Strafrecht in Nederland??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Strafrecht in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 21:03

Bron: http://nos.nl/artikel/2004973-vader-woe ... ertje.html
Citaat:
Een Pool van 33 die vorig jaar in Limburg drie mensen doodreed, is veroordeeld tot 120 uur taakstraf. Een meisje van 2 en haar opa en oma kwamen om het leven.

De bestuurder schepte de drie in mei 2013 op een fietspad in Meijel. Hij was de macht over het stuur verloren, reed door een hek en kwam op het fietspad terecht. De Pool was niet onder invloed van alcohol.

Hij had onvoldoende controle over zijn auto, oordeelde de rechtbank in Roermond. De officier van justitie had vijftien maanden cel geëist, maar de rechtbank legde de man een taakstraf op. Ook mag hij een jaar niet rijden, met een proeftijd van twee jaar.

De officier gaat in hoger beroep, omdat de man te hard gereden zou hebben: volgens het politierapport reed hij zeker 120 kilometer per uur, terwijl de maximale snelheid in het gebied op 80 ligt. De rechtbank acht dit niet bewezen

Woedend

De uitspraak leidde tot woedende reacties bij de ouders van het kind. De vader gooide een stoel naar de rechter en werd daarop de rechtszaal uitgezet. "Ons leven is kapot, maar hij kan gewoon verder", zei de moeder.

Ik schrok hier toch wel behoorlijk van...je rijdt 3 personen dood, en hoeft in NL met ons heersende strafbeleid maar 120 uur te schoffelen?

Hoe denk jij over het huidige Nederlandse Strafrecht?

purny

Re: Strafrecht in Nederland??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:06

Het Nederlandse strafrecht is om te huilen. Straffen mogen van mij echt wel een heel stuk omhoog.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:07

Afschuwelijk. Ik schaam me op dit moment kapot dat ik een Nederlander ben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:07

Ja, en die pool krijgt waarschijnlijk een hogere straf.. Ziekelijk. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:08

Maar als je een keertje onnodig op je claxon drukt in je auto kan je aftikken, hoor. Ongelofelijk. :n

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:09

in en in triest...... het zal je kind of het zullen je ouders maar zijn, wat is een mensenleven dan waard? omgerekend 40 uur per leven... triest

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:11

Een lachertje :') , niet te geloven gewoon :?
Nu wordt er al gesproken dat stoelgooiende paps vervolgd gaat worden ?!
Mot nie gekker worden |o 8)7

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:11

Als je dit nou vergelijkt met de hoogte van een boete als je te hard hebt gereden, staat het echt niet in verhouding. Het is echt te belachelijk voor woorden hoe laag de straffen zijn op geweldpleging, doodslag en moord en hoe hoog een boete is als je op de snelweg te hard hebt gereden.
Ik vind de uitspraak erg weinig, maar van wat ik heb begrepen vond de rechter dat er niet kon worden aangetoond dat er te hard werd gereden en dat daardoor de straf zo laag is. Mocht dat echt zo zijn, vind ik de straf laag, maar kan ik me goed voorstellen hoe ellendig die man zich al voelt...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:12

De straffen voor veel overtredingen zijn in Nederland te laag, dit neemt niet weg dat de rechter het niet bewezen acht dat de bestuurder te hard reed. Dan blijft over dat hij inderdaad zijn auto niet onder controle had en vind ik (vanuit het recht gezien) 120 uur taakstraf al heel hoog(met de geldende regels) Maar, als uit het politierapport blijkt dat hij minstens 120 heeft gereden dan vind ik een celstraf tot de maximum die hiervoor staat op zijn plek want dan neem je bewust het risico dat er iets gebeurt.
Frustratie en woede van de nabestaanden kan ik me heel goed voorstellen, maar geen enkel straf zal voor hun hoog genoeg zijn want ze krijgen de geliefden er niet mee terug.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:12

