'Genees kanker niet, het is de beste dood'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

'Genees kanker niet, het is de beste dood'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 19:43

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... dood.dhtml

Citaat:
Honderden wetenschappers zetten zich dagelijks in om kanker de wereld uit te helpen. Helemaal niet nodig, vindt de gerenommeerde dokter Richard Smith. 'Het is de beste manier om te sterven'. Dat schrijven Britse media als The Independent en The Telegraph.
Prof. Dr. Richard Smith, voormalig editor van de prestigieuze British Medical Journey, vindt kanker de beste manier om te sterven. ,,Je kunt afscheid nemen, reflecteren, boodschappen achterlaten, belangrijke plaatsen bezoeken, je favoriete muziek beluisteren, gedichten lezen... Je kunt je voorbereiden."

De man heeft ook nog een boodschap voor de medische wereld: ,,Stop met miljoenen te spenderen om kanker te genezen, waardoor we een veel ergere dood zullen sterven.''

Hij geeft toe dat de meeste mensen een snelle, plotse dood prefereren, maar vindt dat wat egoïstisch. ,,Dat is zeer zwaar voor de mensen rondom jou; het laat een belangrijke relatie gewond en ongeheeld achter.''

De dood die op dementie volgt, vindt hij een van de ergste ,,omdat je dan volledig gewist wordt." Ook orgaanfalen - zoals hart- of nierproblemen - is volgens hem geen goede dood. ,,Dan breng je veel te veel tijd door in het ziekenhuis en bij dokters.''

Ik dacht eerst dat deze man gewoon niet goed bij zijn hoofd is, maar het artikel sprak me toch erg aan en heeft me echt aan het denken gezet. Wat vindt bokt van dit artikel?

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:18

normaal reageer ik niet op zulke topics, maar aangezien dit heel dicht bij me ligt.

Ik ben mijn grootvader (waar ik een heel goede band mee had) 3.5jaar geleden aan kanker verloren.
hij heeft alles kunnen voorbereiden, afscheid kunnen nemen, en dan heeft hij euthanasie kunnen plegen en is hij heelvredig gestorven. vlak voor zijn dood heb ik nog kunnen zeggen hoe graag ik hem zag, dat ik mij geen betere grootvader kon voorstellen..

Mijn vader is op 31 oktober, vlak voor zijn 51ste verjaardag, in thailand -waar hij woonde- overleden in zijn slaap ten gevolge van een hartaderbreuk. Hij heeft hier nooit iets van gemerkt.
Ik en mijn vader hadden al een tijd niet meer met elkaar gesproken, door conflicten in het verleden. En hoewel ik het totaal niet in de hand had, en het mijn "schuld" niet was vreet het aan me dat we er nooit zijn uitgeraakt..

hoewel mijn vader een dood gehad heeft waar veel mensen voor zouden tekenen vind ik dat mijn grootvader de mooiste dood heeft gehad. hij heeft kunnen afscheid nemen, en van iedereen kunnen horen hoe geliefd hij was. Ja mijn grootvader heeft wel veel pijn en leed gekend, maar hij is waardig gestorven, en heel mooi. Ik kan de arts dus perfect volgen ergens in zijn stelling.

aan de andere kant, mijn grootvader was 78, een mooie leeftijd. Dat de kanker dan niet te genezen was is ergens te aanvaarden. bij jonge mensen is dat anders vind ik, als het te genezen valt vind ik dat dat zeker MOET en dat daar onderzoek naar moet gedaan worden.
Ik zou er niet mee akkoord gaan moest een arts tegen mij zeggen: ' sorry juffrouw, ik ga je niet helpen genezen, want kanker is een mooie dood' :Y)

Gianti

Re: 'Genees kanker niet, het is de beste dood'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:21

Ik kan mij er ook best in vinden.. En ook ik ben iemand die heel dichtbij mij stond verloren aan kanker.. Enige wat ik wel vind is dat het peven met kanker draagbaarder gemaakt moet worden.. Maar genezen? De wereld, de evolutie komt toch elke keer weer met een nieuwe ziekte, bacterie etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:24

Citaat:
De dood die op dementie volgt, vindt hij een van de ergste ,,omdat je dan volledig gewist wordt." Ook orgaanfalen - zoals hart- of nierproblemen - is volgens hem geen goede dood. ,,Dan breng je veel te veel tijd door in het ziekenhuis en bij dokters.''

