Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 21:20

Citaat:
Speciaal voor dunne dames komt de Amerikaanse kledingwinkel J.Crew met size 000, ofwel XXXS. Het merk gebruikt als excuus dat het maatje is voor smal gebouwde Aziatische vrouwen. Maar er is ook veel kritiek...

De Amerikaanse Grazia viel meteen over J.Crew - in Nederland alleen online te koop - heen. Het tijdschrift beweert dat vrouwen die zo dun mogelijk willen zijn er alles aan doen om zich in dat nieuwe kleinste maatje te wurmen. Ook de Nederlandse Grazia herkent die obsessie.

Dezelfde maat als een 11-jarige

"Het is een extreme, gekke trend uit Hollywood van meisjes die een ongezonde, bijna jongensachtige bouw nastreven. Wij vergelijken het met kindermaatje 146", zegt hoofdredactrice Mies de Vries.

Slank is een schoonheidsideaal, extreem dun niet: "Wij zijn dol op Kate Upton, en Doutzen. Gezonde, mooie lichamen waar echt wel hard aan gewerkt wordt, en waarvoor wordt gesport. Maar ze eten gezond."

Maatje XXXS is cool?

Scarlet Hemkes werkt voor Stichting Proud2Bme, een hulpsite voor meisjes met een eetstoornis, zoals anorexia of boulimia. Ze baalt van J.Crew. Niet zozeer vanwege het bestaan van het minimaatje, maar vanwege de 'manier waarop XXXS gepromoot wordt'.

"Er wordt niet cool gedaan over maat XXXL. Er wordt nu wel cool gedaan over maat XXXS. De marketing is niet goed", zegt Hemkes. Dat kan meisjes die gevoelig zijn voor dergelijke trends volgens haar aanzetten tot eetproblemen.

Het kan ook je bouw zijn
Dik, dun, lang, kort: het kan simpelweg je bouw zijn. "Ik heb vriendinnen die heel mager zijn en alles eten wat er voor ze staat, maar niet aankomen", zegt minister Edith Schippers van Volksgezondheid. "Voor hen is het ook belangrijk dat er kleding is."

Je bouw hoeft niets te zeggen over je gezondheid. Onder- en overgewicht wel. En ondergewicht promoten, dat is waar De Vries, Hemkes en Schippers dus tegen zijn. "Ik vind het niet goed als vrouwen zich uithongeren om in zo'n maatje te passen en op een fictief plaatje in een blaadje te lijken", zegt Schippers. "Dat moeten we tegengaan."

Afbeelding

Bron: EditieNL

Wat vinden jullie? Promoot dit ziekelijk eetgedrag?
Ik kan me er tot op zekere hoogte wel in vinden eigenlijk.
De foto van het model erbij met XXXS is imo best schokkend. Je kunt zo toch niet op een modeshow lopen en daarmee een voorbeeld geven? :\
http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/f ... k=96L9y33M

Selina

Re: Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:23

Gatsie.
Xxs is vaak al ongezond dun. Als ze dan naar een maat streven, doe dan een gezonde 36/38 ofzo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:24

Nou,...daar kledingmaten steeds groter worden denk ik dat het wel erg hard nodig is.

10 jaar geleden had ik bij een zelfde lengte en gewicht nog maat 38 en nu maat 34/36. (ik ben dus niet dunner geworden)

Als maat 36 dus voor steeds zwaardere vrouwen nodig is heb ik over 10 jaar maat xxxs

Dame op de foto is niet schokkend....zo zie ik er ook uit. (nou,...haar armen dan :) )

Ik heb een gezonde BMI.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-07-14 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:25

Nou sorry hoor maar ik vind dat er zo'n enorme ophef over wordt gemaakt.

Alsof iedereen zoooo graag maatje 000 wil hebben. Nee hoor, het ligt echt puur aan jezelf wat je er mee doet, niet iedereen ontwikkeld anorexia o.i.d

Anoniem

Ik denk dat dit niet echt zo erg is als het lijkt. Bijvoorbeeld mensen in Azië zijn echt heel vaak gewoon klein en dun, dat is gewoon hun bouw. Heeft niks met anorexia te maken.

Peelie

Ik zag het al voorbij komen op Facebook.

