Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Connie

Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:16

Het gaat er nu dus écht komen: het sociale leenstelsel.

Citaat:
Kabinet sluit akkoord over leenstelsel studenten
Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) heeft woensdagmiddag met VVD, PvdA, en oppositiepartijen D66 en GroenLinks overeenstemming bereikt over de invoering van een leenstelsel voor studenten.

Het nieuwe leenstelsel moet 1 miljard euro gaan opleveren.
Met het leenstelsel verdwijnt per 1 september 2015 de basisbeurs voor studenten. Nieuwe studenten zullen hun studiefinanciering moeten gaan lenen.
De OV-studentenkaart blijft in het akkoord overeind. In het regeerakkoord was nog het voornemen om deze om te zetten in een kortingskaart. Daarnaast is er voor gezorgd dat ook (minderjarige) MBO-studenten recht krijgen op een OV-studentenkaart.
Wel willen de partijen er via een 'beter-benutten-strategie' voor gaan zorgen dat niet alle studenten tegelijkertijd met het openbaar vervoer reizen. Dit moet later concreet worden ingevuld.

Minder geld
Door de politieke overeenkomst met de twee oppositiepartijen, die nodig was voor een meerderheid in de Eerste Kamer, is er wel minder geld beschikbaar voor investeringen in de kwaliteit van het onderwijs.
Dit komt doordat D66 en GroenLinks hebben bedongen dat geld wordt ingezet om ouders met een lager inkomen te compenseren. Zo wordt de aanvullende beurs voor ouders met lage inkomens verhoogd en de beurs voor studenten met weigerachtige of onvindbare ouders behouden.

Aflossing

In het akkoord is ook afgesproken dat studenten veel langer dan nu de tijd krijgen om hun schuld af te lossen. Nu ligt die termijn op vijftien jaar, dit gaat naar 35 jaar.
Ook wordt de maandelijkse aflossing gemaximeerd op 4 procent van het inkomen. In het huidige systeem wordt maximaal 12 procent afgelost.
Verder hoeven studenten pas te gaan aflossen als ze een baan hebben op minimumloonniveau. In het oorspronkelijke voorstel moest dit al vanaf bijstandsniveau.

Begroting
Studenten en docenten krijgen daarnaast de mogelijkheid om de begroting van de onderwijsinstelling af te keuren. Dit moet de hogescholen en universiteiten prikkelen om meer vanuit hun belang te handelen.
Daarnaast stellen de universiteiten en hogescholen gezamenlijk 200 miljoen beschikbaar voor een impuls in de kwaliteit van het onderwijs voor de periode 2015-2017.
Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de kritiek dat studenten vanaf 1 september 2015 wel hun basisbeurs verliezen, maar nog niks merken van de investeringen in de kwaliteit van het onderwijs.
D66-Kamerlid Paul van Meenen reageert verheugd op het akkoord. "Deze afspraken zorgen voor meer geld voor beter onderwijs, meer inspraak voor studenten en een betere OV-kaart. Studenten zullen het verschil echt merken".

Begeleiding
Bussemaker stelt dat het extra geld dat door het akkoord binnenkomt onder meer geïnvesteerd zal worden in "intensievere begeleiding en meer contacturen".
Ook kan het geld besteed worden aan versterking van de opleidingscommissies, meer excellentietrajecten en betere internationale studiekansen.

Bron: nu.nl

Voor mij heeft dit waarschijnlijk grote gevolgen: uiterlijk een studie in februari starten, of misschien zelfs in het buitenland gaan studeren, etc.
Wat vinden jullie er nu van? En hoeverre gaan jullie dit voelen?

BAStable

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:42

Belachelijk! 'Onderwijs voor iedereen' wordt 'Onderwijs voor de rijken'
Gevolg: mensen zullen minder snel (door)studeren..

Ik verlies mijn studiefinanciering, hoe betaal ik nu mijn kamer?? En extra geld investeren in het onderwijs? Amahoela..

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:45

BAStable: Studeer je op dit moment? Dan verandert er voor jou niks. Het is voor studenten die in september 2015 starten met een studie

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:47

BAStable schreef:
Belachelijk! 'Onderwijs voor iedereen' wordt 'Onderwijs voor de rijken'
Gevolg: mensen zullen minder snel (door)studeren..

Ik verlies mijn studiefinanciering, hoe betaal ik nu mijn kamer?? En extra geld investeren in het onderwijs? Amahoela..

Inderdaad, veel kennissen twijfelen of ze nu nog wel gaan studeren of niet.

