hoe kan het dat dit zo uit de publiciteit is gehouden? (Syri

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

hoe kan het dat dit zo uit de publiciteit is gehouden? (Syri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 11:44

Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 05-12-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Annemiek

Re: hoe kan het dat dit zo uit de publiciteit is gehouden? (Syri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:48

Ik vindt het belachelijk hoor,het kleine beetje prive wat je hebt..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:12

Omg...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:14

Wilde je nou Syrië typen in titelbalk? Want dan snap ik de link niet met de artikels.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:16

Slina schreef:
Wilde je nou Syrië typen in titelbalk? Want dan snap ik de link niet met de artikels.

Systeem Risico Indicatie (SyRI) ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 12:16

nee Syri = Systeem Risico Indicatie
Staat ook in het artikel!

vraag me echt af waar dit heen gaat?
Kan niet goed zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:18

kimmm94 schreef:
Slina schreef:

Systeem Risico Indicatie (SyRI) ;)

Oh, ook goed :Y)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:19

Ziek. Maar ja, je doet er toch niks aan...

NoName126

Ik schrik hier ook van.

Rara waarom ze dit uit de publiciteit houden...

Ook het nieuws wordt zó beinvloed, dat is echt niet normaal. Wij worden allemaal heel erg beinvloed zodat onze meningsvorming een bepaalde kant op gaat. Vind het vaak neigen naar het communisme.

NoName126

BaileyMix schreef:
Ziek. Maar ja, je doet er toch niks aan...

Kijk, en deze houding vinden ze daar in Den Haag wel prettig. Mensen die in een soort van acceptatie kruipen.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:21

daarom snap ik nog steeds niet waarom zoveel mensen toch op rutte hebben gestemd maar oke :')
dit is gewoon erg we gaan dezelfde kant op als amerika waar je ook totaal geen privacy meer hebt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:22

Tja, wat wil je doen dan? Protesteren, staken? Dan beloven ze het niet te doen en doen ze het achter je rug om tóch. Niemand die het kan controleren. Weet jij veel, misschien doen ze dit al wel 5 jaar zo.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:24

Dit is volgens mij wel in de publiciteit geweest? Niet heel uitvoerig, maar ik heb het zeker op de radio gehoord en volgens mij ook op tv.

Mijn mond viel toen al open van verbazing. Dat dit kan, dat dit gebeurt.

'Onschuldig tot het tegendeel bewezen is' is (gelukkig!) een heilig huisje, maar op deze manier zijn we rap bezig om dat af te gaan breken.
Bewijs straks (als dit allemaal doorgezet wordt) maar eens dat je niet fraudeert, terwijl het systeem zegt dat jij dat misschien wel doet :n

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:25

BaileyMix schreef:
Tja, wat wil je doen dan? Protesteren, staken? Dan beloven ze het niet te doen en doen ze het achter je rug om tóch. Niemand die het kan controleren. Weet jij veel, misschien doen ze dit al wel 5 jaar zo.

Ja dat vraag ik me ook af. Dat is ook hetgeen waar ik zo bang voor ben.
Maar laconiek er over doen, vind ik verkeerd.

Met z'n allen verhuizen naar Scandinavie?
Staken?
Geen idee, maar laconiek zijn lijkt me dat we helemaal niet moeten doen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:26

Geloof me, als er iets aan gedaan kán worden sta ik voorop. Maar op dit moment heb ik dat vertrouwen toch niet echt meer...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:36

Welke privacy? :')

http://www.privacybarometer.nl/maatrege ... omgegevens

Er wordt al zoveel rondgesnuffeld, iedere BOA die jou verdenkt van een 'misdrijf'kan je hele internetgeschiedenis opvragen is mij verteld.

Verder mogen allerlei diensten andere dingen. Bijv, als justitie nummerborden maar 6mnd mag bewaren, maar de belastingdienst bijna onbeperkt, kan justitie gewoon via de databases van de belastingdienst weer bij die info. Dus zo weet je weer niet wie bij welke info kan...

Maar goed dit zal wel weer zon slecht lopend topic worden. :)

Want goh we hebben niets te verbergen.....

Jammer genoeg zijn al dit soort systemen fraudegevoelig, en informatie over reintegratie en gezondheid ivm arbeid, is natuurlijk weer goud voor verzekeringsmaatschappijen.

1 persoon die in het systeem kan, is genoeg om van duizenden mensen waardevolle info door te sluizen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:51

Er wordt zoveel gefraudeerd met uitkeringen. Bijv. Door mensen uit oostbloklanden, hoop dat ze die hiermee oppakken.

Zoals ik het nu begrijp worden gegevens die toch al opgeslagen zijn alleen aan elkaar gekoppeld.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:57

dit is ook de reden dat ik de slimme meter weiger (dat mag) omdat ik die bemoeizucht en gecontroleer zat ben!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:03

mag schreef:
Er wordt zoveel gefraudeerd met uitkeringen. Bijv. Door mensen uit oostbloklanden, hoop dat ze die hiermee oppakken.