Aan de ene kant snap ik het wel. Mijn zus bijvoorbeeld is heel erg slank en ze moet vaak op de kinderafdeling de minst kinderachtige kleding er tussenuit zien te pikken.

Deze xxxs maat zou er voor kunnen zorgen dat ze wel leuke volwassen kleding kan kopen.

Wat ik wel vind is dat de marketing zo gedaan moet worden dat een maatje xxxs (000) niet het nieuwe maat je s (0) is.

Ik heb ook al foto's gezien van xxxs modellen, maar die hongeren zichzelf volgens mij echt uit. Dat is anorexia dun. Imo zou daar de kleding niet voor moeten zijn.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:27

Zijn ook mensen wat er niks aan kunnen doen.
Ooit eens een dame bij mij in de winkel gehad wat in xs kon zwemmen ...
Ze vertelde me dat ze altijd problemen had met kleren te vinden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:29

Lijkt me ideaal voor de kleinere en dunnere mensen onder ons, ik ken ook meerdere mensen die bijna alleen maar op de kinderafdeling kunnen slagen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:30

De meid op de foto vind ik persoonlijk ongezond over komen. Zelf met make-up op zou ik nog denken dat ze één of andere vreselijke ziekte achter de rug heeft en net bezig is om aan te sterken.

Dun zijn vind ik geen probleem, zeker niet als het bij je lichaamsbouw past, zoals asiaten, of italianen. Maar ga het niet bewust opzoeken door jezelf uit te hongeren of wat dan ook. Want dan is het in mijn ogen niet meer gezond. :n

Ach volgens het huidige modebeeld val ik onder "moddervet" :')

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:38

Tja, aanzetten tot eetproblemen, zoals het genoemd wordt, vind ik wat ver gaan. Ik, als (ex-)eetgestoorde, kan me voorstellen dat zo'n extra klein maatje mensen die al een eetstoornis hebben wel zou kunnen triggeren, of ze nog dieper in hun stoornis kan trekken. Maar een eetstoornis krijg je niet van het horen over maat XXXS alleen. Dat idee vind ik ronduit beledigend naar mensen met een eetstoornis.

Vind het eerlijk gezegd jammer dat de media hier zoveel aandacht aan besteed. Waren er geen boze artikelen over geschreven, dan was het waarschijnlijk onopgemerkt voorbij gegaan. Zoals er nu over de maat gepraat wordt, trek je denk ik alleen maar meer meisjes met een eetstoornis aan.

Vraag me overigens af hoe de kleding valt. Vaak vallen de Amerikaanse maten groter. Zou dus goed kunnen dat het als een Nederlandse XXS of XS valt.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 11-07-14 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:41

xSwanHeart schreef:
Vraag me overigens af hoe de kleding valt. Vaak vallen de Amerikaanse maten groter. Zou dus goed kunnen dat het al een Nederlandse XXS of XS valt.

Afgaande op wat er in de etiketten staat van mijn kleding is de Europese S een Amerikaanse XS.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:46

XXXS zegt op zichzelf inderdaad nog niet zoveel. Zo heeft het merk Kingsland bijv. ook jassen in die maat en die zijn zelfs nog behoorlijk groot. Het is maar net hoe je het noemt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:46

Als er behoefte is aan deze maat kleding waarom niet.

Alleen het model ziet er erg ongezond uit, niet een van nature slank persoon maar eerder een of ernstig ziek of meisje met een heel ernstige eetstoornis die aan opname toe is. Als dat voor het kleding merk het ideaal is gaat er iets helemaal mis. -O-

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:47

Nouja ik heb helaas wel een eetstoornis, en het heeft voor mij twee kanten.
Ik kan me voorstellen dat dit voor mensen die al rommelen met eten een nieuw doel is.
Zo gaat het vaak wel. Een kledingstuk als doen, en als ik daar in pas dan ben ik "perfect"
Dus ja, op die manier is het natuurlijk super slecht.

maar van de andere kant, ik pas kleding vaak niet.
Kindermaten wel, maar dat is vaak hele andere kleding, en ik zou een damesmaatje kleiner dus wel fijn vinden.

edit: Ik wil er even bijzeggen dat ik wel in behandeling ben en ik er dus wel anders tegenaan kijk.
Laatst bijgewerkt door ietjelover op 11-07-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:47

Maar heeft die foto wel wat met dat merk te maken dan? Edit: even het artikel opgezocht, en het is gewoon een foto die ze erbij hebben geplaatst van een of andere modeshow, heeft dus niks met het merk te maken. De beschrijving is "Een dun model bij een modeshow". Er staat ook niet bij welke maat ze zou hebben.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:52

Lijkt mij wel handig voor de kleinere en dunnere mensen onder ons.

