Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 15:38

Citaat:
Het zal niet lang meer duren voordat obesitas het duurste probleem ter wereld is. Het is nu al ongeveer net zo duur als roken, de oorlog of de strijd tegen terrorisme. Obesitas kost de wereldeconomie elk jaar bijna 1,6 biljoen euro, blijkt uit een onderzoek van het Britse adviesbureau McKinset and Company.

Meer dan 2,1 miljard mensen wereldwijd hebben overgewicht of obesitas. Dat is bijna een derde van de wereldbevolking en 2,5 keer zoveel als het aantal mensen dat ondervoed is.

Het ziet er niet naar uit dat dat aantal op korte termijn afneemt. Als het blijft toenemen met de huidige snelheid, is de helft van de wereldbevolking te dik in 2030. Om een obesitascrisis te voorkomen, moeten overheden ingrijpen. De kosten lopen de spuigaten uit, doordat obesitas andere aandoeningen als hart- en vaatziekten tot gevolg heeft.

www.hln.be

Jeetje, ik wist niet dat er zoveel mensen overgewicht of obesitas hebben in de wereld.
Maar de helft van de wereldbevolking in 2030 te dik? Zou dat wel kloppen?
En zoveel kosten maken? Ik ben benieuwd waar die kosten zo door oplopen? :?

Kaitlyn

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:46

:oo

Jeetje mina! De kosten snap ik wel, aderen die dichtslibben, hartproblemen, lichamelijk ongemakken door het te zware lichaam... Schandalig eigenlijk, de overheid mag hier zeker voor gaan ingrijpen. :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:52

Tijd dat er serieus onderzoek gedaan gaat worden naar een oplossing voor obesitas... nu is behandeling op zijn best gericht op pappen, nathouden, en beperken van de gevolgen - niet op genezen. Nog steeds is niet duidelijk waarom de een wel obesitas krijgt en de ander niet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:54

Het levert ook een hoop op :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:58

Prrrr schreef:
Tijd dat er serieus onderzoek gedaan gaat worden naar een oplossing voor obesitas... nu is behandeling op zijn best gericht op pappen, nathouden, en beperken van de gevolgen - niet op genezen. Nog steeds is niet duidelijk waarom de een wel obesitas krijgt en de ander niet.

Minder en gezonder gaan eten en meer bewegen. De oplossing is er wel. Nu de motivatie/discipline nog van veel mensen. (Uitgezonderd bijzondere doelgroepen die er vrij weinig aankunnen doen)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:00

belle_boef schreef:
Prrrr schreef:

Minder en gezonder gaan eten en meer bewegen. De oplossing is er wel. Nu de motivatie/discipline nog van veel mensen. (Uitgezonderd bijzondere doelgroepen die er vrij weinig aankunnen doen)

Het is allang bekend dat obesitas niet een eet- of discipline probleem is.

Ik vraag me af wat de kosten zijn van de mentale en fysieke gevolgen van body shaming, en of er ook gezocht wordt naar manieren om dat te beperken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:02

Obesitas is geen eetstoornis op zichzelf, maar het kan wel een gevolg zijn van een eetstoornis

(Ernstig) overgewicht kan ontstaan door een langdurig patroon van overeten, ongezond eten en/of te weinig beweging

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:05

Als het vette/makkelijke eten nou wat duurder zou worden, en gezond eten een stuk goedkoper.. kom je volgens mij al een heel eind. Maar goed, da's weer makkelijk keuvelen.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:08

Meraki schreef:
Als het vette/makkelijke eten nou wat duurder zou worden, en gezond eten een stuk goedkoper.. kom je volgens mij al een heel eind. Maar goed, da's weer makkelijk keuvelen.
Ik vind het ook vrij wonderlijk dat kant-en-klaar maaltijden met allerlei additieven goedkoper zijn dan hetzelfde gerecht zonder al die prut en met verse of desnoods diepvriesproducten. := Bovendien zijn de porties ook huge; ik krijg van m'n levensdagen geen maaltijdsalade van de supermarkt in een keer op.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:12

Mensen zijn het contact met gezond eten kwijt geraakt. Mensen hebben het druk en zijn gemakzuchtig en laten zich misleiden door reclames. We denken zelf niet meer na met ons boerenverstand maar consumeren wat we voorgeschoteld krijgen (letterlijk en figuurlijk). Voedsel is vaak volledig uit balans. We denken gezond te eten maar eten vooral veel verkeerde koolhydraten en vet. Mensen bewegen minder. Kinderen van 7 jaar zijn met regelmaat al te dik en zo wordt er een basis gelegd voor een dik 'ras' (de mens dus)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:15

Roken is zelfs goedkoper, rokers betalen tenminste nog bergen accijns.....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:15

Killyenn schreef:

Ik vraag me af wat de kosten zijn van de mentale en fysieke gevolgen van body shaming, en of er ook gezocht wordt naar manieren om dat te beperken.

