef heeft van normen en waarden. Ook zonder enige mogelijkheid om emoties te voelen kan je snappen dat het vermoorden of mishandelen van anderen niet OK is. Op basis daarvan zou ik ze duidelijk als mens zien.

Maar kunnen lastige vraagstukken zijn. Tijdje terug was er een documentaire op TV over een instelling met zwaar gedragsgestoorde cliënten. Directe aanleiding was het overlijden van een client die haar hoofd had gestoten na een forse duw van een groepsgenoot. Wat doe je in zo'n geval? Kan iemand die b.v. een sterk verminderde impulscontrole heeft zo iemand verantwoordelijk houden voor zijn/haar daden?

Maar goed, dan heb je het over impulscontrole. Dat is wat mij betreft iets van een heel andere categorie dan gebrek aan empathie.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 01:16

@bartVB: Ik werk ook met cliënten met een ernstige gedragsstoornis of ernstige psychiatrische ziektebeelden, er zit inderdaad wel degelijk verschil in per client en hun redenaties. Iemand in een psychose handelt vanuit een ander perspectief dan iemand met psychopathie. Inleving is voor deze mensen moeilijk, emotie, empathie en geweten zijn ook moeilijke kwesties. Een psychopaat heeft een gebrek aan empathie maar kan over het algemeen wel rationeel denken, aangeleerd gedrag is mogelijk. De vraag is dan alleen wat maakt het verschil tussen mensen en roofdieren?

@poiutrewq: Schizofrenie is heel wat anders, deze mensen handelen uit stemmen of psychoses, ik vraag mij af in hoeverre je ze dit kwalijk kunt nemen. Neemt niet weg dat het wel een moeilijk ziektebeeld is en er zeker gevaren in kunnen zitten.

@catnip: Dat is inderdaad wat ik mij ook afvraag. In principe denk ik, je bent toerekeningsvatbaar je wordt niet geleid door een psychose o.i.d. Maar het gebrek aan empathie speelt natuurlijk wel mee. Anderzijds is er wel aangeleerd gedrag, een psychopaat weet in principe dat het niet mag.

@resistance: Leuk! Mooi onderwerp maar wel heel lastig te omschrijven.

@maca nogiets. :P: Klopt, die zijn ook heel interessant. Wat ik mij dan afvraag is, in hoeverre is het dan een ziekte? Voor de persoon zelf dan, bedoel ik. Dat kun je je ook afvragen bij een narcist.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 01:36

maai_ke schreef:
Zie jij het als mens of roofdier?

Uiteraard als mens. Een mens zonder empathie is nog steeds een mens.
"Roofdier" vind ik een heel onpassende (en onprofessionele) term.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 06:19

Omdat?
Hoe onderscheidt een mens zich van een dier volgens jou?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:58

Wel, als we een rondje op die semantische fiets moeten rijden, imo is " de mens" gewoon een diersoort.
Maar je hebt het in je OP over een roofdier, een geladen term waar je naar ik aanneem niet mee bedoeld dat psychopaten uitsluitend vlees eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:16

Ik heb in mijn directe familie iemand die psychopaat is.
De ellende die hij heeft aangericht, de levens die hij heeft verwoest en het gemak waarmee hij verder gaat met zijn leven en op zijn pad nog veel meer kapot blijft maken, zorgen ervoor dat ik het moeilijk vind om hem als mens te zien.
Ik wens hem zeker niet dood, maar zou wel willen dat Karma zijn werk eens deed.
Uit verstandelijk oogpunt snap ik dat mensen zich interesseren voor dit, maar mijn gevoel vind dit zeer ongepast, aandacht schenken aan iemand die het niet verdient.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:19

Nog niet zo lang geleden kwam er een bericht naar buiten over een neurowetenschapper die een hersenscan bekeek van een "typische psychopaat".
Toen realiseerde hij zich dat het nota bene een scan van zijn eigen hoofd was! Hij was een lieve familieman en voldeed daarmee niet aan de "vooroordelen" over psychopaten.

Voor de mensen die mijn verhaal niet geloven, hierbij de link: http://www.nieuwezijds.nl/Boek/9789057124105/De-psychopaat-in-mij/

Overigens: ik ken een geval van een kind dat een psychopaat is... heel lastig op te voeden vanwege de gebrekkige gewetensvorming, bovendien had het kind al een slechte start vanwege de omstandigheden bij de natuurlijke ouders (ik ga hier niets over zeggen), de pleegouders moesten het kind afstaan aan andere ouders, omdat ze het niet trokken, ze hadden namelijk nog meer jonge (eigen) kinderen en die begonnen eronder te leiden.

