1 op 10 meisjes seksueel misbruikt..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

1 op 10 meisjes seksueel misbruikt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:01

Citaat:
Eén op de tien meisjes onder de 21 jaar is wel eens verkracht of aangerand. Dat staat in een rapport van Unicef. Wereldwijd gaat het om 120 miljoen meisjes.

Unicef verzamelde gegevens uit 190 landen om geweld tegen kinderen in kaart te brengen. Daaruit blijkt dat kinderen over de hele wereld regelmatig worden blootgesteld aan geweld en dat geweld tegen kinderen in veel landen geaccepteerd wordt.

"Geweld kent geen grenzen in leeftijd, geografie, religie, etniciteit en inkomen", zegt Unicef-directeur Anthony Lake. "Het gebeurt op plaatsen waar kinderen veilig moeten zijn, thuis, op school en bij allerlei activiteiten."

Gedoogd
Volgens het rapport worden zo'n zes op de tien kinderen tussen 2 en 14 jaar regelmatig fysiek gestraft door hun verzorgers. Toch is wereldwijd slechts eenderde van de volwassenen van mening dat fysiek straffen nodig is voor een goede opvoeding.

Eén op de drie meisjes tussen de 15 en 19 jaar die een relatie hadden en samenwoonden, was slachtoffer van emotioneel, fysiek of seksueel geweld door hun echtgenoten of partner, aldus het rapport.

Geweld tegen partners blijkt het meest voor te komen in de Democratische Republiek Congo, Uganda, Tanzania en Zimbabwe. De helft van de meisjes in de onderzochte landen denkt dat een echtgenoot zijn vrouw onder bepaalde omstandigheden mag slaan.

En omdat geweld in sommige landen sociaal aanvaard wordt of stilzwijgend gedoogd, zijn veel slachtoffer te bang om het misbruik te melden.

Kindermoorden
Volgens Unicef zijn in 2012 95.000 kinderen vermoord, de meesten in Latijns Amerika en de Caraïben. Uit het onderzoek blijkt ook dat moord doodsoorzaak nummer 1 is bij jongens tussen de 10 en 19 jaar in Latijns Amerikaanse landen als Venezuela, Panama, Brazilië en Colombia.

In Nigeria werden in 2012 de meeste kinderen gedood: 13.000. Van de landen in West-Europa en Noord-Amerika scoort de VS het hoogst als het gaat om het aantal kindermoorden.

De gevolgen van geweld zijn vaak op latere leeftijd nog merkbaar. "Geweld ontlokt geweld. We weten dat een kind dat zelf het slachtoffer is van geweld, in de toekomst eerder geweld gebruikt tegen zijn of haar eigen kinderen", zegt Lake.

"Geweld tegen kinderen is aan de orde van de dag, overal ter wereld. Maar geweld tegen kinderen is te vermijden", aldus de directeur van Unicef. "Het is te voorkomen als we geweld bespreekbaar maken."

"De uitkomst van dit rapport dwingt ons om actie te ondernemen, omwille van deze kinderen en de toekomst van de hele samenleving."

www.nu.nl

Ja, ik vind dit schokkend. 1 op de 10 meisjes misbruikt, zes op de tien kinderen fysiek gestraft door ouders.. 1 op de drie meisjes tussen 15 en 19 jaar fysiek mishandeld in een relatie. Ik ben alleen wel benieuwd naar de cijfers in Nederland? Zijn die bekend?

Florale

Re: 1 op 10 meisjes seksueel misbruikt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:07

Toen ik ongeveer 10 jaar geleden aangifte deed,was het 1 op de 3 volgens de desbetreffende zedenrechercheurs.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:12

Het is ook te absurd voor woorden... Ik heb nu ruim 10 jaar geleden geen aangifte durven doen! Achteraf denk ik, had ik het maar gedaan, maar aan de andere kant heb ik het ondertussen voor 90% verwerkt en eigenlijk zelden nog last van. Had toen al het vermoeden dat er weinig tot niets mee zou gebeuren helaas... Weet niet of de aangiftes van nu beter behandeld worden dan toen? Anyway, ik heb het idee dat het meer is geworden dan heel wat jaren geleden...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:13

Ik heb toentertijd wel aangifte gedaan, maar het bleef zijn woord tegen dat van mij. Degene is inmiddels overleden maar achteraf bleken nog 2 andere meisjes ook te zijn misbruikt. Zij deden nooit aangifte en daarom stond ik er dus alleen voor. Bizar dat het zoveel gebeurd!

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:15

poeh moet je kijken, nu al 3 boven mij. Ik gelukkig en godzijdank nooit iets soortgelijks meegemaakt.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:16

De advocaat van mijn schoonvader zij destijds dat aangifte geen zin had. (tegen mijn stiefvader) viel niks te bewijzen.
Aantal jaren later toch aangifte gedaan,op het nippertje ivm verjaring.
Uiteindelijk met hoger beroep toch een veroordeling met gevangenisstraf uit gekomen.
Ben ik blij om want het heeft mij zeker geholpen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:19

Heel veel houden hun mond dicht. Schaamte,schuldgevoel,bedreiging...

