blackout België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

blackout België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 21:42

Citaat:
....

Doordat momenteel drie kernreactoren buiten gebruik zijn, zou ons land deze winter mogelijk geconfronteerd worden met stroomtekort. Elia, de beheerder van het elektriciteitsnet, schat dat ons land tussen 1 november en 31 mei 49 uren zonder stroom zal zitten. Bij een strenge winter zou dat kunnen oplopen tot 116.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20140905_0125 ... gn=seeding

Voor de Belgenbokkers, geloven jullie dat we deze winter een blackout gaan hebben? De ene keer roepen ze dat de kans aanzienelijk is, de andere keer zal het wel weer zo'n vaart niet lopen of hangt het er vanaf hoe streng de winter zou zijn. De ene keer hoor ik dat het tot vijf uur kan duren voordat je terug stroom hebt, de andere keer spreken ze van maximaal drie uur. In ieder geval, ik woon blijkbaar (zolang het plan weer niet verandert) in een van de gebieden die als eerste afgekoppeld worden bij een stroomtekort :Y) .

Chelinka

Re: blackout België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:45

hetgeen dat ik ervan begrepen heb ik dat de eerste schijf (zone 6) word 'afgekoppeld' voor een paar uur dan, de volgende keer dat er eentje moet uitvallen is dat dan zone 5.. en zo verder dus :D enkel witte zone, die gaat nooit zonder stroom zitten.

ik zit in zone 6, dus zit in de laatste :p

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:59

Wacht Chelinka...
Zeg je nou eerst dat eerst zone 6 wordt afgekoppeld en dat je in deze zone zit?
Dan wordt je toch al eerst afgekoppeld? Of lees ik nu verkeerd? :o

Van mij mag de boel eens afgekoppeld worden. Zorg wel dat mijn terra warm genoeg blijven :P

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:08

foutje :o ik zit in zone 1 :')

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:19

Chelinka schreef:
foutje :o ik zit in zone 1 :')

Nu kan ik volgen _O-
Ik weet niet meer precies in welke zone ik zit maar wel dat mijn gemeente niet afgekoppeld wordt.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:25

Afwachten hoe dat gaat verlopen.
Wij zitten helaas in twee afkoppel zones.
Voor ons niet erg, maar denk dat de kids het wel zullen missen, ook al duurt het maar even.
Naja, kaarsje opsteken en gezellig samen een spel doen met een zakje chips. ;-)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:44

Sorry als je er last van heb, maar vind het wel hilarisch. Dit hadden ze toch eerder kunnen bedenken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:48

Ik zal maar zorgen dat we kaarsen genoeg in huis hebben, en dat ons aggregaat het weer doet en gevuld is met benzine...zodat we in ieder geval de waterpomp aan de gang kunnen houden (anders hebben de beesten geen drinken ook)
Stoken doen we toch al op hout en kolen :)
We gaan het wel zien wat het geeft.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:51

ik zit in een zone die nooit afgekoppeld wordt, ik lig er dus niet erg wakker van, maar ik leef wel mee met de mensen waar het wel zou kunnen gebeuren.
ik denk trouwens niet dat het zover zal komen, ik dacht gehoord te hebben dat ze 1 van de reactors toch niet gingen stilleggen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:09

furious schreef:
Sorry als je er last van heb, maar vind het wel hilarisch. Dit hadden ze toch eerder kunnen bedenken.

Ik weet te weinig af van het technische aspect om hierop echt te kunnen antwoorden, maar van wat ik heb meegekregen is dat het te maken heeft met de kernreactoren die nu bijna allemaal stil liggen. En er is een (of waren het er twee?) reactoren in Doel waar iemand blijkbaar opzettelijk aan geknoeid heeft.

Wij hebben ook wel geluk dat we een open haard hebben op hout hebben, worst case scenario kunnen we daar onze kont aan opwarmen :') :D .

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:35

inochiyo schreef:
ik zit in een zone die nooit afgekoppeld wordt, ik lig er dus niet erg wakker van, maar ik leef wel mee met de mensen waar het wel zou kunnen gebeuren.
ik denk trouwens niet dat het zover zal komen, ik dacht gehoord te hebben dat ze 1 van de reactors toch niet gingen stilleggen

Ik volg misschien even niet maar waarom zou jouw gemeente nooit afgekoppeld worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:38

Opwarmen en licht is het minste van je zorgen.
Al dat eten dat in de vriezer ligt is wat anders. Ik vind het niet kunnen dat ze ons zomaar zonder stroom zouden gaan zetten. Waar zijn die groene helden nu die beweerden verder te kunnen zonder kern-energie met hun oplossing? Die hadden ze toch volgens hun kiezers?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 20:40

Ze hebben België in verschillende zone's ingedeeld. Sommige zone's gaan bij een blackout als eerste van het stroomnet af, anderen volgen daarna naar gelang het nodig is. Maar er zijn ook grote stukken die buiten die zones liggen en nooit afgekoppeld gaan worken, zoals ook bv de meeste grote steden.
Hier een kaart, alles wat grijs is wordt nooit afgekoppeld.

Afbeelding

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:44

Kwanyin schreef:
Ze hebben België in verschillende zone's ingedeeld. Sommige zone's gaan bij een blackout als eerste van het stroomnet af, anderen volgen daarna naar gelang het nodig is. Maar er zijn ook grote stukken die buiten die zones liggen en nooit afgekoppeld gaan worken, zoals ook bv de meeste grote steden.
Hier een kaart, alles wat grijs is wordt nooit afgekoppeld.

