Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Pandameisje

Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 18:52

Waar zie je het niet de laatste weken het nieuws over zwarte piet.

hier even paar kleine kopjes

Citaat:
Pieten met roetvegen bij intocht in Amsterdam
Een 'substantieel' deel van de pieten zal tijdens de sinterklaasintocht dit jaar in Amsterdam naar verwachting niet met volledig zwart geschminkt gezicht, maar slechts met roetvegen op het verder 'ongeschminkte' gezicht meedoen aan het evenement.
http://www.nu.nl/binnenland/3900461/pieten-met-roetvegen-bij-intocht-in-amsterdam.html

Citaat:
Snelle Piet ging uit fietsen, en Sinterklaasje kom maar binnen
Het debat dat tegenstanders van Zwarte Piet vorig jaar aanzwengelden, is dit najaar ook doorgedrongen tot kinderboeken waarin Sint en Piet optreden.
http://www.nu.nl/weekend/3900418/snelle-piet-ging-fietsen-en-sinterklaasje-kom-maar-binnen.html

Citaat:
Kaas- en stroopwafelpieten' bij landelijke Sinterklaasintocht
Tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas in Gouda zullen op 15 november Zwarte Pieten en 'Goudse' Pieten meelopen.
http://www.nu.nl/algemeen/3902932/kaas--en-stroopwafelpieten-bij-landelijke-sinterklaasintocht.html

Citaat:
]Demonstraties toegestaan bij intocht Sinterklaas in Gouda
Demonstraties tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas in Gouda zijn toegestaan. Voorwaarde is wel dat de intocht door de eventuele betogingen niet in gevaar mag komen.
http://www.nu.nl/algemeen/3903486/demonstraties-toegestaan-bij-intocht-sinterklaas-in-gouda.html

Wat vinden jullie hiervan en wat is jullie mening laat het weten in een reactie en de poll

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:09

Hk -> nm

Daks

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:10

Hmm weer een topic.

Mooi van Robijn wat Zwart is moet Zwart blijven..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:13

Ik kan me er niet druk om maken. Leven en laten leven.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:13

Ik vind ook dat hij zwart moet blijven. Ik vind die discussie echt de grootste onzin.. En ik word er ook echt doodmoe van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:14

Wat traditie is, moet traditie blijven, toch? Dat mensen zeuren over dat zwarte Piet racistisch is, zegt meer over zij dan over dat hele Sinterklaas gedoe. Sinterklaas is met een heel andere hoofdgedachte bedacht, dus waarom zou je zeuren? En wat moet je tegen je kinderen zeggen dan? :+

En als Piet alleen maar rondloopt met een paar zwarte vegen, herken je hem toch meteen? :')

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:16

Zwarte piet is niet eens een ras. Dus snap niet dat sommige mensen zich gediscrimineerd voelen hoor.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:17

Ik vind het superbelachelijk. Als het een witte Piet wordt, kunnen de blanke mensen ook gaan klagen dat het racistisch is, enz...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:19

Ik las laatst ergens
'Zwarte piet is een geloof, in Nederland hebben wij vrijheid van godsdienst' haha

Nee even serieus, er zijn zoveel belangrijkere dingen gaande in de wereld.. Ik snap niet dat een deel van de mensen zich drukmaakt om onze zwarte piet.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:22

Britt_Sisi schreef:
Ik las laatst ergens
'Zwarte piet is een geloof, in Nederland hebben wij vrijheid van godsdienst' haha

Nee even serieus, er zijn zoveel belangrijkere dingen gaande in de wereld.. Ik snap niet dat een deel van de mensen zich drukmaakt om onze zwarte piet.

Precies!
Ik zie op facebook alleen maar "Zwarte piet moet blijven!" etc. Tsja, leuk en aardig maar er zijn ergere dingen in de wereld die mijn aandacht meer trekken dan de kwestie van zwarte piet :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:23

Ik snap niet dat je jezelf vergelijkt met een mythisch figuur.

Daarnaast even wat kleine feitjes:
Sinterklaas (een turk) is de bisschop van myra die op de slavenmarkten kleine zwarte kinderen vrij kocht. Daarna waren die kinderen vrij om te doen wat ze wilden, ze mochten weg gaan, maar ook blijven. Een aantal zijn weg gegaan en een aantal zijn gebleven. Sinterklaas gaf die kinderen onderdak, voedsel en een opleiding zodat ze goed terecht kwamen. Sommige kozen er voor om sinterklaas te dienen. Maar niet als Slaaf, nee, als vrij man...

