Allochtoon of toch autochtoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

Allochtoon of toch autochtoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:09

Ik ben nu bezig met het voorbereiden van mijn maatschappijleer proefwerk en ik begon mij iets af te vragen. Ik weet niet of dit hier hoort, anders mag je er iets van zeggen.

Ik ben geboren in Duitsland.
Ik woon nu in Duitsland.
Ik ga in Nederland naar school.
Ik heb een Nederlandse identiteitskaart.
Mijn vader is Nederlands en mijn moeder is half Nederlands half Duits.

Over een half jaar ga ik in Nederland studeren en ben ik dan officieel woonachtig in Nederland.
Maar de vraag is nu: Ben ik allochtoon of ben ik dan autochtoon?
In mijn maatschappijleer boek staat dat je allochtoon bent als jij zelf of een van je ouders in het buitenland bent geboren. Ik ben in Duitsland geboren, maar ik heb een Nederlands paspoort..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:13

dan ben je in NL een allochtoon :P en in Duitsland ook :') arme jij...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:15

Rennie89

Re: Allochtoon of toch autochtoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:21

Autochtoon als je ouders beide in NL zijn geboren :) lijkt mij iig

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:22

Mijn ouders zijn in nederland geboren.
Dus die zijn nu allochtoon haha.
En ik ben dan in beide landen allochtoon? haha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:28

lifaya schreef:
Autochtoon als je ouders beide in NL zijn geboren :) lijkt mij iig

behalve als je zelf in het buitenland bent geboren ;) Dan ben je ook allochtoon.

Harpoon schreef:
Mijn ouders zijn in nederland geboren.
Dus die zijn nu allochtoon haha.
En ik ben dan in beide landen allochtoon? haha

ja :(:) je hebt geen thuisland :P

want je bent allochtoon als je zelf of 1 van je ouders in het buitenland geboren is.
Dus in NL ben je allochtoon want jij bent in Duitsland geboren.
In Duitsland ben je allochtoon want 1 van je ouders (in jou geval beide) in in NL geboren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:33

Nee lijkt me niet. Je hebt veel Nederlandse stellen die naar het buitenland emigreren en daar bevallen en weer terugkomen, dan lijkt het mij dat die kinderen gewoon Nederlands zijn. Zou gek zijn als je ouders autochtoon zijn en jij een allochtoon om waar me geboren bent.. Ik denk dat die regel opgaat voor land van herkomst, niet Land van geboorte.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:36

Yep, allochtoon! Welkom bij de club :P Ik ben in Nederland geboren en opgegroeid, maar ben half Italiaan, met Italiaans paspoort. Ik dacht dat je alleen allochtoon was als je zelf ook een paspoort van land van herkomst van de buitenlandse ouder hebt?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:38

Tijdje terug zag ik in een brief dat ik Nederlandse ben en burger van de bonsrep. Duitsland.

Mijn oma was Nederlandse en mijn opa Duits. Mijn vader is in Duitsland geboren, mijn moeder is Nederlands en ik ben ook in Nederland geboren. Heb dus ook NL ID kaart.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:39

lifaya schreef:
Nee lijkt me niet. Je hebt veel Nederlandse stellen die naar het buitenland emigreren en daar bevallen en weer terugkomen, dan lijkt het mij dat die kinderen gewoon Nederlands zijn. Zou gek zijn als je ouders autochtoon zijn en jij een allochtoon om waar me geboren bent.. Ik denk dat die regel opgaat voor land van herkomst, niet Land van geboorte.

Dat lijkt jou niet, maar het is wel de officiële definitie van allochtoon ;) Dat is overigens iets anders dan de nationaliteit. Je kunt prima de nederlandse nationaliteit hebben en allochtoon zijn :j

Mijn zusje is dus inderdaad een allochtoon... in UK geboren toen wij daar een tijdje woonden. Ze heeft overigens wel een nederlands paspoort.