Huh? Waar haal je die informatie vandaag dat dat bekend is? Heb je een bron, want de wetenschappelijke bronnen zeggen anders. Namelijk dat een groot deel hier wél mee te maken heeft
( http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... ergewicht/)

Body shaming? Dan maak je daar toch een topic over, dat is toch niet het onderwerp hier?

Ontopic: Sja, het lastig van overgewicht of obesitas is dat het vaak amper bespreekbaar kan worden gemaakt. Ik zou het beter vinden als reclames voor, even een voorbeeld, mc Donalds enzo niet meer mogen net zoals voor Marlboro.. De kosten verbazen mij niet, vet rondom de organen is iets wat schadelijk voor je lichaam is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:18

Meraki schreef:

Toch is mijn gezonde hap goedkoper dan 2 pizza's. 2 boterhammen mee, zijn goedkoper dan een kroket kopen. Maar ik denk dat het vooral puur gemak is en dat prijs minder relevant is...

Ik vind dit een slechte ontwikkeling in de samenleving; vroeger was een kind met overgewicht op de basisschool een uitzondering (ik had er 3 op de hele school toen ik in groep 8 zat), tegenwoordig kijkt men er niet meer van op als er 3 kinderen met overgewicht in de klas zitten.

Ik las een stuk in de krant over de probleem gebieden in de provincie dat een kind met gezond gewicht als te licht wordt gezien en 'hij moet wel ziek zijn'. Overgewicht als norm dus -O- kind groeit op met het idee dat dik zijn prima is, want dat is gezond. Zo zonde... Want hoe krijg je dat kind uit de vicieuze cirkel?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:20

_Summerly_ die krijg ik inmiddels ook niet meer weg :n voorheen wel, maar ander eetpatroon etc.

Collie, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het inmiddels ook niet meer weet hoor. Inmiddels eet ik 'normaal' en regelmatig, blijkbaar werkt dat. Dat heeft ruim 10 jaar geduurd voordat, dat geland was. Na een heel ge-emmer met shakes, niet eten of heel weinig eten you name it.

Alles krijgt opeens de stempel dat het gezond is, terwijl wanneer je op de verpakking kijkt niets minder waar blijkt te zijn. Ik begin inmiddels bang te worden van eten; al die verhalen over eten waarvan je eigenlijk dacht dat het normaal eten was. Fatsoenlijk eten. Honing blijkt geen honing, wtf eet ik dan?! Quinoa blijkt kippenvoer te zijn, en er zit haar in brood. Serieus. Ik weet het niet meer :n

Edit: Vuurneon; voor 2 jaar terug ben ik in Amerika geweest. En als ik kijk naar hoe veel mensen daar vanuit de kerk naar een fastfood restaurant heen gingen om te ontbijten voor een paar dollar. Dat was jezelf overigens helemaal kapot vreten voor dat geld := Het heeft absoluut met gemak te maken hoor :j ben ik het volledig mee eens. Maar het ís ook zó makkelijk :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:30

Nessah schreef:
Killyenn schreef:

Huh? Waar haal je die informatie vandaag dat dat bekend is? Heb je een bron, want de wetenschappelijke bronnen zeggen anders. Namelijk dat een groot deel hier wél mee te maken heeft
( http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... ergewicht/)

Wat je aangeeft is het officiële overheidsstandpunt. De wetenschap is inmiddels ook in andere richtingen aan het zoeken (http://www.kennislink.nl/publicaties/ob ... id-of-eten). Ja, als je teveel eet en te weinig beweegt sla je vet op, maar als je lijf eenmaal in spaarstand is doet het dat veel eerder dan voor je lijf een goed idee is qua onderhoud. Als dat één keer gebeurd is, is een lichaam heel moeilijk weer in balans te krijgen - als het dat al ooit geweest is, want erfelijke factoren spelen daar ook nog sterk in mee. Het overheidsstandpunt blinkt uit in eenvoud, maar versimpelt de situatie wel net teveel.