Het is niet gezegd dat dat kind later een crimineel wordt, als er goede begeleiding is kan het nog best goed gaan.

Verder bevestigt, wat mij betreft, het verhaal van de neurowetenschapper dat het verschil tussen goed en kwaad waarschijnlijk toch wel "keuze" heet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:33

Voor mij maakt ratio het verschil tussen de mens en (andere) diersoorten, dus een psychopaat is gewoon een mens, ik vind er helemaal niets dierlijks aan.

Zelf heb ik ervaring met mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis (in verschillende settings), en in meerdere jaren ben ik slechts 2 of 3 psychopaten tegengekomen (dat ik weet :+ ). Het is niet hetzelfde, de populatie is heel anders. Ik zou het niet over één kam scheren en vind het best vreemd dat dit blijkbaar wel gebeurt in een zorginstelling, al kan ik me voorstellen dat het verschil minder relevant is op bijv een woongroep die puur gericht is op gedrag dan in een behandelsetting.

Hoewel ik het theoretisch gezien wel erg interessant vind, ga ik mee met koudbloedkim dat het een beetje ongepast voelt om het op deze manier te benaderen, het voelt meer als sensatie zoeken dan als iets integers. Het gaat over mensenleed en -levens.

Wel mooi dat je je zo interesseert in je werk :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:31

Zoolgangster schreef:
Nog niet zo lang geleden kwam er een bericht naar buiten over een neurowetenschapper die een hersenscan bekeek van een "typische psychopaat".
Toen realiseerde hij zich dat het nota bene een scan van zijn eigen hoofd was! Hij was een lieve familieman en voldeed daarmee niet aan de "vooroordelen" over psychopaten.

In werkelijkheid ligt het allemaal iets genuanceerder. Hersenscans van 'psychopaten' zijn gemiddeld anders dan hersenscans van niet-psychopaten. Je kunt aan één hersenscan niet zien binnen welke groep iemand valt, hooguit de waarschijnlijkheid berekenen.

Voorbeeld ter illustratie: Nederlanders zijn de langste mensen ter wereld met een gemiddelde lengte van 1.68m voor een vrouw. Als je nu (waar ook ter wereld) iemand ontmoet van 1.48 (beduidend kleiner dan het gemiddelde), is de waarschijnlijkheid (alleen gebasseerd op lengte) klein dat deze persoon Nederlander is, maar dit kan natuurlijk wel gewoon (mijn oma is bijvoorbeeld maar 1.44m en toch echt Nederlandse).

Bij hersenscans van psychopaten wordt er voornamelijk gekeken naar de grootte (volume) van een klein onderdeel van de hersenen, de amygdala, die een rol speelt bij emotieverwerking (vnl negatieve emoties zoals angsten). Dit hersengebied is gemiddeld kleiner bij psychopaten, maar dit betekend niet dat iedereen met een klein volume van dit hersengebied gelijk psychopaat is. Al zou je er wel een leuk boek over kunnen schrijven.....

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:36

De stelling in de eerste post is mij ook wat te kort door de bocht. Een 'psychopaat' is niet te vergelijken met b.v. een haai. De laatste reageert puur op instinct, zonder geweten en zonder de mogelijkheid om zijn impulsen te beheersen. Bij een psychopaat is dat (voor zover ik weet) niet het geval. Het is zeker moeilijk als je gebrekkige gewetensvorming hebt en je moeilijk of niet in kan leven in de ander, maar je bent bekend met het geldende normen- en waardenkader en kan op basis daarvan handelen.