Bambolina schreef:
Yep, allochtoon! Welkom bij de club :P Ik ben in Nederland geboren en opgegroeid, maar ben half Italiaan, met Italiaans paspoort. Ik dacht dat je alleen allochtoon was als je zelf ook een paspoort van land van herkomst van de buitenlandse ouder hebt?

nope, dat zijn twee verschillende dingen. Welk paspoort je hebt heeft niks te maken met wel of niet allochtoon zijn :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-11-14 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:39

Ik denk dat de definities die het CBS hanteert het meest betrouwbaar te noemen zijn (om maar even een statistische term te gebruiken :D).

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/b ... ceptID=315

CBS schreef:
Allochtoon
Persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.

Toelichting:
Er wordt onderscheid gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie) en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie). Ook wordt onderscheid gemaakt tussen westerse en niet-westerse allochtonen.

Zie ook: Herkomstgroepering
Zie ook: Inwoner
Zie ook: Niet-westerse allochtoon
Zie ook: Autochtoon
Zie ook: Westerse allochtoon

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:44

Ondanks dat ik geen thuisland heb, voel ik mij wel in beide landen thuis en snoep ik mee van beide culturen. Ik vind het heerlijk. Haha!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:52

Ik ben ook allochtoon, mijn moeder is in Schotland geboren en mijn vader in Nederland. Ik ben dus in geen enkele land autochtoon.

Wel heb ik een dubbele nationaliteit. Ik ben zowel een britse burger als een nederlandse!

Volgens mij is het ook inderdaad dat je een allochtoon bent als of jij of je minstens een van je ouders in het buitenland geboren is.

Als ik de beschrijving van het CBS lees ben jij in Duitsland een tweede generatie allochtoon en in Nederland een eerste generatie allochtoon.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 17:05

Ik ben best wel trots op het zijn van een allochtoon.
Zijn er meerdere? :p

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:09

Dan ben je inderdaad een westerse allochtoon. Dat staat overigens los van je nationaliteit. En om het nog leuker te maken kun je meerdere nationaliteiten hebben, je zou dus zowel de Duitse als de Nederlandse nationaliteit kunnen hebben.

Wereldburger :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:17

Shadow0 schreef:
Dan ben je inderdaad een westerse allochtoon. Dat staat overigens los van je nationaliteit. En om het nog leuker te maken kun je meerdere nationaliteiten hebben, je zou dus zowel de Duitse als de Nederlandse nationaliteit kunnen hebben.

Dat laatste klopt dan weer niet. Zowel Duitsland als Nederland staan het hebben van een dubbele nationaliteit na je 18e niet toe. Mijn zoon is in Duitsland geboren en mijn man en ik hebben beide de Nederlandse nationaliteit. Mijn zoon heeft bij zijn geboorte zowel de Duitse als Nederlandse nationaliteit gekregen. Op zijn 18e moet hij echter kiezen welke nationaliteit hij wil hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:17

Ja hoor, ik ben ook allochtoon. Mijn moeder is geboren in het voormalig Nederlands-Indië, wat haar volgens het CBS een westerse allochtoon van de eerste generatie maakt en mij eentje van de tweede generatie. :D

Vroeger zei ik wel eens dat ik uit Allochtonië kwam. :D

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:19

flettie schreef:
Shadow0 schreef:

Dat laatste klopt dan weer niet. Zowel Duitsland als Nederland staan het hebben van een dubbele nationaliteit na je 18e niet toe. Mijn zoon is in Duitsland geboren en mijn man en ik hebben beide de Nederlandse nationaliteit. Mijn zoon heeft bij zijn geboorte zowel de Duitse als Nederlandse nationaliteit gekregen. Op zijn 18e moet hij echter kiezen welke nationaliteit hij wil hebben.

Nou, in mijn geval klopt dat niet hoor?
Ik was al 18 toen ik er per toeval bij het inschrijven voor een studie erachter kwam dan ik een dubbele nationaliteit had. Zover ik weet heb ik die nog steeds, ik ben nooit gevraagd om te kiezen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:23

Karin schreef:
Ja hoor, ik ben ook allochtoon. Mijn moeder is geboren in het voormalig Nederlands-Indië, wat haar volgens het CBS een westerse allochtoon van de eerste generatie maakt en mij eentje van de tweede generatie. :D

vervang moeder door vader en je hebt mij. :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:31

