geen zorgtoeslag meer 2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

geen zorgtoeslag meer 2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 20:16

Ik kreeg net bericht van de belastingdienst, en we krijgen dit jaar 0,0 zorgtoeslag. Heel veel Nederlanders hebben hetzelfde bericht gekregen. Ik vraag me af hoe ze het toch allemaal bedenken nu de zorg nog duurder gaat worden. En het is echt niet zo dat we een dik inkomen hebben. Waar gaat dit nog heen, we hebben het afgelopen jaar al zoveel moeten betalen aan zorg. We worden mooi in de zeik gezet geloof ik. Voor de ouderen geldt dit letterlijk en figuurlijk. Schande.

lies_sparkle

Re: geen zorgtoeslag meer 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:19

Als je het niet eens bent met deze beslissing dan kun je een bezwaar brief sturen :)

De toeslagen zijn gewoon afhankelijk van je inkomen. Waarschijnlijk is je inkomen van 2 jaar geleden (daar wordt het over berekend) hoger geweest dan die van het jaar daarvoor.

Zo zit het Nederlandse stelsel gewoon in elkaar :)

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:19

Rot he! Hier dezelfde brief op de mat gehad, helaas voor ons ook nog eens geen kindgebonden budget meer.
Het waren beide geen grote bedragen, maar toch erg welkom!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:20

liespower94 schreef:
Als je het niet eens bent met deze beslissing dan kun je een bezwaar brief sturen :)

De toeslagen zijn gewoon afhankelijk van je inkomen. Waarschijnlijk is je inkomen van 2 jaar geleden (daar wordt het over berekend) hoger geweest dan die van het jaar daarvoor.

De inkomensnorm is aangepast, dit heeft niets met twee jaar geleden te maken maar gaat gewoon over dit jaar.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:21

Ik heb gelukkig nog niks binnen, maar dat zou echt absurd zijn. Zit ver beneden het gemiddelde inkomen :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:23

ik heb een brief en gelukkig ik krijg het nog wel.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:26

Wij krijgen juist meer!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:33

De inkomensnorm is inderdaad aangepast, maar wel naar beneden:

je moet:
een inkomen hebben in 2014 dat niet hoger is dan € 28.482 voor alleenstaanden) of gezamenlijk niet meer verdienen dan € 37.145 (voor partners). Vanaf 2015 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 26.316 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van € 32.655

Het inkomen zal dus echt wel omhoog gegaan zijn als er wat wijzigt.
Dus: goed nakijken en zo nodig bezwaar maken.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 20:35

liespower94 schreef:

Lekker gemakkelijk praten, daar word ik zolangzamerhand een beetje moe van. We pikken alles maar lekker,waarom niet...en ja hoor je kunt best een bezwaar indienen schiet je toch niks mee op . Maar als je lekker gezond bent en geen chronisch patient bent denk je er vast heel gemakkelijk over. Ligt bij ons iets anders,heb er ook niet om gevraagd. Sorry hoor maar erger me dood, het houdt niet op dat gepluk van de overheid. Maar ach..zo zit het Nederlandse stelsel in elkaar...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:38

Het heeft er ook mee te maken dat de zorg op dit moment te veel kost en de kosten veel te hoog worden.
Uit eindelijk kan dat de kop van de samenleving kosten.
Dus moeten we meer zelf betalen.
Vervelend? Ja.
Schande? Nee, vind ik niet.

Edit: de reactie boven mij van chronisch zieke patiënten. Dat ben ik ook, en waarschijnlijk vind jij mijn reactie ook niet heel leuk.
Nederland kan beter de toeslagen voor de mensen die niet werken wat naar beneden gooien dan hoeven ze de zorg niet te korten.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:40

PortRoyal schreef:
liespower94 schreef:

Lekker gemakkelijk praten, daar word ik zolangzamerhand een beetje moe van. We pikken alles maar lekker,waarom niet...en ja hoor je kunt best een bezwaar indienen schiet je toch niks mee op . Maar als je lekker gezond bent en geen chronisch patient bent denk je er vast heel gemakkelijk over. Ligt bij ons iets anders,heb er ook niet om gevraagd. Sorry hoor maar erger me dood, het houdt niet op dat gepluk van de overheid. Maar ach..zo zit het Nederlandse stelsel in elkaar...

Nou nou dat is wel een heel harde reactie, dat lijkt me ook niet nodig.
Ik begrijp voor je dat het je tegenvalt, maar ja, de grens is er niet voor niets.
Als je er nu onder valt, zul je net als ik niet veel aan toeslagen hebben gekregen.
Dan blijft het vervelend, maar kun je het ongetwijfeld uit andere dingen halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:42

Er komen aankomend jaar weer verkiezingen aan. Welliswaar Eerste Kamer, maar het is wellicht toch handig om je daar in te verdiepen (en dan liefst voorbij de goedkope en makkelijk te negeren verkiezingsbeloften. Kijken naar wat ze echt hebben gedaan en hoe ze hebben gestemd over dergelijke zaken.)
Nee, dat is niet veel. Net als een bezwaar niet zo veel is. Maar als we het niet doen verandert er in elk geval niks.