Zoals ik het nu begrijp worden gegevens die toch al opgeslagen zijn alleen aan elkaar gekoppeld.

Inderdaad, er zijn echt heeeel veel mensen die lekker lopen te genieten van ons geld maar het niet verdienen...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 13:42

Ja maar dit moet niet ten koste gaan van onze privacy en moet ons niet in bepaalde richtingen dwingen.
Ik heb nogal de neiging dingen anders op te lossen dan anderen, wat mij al gauw verdacht zou maken terwijl ik niks misdoe.

Om een voorbeeld te noemen heb ik een pony waar ik nogal wat geld in stop ivm zijn ziekte. Nu meldde ik mij nog niet zolang geleden aan voor een huurhuis, waar ik enkel in aanmerking kwam voor duurdere huizen die ik ivm mijn hoge vaste lasten niet kan betalen. Mij werd dus gevraagd waar ik mijn salaris dan aan besteedde want er word gewoon aangenomen dat je 30% van je salaris wilt besteden aan je woning. Nou nee ik woon liever wat kleiner en besteed mijn geld liever aan mijn hobby.
Ik word dus gewoon gedwongen te doen wat de meeste mensen doen en daar hou ik niet van.

Als ik om te willen bezuinigen op water de wc wil doortrekken met slootwater, moet dat gewoon kunnen en moet ik niet als crimineel worden aangemeld vanwege te weinig water gebruik!

Ik ben die controles zat, en ja ik weiger ook een slimme meter!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:58

Het is niet waar dat je helemaal niets kan doen.

Je kan niet in je eentje de (mogelijk toekomstige) wetgeving beïnvloeden, maar je kan wel je eigen gegevens zo goed mogelijk beschermen. Er zijn bijvoorbeeld programma's, add-ons voor je browser, waarmee je trackers kunt blokkeren (trackers zorgen dat jij nog dagenlang schoenenreclame's ziet als je naar nieuwe laarzen hebt gezocht - ze registreren en bewaren jouw zoekgegevens en die worden doorverkocht aan adverteerders). Of add-ons waarmee je anoniem kunt Googlen - je zoekopdrachten worden omgeleid via proxy-servers waardoor Google je niet meer herkent en jouw zoekopdrachten ook niet meer kan registeren. Je kunt Bits For Freedom steunen, een groep die zich inzet om online privacy te waarborgen. Je kan bij de gemeente aangeven dat ze jouw gegevens niet zonder toestemming mogen doorgeven aan derden (behalve aan overheidsdiensten, maar bijvoorbeeld niet aan incassobureaus). Als je nog verder wil gaan kan je je emails encrypted versturen, waardoor ze niet meer bekeken kunnen worden (mailadressen en titels worden anders bekeken en opgeslagen). Je kunt stoppen met het mobiel inloggen op onbeveiligde of openbare WIFI-netwerken. Je kunt weigeren je te laten opnemen in het Elektronisch Patiënten Dossier.

Er zijn dus best wat stappen die je kan zetten. Daarmee is het probleem niet opgelost, maar je beschermt in elk geval jezelf iets beter en je geeft een signaal af. En dit zijn allemaal dingen die je redelijk eenvoudig kan doen en die je ook niet echt beperken. Je kan natuurlijk ook beslissen om je Facebook-account te verwijderen en je iPhone weg te leggen, maar dat levert wellicht wat praktische problemen op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:38

Ik vraag me nu echt af wie van de 'ik heb toch niets te verbergen'-kliek zoiets heeft van 'oeps'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 18:46

De fraudecijfers worden natuurlijk ook wel hoog gehouden. In werkelijkheid valt het allemaal wel mee - de meeste mensen hebben er wel gewoon recht op. Sterker: er zijn heel wat mensen die nu onterecht als fraudeur gezien worden en dus geld niet krijgen waar ze wel recht op hebben.

Bovendien lossen de meeste van die antifraudemaatregelen de echte fraude niet op - omdat fraudeurs vaak wel goed zijn in het vinden van de mazen. Daar doen ze ook hun best voor. Het is stukken zinvoller om te blijven kijken hoe fraude werkelijk gepleegd wordt en dat aanpakken, dan een of ander gigantisch systeem in te zetten dat de fraudeurs van morgen niet pakt, maar wel heel veel onschuldige burgers.

(En de uitkeringsfraude die toen in het nieuws kwam met de oostbloklanden was al een tijd bekend en had gewoon aangepakt kunnen worden. Daar is een systeem als Syri absoluut niet voor nodig.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:05

phormicola schreef:
Ik vraag me nu echt af wie van de 'ik heb toch niets te verbergen'-kliek zoiets heeft van 'oeps'.

ik snap oprecht het probleem hier niet zo van := En heb dus nog niet zoiets van 'oeps', want ik heb idd niks te verbergen :7 }:0

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 19:14

ach, van mij mogen ze, ik heb niets te verbergen :)