Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lifaya schreef:Autochtoon als je ouders beide in NL zijn geborenlijkt mij iig
Harpoon schreef:Mijn ouders zijn in nederland geboren.
Dus die zijn nu allochtoon haha.
En ik ben dan in beide landen allochtoon? haha
lifaya schreef:Nee lijkt me niet. Je hebt veel Nederlandse stellen die naar het buitenland emigreren en daar bevallen en weer terugkomen, dan lijkt het mij dat die kinderen gewoon Nederlands zijn. Zou gek zijn als je ouders autochtoon zijn en jij een allochtoon om waar me geboren bent.. Ik denk dat die regel opgaat voor land van herkomst, niet Land van geboorte.
Bambolina schreef:Yep, allochtoon! Welkom bij de clubIk ben in Nederland geboren en opgegroeid, maar ben half Italiaan, met Italiaans paspoort. Ik dacht dat je alleen allochtoon was als je zelf ook een paspoort van land van herkomst van de buitenlandse ouder hebt?
CBS schreef:Allochtoon
Persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.
Toelichting:
Er wordt onderscheid gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie) en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie). Ook wordt onderscheid gemaakt tussen westerse en niet-westerse allochtonen.
Zie ook: Herkomstgroepering
Zie ook: Inwoner
Zie ook: Niet-westerse allochtoon
Zie ook: Autochtoon
Zie ook: Westerse allochtoon
Shadow0 schreef:Dan ben je inderdaad een westerse allochtoon. Dat staat overigens los van je nationaliteit. En om het nog leuker te maken kun je meerdere nationaliteiten hebben, je zou dus zowel de Duitse als de Nederlandse nationaliteit kunnen hebben.
Wereldburger
flettie schreef:Shadow0 schreef:Dan ben je inderdaad een westerse allochtoon. Dat staat overigens los van je nationaliteit. En om het nog leuker te maken kun je meerdere nationaliteiten hebben, je zou dus zowel de Duitse als de Nederlandse nationaliteit kunnen hebben.
Wereldburger
Dat laatste klopt dan weer niet. Zowel Duitsland als Nederland staan het hebben van een dubbele nationaliteit na je 18e niet toe. Mijn zoon is in Duitsland geboren en mijn man en ik hebben beide de Nederlandse nationaliteit. Mijn zoon heeft bij zijn geboorte zowel de Duitse als Nederlandse nationaliteit gekregen. Op zijn 18e moet hij echter kiezen welke nationaliteit hij wil hebben.
verootjoo schreef:lifaya schreef:Nee lijkt me niet. Je hebt veel Nederlandse stellen die naar het buitenland emigreren en daar bevallen en weer terugkomen, dan lijkt het mij dat die kinderen gewoon Nederlands zijn. Zou gek zijn als je ouders autochtoon zijn en jij een allochtoon om waar me geboren bent.. Ik denk dat die regel opgaat voor land van herkomst, niet Land van geboorte.
Dat lijkt jou niet, maar het is wel de officiële definitie van allochtoonDat is overigens iets anders dan de nationaliteit. Je kunt prima de nederlandse nationaliteit hebben en allochtoon zijn
Mijn zusje is dus inderdaad een allochtoon... in UK geboren toen wij daar een tijdje woonden. Ze heeft overigens wel een nederlands paspoort.Bambolina schreef:Yep, allochtoon! Welkom bij de clubIk ben in Nederland geboren en opgegroeid, maar ben half Italiaan, met Italiaans paspoort. Ik dacht dat je alleen allochtoon was als je zelf ook een paspoort van land van herkomst van de buitenlandse ouder hebt?
nope, dat zijn twee verschillende dingen. Welk paspoort je hebt heeft niks te maken met wel of niet allochtoon zijn
Shadow0 schreef:Flettie, van wie heeft hij de brief gekregen? En de regels veranderen waar je bij staat...
http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1554359W/
en "In Nederland is het echter zo dat wanneer je ouder dan achttien jaar bent en sinds je vierde levensjaar al in Nederland woont, je verplicht afstand moet doen van je oorspronkelijke nationaliteit. Deze regel geldt sinds oktober 2010. " - maar dat geldt dan weer niet voor de TS.
( http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... egels.html )
Kortom: chaos...