Maar dat is allemaal gebaseerd op de aanname dat de impulscontrole normaal werkt. Geen idee hoe dat 'normaalgesproken' zit bij mensen met dit soort aandoeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:08

Een psychopaat kan in zijn hersenen geen verband leggen tussen acties en emoties, of het emotiecentrum mist gewoon helemaal, geloof ik. Je kan het de mensen dus ook niet kwalijk nemen, zij weten niet beter.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:12

Impulscontroleproblematiek komt bij verschillende stoornissen voor en het kan de kans op een delict aanzienlijk vergroten, maar is geen criterium voor de antisociale persoonlijkheidsstoornis of psychopathie. Wel zie je vaak impulscontroleproblematiek (denk aan ADHD of bijv. de periodieke explosieve stoornis) comorbide aan persoonlijkheidsproblematiek in het algemeen. Maar ook mensen met impulscontroleproblematiek kunnen gewoon nadenken en weten wat goed en fout is. Ik vind dat dus ook niet iets dierlijks. Het is impulsief, waardoor je met die problematiek een korter lontje hebt en iemand bijv. sneller op zijn bek slaat in plaats van tot 10 telt. Maar dan hebben we het over impulsieve agressie, waarbij psychopathie (over het algemeen, niet altijd natuurlijk) eerder doet denken aan berekenende agressie, gepland dus en niet impulsief.

Resistance: zeker kan je ze dat wel kwalijk nemen, die personen hebben gewoon een gezond verstand en als het goed is hebben ze aangeleerd wat goed en fout is en wat wel en niet mag. Lang niet alle psychopaten zijn bijv. crimineel. Als ze wat dat betreft helemaal ontoerekeningsvatbaar waren, dan zou dat wel zo zijn.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:59

Psychopaten zie je inderdaad een stuk minder dan iemand gediagnosticeerd antisociaal, al lijkt het wel op elkaar. Mijns inziens is de psychopaat een verergering. Het lijkt mij ook dat het een keuze is om kwaad te doen, dat verhaal van de wetenschapper kende ik nog niet, ga het even lezen!
De psychopaten die ik ben tegengekomen, in mijn werkveld dus, zijn wel van het slag dat kwaad doet en ook daarin zijn verschillende gradaties. De ergste die ik heb ontmoet, heeft hele bijzondere trekken en is daarom soms moeilijk als mens te zien. Zowel in het uiterlijk als karakter.
Vooral voor de familie lijkt het me heel naar, deze man heeft ook gewoon familie. Verschrikkelijk als dit je kind is, en moeilijk om op te voeden lijkt mij.

Hoorde pas ook een verhaal van iemand die een kind had, zoontje van 5, met deze diagnose. Is inmiddels uit huis geplaatst, in een speciale woonvorm. Een ontzettend lastig beeld, ook om te behandelen. (voor zover mogelijk) Het jochie stond op deze leeftijd al nergens voor open en negeerde compleet wat anderen vonden of voelden..

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 01:00

Ik heb het boek besteld! Bedankt voor de tip. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 05:10

maai_ke schreef:
Hoorde pas ook een verhaal van iemand die een kind had, zoontje van 5, met deze diagnose. Is inmiddels uit huis geplaatst, in een speciale woonvorm. Een ontzettend lastig beeld, ook om te behandelen. (voor zover mogelijk) Het jochie stond op deze leeftijd al nergens voor open en negeerde compleet wat anderen vonden of voelden..

Dat lijkt me erg sterk, aangezien persoonlijkheidsstoornissen pas vanaf de leeftijd van 18 jaar gediagnosticeerd mogen worden. Een kind van 5 heeft nog helemaal geen ontwikkelde persoonlijkheid, laat staan een stoornis daarvan.

Weet je zeker dat je het goed begrepen hebt, en dat hij niet gewoon ODD heeft? Een percentage ODD'ers ontwikkelt in de tienerjaren ook nog CD, en nog een klein percentage daarvan ontwikkelt ook weer ASP, waarvan nog een kleiner percentage psychopaat wordt.

Bij een kind van 5 absoluut nog niet mogelijk.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 07:27

Ik heb het natuurlijk gehoord, niet zelf gezien oid. Wat dat betreft ga ik mijzelf niet verklaren. ;)
Maar ik weet wel zeker dat ik het juist gehoord heb, en inderdaad normaal gesproken wordt dit niet op die leeftijd gediagnosticeerd, anderzijds zijn er vaak genoeg kenmerken vanaf jonge leeftijd zichtbaar die hierop wijzen. Achteraf gezien is er bij veel van mijn cliënten al een hoop uit de jeugd te zien waarvan men nu zegt, dat het erop kan duiden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 17:20

MacavityL schreef:
Zoolgangster schreef:

In werkelijkheid ligt het allemaal iets genuanceerder. Hersenscans van 'psychopaten' zijn gemiddeld anders dan hersenscans van niet-psychopaten. Je kunt aan één hersenscan niet zien binnen welke groep iemand valt, hooguit de waarschijnlijkheid berekenen.