Eerlijk? Ik snap prima dat die vader met een stoel heeft gegooid. Drie mensen dood en de dader moet 120 uurtjes werken? Die drie mensen rijd je niet zomaar dood, en de macht over het stuur verlies je ook niet zomaar.. Bewijs maar hoe hij dan de macht is verloren, een technisch mankement is niet aangetoond in ieder geval? Ik vind het lastig.
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 21-11-14 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:13

Vader had beter moeten mikken als je het mij vraagt. Als je als rechter een mensenleven met 40 uur werkstraf wilt rechtbreien ben je in mijn ogen echt een oelewapper.
Strafrecht is hier zo scheef als het kan zijn. Het is trouwens toch ook al een keer eerder gebeurt? Dat er een kind werd doodgereden en de rechtbank ook een lange straf gaf?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:14

Schande, wat moet je hier nu over zeggen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:15

Enorm triest .... omgerekend slechts 40 uur werkstraf per slachtoffer. En dat terwijl bijv. de waxinelichtjesgooier gewoon 2 jaar heeft vastgezeten.
Ik kan me de reacties en de woede van de ouders heel goed voorstellen. Zij hebben levenslang, die pool kan na 3 weken schoffelen weer verder met zijn leven.

Het mag absoluut niet en ik keur het niet goed, maar ik kan me met dit soort dingen goed voorstellen dat iemand voor eigen rechter speelt.

Ik word hier heel triest van. Maar ook wordt ik triest van diverse reacties op Omroep Brabant en FB. Ik snap de woede en frustraties, maar er staan echt reacties tussen die ook niet door de beugel kunnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:16

Met deze summiere info kan je toch helemaal niks over deze zaak zeggen? :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:17

Met geen enkele straf krijgt die vader zijn ouders en kind terug.

Van wat ik lees is dit deels nalatigheid, in elk geval het te hard rijden valt daar onder (vandaar de straf) en verder een heel verdrietig ongeluk. Voor een ongeluk krijg je gelukkig maar geen straf in dit land.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:18

Maar er is dus duidelijk bewijs voor dat het een ongeluk is? Ik vind het allemaal maar een beetje raar. Hoe kan iemand 'zomaar' de macht over het stuur verliezen vraag ik me dan af.. Als hij daadwerkelijk te hard gereden heeft vind ik de strafeis veel te laag, maar dat valt te betwisten dus. Wanneer er sprake is van een ongeluk, tsja...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:22

Amburtjoz schreef:
Maar er is dus duidelijk bewijs voor dat het een ongeluk is? Ik vind het allemaal maar een beetje raar. Hoe kan iemand 'zomaar' de macht over het stuur verliezen vraag ik me dan af.

Oververmoeid, medische probleem (wat niet bekend hoeft te zijn), technische mankement aan de auto, obstakel/gladde plek op de weg, uitgeweken voor iets, verblind door tegenligger of laag staande zon. Mogelijkheden genoeg. Het te hard rijden echter kan hem aangerekend worden, dat is nl iets waar je wel controle over hebt.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:25

Wat een tragisch ongeluk, verschrikkelijk. De macht over het stuur verliezen en drie doden op je geweten hebben... Het lijkt mij afschuwelijk om daarmee te moeten leven, dat is al een straf op zich.

Verder ga ik mee in de reactie van Bigone.

nynke55

Het Nederlandse recht is een lachertje, niet alleen het strafrecht. Ik zit al anderhalf jaar te wachten op een uitspraak van de rechter.

Vayo

Ik vind het raar dat het politieonderzoek van tafel geveegd is. Daarin staat dat hij minimaal 120 km/uur heeft gereden, waar 80 km/uur is toegestaan.

Op het moment dat je zo hard rijd, neem je een groot risico. Dan vind ik niet dat je het 'een ongeluk' kunt noemen. Dan lijkt het mij meer 'dood door schuld'.

Niet alleen is een echte straf een klein stukje gerechtigheid voor de nabestaanden. Maar wat voor signaal geef je dan af aan de veroorzaker?
Na 3 weken schoffelen kan hij weer door met zijn leven. Het zou juist moeten afschrikken om zo hard en roekeloos te rijden.

