Rechter zet streep door fokverbod nertsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Rechter zet streep door fokverbod nertsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 13:48

bron: http://www.nu.nl
De wet die het fokken van pelsdieren verbiedt is woensdag buiten werking gesteld. Het fokken van nertsen is daardoor voorlopig nog toegestaan.

De rechtbank in Den Haag heeft woensdag een streep gezet door de wet die vanaf 2024 het houden van pelsdieren zou verbieden.
De wet zal de fokkers "ernstig financieel" treffen en het is niet duidelijk of ze daar een goede vergoeding voor krijgen, aldus de rechters. Ze hebben de wet 'buiten werking gesteld'.
Volgens de rechtbank moeten de pelsdierhouders hoge kosten maken voor het welzijn van de dieren, anders worden ze direct gesloten, nog voor het verbod ingaat. De onduidelijke vergoeding is daarom een probleem.
De brancheorganisatie (Nederlandse Federatie van Edelpelsdierenhouders, NFE) en een paar individuele nertsenfokkers hadden de zaak aangespannen. Ze vinden dat het verbod ''een welzijnsvriendelijke en economisch kerngezonde agrarische bedrijfstak'' om zeep helpt.

Vervolgstappen
De NFE kan nog niets zeggen over vervolgstappen. ''De schade is economisch, maar meer nog emotioneel. We zullen de komende tijd rustig op een rij zetten hoe we dat vertalen in bedragen, we hoeven dat niet overhaast te doen'', aldus een woordvoerder.
De Tweede en de Eerste Kamer gingen in 2012 akkoord met het verbod op het fokken van nertsen vanaf 2024. Dierenbeschermers waren er blij mee, omdat ze het verwerpelijk vinden roofdieren puur voor hun pels te fokken.

Verbazing
Dierenrechtenorganisaties zijn verbaasd en teleurgesteld dat het nertsenfokverbod, waar zij zich jaren voor hebben ingezet, is ingetrokken.
''Als ik naar de uitspraak kijk, is het gebrek aan goede vergoeding het probleem, niet het verbod zelf. Als de staatssecretaris de compensatie goed regelt, pakt het anders uit in hoger beroep, daar heb ik het volste vertrouwen in. Ik maak me niet heel erg zorgen, maar het is duidelijk dat dit een klap is en stilstand betekent'', zei Bont voor Dieren-directeur Nicole van Gemert.
De Dierenbescherming is teleurgesteld en vindt de uitspraak spijtig en onbegrijpelijk. ''Het was de fokkers duidelijk dat het verbod eraan zat te komen, dit loopt al tientallen jaren. Het zou voor dieren verschrikkelijk zijn als het verbod nu op de lange baan gaat.''
Van Gemert vindt dat de nertsenhouders ''schijt hebben aan het feit dat Nederland ze niet wil''. Ze becijfert dat de sector is verdubbeld sinds het verbod in 2006 werd voorgesteld. ''Het is ze om de schadevergoeding te doen. Dat zul je nu ook zien. Na deze uitspraak gaan ze verder groeien, want dan krijgen ze meer geld als het verbod toch doorgaat.''

Banen
CDA en VVD in de Tweede Kamer vinden de voorlopige streep door het verbod op de nertsenfok verheugend nieuws. "Hiermee behouden honderdzeventig ondernemingen hun bestaansrecht, talloze gezinnen hun pensioenen en veertienhonderd werknemers hun baan", zegt VVD-Kamerlid Helma Lodders.
"Met het verbod werden succesvolle ondernemingen weggejaagd uit Nederland naar landen waar het veel slechter gesteld is met het dierenwelzijn. De exportschade bedraagt dan maar liefst 300 miljoen euro. Daarmee slaat het nertsenverbod de plank dubbel mis."
Het CDA keerde zich ook eerder al tegen het verbod, vanwege de gevolgen voor de bedrijven en werkgelegenheid. Jaco Geurts (CDA) noemt zo’n verbod ''onvoorstelbaar in een tijd waarin het mkb het zo moeilijk heeft."