Voorbeeld ter illustratie: Nederlanders zijn de langste mensen ter wereld met een gemiddelde lengte van 1.68m voor een vrouw. Als je nu (waar ook ter wereld) iemand ontmoet van 1.48 (beduidend kleiner dan het gemiddelde), is de waarschijnlijkheid (alleen gebasseerd op lengte) klein dat deze persoon Nederlander is, maar dit kan natuurlijk wel gewoon (mijn oma is bijvoorbeeld maar 1.44m en toch echt Nederlandse).

Bij hersenscans van psychopaten wordt er voornamelijk gekeken naar de grootte (volume) van een klein onderdeel van de hersenen, de amygdala, die een rol speelt bij emotieverwerking (vnl negatieve emoties zoals angsten). Dit hersengebied is gemiddeld kleiner bij psychopaten, maar dit betekend niet dat iedereen met een klein volume van dit hersengebied gelijk psychopaat is. Al zou je er wel een leuk boek over kunnen schrijven.....

Dat heeft de betreffende neurowetenschapper dan ook gedaan. :D

Uiteraard gaat het inderdaad om gemiddelden, en laten we wel wezen, er is sowieso maar een beperkte populatie mensen, waarvan er überhaupt hersenscans zijn gemaakt.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:53

Een persoonlijkheidsstoornis kan wel vastgesteld worden onder de 18 hoor.

Citaat:
In de kinder- en jeugdpsychiatrie1 kan niet altijd een primaire diagnose gesteld worden op As 1 en/of As 2 van de DSM-IV-TR. Daarom kent de DBC diagnosebepaling enkele uitzonderingen voor kinderen en jeugd onder de 18 jaar.

1) Voor kind en jeugd onder de 18 jaar gelden andere grenzen voor de productgroep “Diagnostiek”. Voor meer informatie zie gebruikersdocument deel 3: ICT-Eisen.

Het stellen van de primaire diagnose persoonlijkheidsstoornis op As 2 bij een kind onder de 18 jaar
In de DSM-IV-TR staat dat bij kinderen onder de 18 jaar geen persoonlijkheidsstoornis als primaire diagnose geclassificeerd mag worden. Dit principiële uitgangspunt is in het DBC ggz-model erkend, maar er mag van afgeweken worden. De bepaling van een primaire diagnose volgens het classificatiesysteem van de DSM-IV-TR geldt immers als een werkdiagnose en kan gedurende de looptijd van de initiële DBC bijgesteld worden. Als er bij een kind onder de 18 jaar sprake is van een primaire diagnose anders dan As 1 en het vermoeden bestaat van een persoonlijkheidsstoornis of persoonlijkheidsproblematiek (trekken van) op As 2, dan mag in de DBC-registratie de As 2 als primaire diagnose gesteld worden.

CGAS in plaats van de GAS
In de kinder- en jeugdpsychiatrie wordt op de As 5 van de DSM-IV-TR gewerkt met de CGAS in plaats van de reguliere GAF-score. De hoofdbehandelaar registreert conform de bekende beschrijving van de opgenomen ranges, want de klassenindeling waarmee gewerkt wordt (van 0-100 verdeeld in tien klassen) is identiek. Voor kinderen jonger dan vier jaar hoeft geen CGAS ingevuld te worden.

Primaire diagnose voor kinderen < vier jaar via classificatiesysteem DC: 0-3
Voor kinderen onder de vier jaar kan in plaats van de DSM-IV-TR de DC: 0-3 worden gebruikt. De DC: 0-3 is een in 1994 ontwikkeld diagnoseclassificatiesysteem voor psychopathologie bij jonge kinderen. Het is niet verplicht om kinderen tot vier jaar volgens de DC: 0-3 te diagnosticeren, er kan voor kinderen tot vier jaar ook gebruik gemaakt worden van de DSM-IV-TR. De hoofdbehandelaar maakt de keuze voor het ene of het andere classificatiesysteem. De tabel geeft de primaire diagnoses weer zoals opgenomen in de DC:0-3.

http://www.dbcspelregels.nl/ggz/typeren ... ychiatrie/