Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:44

Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing jongetje uit Oss, moeder filmt alles
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?
In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang
Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis
Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/21252 ... alles.aspx

-------------------------------------------------------------------------------------------

Wat vindt bokt hier nou van?

Als ik het artikel lees dan krijg je het idee van gruwelijke fouten van de politie, maar als ik het filmpje kijk heb ik meer het idee dat hun enige fout is dat ze in discussie gaan met die moeder. En moeders had het allemaal veel minder erg gemaakt als ze niet zo in discussie was gegaan maar zich bedacht had dat je er toch niets tegen doet en beter mee kunt werken, als was het maar voor je kind...

dodyg

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:46

ik heb beide filmpjes gezien, ik vond ze verschrikkelijk.
heb met tranen in mijn ogen gekeken..

triestig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 21:47

dodyg schreef:
ik heb beide filmpjes gezien, ik vond ze verschrikkelijk.
heb met tranen in mijn ogen gekeken..

triestig

Dat zeker, hoe overstuur het jongetje is is ontzettend triest.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:48

heb dit eerste filmpje op facebook gezien..
en t maakt mij niet uit wat de zin/onzin is om t kind uit huis te halen..
maar als moeder zijnde ging dat geschreeuw/gehuil van de jongen door merg en been...vreselijk lijkt het mij als je kind om wat voor reden dan ook uit huis word geplaatst..
ik kon er wel om janken puur omdat t jongetje ook aangaf bij moeders te willen blijven.
als de situatie zo ernstig had geweest had t kind denk ik niet bij moeder willen blijven lijkt mij zo
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 12-06-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:49

Ik vind het echt vréselijk voor dat kind, ze begrijpen daar niet hoeveel ze met zo'n domme zet kapot maken :n Zat echt bijna te janken toen je dat jochie hoorde, zo vreselijk sneu..

Het verbaasd me echt totaal niet van jeugdzorg, vorig jaar in mijn klas bij een meisje precies hetzelfde zien gebeuren die werd ineens in een crisis opvang gegooid sloeg ook echt nergens op en dan vooral de manier waarop :n

Ohh en er is nog een filmpje dat hij naar die vader moet die heb ik ook gezien, als een kind zó reageert is het toch duidelijk dat hij daar niet heen wil, dan heeft het een rede laat het zitten.. kijk als het nou school ofzo is dan moet je wel maar naar een vader moet het wel heel erg mis zijn wil die die reactie krijgen..

overigens zal een kind wel altijd roepen dat het thuis wil blijven dus daar kun je vanaf hier moeilijk over oordelen of het wel of niet nodig is maar de manier waarop is gewoon zo vreselijk dom, zo maak je trauma's en met minder ook al..
Laatst bijgewerkt door melody7 op 12-06-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:49

Moeilijk... De moeder maakt het kind meer van streek dan de mensen van jeugdzorg en je weet niet waarom het kind uit huis moet.
Maar het arme kind is hier hoe dan ook de dupe van.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-06-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:50

Heb m na 40 seconden weggeklikt, dat jochie. ;(

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:52

Vreemd... Jongetje zal vast wel om goede redenen en uit huis geplaatst worden. Vind het ook erg raar dat de moeder het gaat lopen filmen.. :? Steek je tijd ergens anders in? Ik neem het allemaal maar met een hele grote korrel zout!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:53

Ik snap niet dat mensen op basis van deze gegevens meedoen in het verzoek Hans bij de moeder terug te plaatsen.

We zien een filmpje waarin het jongetje (imo behoorlijk overdreven en onopgevoed) reageert omdat hij weg moet van zijn moeder, mij onduidelijke over qat voor tijd dit gaat. Wordt zelfs gezegd mama blijft een kamer verder.

Het optreden bij het weghalen van het kind klinkt idd niet best. Alleen de andere kant, de moeder was neem ik aan op de hoogte dat haar zoon uit huis geplaatst zou worden. Om dan zo een discussie aan te gaan, haar zoon drukker maakt en dit filmt om tegen het besluit in te gaan, lijkt me ook niet de juiste manier.

Verder kan ik noet oordelen aangezien ik niet weet wat hieraan vooraf is gegaan. De moeder zal echt wel een fout begaan zijn voor een kind uit huis geplaatst wordt, maar hierover wordt niks verteld.

Overigens begrijp ik wel, dat het een hel op aarde is als je kind van je af wordt genomen (evengoed voor de vader).

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:53

Ik heb dit filmpje gezien, maar ook het andere filmpje!
Tranen in mijn ogen bah, en dan maar roepen dat jeugdzorg het beste wil voor het kind,
Hij schreeuwt dat hij bij zijn moeder wil blijven, zegt dat niet genoeg.
Ook met een medewerkster tijdens het overdragen naar zijn vader.. Kind was helemaal overstuur..
En die medewerker liet alles maar over aan Mams, breng jij het kind maar naar zijn vader..
Nee wij touwtrekken niet aan een kind verteld ze dan, bah bah... Kind is beschadigd voor het leven
echt verschrikkelijk :( :(

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:54

Wie weet hoe lang ze al in discussie waren voordat ze begon te filmen. Hoor de agent in het begin al zeggen "we hebben het al zes keer uitgelegd".

Ik snap de reactie van moeder echter haar gedrag wakkert wel de angst van hans aan. Hoe logisch ook, het helpt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:54

Bah dat 2de filmpje ook , jeugdzorg faalt echt hiermee..