GroenLinks
GroenLinks reageert teleurgesteld op het besluit. GroenLinks-Tweede Kamerlid Jesse Klaver laat weten dat de beslissing van de rechter slechts nieuws is voor het dierenwelzijn.
"Het verbod op het fokken van nertsen puur en alleen voor hun vacht moet er wat mij betreft snel komen. De economische belangen van pelsdierhouders zijn voor GroenLinks niet belangrijker dan het welzijn van dieren. De staatssecretaris moet opnieuw aan het werk om te zorgen dat het verbod juridisch houdbaar wordt."

Discussie:
Nu ben ik wel benieuwd wat de meningen zijn over het verbod. Ik doel dan niet zo zeer op het juridische deel, maar meer op het gebied van wel of niet verbieden. Er zijn voor- en nadelen aan een verbod en ik ben benieuwd of mensen zich dat realiseren en zo ja, wat mening is.

juval

Re: Rechter zet streep door fokverbod nertsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:53

zolang er geen wereldwijd verbod is op het dragen van bont (waar ik tegen ben) vind ik ook dat er geen fokverbod in nederland hoeft te zijn.

als het in nederland verboden wordt om nertsen te houden verplaatst de industrie zich alleen maar naar landen waar het dierenwelzijn veel minder belangrijk is, dus dat is dan juist slechter voor het dierenwelzijn.

Of het juridisch gezien helemaal juist is dan een rechter de wet mag bepalen is inderdaad wel een 2e, maar goed, daar moet de politiek zich maar over buigen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:55

Heel goed. Nu kan je dierenwelzijn in de gaten houden .

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 13:59

Prima ontwikkeling, de nertsen in Nederland hebben het vele malen beter als in de landen waar ze anders naartoe verplaatst werden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:03

Verbieden is bijna altijd een dom idee en zeker hier. Precies om de redenen die al genoemd worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:05

juval schreef:
zolang er geen wereldwijd verbod is op het dragen van bont (waar ik tegen ben) vind ik ook dat er geen fokverbod in nederland hoeft te zijn.

als het in nederland verboden wordt om nertsen te houden verplaatst de industrie zich alleen maar naar landen waar het dierenwelzijn veel minder belangrijk is, dus dat is dan juist slechter voor het dierenwelzijn.

Of het juridisch gezien helemaal juist is dan een rechter de wet mag bepalen is inderdaad wel een 2e, maar goed, daar moet de politiek zich maar over buigen.

Jawel, dat mag. Immers, de rechter is gevraagd de wet te toetsen aan bepaalde argumenten. Dat heeft ie gedaan. Dat is de taak van een rechter!

Ik ben ook van mening dat je beter hier, onder streng toezicht, nertsen kunt fokken dan bont van "onbekende herkomst" uit het buitenland te importeren; zie ook het "gejammer" rondom de lage-lonen-landen en de produktie van o.a. T-shirts. Andere branche, soort van hetzelfde probleem.....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:05

Ik vind het erg dat het verbod afgestreept wordt. Blijkbaar is het economisch belang hoger. Het gaat om 'slechts' 170 ondernemingen die al jaren weten dat het verbod eraan komt. Dus tijd genoeg om de ondernemingen voor iets nuttigs te gebruiken. In plaats van afbouwen, komen er alleen maar nieuwe ondernemingen bij, dus daar heb ik geen medelijden mee.

Verder denk ik dat Nederland juist het goede voorbeeld kan geven met een verbod. Natuurlijk kun je dan zeggen "In het buitenland is het erger", maar je moet ergens beginnen met stoppen. Ik zeg ook niet "Ach, hou je paarden maar alleen, want in België gebeurt dat ook". Er moet ergens begonnen worden met bewustwording dat dragen van bont niet normaal is en door de fok ervan te verbieden, geef je wel een signaal af. In andere landen in Europa is ook al een verbod.

En hoe je nertsen ook houdt, in zo'n fokkerij kun je het nooit goed doen. Amerikaanse nertsen zijn van nature solitair levende dieren die een groot territorium (1-5 hectare) hebben, niet samenleven in familiegroepen, jagen en erg intelligent zijn. Natuurlijk past een dier zich ook aan aan de omstandigheden, omdat ze weinig keus hebben. Maar er is geen enkele manier waarop je die dieren echt goed kunt houden.

