Schoolreis buiten Europa lijkt me wel leuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Schoolreis buiten Europa lijkt me wel leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:05

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/buiten-europa-lijkt-me-wel-leuk

Met de klas naar Canada, Indonesië of China. Ouders van middelbare scholieren krijgen steeds vaker te maken met dure schoolreizen. Onderwijsorganisaties vrezen dat ouders die reizen niet meer kunnen betalen. Met als gevolg dat kinderen niet mee kunnen of zelfs een andere school gaan kiezen.

Wat vinden jullie? Zou er een maximum bedrag moeten worden ingesteld zodat ook de gezinnen die het bijna niet meer op kunnen brengen om hun kinderen mee naar schoolreisjes te laten gaan? Is 2000 euro voor een schoolreis op de middelbare school niet een beetje van de zotte? Als kind op de Middelbare ben ik niet verder geweest dan Brugge...
Als er een maximum bedrag moet worden ingesteld heb je ook kans dat het schoolgeld minder word en je minder scheiding tussen arm en rijk krijgt.

MarlindeRooz

Re: Schoolreis buiten Europa lijkt me wel leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:06

Gebeurd dat echt vaak? Ik zat op een wereldschool en ik ben zowel naar Normandië en Londen geweest, dat was al ver zat. :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:08

Het schijnt te gebeuren, ik lag met verbazing te kijken gister...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:09

Onze oudste dochter had kans om met een aantal leerlingen naar Afrika te gaan volgend jaar.Het antwoord was heel simpel.Nee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:11

Als ik dat gewild had, dan had ik het wel gemogen denk ik. :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:14

Ja gebeurd echt veel... En bedenk dan dat je aan simpel weekje rome 700 euro kwijt bent.. Sommige scholen moest je voor romereis zelfs al over de 1000 betalen.. Ik durfde met de brief niet eens bij mams thuis te komen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:15

Nou bij ons was de Rome reis ook maar een paar honderd euro. Werd vooral vanuit school betaald.
Je kon kiezen uit Londen, Berlijn, Rome, Wintersport etc.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:15

Het lijkt me niet dat school er is om erg verre en dure reizen te maken. Ik denk dat voor schoolreisjes naar het buitenland met een verblijf van ongeveer een week het niet meer dan een euro of 300 zou mogen kosten. Wel pas in het vierde jaar of hoger van de opleiding en dat de kosten (ongeveer) al in het eerste jaar bekend zijn.

Voor een grote groep moet dit bedrag ruim voldoende zijn om een reis te organiseren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:16

Wij gingen op de middelbare elk jaar op schoolreis, dat duurde een week maar was altijd binnen Europa (Ardennen, Duitsland, Polen, etc). Alleen in ons eerste jaar zijn we in Nederland gebleven.
In de 6e maak je een 2 weken lang durende reis, wij deden dat per bus, en kwamen langs Straatsburg - Milaan - Rome - Florence - Parijs en weer terug naar NL. Maar voor die reis wordt elk jaar wat geld opzij gezet vanaf de eerste klas en de ouders die krap bij kas zitten krijgen geld van de school zodat iedereen mee kan. Die reis is dus ook al vanaf het begin bekend.
Heb fantastische schoolreizen gehad en ben er blij om dat wij dat deden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-10-14 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:18

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:20

Maar als je meer kinderen heb kan het ook niet.Moet je dan zeggen sorry de zomervakantie kan niet doorgaan omdat je zus naar Afrika wil.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:23

MarlindeRooz schreef:
Als ik dat gewild had, dan had ik het wel gemogen denk ik. :j

Vind niet iets wat te maken heeft met mogen.. Denk dat Gross van kinderen wel MAG maar dat het gewoon niet KAN.. Ik weet ook nog van 1 van de kids uit mijn klas, hij zou 300 euro krijgen als die niet mee zou gaan

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:24

Lolacabana schreef:
Het lijkt me niet dat school er is om erg verre en dure reizen te maken.

Er zijn steeds meer scholen die internationale projecten en uitwisselingen draaien ( European and international organisation) en dan vinden er inderdaad bezoeken plaats aan verre bestemmingen.
De school waar ik werk draait ook internationale projecten (Afrika), maar onze uitwisselingen en buitenlandse reizen vinden (vooralsnog) plaats binnen Europa. Ik zou me er, als docent dus, graag meer in verdiepen om er nog meer ui te kunnen halen. De reizen zijn niet alleen voor de fun, maar zijn in het kader van 'wereldburgerschap', 'culturen', 'je overal kunnen redden'.

Enkele weken terug was ik op een cursusdag voor deze Europese projecten en ik sprak er enkele andere docenten van wie de school al uitwisselingen draaide met China en Amerika. Duur, niet voor iedereen weg gelegd helaas, maar wel een geweldige kans.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:24

Bij ons werden er ook uitwisselingen gedaan, maar dat was geen klassikaal iets.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:26

Het verst hier is Rome (voor de gymnasiasten), ik ga op werkweek naar Londen, ook erg gaaf! Werkweken zijn hier dus, op Rome na, altijd Engeland, Duitsland of Frankrijk. Alleen uitwisselingen gaan soms verder (die zijn dan erg duur).

Zo'n verre reis is heel duur maar lijkt me wel ontzettend gaaf!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:28

Goof schreef:
Lolacabana schreef:
Het lijkt me niet dat school er is om erg verre en dure reizen te maken.

Er zijn steeds meer scholen die internationale projecten en uitwisselingen draaien ( European and international organisation) en dan vinden er inderdaad bezoeken plaats aan verre bestemmingen.
De school waar ik werk draait ook internationale projecten (Afrika), maar onze uitwisselingen en buitenlandse reizen vinden (vooralsnog) plaats binnen Europa. Ik zou me er, als docent dus, graag meer in verdiepen om er nog meer ui te kunnen halen. De reizen zijn niet alleen voor de fun, maar zijn in het kader van 'wereldburgerschap', 'culturen', 'je overal kunnen redden'.

