tegenstanders euthanasie gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bent u voor of tegen euthanasie

Poll eindigt op

ik ben voor
396 (92%)
ik ben tegen
19 (4%)
ik heb geen uitgesproken mening
15 (3%)

Totaal aantal stemmen: 430

baroeg

tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:30

hallo allemaal,
dit klinkt misschien een beetje raar, maar ik ben hard opzoek naar een paar tegenstanders van euthanasie.
ik schrijf mijn profiel werkstuk voor school over euthanasie, en heb tot noch toe alleen maar voorstanders kunnen interviewen. ik zou graag ook de andere kant willen horen dus vandaar dit oproepje.

bent u bereid om een kort interview te doen (kan gewoon via mail of pb) waarin u duidelijk kan beargumenteren waarom u tegen euthanasie bent? dan hoor ik graag van u!

verder zijn alle losse opmerkingen over euthanasie (indien een heel interview niet uitkomt of u daar geen zin in heeft) van harte welkom. ik ben benieuwd hoeveel mensen tegen zijn en wat voor argumenten jullie gebruiken.

(klein achtergrond stukje is wellicht handig. ik kom zelf uit een dokters gezin waarin mijn vader vanwege zijn beroep wel eens een euthanasie aanvraag krijgt. ik krijg dus heel veel eenzijdige berichten en vind het daardoor lastig in te schatten hoe de "andere kant" hier naar kijkt)

alvast bedankt!!

X_Linz_X

Re: tegenstanders euthanasie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:33

misschien even iemand die gelovig is, contacteren?

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:34

heb ik geprobeerd, helaas (maar wel begrijpelijk) willen veel gelovige tegenstanders/ tegenstanders door het geloof hier niet over praten aangezien het vaak wordt gezien als ' vloeken in de kerk' althans. dat is wat ik vaak terug kreeg als ik ernaar vroeg.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:47

vandaar dat ik het via deze weg wil proberen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:51

Ik heb voor mijn studie rechten nog een artikel over euthanasie. (gaat voornamelijk over het beleid) Hoge moeilijkheidsgraad, maar als je daar geen problemen mee hebt kan ik hem wel doorsturen :)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:52

alle overige bronnen zijn natuurlijk ook welkom!! dus ja graag :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:53

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:55

Mijn schoonvader was huisarts en ook scan arts in een euthanasieteam, hij zat daarin omdat hij vanwege zijn geloof in principe tegen euthanasie was. Maar hij praatte daar wel gewoon open over. Hopelijk reageert er iemand op bokt op je oproepje en anders misschien toch eens bij een kerkgemeenschap of een dominee aanspreken erover.
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-10-14 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:56

Ik ken verscheidene mensen die tegen zijn ( voor alle duidelijkheid ik ben zelf voor, ik heb genoeg lijden gezien in de 40 jaar die ik in de verpleging heb gezeten )
En die komen allemaal uit de gelovige kant.
Mijn ouders bijvoorbeeld willen niet beëindigen omdat het niet aan hun is om te stoppen met het leven wat ze door God gegeven is. Als het zover is bepaald HIJ het moment.
Verder heb ik gewerkt in een Joods bejaardencentrum waar euthanasie ook absoluut niet bespreekbaar was en wel om de reden , dat je doodziek mag zijn, maar als God ( JaWeh , hij die niet benoemd mag worden ) ervoor kan kiezen om je op het laatste moment beter te maken en nog een paar jaar verder te gaan met je, en wie ben jij dan om er zelf een eind aan te maken omdat je het niet meer ziet zitten?
Dit zijn twee voorbeelden ...

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:59

janderegelaa, dankjewel voor je link, ik ben voornamelijk op zoek naar een echt interview idee. hierdoor kan ik wat dieper op het argument ingaan en wat meer op het gevoel. een artikel is vaak te feitelijk.

en dankjewel proudmama

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:03

Ik ben voor en kan je dus niet helpen. Mijn pa is vroeg overleden (43) en mijn ma op 67 jarige leeftijd ook overleden. Gelukkig helemaal uit zichzelf, want als zij het niet meer kon, zou ik degene zijn die knopen door moest hakken.. Dat kan ik redelijk goed bij mijn dieren, al is het nooit leuk om voor "god" te spelen.. maar om dat te moeten doen voor je moeder.... dat is moeilijk hoor. Zowel mn schoonvader als schoonmoeder zijn geëuthanaseerd, heel moeilijk maar ook heel dapper. Net als jouw vader blijkbaar de keus heeft gemaakt om wel te helpen indien nodig.. vreselijk dapper. Of juist niet?? ook dapper, je heb immers een gelofte afgelegd om de mens te helpen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:06