Hieronder een Amerikaanse nerts:
Afbeelding

Overigens, ik ben niet tegen het dragen van leer. Ook bont kan soms functioneel zijn. Maar puur bontjassen, omdat het mooi is en vanwege de status, daar kan ik me wel heel kwaad om maken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 14:13

Wat je natuurlijk ook in je achterhoofd moet houden is het feit dat nersten voeding krijgen die bestaat uit restproducten uit de vis- en pluimvee-industrie. Ze verwerken in feiten slachtafval.

Een ander punt is dat sommige Amerikaanse nertsen ontsnappen of vrijgelaten worden. Amerikaanse nerts heeft een belangrijke invloed op de inheemse fauna en voedt zich met vissen, amfibieën, vogels, kleine knaagdieren en bessen. Door het competitieve gedrag vande nerts kunnen inheemse predators(vb. Europese nerts en bunzing) lokaal soms hinder ondervinden. De soort kan eveneens de mogelijke terugkeer van de otterbelemmeren. In Engeland is dit soort berucht om het eten van de woelrat (water vole in het Engels). Een soort dat behoorlijk zeldzaam is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:27

Dribbel schreef:
Wat je natuurlijk ook in je achterhoofd moet houden is het feit dat nersten voeding krijgen die bestaat uit restproducten uit de vis- en pluimvee-industrie. Ze verwerken in feiten slachtafval.

Een ander punt is dat sommige Amerikaanse nertsen ontsnappen of vrijgelaten worden. Amerikaanse nerts heeft een belangrijke invloed op de inheemse fauna en voedt zich met vissen, amfibieën, vogels, kleine knaagdieren en bessen. Door het competitieve gedrag vande nerts kunnen inheemse predators(vb. Europese nerts en bunzing) lokaal soms hinder ondervinden. De soort kan eveneens de mogelijke terugkeer van de otterbelemmeren. In Engeland is dit soort berucht om het eten van de woelrat (water vole in het Engels). Een soort dat behoorlijk zeldzaam is.

Ze verwerken inderdaad slachtafval, maar als je dan kijkt naar het welzijn en behoeften van de nerts, is het gewoon troep wat ze te eten krijgen. Het enige waar dat spul voor moet zorgen, is dat ze een jaar oud worden en een glanzende vacht krijgen. Maar die prut is niet te vergelijken met natuurlijke voeding waarbij ze moeite moeten doen, vlees scheuren etc.

Wel ben ik het absoluut met je eens dat nertsen niet 'bevrijd' zouden mogen worden. Niet alleen om de flora- en faunavervalsing (de Europese nerts komt in Nederland al niet meer voor), ook vanwege het welzijn van de dieren zelf. Het grootste deel van de 'bevrijde' dieren wordt terug gevangen. Een ander deel wordt platgereden of overlijdt door andere redenen. De teruggevangen dieren zijn niet te identificeren en worden dus in nieuwe groepen geplaatst met alle stress van dien voor de dieren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:32

een algeheel en wereldwijd verbod op het dragen van bont mag wat mij betreft zo ingevoerd worden. Er zijn prima alternatieven voor bont. Maar zolang het in sommige landen nog een vorm van status of cultuur is zal dat niet snel gebeuren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:38

In de natuur lopen paarden ook op 100e hectares land in kuddes, en dan is het zielig als nertsen kleiner gehouden worden. Slachtvee staat in donkere, kleine hokken, niemand die wat zegt, maar nertsen?!
Kom op, dat ze fijn zorgen dat ze het hier relatief goed hebben dan dat ze in het buitenland gehouden en vervoerd worden zoals het met Amerikaanse paarden gebeurd etc.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:42

juval schreef:
een algeheel en wereldwijd verbod op het dragen van bont mag wat mij betreft zo ingevoerd worden. Er zijn prima alternatieven voor bont. Maar zolang het in sommige landen nog een vorm van status of cultuur is zal dat niet snel gebeuren.