Hier in Nederland komt sinterklaas uit Spanje en is zijn knecht/medewerker (want knecht staat niet voor Slaaf, we kennen ook boerenknechten, dat waren niets anders als staljongens) zwart door het roet wat hij tegenkomt in de schoorsteen. Het pak wat zwarte piet draagt is ook een typische schoorsteenvegerspak van (ik dacht ) 1600.

Slaven:
Slaven droegen in de tijd handboeien of touwen om hun polsen of voeten. Er waren altijd blanke opzichters bij die gewapend waren met zwepen, pistolen en honden. De honden werden in de tijd zelfs speciaal gefokt om te jagen op zwart getinte mensen.

Nou ja...
Bovenstaande feiten in acht genomen... Zie ik echt nergens de vergelijking met Slaven.
Als de enige reden dat zwarte piet aan slavernij doet denken, de huidskleur is... dan moeten sommige mensen echt werken aan hun zelf beeld...
Want dan moet je wel heel erg onzeker zijn over je huidskleur...

Brainless

HorseLove28 schreef:
Wat traditie is, moet traditie blijven, toch? Dat mensen zeuren over dat zwarte Piet racistisch is, zegt meer over zij dan over dat hele Sinterklaas gedoe. Sinterklaas is met een heel andere hoofdgedachte bedacht, dus waarom zou je zeuren? En wat moet je tegen je kinderen zeggen dan? :+

En als Piet alleen maar rondloopt met een paar zwarte vegen, herken je hem toch meteen? :')

Ja? Dat het gewoon een leuk feest is?
En dat het nep is?

En zo lang is die traditie er nog niet hoor.
Het was vroeger voor arme mensen (heel beperkt in Nederland hoor) die anoniem een tas/laars bij de kerk mochten neerzetten en daar werd dan door de rijkere wat in gedaan.
Later werd het een kinderfeest (ook heel beperkt) en pas na de WO II verspreide het langzaam over Nederland en werd het steeds uitgebreider.

En ja Piet was wel slaaf, en ja Piet was altijd dom, en ja Piet was er om kinderen te straffen en mee te nemen naar Spanje...
Dat laatste is ook al lang geleden veranderd, Piet is nu een vrolijke goedzak zonder roe (want dat is ook afgeschaft door Nederlanders... en daar hoorde je niemand over).

Deze hele discussie wordt vergeleken met oa de tradities van moslims, terwijl zij niet de groep zijn die tegen ZP is.
De meeste (fanatieke) tegenstanders zijn gewoon oerhollandse mensen.

Wij vieren nooit SK met de kids. En ik werd al voor landverrader uitgemaakt en als ik de tradities niet in ere hield, had ik hier (in Nederland) niets te zoeken.
Zo ver gaat het nu... heel gezellig allemaal.

Barendshoeve

Ik vind het totaal geen racisme. Als ik zwart zou zijn zou ik nu mega trots wezen. Ik heb nog nooit een kudde blanken zo hard voor een zwarte zien vechten!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:25

Zwarte piet is zwart.. de mensen die zich aangesproken voelen zijn donker(bruin)..
Ehh moet ik me nu gediscrimineerd voelen omdat er nu een Gele kaaspiet is? Ik met mijn Hollandse (kaas)kop? En volgensmij worden Chinese mensen altijd geel gekleurd in hun gezicht dus straks gaan zij zich ook gediscrimineerd voelen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:27

miezelke schreef:
Ik vind het superbelachelijk. Als het een witte Piet wordt, kunnen de blanke mensen ook gaan klagen dat het racistisch is, enz...

En bij groene piet gaat de hulk klagen..
Bij blauwe piet de smurfen
Bij rode piet de bekenste vogel van angry bird..
Bij gele piet gaat flappy bird klagen over racisme..

Zwarte piet is en blijft gewoon zwart!
(al vind ik het idee van kaaspieten en stroopwavelpieten in gouda erg leuk :)

Maar ik ga me er niet druk om maken. Ik vraag me af of er een oplossing KAN komen waarbij alle 3 partijen, de voor-zwartepieten de tegen-zwartepieten en de kinderen, blij zijn!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:28

Lekker zwart laten. Ik heb nog nooit een kind gehoord die t vergelijkt met discriminatie. Bij ons bij de intocht staan kindjes van alle afkomsten te kijken en mee te springen en te dansen.
Wij blijven dan ook zwart de intocht lopen!

sanne1992

Daks schreef:
Hmm weer een topic.