Ik ben tegen euthanasie.
Vanwegen mijn geloofsovertuiging.
Je mag me best pben ik zal zo goed mogelijk antwoorden.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:07

Stuur maar pb, ik zal van de week reageren :)
Laatst bijgewerkt door xxStitchxx op 01-10-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:07

Ik ben gelovig maar ik vind het een vrij lastige kwestie. Toch ben ik in de meeste gevallen tegen. Vooral bij mensen die het leven niet meer zien zitten en vrijwillige euthanasie aanvragen. Waarom iemand laten euthanaseren terwijl iemand die kanker heeft er zo tegen heeft gevecht om te blijven leven, die er graag nog was geweest. Echter vind ik wel dat als je als oudere zo ziek bent en echt niet meer wil dan kan het overwogen worden. Maar als God je leven heeft gegeven dan moet je daar dankbaar voor zijn. Mijn opa was heel erg ziek maar bad ook elke dag tot God. Omdat ik in de meeste gevallen tegen ben stem ik ook voor tegen.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:08

Je mag mij ook best een pb sturen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:09

Even een beetje inbreken op het topic, maar dat mag vast wel. ;)

Kunnen mensen die tegen euthanasie zijn mij dat wat duidelijker uitleggen? Ik vind dat namelijk zó lastig te begrijpen..zeker als het niet uit religieuze redenen voortkomt. Ben je dan ook tegen abortus? En zo nee, waarom vind je dat het wél mag om het beginnende leven van een ander te beëindigen maar niet dat van de persoon zelf? Is een psychische aandoening geen reden voor euthanasie, zelfs niet als alle behandelaars aangeven dat er niks meer aan te doen is? Ook niet als de familie achter de beslissing staat? En óók niet als het alternatief zelfmoord is op een veel naardere manier? Vind je dat iemand niet zelf in staat is om te beslissen dat het wel mooi geweest is zo? En als er nou verplicht eerst 3 gesprekken met een psycholoog en een wachttijd van 2 maanden aan vast zit, mag het dan wel?

Ik bedoel het absoluut niet veroordelend, maar ik ben zelf fervent voorstander van euthanasie en van mij mag die wetgeving nog flink verruimd. Ik ben dus oprecht benieuwd naar de onderbouwing van mensen die daar radicaal anders over denken, omdat er misschien argumenten zijn die ik over het hoofd zie. :)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:18

Ik vind het lastig om er of voor of tegen te zijn. Heb het gelukkig nog bijna nooit gehad dat iemand euthanasie pleegde. Mijn buurvrouw na 8 jaar lang ziekte bed. Alles goed geregeld voor haar kinderen en tot dat zei het kon er van genoten. Maar als je zoveel pijn hebt en niet meer wilt leven. Waarom zou je er dan tegen zijn? Ik denk dat als je er alles aan hebt gedaan om beter te worden en er niks meer is, Dan zou je het mogen doen. Maar waar ligt dan de grens? Ik ben alleen van mening dat er wel een aantal gesprekken met psychologen en artsen vooraf aan moet gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:25

Maaike_Melis schreef:
Ik ben gelovig maar ik vind het een vrij lastige kwestie. Toch ben ik in de meeste gevallen tegen. Vooral bij mensen die het leven niet meer zien zitten en vrijwillige euthanasie aanvragen. Waarom iemand laten euthanaseren terwijl iemand die kanker heeft er zo tegen heeft gevecht om te blijven leven, die er graag nog was geweest. Echter vind ik wel dat als je als oudere zo ziek bent en echt niet meer wil dan kan het overwogen worden. Maar als God je leven heeft gegeven dan moet je daar dankbaar voor zijn. Mijn opa was heel erg ziek maar bad ook elke dag tot God. Omdat ik in de meeste gevallen tegen ben stem ik ook voor tegen.

