Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:17

Wat wrang...

http://nos.nl/artikel/698119-redding-ge ... -dood.html

Bij Weert heeft een jachtopziener van Staatsbosbeheer acht wilde zwijnen doodgeschoten die zojuist door de brandweer uit het water waren gered. Hoe ze daar zijn terechtgekomen is een raadsel. Wilde zwijnen komen in Nederland alleen op de Veluwe en in het Meinweggebied bij Herkenbosch voor.

De brandweer kreeg rond 08.20 uur een melding dat er wilde zwijnen in de Zuid-Willemsvaart zouden liggen. Omdat ze niet op de kant konden komen, werden ze door de brandweer met twee boten naar een vistrap bij een sluis geleid. Daar lukte het wel.

Jachtopziener
Tot verbazing van de brandweerlieden stond daar een jachtopziener van Staatsbosbeheer te wachten, die de dieren een voor een doodschoot. Dat moet van het ministerie van LNV, zegt Marco Beeren van de veiligheidsregio Limburg-Noord.

"Het ministerie heeft richtlijnen dat alleen op de Veluwe en in het Meinweggebied bij Herkenbosch wilde zwijnen mogen leven. "Daarbuiten worden ze afgeschoten."

Voor de brandweer is het wrang. "Je bent enerzijds bezig met het redden van dieren. Uiteindelijk worden ze afgeschoten. Dat is geen prettig gevoel hè."

Raadsel
De brandweer heeft nog geen idee waar de dieren vandaan kwamen. Het Meinweggebied ligt zo'n dertig kilometer naar het oosten. Om daar te komen, moet je de Maas oversteken.

Mungbean

Re: Redding gelukt, zwijnen alsnog gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:20

Triest....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:21

Raar.... Meschien voor het vlees?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:21

Nederland....

Omdat wel meer dingen krom zijn...

Maar moet je voor de gein even een rekensommetje maken wat het kost om de beesten te redden.... En ze dan vervolgens af te schieten :S

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:24

Ja, precies, daar zat ik ook al aan te denken. Al die moeite erin om ze te redden, de mankracht, de boten, dus het geld... En waarvoor, niets.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:28

Dat mag ik hopen, dat ze nog opgegeten worden. Anders is het helemaal zonde. Barbecue voor de brandweer dan maar :o ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:30

tja, beetje vreemd... Inderdaad nogal zuur voor die mannen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:54

Kunnen toch ook tamme zwijnen zijn die gehouden worden voor het vlees en ontsnapt zijn? Vind het best erg dat ze zomaar meteen afgeschoten worden...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:57

ElineS schreef:
Ja, precies, daar zat ik ook al aan te denken. Al die moeite erin om ze te redden, de mankracht, de boten, dus het geld... En waarvoor, niets.

Ze mogen buiten de aangevgeven plekken afgeschoten worden niks raars aan en verdrinken is erger als zo dus fijn dat ze gered zijn van de verdrinkingsdood, tja en triest! Ik vind van niet

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:58

Het zijn er teveel en ze trekken rond kennelijk voor meer voedsel.
Goede zaak dat ze zijn afgeschoten. Beter dan verdrinken over verhongeren. Desondanks dubbel dat ze eerst gered zijn uit het water. Schiet ze dan dood in het water. Minder risico voor de brandweer ook. Maarja, misschien zijn ze dan moeilijker te raken.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:00

Jeetje.. triest

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:03

Danique_G schreef:
Het zijn er teveel en ze trekken rond kennelijk voor meer voedsel.
Goede zaak dat ze zijn afgeschoten. Beter dan verdrinken over verhongeren. Desondanks dubbel dat ze eerst gered zijn uit het water. Schiet ze dan dood in het water. Minder risico voor de brandweer ook. Maarja, misschien zijn ze dan moeilijker te raken.