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:55

Een uithuisplaatsing is voor elk kind en elke ouder altijd verschrikkelijk, het betekent dat er veel in het leven gaat veranderen van deze mensen. Verandering brengt weerstand met zich mee. Hoe vervelend de situatie ook is, een kind voelt zich in die situatie wel veilig, dat is zijn/haar comfortzone. Dus het is logisch dat het kind niet mee wil.

Het kind raakte vooral zo van streek doordat hij zijn moeder zo zag heb ik het idee, als je moeder zo doet raak je in paniek.

Wel ben ik van mening dat het beter op een andere manier had gekund.
Laatst bijgewerkt door Siepie op 12-06-14 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:56

Ik vind dat hier heel weinig over te zeggen valt... we weten de precieze redenen niet waarom het kind uit huis wordt geplaatst.
Moeder gaat in discussie, dit is niet goed, maar het valt haar niet kwalijk te nemen in deze situatie.
Agent reageert op haar, maar die vind ik ook niet veel kwalijk te nemen, hij kiest ervoor dat te doen om haar rustig te houden.
Een kind zal altijd bij zijn moeder willen blijven en dit aangeven, hoe slecht die het ook heeft thuis.
Ik vind het belachelijk dat mensen op facebook ervoor pleiten hem weer terug bij moeder te doen, terwijl ze de achtergrond niet kennen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:57

Cayenne schreef:
Moeilijk... De moeder maakt het kind meer van streek dan de mensen van jeugdzorg en je weet niet waarom het kind uit huis moet.
Maar het arme kind is hier hoe dan ook de dupe van.

helemaal mee eens, om nu jeugdzorg de schuld te geven? terwijl we niet eens weten wat er aan de hand is.
en dat het jongetje bij zijn moeder wil blijven zegt niks over de situatie in huis

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:57

Def schreef:
Ik vind dat hier heel weinig over te zeggen valt... we weten de precieze redenen niet waarom het kind uit huis wordt geplaatst.
Moeder gaat in discussie, dit is niet goed, maar het valt haar niet kwalijk te nemen in deze situatie.
Agent reageert op haar, maar die vind ik ook niet veel kwalijk te nemen, hij kiest ervoor dat te doen om haar rustig te houden.
Een kind zal altijd bij zijn moeder willen blijven en dit aangeven, hoe slecht die het ook heeft thuis.
Ik vind het belachelijk dat mensen op facebook ervoor pleiten hem weer terug bij moeder te doen, terwijl ze de achtergrond niet kennen.

De reden dat Hans uit huis geplaats word,
Is dat de ouders zijn gaan scheiden, en de omgang regeling het beter vond als hansje bij zijn vader ging wonen.
Overigens zegt moeders kant, dat vader last heeft van losse handjes.
Maar elk verhaal heeft 2 kanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:58

__Lauraa schreef:
Een uithuisplaatsing is voor elk kind en elke ouder altijd verschrikkelijk, het betekent dat er veel in het leven gaat veranderen van deze mensen. Verandering brengt weerstand met zich mee. Hoe vervelend de situatie ook is, een kind voelt zich in die situatie wel veilig, dat is zijn/haar comfortzone. Dus het is logisch dat het kind niet mee wil.

Het kind raakte vooral zo van streek doordat hij zijn moeder zo zag heb ik het idee, als je moeder zo doet raak je in paniek.

Wel ben ik van mening dat het beter op een andere manier had gekund.

Zeker mijn zus heeft toen zelf mijn neefje overgedragen als ware , die ziet ze nu elke maand geen drama erbij geweest tuurlijk elk bezoek is moeilijk maar zoals dit..

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:58

het is afschuwelijk hoe dit gedaan word. ik vind dit echt niet kunnen vooral niet omdat het kind zo overstuur is. Helaas heeft jeugdzorg ook bij mij gedwongen om contact met me echte vader te nemen wat ik niet wilde blij genoeg hoefde ik het niet na een rechtzaak waar wij gelijk kregen. jeugdzorg is gewoon slecht

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:59

Verschrikkelijk voor dat kindje! Waar de fout ook ligt, bij jeugdzorg, de moeder of de politie de uithuisplaatsing had zo nooit mogen lopen. Wat een traumatische ervaring voor dat manneke...

Abracadabra9

De allereerste vraag die in mij opkomt: waarom is de moeder afgesloten van telefoon? Ik vind het sneu voor het jongetje, maar er zal meer aan de hand zijn dan op het filmpje te zien en te horen is: zo'n verhaal heeft imo twee kanten

KimD

We kennen uiteraard het achterliggende verhaal niet, maar ik vind dat de hulpdiensten vooral heel netjes blijven. Die moeder gaat tekeer en handelt absoluut niet handig. :n

Ik zie overigens maar een filmpj, kan dat kloppen?

Def

BobbieLover schreef:
Def schreef:

Maar elk verhaal heeft 2 kanten

Precies... dus eigenlijk weet je niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:00

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:01

Hansje is uit huis geplaatst wegens vermoedelijk vluchtgevaar, aldus de moeder.
Maar goed, ik vind het dubieus en er zal vast veel meer aan de hand zijn. Daar kunnen wij verder niet over oordelen.
Ik vind het wel bizar dat iedereen ogenblikkelijk de kant van de moeder kiest zonder het complete beeld te kennen.
Het tweede filmpje over de omgangsregeling vind ik vreemd. Kind lijkt niet echt te huilen :?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-06-14 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:01

takkie_muis schreef:

Echt mijn hart brak verschrikkelijk, je ziet toch duidelijk dat hij niet naar zijn vader wil.
Weer een minder goede zet van jeugdzorg.. ze maken meer kapot dan ze denken bah :n