Mij heeft het opgeleverd dat ik mijn moeder kwijt was,maar mijn zelfrespect terug had, het gevoel dat je geloofd wordt,ik heb leren genieten van het leven.
Daarentegen ben ik wel erg beschermend ten opzdichte van mijn kinderen, daar moet ik mee opletten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:20

Hier idem. Zijn woord tegen het mijne. Doe je dus niks aan...

Ben ook wel benieuwd naar cijfers binnen NL

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:22

1 op de 10, dat is niet mis zeg, wereldwijd dan toch hoop ik...
In Nederland toch wel minder...

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:22

Ik zit vanaf mijn 15e jaar al onder behandeling hij het GGZ. Verschillende therapieën gehad waaronder ook groepstherapie met 9 andere meiden. Er waren een aantal meiden ook seksueel misbruikt maar ook een hoop meiden die last hadden van huiselijk geweld. Waar ik dacht dat ik een van de weinige was met deze pech ben ik toch gaan beseffen dat het zoveel gebeurd en zeker niet mijn schuld was wat er met me is gebeurd in die 1.5 jaar. Allemaal onschuldige slachtoffers.

Het zal je afschrikken hoeveel mensen die je kent zoiets meegemaakt hebben. .

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:23

Hittepetit, ik heb hetzelfde verhaal gekregen, melding blijven maken, maar een aangifte bleven ze weigeren omdat er niet genoeg bewijs was (ondanks alle SMS'jes en MSN geschiedenis). Ik heb het er daarna bij gelaten omdat ik elke keer een houding kreeg van 'gut heb je haar weer'. Ik ben het gevoel dat ze me ondanks alles nooit geloofd hebben.

Uiteindelijk is boontje alsnog om z'n loontje gekomen, maar het zou me niks verbazen als deze cijfers ook ongeveer voor Nederland gelden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 13:25

Molfre, weigerden ze om een aangifte op te nemen?? Ik dacht dat ze dat verplicht waren, zeker wanneer er bewijs is!

Edit: ik zie dat je in Engeland woont, maar dan nog vind ik het bizar.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:28

Dat was toen ik nog in Nederland woonde.

Ze hebben het me afgeraden omdat als er te weinig bewijs was, of of een of andere manier kreeg de tegenpartij erdoor dat het niet waar was, dan zou ik zelf gestraft worden en ondanks dat ik voldoende bewijs had werd ik er bang door. Plus ik had al nul zelfvertrouwen door wat er gebeurd was, ik was gewoon te bang.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:29

Net wat je zegt Hittepit... Ik was bijna 13 op dat moment en heb het op mijn 16e pas naar buiten gebracht. (Ofja...opgeschreven voor mijn moeder omdat ik het gewoon écht écht niet kón zeggen!)

Wel vanaf mijn 13e tot zeker 18e heel veel last van gehad.. Mede hierhoor en door wat andere dingen er rond om heen 7 maanden intern gezeten... Al is dat de beste keus geweest van mijn ouders en ben ik ze hier nog dankbaar voor. 7 maanden intensief training- therapie enzovoorts gehad!

Dat heeft me wel gemaakt tot wie ik nu ben!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:31

Ik sta er echt van te kijken hoeveel kinderen misbruikt worden, dan wel sexueel dan wel met geweld. Zo goed als alle reacties tot nu toe zijn ook van mensen die zelf misbruik hebben ervaren wat natuurlijk verschrikkelijk is. Wel vraag ik mij af of bijvoorbeeld in Nederland is gevraagd aan kinderen van bijvoorbeeld 10 van joh, heb je wel eens een tik gekregen van je ouders. En wordt dit dan al gerekend tot geweld? Puur nieuwsgierigheid! Serieus geweld en sexueel misbruik van een kind is natuurlijk not done, maar voornamelijk geweld, waar leg je de grens dat het geweld is? Misschien geheel andere discussie maar als in je jeugd je een keer een tik (op je billen) krijgt erg normaal! Ik bedoel, je kunt straf geven, streng praten, proberen met liefde maar soms is een tik wat net helpt. Niet hard oid, gewoon een tik. Ik kan me nog herinneren dat mijn broertje een tik kreeg (na heel heeel heel veel waarschuwingen) en toen vervolgens tegen iedereen zei dat hij mishandeld was?! Hoe een kind iets ziet kan in mijn ogen soms overdreven zijn. Dit terzijde van het onderzoek want zoals je hier ook op bokt kunt zien, het is schokkend hoeveel kinderen daadwerkelijk zijn mishandeld of misbruikt. Ik vind het schokkend!!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:31

Ik had het getroffen met de zedenrechercheurs, moet ik eerlijk zeggen.
Zij geloofden mij, heb een hele middag daar gezeten. Was kapot,maar het was het waard.
Uiteindelijk heeft hij ook bekend,al waren sommige dingen verjaard.
Het begon eind jaren 70 en is doorgegaan tot 94.
Hij kon niet overal opgepakt worden. Was ook niet de enige,waar het bij gebeurde
Vriend vanons werkt bij de zeden, en die heeft mij uitgelegt wat ik kon verwachten.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:33

cp112 schreef:
Hier idem. Zijn woord tegen het mijne. Doe je dus niks aan...