Ja... en met kanker niet dan??

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:25

Nou, ik heb van kortbij meegemaakt dat de genezing niet over rozen gaat, maar ook dat het sterven nou niet bepaald altijd een pretje is.
En ik ben toch blij dat dokters er alles aan doen om kanker te genezen, anders had ik nu misschien mijn moeder al niet meer bij me gehad, of hadden tig mensen hun jong kindje verloren omdat het 'zo'n mooie dood is'.
Nee. Dood is nooit mooi, maar wat mij betreft kun je beter als gezond mens in je slaap sterven en er niks van mee krijgen dan een jarenlange lijdensweg te moeten volgen om dan uiteindelijk van ellende de lepel af te geven :n

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:26

Ik heb toch liever dat mijn vader plots overlijd dan dat hij aan kanker overlijd. Een slepende ziekte, waar de patiënt zich constant ziek en naar voelt, en langzaam afzwakt. Maandenlang is de hele familie in de ban van de ziekte. Draait alles om de ziekte. Stress, verdriet... En dan maanden of zelfs jaren uitgerekt.

Nee, bedankt.

Ik heb liever zelf ook niet dat ik weet wanneer ik sterf. Ik sterf liever onverwacht dan dat iemand me verteld "Je hebt nog 3 maanden." Dan lijken die 3 maanden mij zo'n hel.. En wat zou ik bang zijn. Terwijl, als ik het niet wist, 3 maanden nog prachtig leefde..
Laatst bijgewerkt door ElineS op 03-01-15 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Na alles wat ik gezien heb tot nu toe kan ik me vreselijk boos maken om alleen de titel al....sorry.....ik heb nog nooit iemand zo uit zijn nek horen braken.

anneliesdj

En wanneer je sterft aan kanker breng je niet veel tijd door in het ziekenhuis? Dan heb je geen pijn, niemand maakt zich zorgen?
Bij de meeste vormen van kanker kun je helemaal niet zoveel bezoeken en ben je vaak aan huis gebonden.
En dan nog even over alle mensen die op jonge leeftijd kanker hebben, jongeren, kinderen, die moeten zich er ook maar gewoon in schikken?

Nee ik vind dit echt de grootste onzin en behoorlijk disrespectvol tegenover iedereen die kanker heeft.

Ik gun het niemand in mijn nabijheid, alleen omdat ik 'afscheid' moet nemen. Nee hoor, beter een prachtig en gezond leven en plotseling overlijden dan maanden met vreselijke pijnen aan bed gebonden zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-01-15 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:27

Fiffill schreef:
Citaat:

Als je het niet geneest niet...

Fenrir

Re: 'Genees kanker niet, het is de beste dood'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:27

Maar dat is toch met bijna elke ziekte zo dan? Dan kun je nog wel even door gaan :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:28

Nou, mijn pa heeft al 2x kanker gehad, gelukkig telkens heel vroeg kunnen behandelen, en ik ben blij dat ie er nog is hoor!

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:28

Die man heeft kennelijk niemand in zijn nabije omgeving gehad die daaraan gestorven is denk ik dan maar, of het niet op de manier meegemaakt/ervaren zoals ik het meegemaakt/ervaren heb..
Sorry, maar ik kan het hier door eigen ervaringen absoluut niet mee eens zijn. Als je je beseft hoeveel pijn sommige kankerpatiënten in hun laatste maanden hebben en waaraan niks gedaan kan worden omdat ze maar moeten wachten tot ze overlijden, vind ik toch niet de meest prettige dood. Daarbij geloof ik meteen dat een plotse dood heel zwaar is, maar ik kan je vertellen dat een ziekbed ook erg zwaar is, ondanks dat je wel afscheid kunt nemen wat inderdaad echt heel fijn is, komen er ook maanden of jaren bij waarbij je weet dat je afscheid moet gaan nemen, maar nog niet precies weet wanneer. Dat je dagelijks met dit idee moet rondlopen is ook slopend.
Laatst bijgewerkt door AnniekSolana op 03-01-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:29

quartel schreef:
Na alles wat ik gezien heb tot nu toe kan ik me vreselijk boos maken om alleen de titel al....sorry.....ik heb nog nooit iemand zo uit zijn nek horen braken.