Enkele weken terug was ik op een cursusdag voor deze Europese projecten en ik sprak er enkele andere docenten van wie de school al uitwisselingen draaide met China en Amerika. Duur, niet voor iedereen weg gelegd helaas, maar wel een geweldige kans.

Maar vind jij het ook normaal dat dit soort bedragen worden gevraagd en niet iedereen het geld heeft om dit te doen? Gezien de huidige economie en niet iedereen heeft meer een goed salaris. Zou jij als docent niet bijvoorbeeld een maximaal bedrag willen in laten stellen door de school zelf waardoor reizen als Rome enzo voor iedereen toegankelijk is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:31

Ik vind het van de zotte dat dergelijke reizen via school worden georganiseerd, idd met het oog dat niet iedereen dat kan betalen. Er zijn genoeg interessante locaties binnen Europa te vinden. Ik denk dat het ook meer iets is dat de leraren zelf nog nooit in die landen zijn geweest en daarom dergelijke reisbestemmingen kiezen.

Dat een gezin zelf niet op vakantie kan en gaat om het kind niet achter te stellen moet toch niet mogen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:33

Kerst en buiten eten, daar kan ik mee leven. Is uiteindelijk ook maar een datum. Maar die nattigheid en kou en het feit dat je haast een half jaar naast je werk in het donker aan het ploeteren bent....ik kan er maar niet aan wennen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:36

purny schreef:
Goof schreef:

Maar vind jij het ook normaal dat dit soort bedragen worden gevraagd en niet iedereen het geld heeft om dit te doen? Gezien de huidige economie en niet iedereen heeft meer een goed salaris. Zou jij als docent niet bijvoorbeeld een maximaal bedrag willen in laten stellen door de school zelf waardoor reizen als Rome enzo voor iedereen toegankelijk is?

Tuurlijk, maar je haalt twee dingen door elkaar.
De 'gewone' buitenlandse reis' en de 'uitwisselingsprojecten'.
Alle reguliere leerlingen kunnen op buitenlandse reis en deze zal naar een 'gewone' bestemming zijn (Londen, Parijs, Berlijn etc). Voor iedereen in het programma en in in principe voor iedereen betaalbaar.

De tweede is enkel voor de leerlingen die hieraan deelnemen. Dat zouden bij ons dus de leerlingen kunnen zijn die in het tweetalige lesprogramma zitten. Zij draaien een ander programma en voor hun zouden deze verre reizen en uitwisselingen en speciale projecten heel interessant zijn. Zij kunnen zich opgeven, moeten een motivatiebrief schrijven zodat je uiteindelijk met een selecte groep gemotiveerde leerlingen op pad gaat.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:42

Cassidy schreef:
Kerst en buiten eten, daar kan ik mee leven. Is uiteindelijk ook maar een datum. Maar die nattigheid en kou en het feit dat je haast een half jaar naast je werk in het donker aan het ploeteren bent....ik kan er maar niet aan wennen.

:Y)

Bij ons was de werkweek tussen de 300-400 euro. En dat één keer in je schoolcarriere. Er waren mogelijkheden om te betalen in 6x, iets meer dan 50 euro per keer ongeveer. Hiervoor ben ik naar Barcelona geweest, daarnaast was er Parijs en Praag.

Dit vind ik wel te doen, vooral door de betalingsregeling. Maar meer/duurder dan dat is echt niet nodig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 11:42

O zo, ik haalde de twee door elkaar. Sorry

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:46

Wij hadden met school de kans Om, naast hele 'normale' schoolreizen zoals Paris, Brussels, Amsterdam, Berlin, Rome,Prague en uitwisselingen naar polen en Italia maar ook naar china, afrika en amerika Te gaan, de school van mijn schoonzusje gaat met een groep naar afrika (schoonmoeder vind t doodeng want ebola)en heeft ook nog wel Meer van die buitenland reizen op de planning,
maar volgens mij is het met engelse scholen al langer het geval dat verre reizen normaler zijn. Ik weet niet of ik het helemaal eerlijk vind, maar zelfs al kan je maar 1 zo'n reis betalen, is het nog steeds een hele gave ervaring :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:46

@goof: maar als nog maak jr onderscheid.. Dus als jij uit gezin die wat minder ruim heeft komt, hoor je njet op speciale track met bijvoorbeeld tweetalig onderwijs? Als ouder moet je dan als nog nee verkopen terwijl kindlief onwijs graag wil em ook alles in huis heeft wat nodig is om mee te doen aan zo'n reis

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:49

Wat ik denk, als je zulke reizen als normale reis zou doen (buiten de uitwisselingsprojecten om), de kinderen op school direct zien welke ouders het wel en welke het niet kunnen betalen. Voor de kinderen is dat niet erg prettig.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 11:51

Gianti schreef:
@goof: maar als nog maak jr onderscheid.. Dus als jij uit gezin die wat minder ruim heeft komt, hoor je njet op speciale track met bijvoorbeeld tweetalig onderwijs? Als ouder moet je dan als nog nee verkopen terwijl kindlief onwijs graag wil em ook alles in huis heeft wat nodig is om mee te doen aan zo'n reis

KLopt inderdaad.
Maar moet je dan als school dit soort bijzondere kansen maar helemaal niet meer aanbieden omdat er mensen zijn die dit niet kunnen financieren voor hun kind? Lijkt me niet.
Zo werkt het ook met de rest van het leven natuurlijk ook. Niet alle ouders hebben geld voor dure telefoons, scooters of eigen pony's voor hun kinderen terwijl anderen dat wel hebben.