Kind alleen thuis laten strafbaar worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Kind alleen thuis laten strafbaar worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 17:11

'Kind alleen thuis laten moet strafbaar zijn'

Citaat:
LONDEN -
Ouders die een kind onder de twaalf jaar alleen thuis laten, zouden moeten worden vervolgd. Een meerderheid van de Britse ouders is die mening toegedaan, blijkt uit een zaterdag gepubliceerde peiling in opdracht van The Times.
Zo voorkom je nachtmerries bij kinderen

Uit de enquête, die is uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov, blijkt dat twaalf jaar de jongste leeftijd is waarop 61 procent van de ouders denkt dat hun kind wel een uurtje alleen kan blijven. Slechts een kwart van de ouders denkt dat over een tienjarige en een achtjarige durft maar 7 procent alleen te laten.
Er is geen wet die bepaalt hoe oud kinderen moeten zijn voordat ze alleen kunnen blijven. Evenmin is wettelijk vastgelegd hoe oud een oppas minstens moet zijn. De meeste ouders denken dat een verantwoorde babysitter wel ouder dan veertien moet zijn.
De peiling is uitgevoerd nadat bekend was geworden dat een moeder die haar zesjarige zoontje drie kwartier alleen had gelaten, een waarschuwing van de politie had gekregen.

Bron: Telegraaf.nl

Wat is jullie mening hierover?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:14

Ik vind onder de twaalf een beetje overdreven. Toen ik elf was zat ik in groep acht en toen ik twaalf was zat ik in de eerste. Alsof ik toen nog niet alleen kon blijven. 8/9/10 snap ik nog wel maar 11 en 12 :=.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 15-11-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:15

Ja de vraag is natuurlijk, waar leg je echt de grens..
Je hebt kinderen van 10 jaar met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en best alleen kunnen blijven, maar andere kinderen van 10 jaar zijn daar juist nog totaal niet aan toe.

Een 6 jarige zou ik nooit alleen laten, maar ja waar leg je dan wel de grens?
Als ouder zijnde moet je proberen gezond verstand te gebruiken en je kind in schatten in waar deze wel of niet aan toe is. Een grens van 12 jaar vind ik dan wel weer extreem. Kids van 10/11 zouden best al even alleen kunnen blijven, maar zoals ik zeg dat is echt per kind verschillend in wat ze wel/niet kunnen

Toen ik Net 12 was, ging ik naar de middelbare school en toen ik 10/11 was bleef ik gerust al alleen thuis bv.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:17

Ik was toen ik 10 was wel eens alleen thuis. Ik vind vanaf 10 dat dat wel kan! Maar dat ligt natuurlijk ook aan het kind, dus om hier een wet over te maken :( Nee, beetje overdreven

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:18

Toen ik tien was moest ik regelmatig op mijn broertje en zusje van destijds vier passen - ze lagen dan wel al op bed. Want mijn moeder ging dan ergens naartoe. Dat ging mijn prima af. Ik snap dat dit afhangt van hoe je als kind bent, maar om het strafbaar te maken om je kind van 12 alleen te laten, gaat mij wel een beetje te ver.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:23

Denk dat het per kind verschilt.
En hoe lang je weg blijft.

Een kind moet zo ver zijn dat je er een afspraak mee kunnen maken dat het nergens aanzit en de deur voor niemand open maakt.(en dergelijke)

Ja dat zal zeker niet onder de 8 jaar zijn voor de meeste kinderen.

Mijn 9 jarige was laatst ziek. Moest even naar de apotheek om medicijnen te halen. Ben toen 10 minuten weggeweest. Ja mee nemen ging niet. De jongste was op school.

Maar een hele middag van huis terwijl ze beide thuis zijn.....gaat echt niet. Nu nog niet.
Zeker de jongste is de afspraken dan vergeten.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:24

Toen ik 9/10 was gingen mijn ouders ook gewoon boodschappen doen zonder mij als ik geen zin had, en om daar nou meteen een babysitter voor te regelen..
Maar ik was dan ook te bang voor ongelukken om gevaarlijke dingen te doen. Dat ligt gewoon aan het kind denk ik. Sommige kinderen zijn eerder geneigd om dingen uit te proberen of kapot te maken dan andere kinderen.
Ik vind nog wel dat er een verschil is tussen een paar uur of een hele dag. Ik bleef maximaal een uur of 3/4 achter elkaar alleen, als mijn ouders naar de stad ofzo waren.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:28

Ik denk idd ook dat het per kind verschilt.