Als je het leven niet meer ziet zitten ben je ook ziek. Veelal leef je in een zware depressie of heb je een andere psychische zieke.
Voor buitenstaanders heel lastig te begrijpen want kanker begrijpen is makkelijker , dat zie je aan de buitenkant doordat de mensen er ook ziek uitzien (kaal van de chemo bv)

Ik ben ook voor en kn je daarom ook niet helpen ts.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:30

Maaike_Melis schreef:

Dit vind ik toch wel zo'n dooddoener. Euthanasie plegen doe je niet zomaar, depressie is net zo goed een ziekte. Waarom die mensen van een (voor hun) uitweg weerhouden, omdat andere mensen wel graag willen leven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:37

Ik ben voor de vrijheid die wij in Nederland hebben om een einde aan ons eigen leven te maken wanneer het niet meer leefbaar is. Nadeel is dat wanneer je dement bent en er mensonterend bijzit/ligt, overduidelijk pijn hebt dat er dan geen euthanasie gepleegd kan worden maar wel aan pijnbestrijding word gedaan die ook vaak de dood tot gevolg heeft. Maar dan is het vaak een kwestie van versterven. Passieve euthanasie. Ik heb alleen ervaring met één van mijn eigen ouders, gelovige nachtzuster in een christelijk verpleegtehuis weigerde om mijn moeder van tachtig een morfinepomp te geven. Moeder lag al een aantal dagen in comateuze toestand te sterven maar gaf zeer duidelijk pijnsignalen af.
Ik heb daar een heleboel stennis over geschopt aangezien dat tegen de afspraken was en ze heeft pijnstilling gekregen. Iedereen heeft recht om waardig en pijnvrij te sterven voor zover mogelijk maar de realiteit is vaak anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:40

karuna schreef:
Mijn schoonvader was huisarts en ook scan arts in een euthanasieteam, hij zat daarin omdat hij vanwege zijn geloof in principe tegen euthanasie was.

Wees hij dan ook principieel alle aanvragen af?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:46

In sommige gevallen ben ik voor, bijv als een oudere zo ziek is en heel veel pijn heeft en zelf de wil niet meer heeft om te leven en zelf ook al weet dat hij of zij binnenkort toch zal sterven. Wie zijn wij dan om ze te laten lijden terwijl ze zelf al zo graag willen gaan om de pijn kwijt te zijn. In dat sort gevallen ben ik echt voor (dit geld ook voor kinderen als er geen hoop meer voor ze is)
Willen ze uit het leven stappen omdat ze er geen zin meer in hebben maar wel gezond zijn dan ben ik tegen.
Dus bij mij is het eigenlijk als het echt niet meer kan dan ben ik een voorstander.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:49

Ik begrijp de redenatie "het is Gods wil" nooit zo... Is het dan ook Gods wil om iemand ondraaglijk te laten lijden? En wiens wil was het dan dat een euthanasiemiddel werd uitgevonden?
God creëert een prachtige ziekte en dan komt die verrekte duivel met een medicijn... >;)

Laat duidelijk wezen: ik ben voor euthanasie en kan je verder niet helpen ts. Succes!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:50

meisje2000 schreef:
In sommige gevallen ben ik voor, bijv als een oudere zo ziek is en heel veel pijn heeft en zelf de wil niet meer heeft om te leven en zelf ook al weet dat hij of zij binnenkort toch zal sterven. Wie zijn wij dan om ze te laten lijden terwijl ze zelf al zo graag willen gaan om de pijn kwijt te zijn. In dat sort gevallen ben ik echt voor (dit geld ook voor kinderen als er geen hoop meer voor ze is)
Willen ze uit het leven stappen omdat ze er geen zin meer in hebben maar wel gezond zijn dan ben ik tegen.
Dus bij mij is het eigenlijk als het echt niet meer kan dan ben ik een voorstander.

Als je uit het leven wil stappen ben je niet gezond meer (om het maar even zo bot te zeggen), zoiets doe je niet zomaar.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:52

SaskiaKa schreef:
Ik begrijp de redenatie "het is Gods wil" nooit zo... Is het dan ook Gods wil om iemand ondraaglijk te laten lijden? En wiens wil was het dan dat een euthanasiemiddel werd uitgevonden?
God creëert een prachtige ziekte en dan komt die verrekte duivel met een medicijn... >;)

Dat ja :j

"Iedereen krijgt wat 'm toekomt wordt gezegd toch?". De gruwelijkste quote die ik ooit heb gehoord. :r
Wanneer leven lijden wordt vind ik ook dat de mogelijkheid tot euthanasie er moet zijn. Dus ook ik kan je niet helpen ts.