Citaat:Speciaal voor dunne dames komt de Amerikaanse kledingwinkel J.Crew met size 000, ofwel XXXS. Het merk gebruikt als excuus dat het maatje is voor smal gebouwde Aziatische vrouwen. Maar er is ook veel kritiek...
De Amerikaanse Grazia viel meteen over J.Crew - in Nederland alleen online te koop - heen. Het tijdschrift beweert dat vrouwen die zo dun mogelijk willen zijn er alles aan doen om zich in dat nieuwe kleinste maatje te wurmen. Ook de Nederlandse Grazia herkent die obsessie.
Dezelfde maat als een 11-jarige
"Het is een extreme, gekke trend uit Hollywood van meisjes die een ongezonde, bijna jongensachtige bouw nastreven. Wij vergelijken het met kindermaatje 146", zegt hoofdredactrice Mies de Vries.
Slank is een schoonheidsideaal, extreem dun niet: "Wij zijn dol op Kate Upton, en Doutzen. Gezonde, mooie lichamen waar echt wel hard aan gewerkt wordt, en waarvoor wordt gesport. Maar ze eten gezond."
Maatje XXXS is cool?
Scarlet Hemkes werkt voor Stichting Proud2Bme, een hulpsite voor meisjes met een eetstoornis, zoals anorexia of boulimia. Ze baalt van J.Crew. Niet zozeer vanwege het bestaan van het minimaatje, maar vanwege de 'manier waarop XXXS gepromoot wordt'.
"Er wordt niet cool gedaan over maat XXXL. Er wordt nu wel cool gedaan over maat XXXS. De marketing is niet goed", zegt Hemkes. Dat kan meisjes die gevoelig zijn voor dergelijke trends volgens haar aanzetten tot eetproblemen.
Het kan ook je bouw zijn
Dik, dun, lang, kort: het kan simpelweg je bouw zijn. "Ik heb vriendinnen die heel mager zijn en alles eten wat er voor ze staat, maar niet aankomen", zegt minister Edith Schippers van Volksgezondheid. "Voor hen is het ook belangrijk dat er kleding is."
Je bouw hoeft niets te zeggen over je gezondheid. Onder- en overgewicht wel. En ondergewicht promoten, dat is waar De Vries, Hemkes en Schippers dus tegen zijn. "Ik vind het niet goed als vrouwen zich uithongeren om in zo'n maatje te passen en op een fictief plaatje in een blaadje te lijken", zegt Schippers. "Dat moeten we tegengaan."

Bron: EditieNL
Wat vinden jullie? Promoot dit ziekelijk eetgedrag?
Ik kan me er tot op zekere hoogte wel in vinden eigenlijk.
De foto van het model erbij met XXXS is imo best schokkend. Je kunt zo toch niet op een modeshow lopen en daarmee een voorbeeld geven?

http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/f ... k=96L9y33M