Ik ga ook wel eens de winkel op en neer en laat dan onze oudste dochter van 8 jaar alleen thuis. De jongste neem ik vaak mee maar laat ze ook wel eens samen thuis. Ik ben niet lang weg. Ze weten wat ze wel en niet mogen en tot op heden gaat het nog steeds super goed. Ik ben dan ook nooit langer weg dan een kwartiertje.

Onze overbuurvrouw ziet mij vaak weggaan en houdt dan altijd een oogje in het zeil. Ik ben natuurlijk altijd zelf diegene die verantwoordelijk is voor wat ze doen.

Ik zet de wasmachine uit, de droger uit en laat nooit iets op het fornuis staan. Geef ze wat lekkers en wat te drinken en vertel ze voor de zoveelste keer wat ze absoluut NIET mogen.

Ik ga met een gerust hart van huis. Wij hebben dan ook geen meiden die in zeven sloten tegelijk lopen.

De deur gaat aan de binnenkant op slot, dat willen ze zelf. Ze doen voor niemand open. Laatst stond oma voor de deur en toen hebben ze gezegd dat mama er zo weer was en dat ze niemand binnen mochten laten. Hahaha ... oma vond het niet grappig maar ik was siper trots op ze .......

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:29

Mijn jongste van 10 is ook wel eens alleen thuis.
Knappe jongen als je langs onze hond komt. }>

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:29

Jonge kinderen alleen laten vind ik niet kunnen.
Oudere kinderen die niet bekwaam genoeg zijn, ook niet.
Waar je de leeftijdsgrens moet trekken, wie zal het zeggen.
Moet er overal een nummertje op geplakt worden voordat ouders iets beseffen ?
Als men gaat zeggen : vanaf 10 j kan je een kind alleen laten voor max 1 u ...
Gaan dan alle ouders dat ook doen ?
Ik bedoel maar : er moet toch voldoende gezond verstand zijn van de ouders zelf, om te beseffen wanneer je kind er klaar voor is.

Komt nog bij dat als er iets gebeurd, je kind er wel klaar voor moet zijn om initiatief te nemen en hulp te zoeken.
Buurvrouw van mijn vader liet bv haar 8 jarige eventjes alleen om een broodje te halen in het dorp. Zou max. 15 min duren met de fiets.
Niemand kon vermoeden dat ze op de heenweg aangereden zou worden door een auto.
Omdat ze het bewustzijn verloren had, kon ze ook niet zeggen dat haar kind alleen thuis was.
Heeft heel wat paniek veroorzaakt bij het kind.
Gelukkig is alles goed afgelopen op termijn.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen in angst moet leven : wat als ...
Maar het kan dus wel in een flits gebeuren en dan zit je kind daar, mogelijk zonder dat het weet wat het in geval van nood moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:31

Ik denk dat ouders dit lekker zelf moeten bepalen, uiteraard zijn er ouders die niet bevoegd zijn in het 'houden' van kinderen maar die zullen er ook zijn als je deze regel opzet.

Ik kon op mijn 10e prima alleen thuis blijven, wist dat ik de deur niet open moest doen etc. maar mijn buurmeisje van 10 zag dat soort 'gevaren' gewoon niet in. Ligt aan het kind.

Ewona; mijn moeder is een keer een halfuur te laat thuis gekomen en nam haar telefoon niet op, en het eerste wat ik deed, als 10 jarige, is haar beste vriendin (die ook vaak op mij paste) bellen; mama is nog niet thuis.

Nee dat klopt, mama zit hier nog een kopje koffie te doen, goed dat je belt! Dat zij mij niet had gebeld is een miscommunicatie geweest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:34

Vanaf 10 jaar lijkt mij dat je best een uurtje alleen kunt zijn. 12 jaar vind ik erg overdreven, dan gaan de meesten al naar de middelbare school.
Vanaf 12 kon ik prima alleen thuis zijn na school.
Tot die tijd als ik langere tijd thuis was dan ging ik met mijn broer naar mijn moeders werk en gingen we daar in een hoekje rustig spelen. ( was een bedrijfskantine)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:34

Ik ben vaak zat alleen thuis geweest toen ik nog geen 12 jaar oud was. Wel stond dan de babyfoon aan en hield de buurvrouw een oogje in het zeil. Soms kwam ze ons dan instoppen :p Zo heeft ze ook eens een complete voorleesbeurt aan mijn jongere zusje kunnen volgen :p

Tja, moet er een wet voor komen? Per kind toch wel verschillend wat je kan verwachten bij alleen thuis blijven. Misschien maar een verplichte ouderschapscursus volgen vóór je kind er is, hebben sommige mensen wel nodig :p (nee, niet serieus bedoeld van die cursus)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:35