Ben ook wel benieuwd naar cijfers binnen NL

Omvang seksueel geweld
In juli 2009 verscheen van de Rutgers Nisso Groep het rapport ‘seksuele gezondheid in Nederland 2009'.

Dit rapport is geschreven naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 6400 mannen en vrouwen in de leeftijd tussen 15 en 70 jaar. Hieronder volgens enkele opmerkelijke cijfers uit dit rapport.

1/3 van de vrouwen en een op de 20 mannen geven aan ooit seksueel geweld te hebben meegemaakt, variërend van kwetsende aanrakingen tot verkrachting;
12% van de vrouwen en 3% van de mannen is ooit verkracht;
Een op de 5 vrouwen en een op de 25 mannen hebben voor hun 16e seksueel geweld meegemaakt;
Bij 98% van de vrouwen was de dader een man, jongen of een groep mannen of jongens;
Bij mannelijke slachtoffers waren er onder de daders zowel mannen of jongens, als vrouwen of meisjes;
Vrouwen en mannen jonger dan 35 jaar lopen het meeste risico op seksueel geweld;
Het merendeel van de plegers is een bekende van het slachtoffer;
Van de vrouwen die zijn verkracht is 7% als gevolg hiervan zwanger geworden;
Ongeveer 1 op de 6 vrouwelijke en 1 op de 16 mannelijke slachtoffers heeft wel eens aangifte bij de politie gedaan.

Bron: http://www.seksueelgeweld.info/feiten_e ... eel_geweld

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:36

hittepit_12 schreef:
Ik had het getroffen met de zedenrechercheurs, moet ik eerlijk zeggen.
Zij geloofden mij, heb een hele middag daar gezeten. Was kapot,maar het was het waard.
Uiteindelijk heeft hij ook bekend,al waren sommige dingen verjaard.
Het begon eind jaren 70 en is doorgegaan tot 94.
Hij kon niet overal opgepakt worden. Was ook niet de enige,waar het bij gebeurde
Vriend vanons werkt bij de zeden, en die heeft mij uitgelegt wat ik kon verwachten.

Jemig wat heeft dat ontzettend lang geduurd! Wat vreselijk naar zeg! En wat belachelijk dat ze je niet geloven of dat er zo moeilijk over wordt gedaan. Je verzint zo iets toch niet?! En kunnen ze niet bedenken hoe moeilijk het is om het aan iemand te vertellen wanneer je aangifte doet. lijkt mij een giga stap dan in zo'n situatie. Daar zouden ze wat aan moeten gaan doen!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:40

Het is juist moeilijk,ook voor de rechercheurs.
Want spijtig genoeg zijn er ook veel valse aangiftes.
En wie verteld de waarheid en wie niet.....
Het is. In en in triest,deze cijfers. Het feit dat mensen misbruik maken van anderen is zo erg.
En dat er dan mensen zijn die valse aangiftes doen.
Wie kan er bewijzen wat er gebeurt is... En wanneer...?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:44

He bah! Niet normaal hoeveel zieke mensen er rondlopen. Want al die mensen zijn vast niet door dezelfde aangerand/verkracht :n

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:50

Pfoei dat zijn nog eens lelijke cijfers idd.... :r

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:51

Even om in te haken op Lotte_Wessel, er zijn veel valse aangiftes. Laatst was een meisje die beweerde dat ze verkracht was door haar ex in een Citroen C1, wat blijkt nou... Dit is onmogelijk! De auto is veelste klein... Achteraf bleek dat haar ex een nieuwe vriendin had en ze wou wraak nemen. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 11:59

hittepit_12 schreef:
Toen ik ongeveer 10 jaar geleden aangifte deed,was het 1 op de 3 volgens de desbetreffende zedenrechercheurs.

Dat ben ik eerder geneigd te geloven!
En dan nog is het de vraag of ieder slachtoffer ermee naar buiten komt.
Ik weet alleen dat het heel veel gebeurd. Meer dan veel mensen in de gaten hebben!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:04

Jep het is altijd zijn/haar woord tegen de jouwe, daarom stappen zo weinig naar de politie denk ik. Van alles tot in detail oprakelen, geconfronteerd worden met de dader inde rechtszaal en vervolgens krijg je dat welles-nietes gedoe.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:07

Ik heb ook nooit aangifte gedaan. Er was geen (hard) bewijs..
Het was ook allemaal redelijk 'onschuldig' vond ik zelf toen, maar achteraf gezien had hij gewoon met zijn gore poten van mij af moeten blijven!