Leuk ook al die studenten met een retehoge schuld na hun afstuderen. Nu had je dat alleen als een lening had of geen diploma, straks bij voorbaat iedereen... Dat kost de staat toch ook geld?

Bezuinigingen snap ik, maar zo? Waarom de rijken wel en de armen niet? :\
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-05-14 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:48

En waarschijnlijk hierdoor ga ik niet meer studeren. Ik heb geen ouders die mij steunen.
Doe alles in mijn eentje en kwam toen ik op kamers zat al niet rond dus heb geen idee hoe ik dan ooit een studie moet gaan bekostigen.

Bedankt den haag. Pff

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:49

Bachelor ja, mijn master start ik in 2015-2016, dat moet ik ook zelf gaan betalen.
Maar ik denk niet alleen aan mezelf maar ook aan mijn jongere broertje/zusje, neefjes/nichtjes etc.. Waa gaat dit heen?!

http://www.telegraaf.nl/overgeld/lenen/ ... sel__.html

"In totaal wordt er een bedrag vrijgemaakt dat kan oplopen tot één miljard euro om te investeren in 'beter en uitdagender onderwijs', meldt de Rijksoverheid. Daarbij valt te denken aan intensievere begeleiding, meer contacturen en beloning voor wetenschappers die goed lesgeven.. "

:n

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:51

Wat een ***zooi.. sorry hoor!

Voor de aankomende studenten word de druk zo groot dat er heel veel niet meer gaan studeren..

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:54

Zo belachelijk en vooral erg jammer.
Ik heb het geluk dat ik nu in het eerste jaar zit, maar mijn broertje begint in 2015 met studeren. En mijn master daarna ook. Begin nu al te twijfelen of ik dat nog wel zou doen...

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:59

Citaat:
"Iemand die aan een hogeschool of universiteit studeert verdient later gemiddeld anderhalf tot twee keer zo veel als een leeftijdsgenoot die geen hoger onderwijs heeft genoten", verdedigt de minister het besluit. "Hiermee krijgen we een eerlijk, rechtvaardig, doelmatig en toekomstbestendig studiefinancieringsstelsel."

Ook leuk dat ze ervan uitgaan dat afgestudeerden meteen een baan op niveau kunnen krijgen.. :roll:

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:01

Echt belachelijk.. Wat willen ze hier precies mee bereiken?

Ik hoop dat ik dit jaar nog kan starten met mijn studie, maar als ik gezakt ben voor vwo.. Dan kan ik pas in 2015 starten. Nu staat er extra veel druk op mijn diploma -O-

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:02

zo dat hakt er goed in denk ik, waar gaat dat heen met Nederland studeren wordt nu ook voor de elite.

Maar als ik het goed begrijp geld het alleen voor nieuwe studenten in het jaar 2015-2016. Als je nu in het eerste jaar van een studie zit houdt je wel gewoon tot het einde van de studie studiefinanciering?

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:02

Lienek schreef:
En waarschijnlijk hierdoor ga ik niet meer studeren. Ik heb geen ouders die mij steunen.
Doe alles in mijn eentje en kwam toen ik op kamers zat al niet rond dus heb geen idee hoe ik dan ooit een studie moet gaan bekostigen.

Bedankt den haag. Pff

Dan heb jij waarschijnlijk recht op een aanvullende beurs en die blijft gewoon bestaan in hetzelfde format als nu. Hij gaat zelf met zo'n €100 om hoog, wat evenveel is als een huidige (thuiswonende) basisbeurs. Geen loze dingen gaan roepen dus.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:05

Sociaal leenstelsel? Ik noem het liever asociaal leenstelsel. Belachelijk dat er nu wordt bezuinigd op studenten, terwijl die de toekomst zijn van Nederland! Ik ga in 2015 beginnen aan een HBO, maar kan nu niet eens meer op kamers als de stufi eruit gaat. Zelf heb ik het geld niet, en mijn ouders zijn ook niet rijk. Voor je het weet zijn we terug in de tijd, waar studeren een luxe is voor de rijke mensen! :n

enidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:10

Ik heb net examen gedaan en begin straks aan een tussenjaar maar kom dus in het leenstelsel... Ik wil graag op kamers maar ik denk niet dat dat gaat lukken met dat leenstelsel... Wij hebben het niet zo breed maar vallen waarschijnlijk net buiten de groep die in aanmerking komt voor een aanvullende beurs, helaas.

-O-

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:11

Ben ik even blij dat ik dit jaar nog begin..
Voor mij veranderd er dus niks?