Wat een onzin!
Ik was 7 toen ik een uurtje alleen achtergelaten werd.
Dit ging prima en heb er totaal geen nachtmerries aan over gehouden.
Ik ben een vrij zelfstandig iemand maar vind 12 absurt! Op die leeftijd kun je een kind de hele dag alleen thuis laten.
Ik vind een wet erg overdreven, de ouders van dit kind kunnen dit prima zelf inschatten.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:37

WillBokkers schreef:
Wat een onzin!
Ik ben een vrij zelfstandig iemand maar vind 12 absurt! Op die leeftijd kun je een kind de hele dag alleen thuis laten.
Ik vind een wet erg overdreven, de ouders van dit kind kunnen dit prima zelf inschatten.

Het zou de bedoeling moeten zijn dat ouders dat zelf kunnen inschatten.
Dan hoefden ze geen stomme regeltjes en wetten uit te vinden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:42

12! Nou dan ben ik blij dat die wet hier niet geldt want dan overtreed ik die regelmatig. Even weg voor een boodschap gebeurde al wel toen ze 5/6 jaar oud waren. Mijn dochter van 11 vindt het ook een belachelijk idee.

Zou dus ook inhouden dat ze niet zelf naar school mag fietsen of een boodschap doen. Lekker over nagedacht deze wet. Ben blij dat het nog een voorstel is wat zeer waarschijnlijk afgeschoten gaat worden.
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 15-11-14 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Re: Kind alleen thuis laten strafbaar worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:45

Toen ik 8 was had ik ook klasgenoten die 's middags alleen naar huis gingen om te eten. Dus die hadden zelfs al een huissleutel. Wat een onzin! Mag je dan helemaal niks meer zelf beslissen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:46

Ik was ook 9 toen ik alleen thuis was, wel samen met mijn jongere broer van toen 5 maar ik moest samen met hem naar huis lopen van school en een uurtje of 2-3 alleen thuis zijn want mijn moeder ging weer werken. Als er iets was kon ik bellen naar het werk van mijn moeder en ik kon naar de buren toe gaan. Maar ik was dan ook heel trouw aan de afspraken die gemaakt werden.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:47

Ik heb inderdaad ook wel de huissleutel meegekregen als kind, was mijn moeder werken net als mijn vader en dan konden we er zelf in. We aten dan vaak bij de buren lunch en 's middags waren we nog even alleen thuis, niks aan over gehouden!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:56

Een kind van 12 kan toch echt wel alleen thuis blijven :')
Als je 10 bent ofzo of nog iets jonger en er is maar een ouder thuis die heel even naar de buurvrouw is, dat mag dan ook al niet? Beetje overdreven mocht dit doorgaan

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:00

Dus mijn brugwupdochter mag wel alleen het verkeer door in de stad, maar niet even alleen thuis zijn volgens deze wet. Moet niet gekker worden!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:01

En wat vinden jullie over het feit dat er vervolging moet komen volgens die mensen die hun kids wel alleen thuis laten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:05

Ik vind het ook belachelijk, dat je een klein kind of baby niet alleen laat prima, maar een ouder kind kan toch makkelijk? Zeker overdag. Dat kinderen het 's avonds en 's nachts niet prettig vinden om alleen te zijn kan ik begrijpen, maar overdag... Nooit problemen mee gehad.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:09

Mijn dochter is 10, en gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs.
Zoonlief is 12. En vanaf dat mijn dochter 7 was, regelmatig alleen thuis. Sinds 2 jaar ook als ik ga werken. (Vakanties) ik werk alleen s ochtends en ben binnen 10 minuten thuis. Het escaleerde enorm met de oppas en mijn zoon. Hij heeft PDD - NOS en reageert dus iets anders. Mijn dochter kan daar goed mee omgaan. En kunnen ze beter met zijn tweeën zijn dan met een oppas.
Mijn dochter is trouwens niet de oppas van mijn zoon.
Ze beide erg rustig en verstandig. Ze bellen zelfs om te vragen als ze een snoepje mogen....

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:11

Ewona schreef:
WillBokkers schreef:
Wat een onzin!

Het zou de bedoeling moeten zijn dat ouders dat zelf kunnen inschatten.
Dan hoefden ze geen stomme regeltjes en wetten uit te vinden.

Dan moeten ze de ouders corrigeren en op cursus zetten, niet de kinderen domme regels opleggen.
En als een 11 jarig kind dan zelf een uurtje alleen zit? Dan moeten ze dat ook verbieden..
Nee. Deze regel heeft totaal geen functie in mijn ogen.