Het ligt ook aan van welke landen je een nationaliteit hebt. Landen als Zwitserland, Marokko, Zuid-Afrika bijvoorbeeld staan wel een dubbele nationaliteit toe. Mijn zoon heeft een brief gekregen waarin staat dat hij naast de Nederlandse nationaliteit (via ons, zijn ouders) ook de Duitse heeft gekregen maar dat hij op zijn 18e wel een keuze moet maken.
Leuk detail onze dochter heeft alleen de Nederlandse nationaliteit omdat wij ten tijde van haar geboorte nog niet 5 jaar in Duitsland woonden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:38

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:39

Ah, in mijn geval gaat het om het Verenigd Koninkrijk. Ik ben nu even aan het kijken hoe het nou precies zit. Ik lees wel dat sinds 6 januari 2014 Nederland geen dubbele nationaliteiten meer worden opgenomen in de bevolkingsregistratie. Maar ik neem aan dat dat niet hoeft te betekenen, dat ik mijn tweedde nationaliteit daardoor compleet kwijt ben. Ik ben iig nu even in aan het verdiepen haha.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 17:45

verootjoo schreef:
lifaya schreef:

Dat lijkt jou niet, maar het is wel de officiële definitie van allochtoon ;) Dat is overigens iets anders dan de nationaliteit. Je kunt prima de nederlandse nationaliteit hebben en allochtoon zijn :j

Mijn zusje is dus inderdaad een allochtoon... in UK geboren toen wij daar een tijdje woonden. Ze heeft overigens wel een nederlands paspoort.

Bambolina schreef:

nope, dat zijn twee verschillende dingen. Welk paspoort je hebt heeft niks te maken met wel of niet allochtoon zijn :)

Lifaya heeft toch wel gelijk? Waar jijzelf bent geboren geeft alleen eerste of tweede generatie aan. Niet of je wel of niet een allochtoon bent. Althans zo lees ik de beschrijving van het cbs.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 17:51

Ik heb alleen een Nederlandse nationaliteit en geen Duitse. Dat scheelt mij weer gedoe, zoals ik hier lees. En inderdaad, de regels veranderen continu.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:37

Shadow0 schreef:
Flettie, van wie heeft hij de brief gekregen? En de regels veranderen waar je bij staat...
http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1554359W/
en "In Nederland is het echter zo dat wanneer je ouder dan achttien jaar bent en sinds je vierde levensjaar al in Nederland woont, je verplicht afstand moet doen van je oorspronkelijke nationaliteit. Deze regel geldt sinds oktober 2010. " - maar dat geldt dan weer niet voor de TS.
( http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... egels.html )

Kortom: chaos...

De regels veranderen inderdaad waar je bij staat. Dus wie weet hoe het over 16 jaar zit?
De brief is zelf uiteindelijk van de burgerlijke stand van Nordhorn afgekomen maar ik weet dat zij contact hebben gehad met het Duitse ministerie van BiZa in verband hiermee omdat de afgifte van zijn geboortepapieren veel langer duurde dan die van mijn dochter. Ze moesten namelijk navragen hoe het zat met die dubbele nationaliteit dus (i.p.v. 1 werkweek ruim 6 weken geduurd :oo ).
Op het moment heeft mijn zoon alleen een Nederlands paspoort maar ik zou zonder problemen voor hem ook een Duits paspoort kunnen aanvragen.
De brief die we gekregen hebben:
Afbeelding
Let vooral op de laatste alinea:
"Door de door geboorte verkregen nationaliteiten heeft uw kind een keuzeplicht (art. 29 StAG). Dat betekent, dat uw kind naar Duits recht nu eerst meerdere, namelijk door het geboorterecht verworven, nationaliteiten heeft. Pas met het verkrijgen van de meerderjarigheid moet uw kind naar Duits recht een keuze maken welke nationaliteit het behouden wil."

In Nederland geldt dus blijkbaar dezelfde regel: tot je 18e kun je een dubbele/meerdere nationaliteit(en) hebben maar na je 18e moet je kiezen. M.u.v. dan weer van die nationaliteiten waar je geen afstand van kan doen (o.a. dus Zwitsers, Marokkaans, etc. )