Precies dat was mijn eerste gedachte, maar ook simpele mensen hebben recht op uitleg.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:31

Ik vind het een vreemde keuze. Dus omdat je nabestaanden fijn afscheid kunnen nemen, is het "mooier" dat je mag creperen? Dat je wordt opgevreten door de kanker? Wie is er nou egoïstisch?

Daarnaast, als kanker te genezen is, kun je nog prachtige jaren als gezond persoon door het leven. Bij een plotse dood valt er niets te doen.

Dus omdat nabestaanden een mooi afscheid kunnen krijgen, moet die 30 jarige vrouw met borstkanker maar niet genezen? Die 59 jarige opa maar niet nog jaren van zijn kleinkinderen genieten? Wat heb je als nabestaanden liever? Nog jaren met de persoon van wie je houdt, waarbij het eind dan nog onbekend is, of een prachtig te vroeg afscheid?

edit: fijn en prachtig mag je wat mij betreft met het nodige sarcasme lezen. Na 'vorig' jaar oktober mooi afscheid te hebben moeten nemen van mijn oom (kanker: euthanasie) en van mijn moeder in september (langdurig ziek, overleden na complicaties bij een operatie en 3,5 week intensive care) vind ik de schrijver van dit stukje niet helemaal bij de tijd. Putting it mildly.
Laatst bijgewerkt door djinnie op 03-01-15 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:32

Alsof doodgaan aan kanker nou zo'n feestje is. Fijn hoor, dat je al creperend nog van alles en iedereen afscheid kunt nemen en je kunt voorbereiden op je naderende dood en je familie je langzaam maar zeker ziet wegteren. Thuis, in een ziekenhuis of hospice.
Die man doet alsof je vrolijk fluitend en blakend van gezondheid het tijdelijke voor het eeuwige gaat verwisselen inplaats van de lijdensweg die het is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:33

Wauw wat krom zeg. Mijn broer (was toen 21) heeft kanker gehad maar is met 6 chemo's volledig hersteld, en zo zullen er nog heeel veel mensen zijn die goed zijn genezen. Vind dit echt heel erg kort door de bocht := Kan me er wel iets bij voorstellen als het gaat om iemand die al 80 is of iemand die ongeneeslijk ziek is, maar vooralsnog is het de keus aan de persoon of die levensverlengende chemo's wilt....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:34

Ik ben 4 jaar geleden mijn man verloren aan kanker...hij is slechts 53 jaar mogen worden, waarvan de laatste 3 jaar dus ziek...en ik kan hier met de hand op mijn hart zeggen dat het artikel echt helemaal op niks slaat en die schrijver nooit kanker van dichtbij zal meegemaakt hebben... :(
Tenslotte...aan kanker zelf ga je niet dood, wel aan de gevolgen ervan...dus daar heeft hij dan wel een klein punt...sterven door orgaanfalen is inderdaad geen pretje |( |(
En nee, op het afscheid ben je nooit voorbereid...daar ben ik ondertussen ook wel achtergekomen...
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 03-01-15 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:34

Het artikel heeft me wel even aan het denken gezet, maar ik denk dat ik bij mijn eerste ingeving blijf: ben het er niet mee eens. Ook ik hoor bij de grote groep naasten die maandenlang heeft geleefd in de ban van die ziekte. Elke dag voor school afscheid moeten nemen, omdat je niet weet of je vader die dag misschien overlijdt, is niet fijn :n Uit mijn eigen ervaring durf ik te zeggen dat ikzelf toch liever heb dat ik, of iemand in mijn nabije omgeving, plots komt te overlijden dan na een lang ziekbed dat wordt gekenmerkt door onzekerheid te moeten doormaken :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:35

quartel schreef:

Vond het ook erg moeilijk om de keuze te maken om dit topic te openen, maar daarnaast vond ik het toch ook een punt waar over moet worden gesproken en waar mensen hun mening goed in kwijt kunnen. Ik vind het ook een walgelijke titel, en heb ook getwijfeld om het te bekijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:37

MairiMacBran schreef:
Alsof doodgaan aan kanker nou zo'n feestje is. Fijn hoor, dat je al creperend nog van alles en iedereen afscheid kunt nemen en je kunt voorbereiden op je naderende dood en je familie je langzaam maar zeker ziet wegteren. Thuis, in een ziekenhuis of hospice.
Die man doet alsof je vrolijk fluitend en blakend van gezondheid het tijdelijke voor het eeuwige gaat verwisselen inplaats van de lijdensweg die het is.