WillBokkers: dat is allemaal niet helemaal waar hoor. De kosten lopen ten eerste niet zo explosief op als beweerd wordt, ten tweede zijn de oorzaken vrij divers. En ten derde komen de voordelen (nauwelijks gestegen zorgpremie) nu vooral ten goede aan de hogere inkomens. Zij hebben het voordeel, de rest van het land heeft vooral minder zorg.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 20:47

Dat de zorg zo duur is geworden ligt aan een hoop dingen, waaronder de afspraken van de verzekeraars en de ziekenhuizen.Wat te denken van declaraties van behandelingen die nooit hebben plaatsgevonden. Weet zo in mijn omgeving al enkele voorbeelden, is ook algemeen bekend dat dit gebeurd. En ik zit met niemands reactie, ik zal wel niet de enige zijn die er zo over denkt, ieder mag dat voor zichzelf uitmaken, of ik het er nou mee eens ben of niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 20:53

WillBokkers niet zo alless over een kam scheren!
Ik werk ook niet, ben volledig afgekeurd en niet voor zweetvoeten en dat terwijl ik altijd graag heb gewerkt.
PortRoyal ik ben ook chronisch ziek maar ik betaal mijn eigen risico maandelijks af in het nieuwe jaar dan heb ik niet ineens een hoog bedrag om te betalen. De toeslagen gaan inderdaad over je jaarinkomen dus of er is iets fout of jullie zitten boven de norm.

De zorgverzekeringen hebben geld zat en Jan met de pet moet de klappen opvangen. Het hele systeem klopt niet, wel zoveel betalen in het jaar en vervolgens krijg je geld van de belasting, idem met huurtoeslag.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 21:00

We zitten idd met de hakken over de sloot over de norm...daar gaat het niet om, maar de pest vind ik dat ze je eerst een dure zorgverzekering verplichten, maar daar wel een compensatie voor geven in de vorm van een toeslag. Heel aardig van de overheid...daarna wordt het elk jaar duurder maar de toeslag vervalt bij veel mensen,die heus niet allemaal bulken in het geld. Ik vind het knap dat mensen met weinig inkomen nog rondkomen, echt petje af.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:02

Ik vind het heel erg voor de mensen die toch al zo krap zitten dat ze geen toeslagen meer krijgen.
De ziektekosten premie en eigen bijdrage is hoog,klopt, maar weet wel dat je in Nederland wél de beste zorg krijgt.
Het zal wel aan de hoogte van het inkomen liggen, wie er wel en niet Zorgtoeslag krijgt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:15

gohya schreef:
De ziektekosten premie en eigen bijdrage is hoog,klopt, maar weet wel dat je in Nederland wél de beste zorg krijgt.

Mwa... Ook dat valt tegen hoor :+ de beste ziekenhuizen zijn over het algemeen buiten NL ;) niet dat het hier slecht is, maar toch.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:20

verootjoo schreef:
gohya schreef:

Mwa... Ook dat valt tegen hoor :+ de beste ziekenhuizen zijn over het algemeen buiten NL ;) niet dat het hier slecht is, maar toch.

Het valt ook wel mee,maar voor sommige mensen is dit een fiks bedrag.
'Vroeger' betaalde je n.l. maar 25,- aan Premie, zonder eigen risico,vandaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:21

Ik doelde op het feit dat jij zei dat we in NL de beste zorg hebben. Die hebben we niet...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:26

Ik heb gelukkig ander bericht gekregen. Had eigenlijk ook niet anders verwacht, want verdien nog maar 2/3 van wat ik vorig jaar verdiende. Maar hey, ik heb werk én ik heb het naar mijn zin, dus mij hoor je niet klagen.

Ja, de bedragen worden steeds hoger en de toeslagen worden steeds minder. Maar dat heeft ook deels weer met de economie te maken. Weet je hoeveel toeslagen er gaan naar de mensen die zonder werk zitten? En geloof me.. Ik heb er ook een paar maanden in gezeten en dat wíl je als normaal mens echt niet :n.

Toen was ik dól en dólblij met iets verhoging van de toeslagen, want dat heeft ervoor gezorgd dat ik nog steeds in mijn (koop)huis woon en het niet heb hoeven te verkopen voor een veel lagere prijs en daardoor schulden zou krijgen.

Dus klagen mag.. Maar er zijn meestal meer kanten van een verhaal :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:31

Nou daar merk ik dan helemaal niets van, gelukkig

Ik heb nooit maar dan ook nooit zorgtoeslag aangevraagd en ga het ook niet doen ook
Ik kan het (gelukkig) nog steeds zelf betalen en als ik zie hoeveel mensen de soep ermee in gaan (denk aan loonsverhoging,andere baan ect) en bakken terug moeten betalen, alles bloot leggen en verantwoorden

Nope ,niks voor mij :n

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:40

turtlelito schreef:

je moet:
een inkomen hebben in 2014 dat niet hoger is dan € 28.482 voor alleenstaanden) of gezamenlijk niet meer verdienen dan € 37.145 (voor partners). Vanaf 2015 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 26.316 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van € 32.655

Maar doordat de inkomensnorm naar beneden is gegaan kan het toch juist wél zo zijn dat je inkomen gelijk is gebleven en je nu geen recht meer hebt op zorgtoeslag terwijl je dat vorig jaar nog wel had? :?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:42

Grote_Beer schreef:
turtlelito schreef:

je moet:

Maar doordat de inkomensnorm naar beneden is gegaan kan het toch juist wél zo zijn dat je inkomen gelijk is gebleven en je nu geen recht meer hebt op zorgtoeslag terwijl je dat vorig jaar nog wel had? :?

Klopt, ik dacht even verkeerd om........ :o

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:46

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:09

linnie050 schreef:
[NM] protestactie tegen de ideeen van dit kabinet

Er kan gestaakt worden als je het er niet mee eens bent.

Me oma zei het jaren terug al.
De rijken worden steeds rijker, de armen steeds armer
.

Beetje overtrokken, want de enige mensen die tekort worden, zijn de mensen die nog een redelijk loon hebben.
Voor ons is het ook jammer dat we het niet meer krijgen, maar ik bekijk het maar zo: al die jaren dat we het wel kregen, hadden we gewoon een extra luxe :)