Ik ben zelf ook vrij klein en kan meestal t-shirtjes ofzo kopen zonder ze bijna te dragen als een kleedje :=

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:54

karuna schreef:
Als er behoefte is aan deze maat kleding waarom niet.

Alleen het model ziet er erg ongezond uit, niet een van nature slank persoon maar eerder een of ernstig ziek of meisje met een heel ernstige eetstoornis die aan opname toe is. Als dat voor het kleding merk het ideaal is gaat er iets helemaal mis. -O-

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Ik vind trouwens wel dat er behoorlijk wat wordt afgeschoven op tv/modellen/designers.
Een eetstoornis kán deels ter been gehouden worden door de media ja. Maar het ligt toch echt aan de opvatting van het meisje, ook al kiest ze er niet bewust voor om anorexia te krijgen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:55

http://www.today.com/video/today/55607532

Uit dit filmpje begrijp ik dat deze maat alleen in Azië verkocht wordt.
Even in een spoiler in verband met eventuele triggers voor mensen met een eetstoornis
Spoiler:
Het gaat om een taillemaat van om en nabij de 60 cm.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:56

Het bestaan erg handig, het promoten snap ik niet.. Het is een maat, M wordt ook niet gepromoot...
Voorheen had ik echt problemen met een passende broek maatje 34 vinden (vooral pantalons), wat was ik toen blij geweest als er wat meer in 32 bestond.

Inmiddels weeg ik wat meer en kan ik prima in maatje 36.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:57

Helaas heb ik van dichtbij gezien wat anorexia met mensen doet, vreselijk gewoon. ;( een goede vriendin met een heel fijne jeugd en schatten van ouders, vanuit het niets vond ze zichzelf dik (had toen maatje 38 of zo) en ging heel snel helemaal verkeerd. Zij had idd als ideaal toen om te kunnen passen in maatje 164. Zij zou dus met deze xxxs heel blij zijn geweest.

In azie verkopen betekent dan op internet bestellen en laten overkomen. 80/60/80 was toch de ideale vrouwenmaat ooit, dat is dan een maatje veel te klein dan?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:59

Tja, ik ken zelf iemand die dus echt zo dun is. Gedeeltelijk haar bouw, gedeeltelijk energydrank gebruik, maar geen eetstoornis. Mag zij zich dan niet kleden?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:02

Als meisje uit een Aziatische familie kan ik je vertellen dat het bestaan van maat XXXS heel erg prettig kan zijn :j .
Maar het promoten? Oei oei oei, vind dat toch wel heeeeel gevaarlijk! Aan de ene kant vinden mensen met anorexia altijd wel een manier (zoals willen passen in maat 164), maar ik zie het nut er totaal niet van in om te doen alsof XXXS 'cooler' of beter is dan andere maten. Belachelijk gewoon.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:02

phormicola schreef:
Tja, ik ken zelf iemand die dus echt zo dun is. Gedeeltelijk haar bouw, gedeeltelijk energydrank gebruik, maar geen eetstoornis. Mag zij zich dan niet kleden?

En daarbij wil ik aanvullen, mogen de mensen met een eetstoornis zich ook niet normaal kleden?
Ik ben ook niet trots op mijn eetstoornis, of trots op hoe in ben, maar mag ik ook niet gewoon passende leuke kleren aan?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:04

Natuurlijk mogen dunne mensen en ook mensen met een eetstoornis leuke kleren aan. Het gaat mij dan ook niet zozeer om het bestaan van deze maat, maar het promoten ervan.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:05

Ja dat snap ik inderdaad wel.

Dat is ook wat in bedoelde in mijn vorige post met de twee kanten die dit verhaal heeft.