Waarom wordt het ene lijf veel zwaarder dan het andere, bij gelijkblijvende energieopname en beweging? Waarom bouwt de een veel sneller conditie op dan de ander? (blijkt genetisch te voorspellen te zijn, weet niet meer welk onderzoek, was op een programma bij de BBC). Dat weten we dus allemaal niet. Als je meer weet, kun je ook eindelijk eens echt zinvol beleidsmatig sturen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 16:42

belle_boef schreef:
Prrrr schreef:

Tja, tot in hoeverre kunnen mensen er iets aan doen? Ik heb op mijn zwaarste moment 161 kilo gewogen. Dat eet je er uiteraard zelf aan, maar door trauma's durfde ik ook mijn huis niet uit en dus was het eten een soort van therapie (alleen wel een gevaarlijke therapie). Je kiest er in principe nooit voor om dik te worden. Ik heb nooit iemand horen zeggen: 'goh, laat ik mezelf eens vet gaan vreten.'

Door traumatherapie kreeg ik de kracht om af te vallen, maar wanneer je het onderliggende probleem niet kunt onderkennen, kun je er imo ook weinig aan doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:52

Zo lang de grote ketens nog dikke (obesitas?)vingers in de pap hebben, zal er voorlopig niet teveel veranderen ben ik bang.

Wie is er niet groot geworden met :"Melk is goed voor elk".
Sinds wanneer is Cal*e Pindkaas een gezond alternatief en krijgt dat vinkjeslogo (bijvoorbeeld).
Waarom geldt bij mensen: Wat voor pietje goed is, is ook goed voor Jantje of Truusje? Waarom geldt voor iedereen dat vlees eten slecht is en brood goed? Waarom kijken we niet per individu? (het ene paard dat snel dik wordt, zetten we allemaal op schraal hooi, het paard dat te mager blijft voeren we bijvoorbeeld wel bietenpulp, muesli, voordroog ipv alleen schraal hooi.)

Cayenne schreef:
Tja, tot in hoeverre kunnen mensen er iets aan doen? Ik heb op mijn zwaarste moment 161 kilo gewogen. Dat eet je er uiteraard zelf aan, maar door trauma's durfde ik ook mijn huis niet uit en dus was het eten een soort van therapie (alleen wel een gevaarlijke therapie). Je kiest er in principe nooit voor om dik te worden. Ik heb nooit iemand horen zeggen: 'goh, laat ik mezelf eens vet gaan vreten.'

Door traumatherapie kreeg ik de kracht om af te vallen, maar wanneer je het onderliggende probleem niet kunt onderkennen, kun je er imo ook weinig aan doen.

Ik kan gelukkig niet zeggen dat het herkenbaar is, aangezien ik niet obese ben, maar wel worstel met overgewicht. Maar ik weet van mezelf dat ik een emotie-eter ben. En bij stress op mijn werk, loop ik dus snel te veel te (vr)eten. Ik ben mezelf ervan bewust, maar lukt nog niet altijd om die "kick"/voldoening van het eten uit iets beters te halen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:54

Nou het ligt niet alleen aan de mensen zelf hoor,dat ze zwaarlijvig worden,althans niet iedereen.
De kwaliteit van voedsel word met het jaar slechter,wij weten niet eens wát ze er allemaal instoppen.
Ook armoede speelt een rol,als je weinig te besteden hebt,eet je al gauw fastfood en ongezond voedsel.
En ik denk dat de grootste groep mensen met Obesitas dit hebben door de redenen die ik opnoem.
Kan me niet voorstellen dat men liever 4 x per week fastfood eet dan een lekker stuk vlees,verse groenten en aardappelen.
Ook is er een groep die zwaarlijvig word door ziekte of door medicatie.
Daarbij met roken belast je er ook andere mensen mee,met Obesitas niet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 16:58

Mensne kiezen er ook niet bewust voor Obese te zijn, althans net als bij verslaving is er niemand die ik ken vanuit de jeugd gemotiveerd geweest om een verslaving te ontwikkelen. Het is een verkeerd aangeleerd patroon van leven door onderliggende (emotionele) problemen (in geval van emotie eten bedoel ik dan)

Maar ik vind los van dat dat er ook veel mensen zijn die gewoon niet goed nadenken, hun kids al vetmesten, schuld voortdurend buiten zichzelf plaatsen, etc. Mensen zijn lui en gemakzuchtig geworden. Ik vrees echt regelmatig voor kinderen die ik om me heen zie die nu al echt stevig zijn (en dan heb ik het over de leeftijd van 6 - 10 jaar). Alle (vet)cellen die je aanmaakt in je jeugd hebben een 'geheugen'. Dus de bodem die gelegd wordt maakt dat je in de toekomst gewoon risico hebt op (toenemende) zwaarlijvigheid