Dat en wellicht ook ivm vervuiling van het water door bloed enzo? Enfin, ik weet het ook niet, ik zeg maar wat, maar ik vermoed dat er wel een reden zal zijn dat ze eerst uit het water gehaald zijn gezien het toch de gemeente zal zijn die dit "grapje" moet betalen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:05

Aan de ene kant triest, maar verdrinken is erger.
Op de Veluwe zijn er zo ongelooflijk veel, ze worden daar ook met enige regelmaat afgeschoten. En geloof me, et is niet grappig wat ze daar allemaal vernielen, en dan heb ik het er niet over in het bos maar juist erom heen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:09

Vooral heel sneu voor die brandweerlieden. Ben je blij dat je zo'n beest gered hebt, wordt hij toch nog afgeschoten :(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:09

Hoe ziek kan je zijn. :r Arme jachtopzichter, die man moet met zich zelf leven. Zal niet meevallen als je zo in elkaar zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:11

tjady schreef:
Hoe ziek kan je zijn. :r Arme jachtopzichter, die man moet met zich zelf leven. Zal niet meevallen als je zo in elkaar zit.

die doet ook maar wat ie moet doen. :?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:16

Ik vind het op zich ook niet zo erg dat ze afgeschoten zijn. Ik snap enigszins wel, buiten de veluwe moeten ze dood, anders komen ze overal.. Maar dit is toch.. Ja.. Wrang. Worden ze gered en nee, toch niet. Lijkt me vervelend voor de brandweerlieden..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:17

tjady schreef:

Domme, domme reactie........Een jachtopziener heeft gewoon taken die hij moet uitvoeren. Dit is er een van, en ongetwijfeld zal hij het ook niet fijn hebben gevonden...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:18

tjady schreef:

Wat een walgelijke reactie zeg...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:20

Jee, ik begrijp dus dat die brandweerlieden niet op de hoogte waren dat die jachtopziener de dieren wilde afschieten := ik vind het echt belachelijk. Als je die dieren toch net in je handen hebt dan zet je ze toch meteen op een trailer/vrachtwagen en brengt ze terug naar waar ze vandaan komen? Maarja, wat is daar de kick van voor die jachtopziener he.. Nee, iemand die voor de ogen van een stel goede brandweerlieden en wellicht ook nog toeschouwers en jonge kinderen een stel uitgeputte varkentjes gaat doodschieten, daar kan ik echt niet bij..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

Want je was er bij en je hebt gezien dat er kinderen op stonden toe te kijken terwijl die jachtopziener al met kwijlende mond verlekkerd klaar stond te trappelen om die beesten dood te schieten?

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:24

Omdat de zwijnen daar niet mochten komen zijn ze afgeschoten?
Ah oke en is er ook iemand die, die zwijnen heeft verteld dat ze niet van de veluwe af mochten?
Of staan er soms bordjes verboden voor zwijnen?

Die dieren kunnen toch niet weten dat ze daar niet mogen komen? Of word ik nou gek

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:25

8nnemiek schreef:
Jee, ik begrijp dus dat die brandweerlieden niet op de hoogte waren dat die jachtopziener de dieren wilde afschieten := ik vind het echt belachelijk. Als je die dieren toch net in je handen hebt dan zet je ze toch meteen op een trailer/vrachtwagen en brengt ze terug naar waar ze vandaan komen? Maarja, wat is daar de kick van voor die jachtopziener he.. Nee, iemand die voor de ogen van een stel goede brandweerlieden en wellicht ook nog toeschouwers en jonge kinderen een stel uitgeputte varkentjes gaat doodschieten, daar kan ik echt niet bij..

Hadden ze een treinkaartje bij zich dan? Waar op stond waar ze vandaan kwamen?
Als je goed gelezen had, stond er duidelijk dat ze geen idee hadden waar de dieren vandaan kwamen....
Daarbij zijn er al veel te veel zwijnen, dus een stressvolle transplantatie is ook niet noodzakelijk.
Dus dan hou je je aan de richtlijnen die je als jachtopziener hebt, en schiet je ze dood....voor de dieren het minst stressvol denk ik, voor de jachtopziener en de brandweerlieden niet leuk...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:29

Het geeft wel weer duidelijk aan dat die o zo gewilde wolven maar beter weg kunnen blijven, die namelijk blijven ook niet braaf achter hekjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:37

Glossy227 schreef:
Omdat de zwijnen daar niet mochten komen zijn ze afgeschoten?
Ah oke en is er ook iemand die, die zwijnen heeft verteld dat ze niet van de veluwe af mochten?
Of staan er soms bordjes verboden voor zwijnen?

Die dieren kunnen toch niet weten dat ze daar niet mogen komen? Of word ik nou gek

Nee maar feit is dat er te veel zijn en dat ze geen natuurlijke vijand hebben. Met te veel in een gebied worden ze ook niet beter van hoor. Kijk maar hoe wij mensen met elkaar om gaan in drukke gebieden.... :x