Mooi van Robijn wat Zwart is moet Zwart blijven..

Precies dit!

Daks

Joaltijd schreef:
miezelke schreef:

En bij groene piet gaat de hulk klagen..
Bij blauwe piet de smurfen
Bij rode piet de bekenste vogel van angry bird..
Bij gele piet gaat flappy bird klagen over racisme..

Zwarte piet is en blijft gewoon zwart!
(al vind ik het idee van kaaspieten en stroopwavelpieten in gouda erg leuk :)

Maar ik ga me er niet druk om maken. Ik vraag me af of er een oplossing KAN komen waarbij alle 3 partijen, de voor-zwartepieten de tegen-zwartepieten en de kinderen, blij zijn!

Dat laatste denk ik niet want er is bij de eerste 2 partijen altijd we van: ja blablabla wij worden niet gehoord blablabla

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:32

Het zou mooi zijn als iedereen (uit protest) thuis bij de kindertjes gewoon zwart gaat.. Nederlanders zijn van nature blank, als er donkere mensen besluiten om in Nederland te wonen ga je dan niet druk maken om zwarte piet zeg. Daar is Duitsland, daar België of zoek een ander land. Ik snap niet dat wij als Nederlanders ons gaan aanpassen aan mensen die om een onzin reden zich gediscrimineerd voelen. :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:33

Nou, in de tweede wereldoorlog werden wij door de Duitsers kaaskoppen genoemd...
Je kunt je voorstellen dat de mensen die de tweede wereldoorlog bewust meegemaakt hebben zich nu ook beledigd zouden kunnen voelen (en dat doen sommige ook)

Brainless, het is jou keuze om sinterklaas niet te vieren, maar die keuze kun je een ander niet opdringen, aangezien het toch echt een traditie is waarmee de meeste kinderen in Nederland zijn opgevoed.

De tweede wereldoorlog is al mee fan 60 jaar voorbij... we hebben dus al best wel lang een traditie.
zwarte piet was geen Slaaf en dat is hij ook nooit geweest.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:34

xNathaliee schreef:
Het zou mooi zijn als iedereen (uit protest) thuis bij de kindertjes gewoon zwart gaat.. Nederlanders zijn van nature blank, als er donkere mensen besluiten om in Nederland te wonen ga je dan niet druk maken om zwarte piet zeg. Daar is Duitsland, daar België of zoek een ander land. Ik snap niet dat wij als Nederlanders ons gaan aanpassen aan mensen die om een onzin reden zich gediscrimineerd voelen. :n

De grootste groep die "vecht" tegen ZP, zijn gewoon blanke Nederlanders.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:35

Straks staat er gewoon een geldboete op voor het gezicht zwartschminken 8)7

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:36

Nee hoor dat heb je echt fout...
Er is onderzoek geweest, de grootste groep die vecht zijn donkere mensen, dan wel autochtoon dan wel allochtoon. Daarnaast zijn mensen die deze groep begrijpen en die vechten mee... Dit zijn voornamelijk blanke autochtonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:37

M_D_H schreef:
Nou, in de tweede wereldoorlog werden wij door de Duitsers kaaskoppen genoemd...
Je kunt je voorstellen dat de mensen die de tweede wereldoorlog bewust meegemaakt hebben zich nu ook beledigd zouden kunnen voelen (en dat doen sommige ook)

Brainless, het is jou keuze om sinterklaas niet te vieren, maar die keuze kun je een ander niet opdringen, aangezien het toch echt een traditie is waarmee de meeste kinderen in Nederland zijn opgevoed.

De tweede wereldoorlog is al mee fan 60 jaar voorbij... we hebben dus al best wel lang een traditie.
zwarte piet was geen Slaaf en dat is hij ook nooit geweest.

Ten eerste waren het de Belgen die "ons" kaaskoppen noemden.

Daarnaast dring IK niemand op om SK niet te vieren.
Maar wij worden gedwongen mee te liegen met de groep die het wel viert.
Er zijn nog genoeg mensen (40%!) die geen SK viert.

Maar nu met deze heftige discussie, worden mensen die SK niet vieren ook de grond ingeboord.
Het is blijkbaar een verplichte traditie die iedere Nederlander in ere moet houden.. anders moet je maar weg.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:39

Wij vieren geen Sinterklaas meer, ten minste niet meer zo uitbundig.
Ik snap de discussie, voor kleine kinderen is het niet leuk. Maar Sinterklaas, als ik eerlijk ben heb ik er niet veel mee. Ik vind Kerstmis veel mooier.