Tamary, de pool had verklaard dat er een technisch mankement aan de auto was. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat er niets mis was met de auto. Als je bewust zo hard hebt gereden, maakt voor mij de reden waarom hij de macht over het stuur kwijt geraakt is niet meer zo uit.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:31

tamary schreef:
Amburtjoz schreef:
Maar er is dus duidelijk bewijs voor dat het een ongeluk is? Ik vind het allemaal maar een beetje raar. Hoe kan iemand 'zomaar' de macht over het stuur verliezen vraag ik me dan af.

Oververmoeid, medische probleem (wat niet bekend hoeft te zijn), technische mankement aan de auto, obstakel/gladde plek op de weg, uitgeweken voor iets, verblind door tegenligger of laag staande zon. Mogelijkheden genoeg. Het te hard rijden echter kan hem aangerekend worden, dat is nl iets waar je wel controle over hebt.

Zo, het is wel duidelijk dat ik niet zo helder heb gedacht. Ja tuurlijk kan iemand op zo'n manier de macht over het stuur verliezen :) Laat ze alles maar opnieuw uitzoeken en bewijzen. Als het echt daadwerkelijk een ongeluk was, dan zij het zo en dan is de straf begrijpelijk. Maar als hij inderdaad zo hard heeft gereden (40 km/u te hard) kan dat hem absoluut aangerekend worden dat de drie mensen zijn overleden. DRIE! Dood door zijn schuld.

-O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:33

Onvoldoende rijkwaliteit is ook gewoon een goede mogelijkheid. Ik weet niet hoe het met het autorijbewijs zit, maar de rijkwaliteiten van Poolse vrachtwagenchauffeurs is zeer vaak om van te huilen. Ik verwacht eigenlijk dan niet dat de strictheid van het gewone rijbewijs dan wel op orde is.

Maar zelfs in Nederland gaat het wel eens fout met rijbewijzen leveren. Dat is al jaren te zien bij "de (aller)slechtste chauffeur van Nederland". Die hebben ook eigenlijk niks nodig om de controle kwijt te raken.

Zoals één van de kandidaten zei, nadat hij uit de bocht was gevlogen op het parkoers voordat hij gebeld werd. "Ik dacht al aan het telefoontje, en daardoor ging het mis." puur van de gedachte van het op moeten nemen van de telefoon verderop in het parkoers, raakte hij al de controle over het stuur kwijt en in plaats van dat hij de rem pakte, drukte hij op het gas en liet hij het stuur los (nee, niet seizoen 1).

Het is zeer triest wat er gebeurd is voor die familie. Maar als er volgens de rechter niet bewezen is dat hij te hard reed. Dan is het "enige" wat hem kwalijk kan worden genomen het feit dat hij de controle over het stuur kwijtraakte en toen niet goed gehandeld heeft. Hoe sneu ook, het aantal mensen is dan niet van belang. Al had ik (uiteraard) ook liever dat hij een boom had geraakt. Dan had alleen hij letsel gehad, in plaats van omstanders.

Als het OM het bewezen acht dat hij te hard reed. Is het logisch dat ze in hoger beroep gaan. Maar als de rechter daar niet in mee gaat (het niet bewezen acht), dan lijkt me de huidige straf een zeer redelijke straf. Hoe triest de gevolgen ook zijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:48

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:17

Tja en vaders is opgepakt door de politie in de rechtbank. Te triest voor woorden... dadelijk is zijn straf hoger dan van degene die zijn kind en schoonouders vermoord heeft.. in een klap is je leven in puin..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 11:16

Jolandaa_ schreef:
Tja en vaders is opgepakt door de politie in de rechtbank. Te triest voor woorden... dadelijk is zijn straf hoger dan van degene die zijn kind en schoonouders vermoord heeft.. in een klap is je leven in puin..

Door het scheve rechtssysteem in ons land zou dit prima kunnen. Echt te belachelijk voor woorden dit.