Darbij heb ik regelmatig de discussie met mensen die zeggen dat zwaarlijvigheid in de genen zit, maar het is vooral ook vaak een 'zwaarlijvig leven' (veel, ongezond, teveel of te weinig frequent eten) wat 'in de genen' zit. En dat is dus gewoonte en geen aanleg

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:00

gohya schreef:
Nou het ligt niet alleen aan de mensen zelf hoor,dat ze zwaarlijvig worden,althans niet iedereen.
De kwaliteit van voedsel word met het jaar slechter,wij weten niet eens wát ze er allemaal instoppen.
Ook armoede speelt een rol,als je weinig te besteden hebt,eet je al gauw fastfood en ongezond voedsel.
En ik denk dat de grootste groep mensen met Obesitas dit hebben door de redenen die ik opnoem.
Kan me niet voorstellen dat men liever 4 x per week fastfood eet dan een lekker stuk vlees,verse groenten en aardappelen.
Ook is er een groep die zwaarlijvig word door ziekte of door medicatie.
Daarbij met roken belast je er ook andere mensen mee,met Obesitas niet.

Gezien de hoeveelheid geld dat het kost belast het ons indirect. :')

Maar gezond koken hoeft echt niet duurder te zijn dan fastfood.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:03

belle_boef in zowat alles worden wij,belasting betalers belast.
Ik heb zelf geen Obesitas maar ik rook wel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:06

Maar weet je nou echt wat gezond is? Ik gooi een paar uien, paprika's, wortels en tomaten bij elkaar, bak er gehakt bij, en ongekookt 50 gram pasta per persoon (ja, dat kook ik daarna nog ;)). Zit ik volgens alle tabelletjes keurig. Maar zit ik dan te hoog op de glykemische index? Doet die er überhaupt toe?

Lastig....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:10

As ik moet kiezen voor 2 mora hamburgers van 3 euro totaal of een gezond gerecht van 5 euro. Dan kies ik voor de hamburgers.

Kant en klaar voedsel, met vlees en al, 2 a 3 euro. Nou, wil ik een lekkere stamppot boerenkool maken, zit ik rustig op 4 a 5 euro...

Dus ze zouden ongezond duurder moeten maken, en gezond een stuk goedkoper. Dan moedigt dat ook weer aan.

Ik zie regelmatig mensen voorbij lopen, die niet eens meer op 1 stoel van een OV bus kunnen zitten.
Of laat staan in onze tuinstoel??

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:15

Wat mij altijd keer op keer verbaasd in topics als deze is dat er altijd weer geroepen wordt 'ja maar niet iedereen is te dik door teveel eten'. Klopt, maar dat zijn uitzonderingen.
Het gros van de mensen die obesitas hebben (en daar ben ik zelf ook geweest) stopt eenvoudigweg teveel in zn mond en beweegt te weinig. En dat is moeilijk want dan moet je naar jezelf en je eigen gedrag gaan kijken. Veel gemakkelijker is het om te zeggen:
- ja maar ik heb een trage stofwisseling
- ja maar, ik heb geen tijd om te sporten
- ja maar ik lust geen groenten
- ja maar, ja maar, ja maar

Waar een wil is daar is ook een weg.

Ik schrik er wel van dat dit probleem zo groot en ook zo duur is geworden, ik had wel het idee dat het een probleem was maar niet in deze omvang.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:18

Maar dan is er ook nog een grote groep die simpelweg niet eens beseffen dat ze dik zijn; ik ben volgens hun normen ongezond want ik ben te licht en moet meer eten. Hele referentiekader van hun is naar de galemiezen; want ze zien veel meer mensen van hun eigen postuur dan de mensen met een gezond postuur. Denk dat die groep echt onwijs lastig te bereiken is. Ik heb toen ook erover gesproken met een werkgever; zij hebben veel cliënten met obesitas (en zelf ook niet inzien dat ze te zwaar zijn), maar het veel van het verzorgend personeel is óók te zwaar; dus dan kun je ook niet de boodschap overbrengen dan het gezonder is om eens met de huisarts te praten over het gewicht bv. Dus die zijn nu een programma gestart om het personeel te motiveren tot een gezondere levensstijl, in de hoop dat er een sneeuwbal effect wordt gecreëerd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-11-14 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt