Onno Hoes vertrekt als burgemeester van Maastricht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Onno Hoes vertrekt als burgemeester van Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:01

Citaat:
Onno Hoes vertrekt als burgemeester van Maastricht. Dat heeft hij woensdagmiddag aangekondigd. Hoes legt zijn functie neer zodra er een opvolger bekend is. Die moet er in ieder geval nog voor de zomervakantie zijn.
''De stad worstelt enorm met de gevolgen van een zeer omstreden perspublicatie, en die worsteling kan ik de stad, zijn bestuur en mijzelf niet langer aandoen'', laat Hoes weten in een verklaring.

De positie van de VVD-burgemeester stond opnieuw ter discussie na recente publicaties en een uitzending van Pownews over privé-ontmoetingen van Hoes met een jonge man.

Gouverneur Theo Bovens heeft de gemeenteraad van Maastricht gevraagd zo spoedig mogelijk een profielschets voor een nieuwe burgemeester te maken en een vertrouwenscommissie voor de voordracht samen te stellen.

Hoes heeft Bovens zelf mondeling op de hoogte gesteld van zijn besluit. Dat in de overwegingen van het besluit van de burgemeester journalistieke methodes met opnames met een verborgen camera mogelijk een rol hebben gespeeld, vindt de gouverneur ''een zorgwekkende ontwikkeling'', voegt hij eraan toe.

Juridische stappen

Hoes zegt dat hij ontsteld is dat zijn privéleven "moedwillig en schaamteloos" publiek is gemaakt. Hij bereidt met een advocaat juridische stappen voor tegen de mensen die verantwoordelijk zijn, aldus de verklaring.

''Ik zal er voor strijden dat een bestuurder niet vogelvrij wordt verklaard en er een zeker privédomein blijft. Ik zal daarom de rechter vragen in dit conflict tussen privé en publiek een uitspraak te doen.''

Dominique Weesie, oprichter van Powned, heeft eerder woensdag in de Volkskrant de desbetreffende uitzending van Pownews nog verdedigd. "Het was journalistiek gezien zeker níet over het randje, maar we hadden het wel met wat minder bombarie mogen brengen, wat ingetogener."

Ik vind het werkelijk idioot en zwaar van de zotte wat hier gebeurd is... Pownews heeft iemand ingeschakeld om Onno Hoes te verleiden tot weer een 'schandaal', en zendt dit doodleuk uit in een uitzending... Belachelijk :n

Een burgemeester is ook een mens, heeft ook een privé leven. Zolang hij zijn werk als burgemeester prima doet, interesseert het mij niks waar hij zijn privé leven mee vult. :\ Ik kan me er echt kwaad om maken dat zo iemand moedwillig kapot wordt gemaakt -O-

Quanneh

Re: Onno Hoes vertrekt als burgemeester van Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:03

Jeetje helemaal met jou eens! Ik vind het echt sneu dat sommige mensen dit doen, zomaar iemands privéleven belachelijk maken ook al is het een burgemeester oid.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:07

Ik ben het zo met jou eens. Wat iemand prive doet moet ie zelf uit zoeken. Als je je werk maar goed doet. Bepaald gedrag uitlokken en ook nog filmen vind ik zo laag en niet kunnen..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:08

De Engelse tabloids zijn berucht, maar dit is ook zeker niet netjes en imo geen journalistiek, ookal beweert Dominique Weesie dat wel. Voor mij is journalistiek relevant nieuws brengen en wat een burgermeester ijn zijn vrije tijd doet, dat is niet relevant. Al slaapt het elke avond met een ander jonge man, dat zijn mijn zaken niet en beinvloed zijn werk als burgermeester niet. Had geen heel hoge pet op van Powned, maar dit is echt niks. Dit is nieuws produceren voor de kijkcijfers ipv nieuws brengen voor je doelgroep.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:09

Gisteravond zei ik nog tegen mijn vriend, dat hij zelf moet weten wat hij allemaal doet in zijn eigen tijd/privé-leven.

Zolang hij zijn werk maar goed doet in zijn werktijd.

Moet ie toch zelf weten wat ie doet, daar was hij het met mij eens.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:10

Aan de andere kant weet hij zelf dondersgoed dat hij publiek figuur is en dat hij in de gaten gehouden wordt. Hij had ook voorzichtiger kunnen zijn.
Mij persoonlijk boeit het helemaal niet waar hij zijn piemel in steekt, maar feit is dat de man als burgemeester een voorbeeldfunctie heeft. Kennelijk zijn er nog steeds veel mensen die er wel over vallen wat hij uitspookt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:11

Het gaat mij erom dat als elk willekeurig ander mens zoiets zou doen kraait er geen haan naar. Maar bij een bekend iemand moet gelijk pownews er weer bovenop... :\
Ik begrijp niet dat dit allemaal zomaar mag. Ik hoop dat Onno Hoes de boel goed gaat aanklagen :7 Hier komt pownews iig de buis niet meer op :n

Er zijn mensen die overal over vallen... zijn die mensen dan zelf beter? Doen nooit eens iets wat niet kan? Ook zij doen echt dingen die niet goed zijn, en niet door de beugel kunnen, maar dat merkt niemand.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:12

Slim is het het zeker niet van hem geweest.. maar walgelijk hoe powned gehandeld heeft. Leuk hoor iemand zo te schande zetten :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:12

Als hij het nu met een kind zou willen doen, zou ik deze ophef snappen, maar hij is homo (of Bi), so what?! Sinds wanneer is dat omstreden?
Was hij hetero geweest, had elke man voor hem geapplaudisseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:13

Voorbeeldfunctie?! En wie bepaald dan wat dat is en wat er wel en niet mag?

Ik vind het een misselijke zaak. Je zou haast denken dat het strafbaar is wat powned en de toyboy hier hebben gedaan

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:14

Goof schreef:
Aan de andere kant weet hij zelf dondersgoed dat hij publiek figuur is en dat hij in de gaten gehouden wordt. Hij had ook voorzichtiger kunnen zijn.
Mij persoonlijk boeit het helemaal niet waar hij zijn piemel in steekt, maar feit is dat de man als burgemeester een voorbeeldfunctie heeft. Kennelijk zijn er nog steeds veel mensen die er wel over vallen wat hij uitspookt.

Dus hij mag geen pleziertje hebben omdat hij een publiek figuur is, wat dat is een slecht voorbeeld? Je kunt het ook omdraaien, hij is een goed voorbeeld, want hij heeft een gezonde seksualiteit en gaat er op een normale manier mee op en niet krampachtig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:15

Dribbel schreef:
Goof schreef:

Dus hij mag geen pleziertje hebben omdat hij een publiek figuur is, wat dat is een slecht voorbeeld? Je kunt het ook omdraaien, hij is een goed voorbeeld, want hij heeft een gezonde seksualiteit en gaat er op een normale manier mee op en niet krampachtig.

nou precies.... als hij nou een strafbaar feit heeft gepleegd, pedofilie bedrijft of weet ik het wat snap ik de hele ophef. Maar hij doet iets waar half NL zich schuldig aan maakt, en wordt keihard neergehaald...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:17

TS, ben het helemaal met je eens. En ergens vind ik het ook triest en sneu en belachelijk dat die man nu z'n functie neerlegt omdat hij geconfronteerd wordt met Pownews gezeik. Ze zouden die Rutger van Pownews eens in de zeik moeten nemen, kijken of hij dan ook nog zo ad rem is. _-:(

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:21

Dribbel schreef:
Goof schreef:

Ho even, ik ben het met jullie eens he, val mij niet aan :+

I don't give a crap, maar de man wordt wel gezien als voorbeeldfiguur (door anderen dus), dus daar had hij wel over na kunnen denken.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:22

Als hij zijn werk als burgemeester goed had gedaan, was dit helemaal geen issue geweest. Dan hadden wij eens gegniffeld van "heb je gehoord wat Onno nou weer heeft uitgespookt" en waren verder gegaan met de orde van de dag. Máár.... hij deed zijn werk niet goed, en dit was gewoon letterlijk de druppel die de emmer deed overlopen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:31

Prima dat hij zijn werk niet goed doet, maar dat betekend niet dat Powned ineens goed werk doet hiermee.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:36

Jammer, ik had gehoopt dat ze hem lieten blijven, al was het maar een half jaar om de schijn op te houden.
Echt een rotstreek van Powned. Triest dat dat 'beloond' wordt. :r

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:37

Littera schreef:
Jammer, ik had gehoopt dat ze hem lieten blijven, al was het maar een half jaar om de schijn op te houden.

Hij is zelf opgestapt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:38

MamaJella schreef:
Als hij zijn werk als burgemeester goed had gedaan, was dit helemaal geen issue geweest. Dan hadden wij eens gegniffeld van "heb je gehoord wat Onno nou weer heeft uitgespookt" en waren verder gegaan met de orde van de dag. Máár.... hij deed zijn werk niet goed, en dit was gewoon letterlijk de druppel die de emmer deed overlopen.

Ik zie mezelf al voor de kantonrechter staan als ik 1 van mijn medewerkers de zak moet geven. Ja edelachtbare, Pietje Puk deed zijn werk niet goed, hier is het dossier. En kijkt u hier ook eens, hij papte aan met een jonge man en dit is publiek bekend. Als dat alles bij elkaar geen reden is om afscheid te nemen...

Kom op zeg. Als die man zijn werk niet (goed) deed, dan "pak" je hem daarop. Maar zijn priveleven (mits geen ongeoorloofde zaken) zijn zijn zaak.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 10-12-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:38

Ineke2 schreef:
Littera schreef:

Hij is zelf opgestapt.

En achter de schermen is er vast flink druk uitgeoefend op hem voordat hij deze beslissing nam. Dit is zeker niet 100% een eigen beslissing. Dat is nooit zo in zo'n situatie in de politiek (of bedrijfsleven)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:40

Aan die prutsers van powned maak ik geen woorden vuil.

Zoals ik het nu begrijp voelt hoes zich genoodzaakt om te stoppen als burgemeester.
Hij is niet weggestuurd en niet door de gemeenteraad onder druk gezet om te vertrekken.
Dat las ik net op nu.nl.

Gelukkig maar, want die man heeft niets verkeerd gedaan.
Dat hij voorzichtiger had moeten zijn, vind ik onzin. Hij is erin geluisd. Dat kan ieder mens overkomen.
Hoe moet hij voorzichtiger zijn dan?

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:42

Dribbel schreef:
Prima dat hij zijn werk niet goed doet, maar dat betekend niet dat Powned ineens goed werk doet hiermee.

O nee, dat wil ik ook absoluut niet beweren. De manier waarop is allesbehalve netjes, maar deze bom stond al langer op barsten, en als het niet via deze manier was gegaan, was er wel een ander gekomen met eenzelfde soort actie. Hij heeft daar in ieder geval gelegenheid genoeg voor gegeven.

Ik spreek voor mezelf, maar weet van genoeg mensen dat ze het vertrouwen in Hoes (en de gemeenteraad) verloren hebben, nadat hij de zogenoemde wietpas heeft ingevoerd en de gevolgen daarvan. Zeker toen bleek dat de veiligheid op straat dermate slecht werd, en hij er toch aan vast bleef houden. Uiteindelijk zitten we nu met het ingezetenencriterium en dat lost de problemen niet op. Eerder worden ze erdoor verergerd.
Daarnaast zijn er door hem nog een aantal andere dingen gedaan cq nagelaten die hem ook geen goed heeft gedaan. Allemaal dingen die niet met zijn privéleven te maken hebben, maar wel met zijn werk als burgemeester.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:44

Dribbel schreef:
Ineke2 schreef:
Hij is zelf opgestapt.

En achter de schermen is er vast flink druk uitgeoefend op hem voordat hij deze beslissing nam. Dit is zeker niet 100% een eigen beslissing. Dat is nooit zo in zo'n situatie in de politiek (of bedrijfsleven)

Precies. Dit is zeer waarschijnlijk besloten in het overleg eerder deze week. Het is vrij gebruikelijk dat mensen doen alsof ze zelf opstappen, want dat staat beter dan ontslagen worden. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:46

Ik kan Pownews helaas niet nog meer boycotten dan ik nu al doe, ik wil nog geen seconde zendtijd of advertentieinkomsten schenken aan ze, maar ik hoop dat meer mensen dat doen en zo nadrukkelijk duidelijk maken dat dit niet acceptabel is. En ik hoop dat Hoes via de rechter gehakt van ze maakt.

Ik vind niet dat Hoes hier over na moet denken - hij doet niets fout. Ik zie dan ook niet welk voorbeeld hij precies zou moeten geven?

MamaJella: als ze het inhoudelijk niet met hem eens zijn moeten ze dat op een andere manier aan de orde stellen. Dit is niet te aanvaarden.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:47

En dit is dus precies waarom ik zo'n gruwelijke hekel heb aan powned. Dat dat allemaal maar kan, walgelijk.

Je kan het op politiek vlak niet met iemand eens zijn, maar het is alsnog gewoon een mens en geen heks die de stad uit moet worden gedreven..