Ik snap er echt helemaal niks van. Ga je 1 miljard besparen om daar zogenaamd het onderwijs mee te verbeteren? Ik zie het juist gebeuren dat veel mensen geen zin hebben in die enorme schuld die ze hun halve leven bij zich dragen en gewoon NIET beginnen!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:13

enidan, kan je niet in februari met een nieuwe studie beginnen? Dan val je nog net buiten het leenstelsel. Scheelt je wel een hele hoop geld.

Ik heb volgend jaar een 4e jaar van mijn bachelor, waardoor ik dus in september 2015 pas aan mijn master kan beginnen. Dan val ik dus wel onder het leenstelsel. Echt belachelijk.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:16

xConnie schreef:
Citaat:
"Iemand die aan een hogeschool of universiteit studeert verdient later gemiddeld anderhalf tot twee keer zo veel als een leeftijdsgenoot die geen hoger onderwijs heeft genoten", verdedigt de minister het besluit. "Hiermee krijgen we een eerlijk, rechtvaardig, doelmatig en toekomstbestendig studiefinancieringsstelsel."

Ook leuk dat ze ervan uitgaan dat afgestudeerden meteen een baan op niveau kunnen krijgen.. :roll:

Goed punt! Vergeet daarbij niet dat bijvoorbeeld wo-ers veel langer hebben geleerd. Hoogopgeleiden zijn ook belangrijk voor de maatschappij, zij zullen nu veel minder gemotiveerd worden..

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:17

enidan schreef:
Ik heb net examen gedaan en begin straks aan een tussenjaar maar kom dus in het leenstelsel... Ik wil graag op kamers maar ik denk niet dat dat gaat lukken met dat leenstelsel... Wij hebben het niet zo breed maar vallen waarschijnlijk net buiten de groep die in aanmerking komt voor een aanvullende beurs, helaas.

-O-

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ook net examen gedaan en sta voor een tussenjaar.
Maar zoals Char_elle al zegt, kun je niet in februari gaan beginnen met een studie? Dan val je nog net buiten dit leenstelsel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:18

Dus de aanvullende beurs wordt geen lening begrijp ik?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:21

Erg fijn -O-
Ik zal als het goed is pas in 2017 gaan studeren, maar kan dat nu nog wel? Mijn ouders kunnen me wel steunen, maar niet mijn hele studie betalen. Ik zal sowieso thuis moeten blijven wonen, en dus in de buurt studeren. Dank u wel voor het mogelijk vergooien van mijn kansen, kabinet -:(-

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:22

ik ben het zeker niet eens met het leenstelsel! laat ik dat voorop zetten!

maar dat arme mensen niet zouden kunnen gaan studeren is onzin. zij mogen net zo goed bijlenen als een rijk persoon. wanneer je hebt gestudeerd moet/mag je er wel een heeeeeel klein beetje vanuit gaan dat je een iets betere baan krijgt. misschien niet direct maar je maakt wel meer kans. de arme en de rijke zullen het dan toch beide moeten terug betalen.
alleen de rijke kinderen met ouders die het willen betalen voor hun kind hebben meer geluk. maar dat is nu toch ook al een beetje?

maar zoals ik al zei het is echt belachelijk. alles lenen? als ik zie wat ik nu al terug moet gaan betalen, dan is het bijna niet meer haalbaar in de toekomst...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:22

Men komt er vast weer op terug als blijkt dat veel jongeren stoppen met leren en dreigen massaal in de bijstand te raken.

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:28

En dan na te gaan dat ik als consulent voor de jongeren bij een sociale dienst, vanuit de bijstandswet jongeren "verplicht" om naar school te gaan als er geen sprake is van belemmeringen (psychisch of lichamelijk) en er aanspraak kan maken op studiefinanciering (lening of niet). Ik geloof dat dit een onmogelijke taak gaat worden op deze manier..

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:32

Dyphusion schreef:
Lienek schreef:

Bedankt den haag. Pff

Dan heb jij waarschijnlijk recht op een aanvullende beurs en die blijft gewoon bestaan in hetzelfde format als nu. Hij gaat zelf met zo'n €100 om hoog, wat evenveel is als een huidige (thuiswonende) basisbeurs. Geen loze dingen gaan roepen dus.

Ik roep geen loze dingen en ik weet dat dat omhoog gaat maar dan nog blijf ik straks met een enorme schuld achter.
Ik wil niet nog tien jaar alles opgeven om mijn schuld af te kunnen lossen.
Nee daar bedank ik voor.

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:33

Ik denk dat ze beter is in het aantal opleidingen kunnen gaan snijden, denk dat hier ook een heel bedrag te verdienen is.. al die pretopleidingen eraf..