[ Afbeelding ]

Ok, nu kan ik volgen :o
Ik dacht dat heel België in zones was verdeeld.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 20:48

Ik vraag me eigenlijk ook af wat je dan moet doen in een echte noodsituatie. Als de stroom een paar uur uitvalt, valt blijkbaar ook het gsmnetwerk uit. Wat moet je dan doen als er toevallig dan iemand een zwaar ongeval krijgt of een hartaanval ofzo? Zou je nog evengoed de hulpdiensten kunnen bereiken?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:49

Ik woon in de stad, normaal worden wij ook niet ontkoppeld, moest het er op aan komen. Nu ja, voor een gewoon huisgezin is een uurtje of 3 zonder stroom geen ramp, voor vrienden van ons, die een koeienbedrijf hebben, is het dat wel, aangezien de boel niet te regelen valt zonder stroom...

Of zoals Kwanyin aanhaalt, de hulpdiensten, wat met ziekenhuizen? Die hebben wel noodgeneratoren, maar na een eindje zijn die ook opgebruikt. Ik hoop dat ze met dat soort zaken toch allemaal rekening gehouden hebben.

Bovendien is dan nog de vraag of het zin gaat hebben. Mensen gaan hun wasmachine etc. heus wel laten draaien, alleen een uurtje later, dus zoveel energie wordt er toch niet mee uitgespaard?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:02

Ongelooflijk toch dat zoiets anno 2014 überhaupt nog kan gebeuren... :? :?
Maar volgens mij zit hier weer meer achter dan een '' tekort aan energie ''... misschien een manier om de prijs van de elektriciteit weer wat omhoog te trekken ? :7

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:06

even een update die ik kreeg via mail van brandstofprijzen.be:

De oplossing is gevonden en België wint de strijd maar het kost Vlaanderen 100 miljoen €uro / jaar.

Via een enorm charme offensief van Electrabel is er een doorbraak gekomen.

Kito en zijn nakomelingen elke dagin de media .
Onderhoud Tihange wordtverdeeld in twee periodes.
Onderhoud waterkrachtcentrale in Coo wordt verschoven tot na de winter.
Max Green wordt terug opgestart
Doel 4kan reeds einde november 2014 terug produceren .

De wonderen zijn schijnbaar de wereld niet uit.

Of hebben de 100 miljoen €uro aan groenestroomcertificaten die Vlaanderen zal betalen voor de productie van de biomassacentrale Max Green een rol gespeeld?

Volgens de betrokken instanties natuurlijk niet.
Puur toeval dat plots de sabotageschade van Doel 4 zo meevalt dat deze eind november 2014 reeds terug kan starten. Men heeft onderdelen, die eerst volgens verklaringen van Electrabel maatwerk waren, nu in het magazijn gevonden. Misschien wordt ook de 60 000 liter
olie ( twee volle trucks ) die weggelopen zijn teruggevonden.
We hebben ook nog niet vernomen waar deze zich nu bevinden.
We vinden dat Electrabel als exploitant van kerncentrales aan de bevolking 100 km rond de kerncentrales uitleg verschuldigd is:

hoe zoiets technisch is kunnen gebeuren
waarom dat niet sneller gedetecteerd werd, staan daar dan geen niveau- of druk detectoren op de voorraad olie.

We mogen veronderstellen dat al de rest van de centrales beter bewaakt wordt.

Het verhaal van Max Green

Dit is een steenkoolcentrale omgebouwd tot biomassacentrale met een investering van +/ 100 miljoen €.
In 2011 krijgt Suez van Vlaanderen de bevestiging dat zijgroenestroomcertificatenkrijgen voor de productie van de centrale dit ter waarde van 90€ / 1000kwh totaal per jaar +/- 100 miljoen €uro.
Deze toezegging is geldig tot 31-12-2013 want de papier- en houtfederatie kunnen hier over beslissen, zij beslissen of ze het hout waarvan de pellets worden gemaakt al dan niet nodig hebben.
Niet tegenstaande dat er maar een beslissing was tot 31-12-2013 heeft Electrabel een tienjarig contract afgesloten voor levering van pellets uit Canada.
De twee federaties waren niet meer van mening dat de pellets duurzaam waren , dus vanaf 1-1-2014 geen groenestroomcertificaten meer voor Electrabel , die als reactie de productie uitschakelde.

.
-Nu hebben de twee federaties beslist dat de
pellets toch terug duurzaam zijn.
-Ovam is ook akkoord dat de Canadese pellets
duurzaam zij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:01

_O- _O- _O- Typisch belgisch en politieke spelletjes zou ik zomaar durven zeggen... :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:04

Ik zit ook in zone 6.

Ik blijf er rustig onder, niet dat je er zelf iets kan aan veranderen.
Ik geloof ook niet alles wat ik overal lees.. elke dag is het een ander verhaal.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:02

Waar kun je zien welke zone je zit? Ik heb mij aangemeld bij Luminus, die smst indien er een blackout zou zijn.
Tja ik denk, we kunnen het misschien zien als een leerpuntje: hoe kunnen we minder stroom gebruiken :D

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:28

In HBVL stonden de zones ingekleurd met daarbij de uitleg welke zone in welke volgorde afgekoppeld zou worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 21:31

Ik had ergens in een van de kranten ook een pdf bestandje gevonden waar stond welke (deel)gemeente welke schijf had.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:41

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:01

Merci! Ik snap de laatste zin van dat artikel niet helemaal? 'Zones 1 en 2 komen bij voorkeur nooit aan de beurt. Dat zijn de zones die nu al uitvallen bij zware storingen op het net.'