Ik wilde het net zeggen. Ik heb mijn vader zien aftakelen van een sterke gezonde man naar een grijs skelet van 45 kilo. Er was niks meer van over.
De titel van dit topic doet mijn haren overeind staan.
De beste dood is een hartaanval, en het liefste in de slaap. Zonder lijdensweg, zonder aftakeling, zonder gevoel van onmacht. Gewoon ineens weg.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:37

x_Rebecca schreef:
Fiffill schreef:

Als je het niet geneest niet...

Nou, vertel dat mijn oom... Die is niet meer te genezen, maar ligt toch constant in het ziekenhuis. Hij heeft nog een paar weken, is nu thuis, maar wel met een slangetje in zijn rug om de pijn onder controle te houden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:38

Een wat vreemde uitspraak en mening van deze dokter. Kanker is geen pretje en ik denk dat deze dokter het iets te rooskleurig inziet. Sommige mensen kunnen met wat pijnstilling idd een mooi einde tegemoet gaan bij de diagnose kanker. Maar er zijn ook zat mensen die veel pijn lijden, die zoveel moeten inleveren in die laatste paar weken dat zoiets niet echt "mooi" genoemd kan worden.

Sowieso ben ik van mening dat je niet moet wachten tot iemands sterfbed met het zeggen dat je van diegene houdt. Of om laatste dingen te vertellen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:39

Ik vind het pure kwats!
Mijn moeder had nog 4-6 maanden maar heeft de 7 weken niet eens vol kunnen maken. Ze had reeds een hoop geregeld incl euthanasie , maar voor veel dingen heeft ze geen tijd gehad. 65 jaar
Mijn pa heeft een flinke lijdensweg gehad, gevolgen van suikerziekte.. 43 jaar.
Schoonmoeder was kankervrij.. stiekum toch niet.. 64 jaar
Schoonvader was 65 longkanker, 7 dagen...

Dood komt als het komt. Regel de boel als je nog niets heb of weet. Leef zoals je wil leven. En bepaal zelf of je al dan niet behandeld wil worden, al is het voor een zere kies.

Een mooie dood is er 1 zonder pijn en dat is "redelijk" makkelijk te realiseren, maar of het idd mooi is zal ieder voor zich anders ervaren. Mijn moeder heeft een slagaderlijke bloeding gehad, was iets leuks aan het doen en paf, weg, overal bloed.. geen fijn gezicht, maar wel snel en zonder dat ze iets vernomen heeft. Mijn moeder was als de dood dat ze uitval zou krijgen, maar dat is dus niet gebeurd. Mijn schoonmoeder zat aan de morfine... was als de dood om te stikken.. heeft ze niets van gemerkt, maar het hoorde niet fijn.
Of je behandeld wil worden is dus je hele eigen keus.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:40

Ketly schreef:
quartel schreef:

Vond het ook erg moeilijk om de keuze te maken om dit topic te openen, maar daarnaast vond ik het toch ook een punt waar over moet worden gesproken en waar mensen hun mening goed in kwijt kunnen. Ik vind het ook een walgelijke titel, en heb ook getwijfeld om het te bekijken.

Ik heb het artikel niet eens gelezen.......geen zin om energie in die onzin te duwen.
Daarnaast met alles wat achter de rug is krijg ik het ook niet meer gedaan dingen als dit te lezen.
Het is wel goed dat je er dit topic voor hebt gemaakt.......lef hebben maar ook goed.
Ik heb al te veel van deze ziekte mogen zien.....ik haat deze ziekte met alles wat ik in me heb.
Het moet gewoon bestreden worden totdat iedere vorm te genezen is...........

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 20:41

Nou hier ben ik het niet mee eens. Nieuwe ziektes breken toch wel uit, met of zonder kanker. En als het zo zou zijn dat ik er ziek van werd dan liet ik me echt wel behandelen als dit nog te doen was. Wat ga je je leven inkorten als je net zo goed 10 jaar langer met je familie hebt ipv het maar te accepteren en 3 maanden later sterven omdat dat "eerlijker is voor je familie"? Wat een vreemde kerel.