Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maai_ke schreef:Hoi,
Na aanleiding van een ander topic over een haai die een mens had vermoord werd ook de psychopaat aangehaald. Nu heet het officieel de 'antisociale persoonlijkheidsstoornis' maar of dat de lading dekt.
Ik ben wel benieuwd hoe bokt de psychopaat ziet, tenslotte is het een mens. Zie jij het als mens of roofdier? En wat voor beeld heb je erbij.
Mijn mening hou ik nog even voor me, ik ben benieuwd.
Poiuytrewq schreef:Weet eigenlijk niet of het onder psychopaat valt, maar ik ken wel een schitzofreen. Heeft drie bekende stemmen in zijn hoofd en denkt dat die alleen eruit gaan als die mensen overlijden. Hij heeft het eens geprobeerd, maar hij is ook niet zo snugger dus het is gelukkig niet gelukt.
Heeft hij 1,5 jaar voor gezeten en is nu nog in behandeling in een open kliniek.
Zijn karakter is wel gewoon normaal. Echt een koekenbakker, gek op dieren en erg aardig. Hij is gewoon helemaal para geworden van die stemmen. Kwam door de drugs btw. Ik zie hem niet als roofdier (denk ikweet het niet zo goed)
Zoolgangster schreef:Nog niet zo lang geleden kwam er een bericht naar buiten over een neurowetenschapper die een hersenscan bekeek van een "typische psychopaat".
Toen realiseerde hij zich dat het nota bene een scan van zijn eigen hoofd was! Hij was een lieve familieman en voldeed daarmee niet aan de "vooroordelen" over psychopaten.
maai_ke schreef:Hoorde pas ook een verhaal van iemand die een kind had, zoontje van 5, met deze diagnose. Is inmiddels uit huis geplaatst, in een speciale woonvorm. Een ontzettend lastig beeld, ook om te behandelen. (voor zover mogelijk) Het jochie stond op deze leeftijd al nergens voor open en negeerde compleet wat anderen vonden of voelden..
MacavityL schreef:Zoolgangster schreef:Nog niet zo lang geleden kwam er een bericht naar buiten over een neurowetenschapper die een hersenscan bekeek van een "typische psychopaat".
Toen realiseerde hij zich dat het nota bene een scan van zijn eigen hoofd was! Hij was een lieve familieman en voldeed daarmee niet aan de "vooroordelen" over psychopaten.
In werkelijkheid ligt het allemaal iets genuanceerder. Hersenscans van 'psychopaten' zijn gemiddeld anders dan hersenscans van niet-psychopaten. Je kunt aan één hersenscan niet zien binnen welke groep iemand valt, hooguit de waarschijnlijkheid berekenen.
Voorbeeld ter illustratie: Nederlanders zijn de langste mensen ter wereld met een gemiddelde lengte van 1.68m voor een vrouw. Als je nu (waar ook ter wereld) iemand ontmoet van 1.48 (beduidend kleiner dan het gemiddelde), is de waarschijnlijkheid (alleen gebasseerd op lengte) klein dat deze persoon Nederlander is, maar dit kan natuurlijk wel gewoon (mijn oma is bijvoorbeeld maar 1.44m en toch echt Nederlandse).
Bij hersenscans van psychopaten wordt er voornamelijk gekeken naar de grootte (volume) van een klein onderdeel van de hersenen, de amygdala, die een rol speelt bij emotieverwerking (vnl negatieve emoties zoals angsten). Dit hersengebied is gemiddeld kleiner bij psychopaten, maar dit betekend niet dat iedereen met een klein volume van dit hersengebied gelijk psychopaat is. Al zou je er wel een leuk boek over kunnen schrijven.....
Citaat:In de kinder- en jeugdpsychiatrie1 kan niet altijd een primaire diagnose gesteld worden op As 1 en/of As 2 van de DSM-IV-TR. Daarom kent de DBC diagnosebepaling enkele uitzonderingen voor kinderen en jeugd onder de 18 jaar.
1) Voor kind en jeugd onder de 18 jaar gelden andere grenzen voor de productgroep “Diagnostiek”. Voor meer informatie zie gebruikersdocument deel 3: ICT-Eisen.
Het stellen van de primaire diagnose persoonlijkheidsstoornis op As 2 bij een kind onder de 18 jaar
In de DSM-IV-TR staat dat bij kinderen onder de 18 jaar geen persoonlijkheidsstoornis als primaire diagnose geclassificeerd mag worden. Dit principiële uitgangspunt is in het DBC ggz-model erkend, maar er mag van afgeweken worden. De bepaling van een primaire diagnose volgens het classificatiesysteem van de DSM-IV-TR geldt immers als een werkdiagnose en kan gedurende de looptijd van de initiële DBC bijgesteld worden. Als er bij een kind onder de 18 jaar sprake is van een primaire diagnose anders dan As 1 en het vermoeden bestaat van een persoonlijkheidsstoornis of persoonlijkheidsproblematiek (trekken van) op As 2, dan mag in de DBC-registratie de As 2 als primaire diagnose gesteld worden.
CGAS in plaats van de GAS
In de kinder- en jeugdpsychiatrie wordt op de As 5 van de DSM-IV-TR gewerkt met de CGAS in plaats van de reguliere GAF-score. De hoofdbehandelaar registreert conform de bekende beschrijving van de opgenomen ranges, want de klassenindeling waarmee gewerkt wordt (van 0-100 verdeeld in tien klassen) is identiek. Voor kinderen jonger dan vier jaar hoeft geen CGAS ingevuld te worden.
Primaire diagnose voor kinderen < vier jaar via classificatiesysteem DC: 0-3
Voor kinderen onder de vier jaar kan in plaats van de DSM-IV-TR de DC: 0-3 worden gebruikt. De DC: 0-3 is een in 1994 ontwikkeld diagnoseclassificatiesysteem voor psychopathologie bij jonge kinderen. Het is niet verplicht om kinderen tot vier jaar volgens de DC: 0-3 te diagnosticeren, er kan voor kinderen tot vier jaar ook gebruik gemaakt worden van de DSM-IV-TR. De hoofdbehandelaar maakt de keuze voor het ene of het andere classificatiesysteem. De tabel geeft de primaire diagnoses weer zoals opgenomen in de DC:0-3.