Ga jij dan maar eens een jaar op de zuidpool leven; eens kijken of je er dan nog hetzelfde over denkt!

beert schreef:
Ik vind het erg dat het verbod afgestreept wordt. Blijkbaar is het economisch belang hoger. Het gaat om 'slechts' 170 ondernemingen die al jaren weten dat het verbod eraan komt. Dus tijd genoeg om de ondernemingen voor iets nuttigs te gebruiken. In plaats van afbouwen, komen er alleen maar nieuwe ondernemingen bij, dus daar heb ik geen medelijden mee.

Jouw visie op "economie" is dan toch wel enigsinds beperkt.

Nog los van de directe gevolgen voor de fokkers en houders van de nerts, blijkbaar is dierenwelzijn jouw ook niet meer waard dan je eigen achtertuin.
Dat wereldwijde verbod komt er niet, in ieder geval niet in de daadwerkelijke uitvoering en daarmee zal de vraag naar bont (in welke vorm dan ook) blijven bestaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:44

waarom zou je op de zuidpool willen leven?
en is er dan werkelijk geen alternatief voor nertsbont te vinden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:45

Jawel joh, zeehondenbont.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:50

xSlvna schreef:

_O-

Liever hier met behoud van werkgelegenheid, dan wederom een sector die de nek wordt omgedraaid door de zogenaamde 'doorgedraaide' dierenbeschermers.. of moet ik zeggen dierenbeschermende maffia...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:51

Ik ben tegen het fokken voor bont, ik ben echter niet volledig tegen het gebruik van dieren (vlees, leer, vacht, liefst nog geen haar weggooien want weggooien is pas echt erg).

De vachten die ik heb zijn o.a schaap (was restproduct van slecht) en rendier (vacht bevat hagelschade en is wss van een vrij levend dier geweest). Vachten als bijproduct van de (biologische) vlees industrie vinden wij prima. (moet zeggen dat ik het niet zo heb op mode in combinatie met vachten, want dat word gewoon heel snel weer weggegooid). Wel letten wij er op dat het om vachten gaat waarvan de dieren een goed leven hebben gehad.

Mijn vriend is trouwens vegetariër, ik eet zelden vlees.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 14:54

@rainbow8 Krijg idd af en toe de kriebels van 'dierenbeschermers'. Subjectief materiaal om hun doel te bereiken. En kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.

@Neskapower Jij kijkt dus vanuit een dierenwelzijnsperspectief. Als er in Nederland een fokverbod komt, dan gaat de handel in bont wel door. Het bont komt dan uit landen waar de regels minder streng zijn en niet altijd nageleefd worden. Is het dan niet beter om nertsen te fokken, maar met betere regels wat betreft dierenwelzijn?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:56

Wat vreemd dat het fokken van nertsen verboden zou zijn. Ze kunnen dan beter het dragen van bont verbieden. Of het dragen van bont wat jonger is dan .....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:58

rainbow8 schreef:
xSlvna schreef:

_O-

Liever hier met behoud van werkgelegenheid, dan wederom een sector die de nek wordt omgedraaid door de zogenaamde 'doorgedraaide' dierenbeschermers.. of moet ik zeggen dierenbeschermende maffia...

Precies!
Die dierenbeschermingsclubs hebben helemaal geen interesse in dierenwelzijn maar zijn uitsluitend geinteresseerd in media-aandacht en dat doel heiligt alle middelen, desnoods over de rug van een dier.......

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:01

beert schreef:

Citaat:

Nog los van de directe gevolgen voor de fokkers en houders van de nerts, blijkbaar is dierenwelzijn jouw ook niet meer waard dan je eigen achtertuin.

Sorry, maar ik volg je niet. Hoezo is mijn visie op de economie beperkt en dierenwelzijn gaat niet verder dan mijn achtertuin? Of heb je dat laatste niet tegen mij?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:06

Ik denk dat het fokken van Nertsen gewoon sowieso lastig is. Je fokt namelijk alleen voor de vacht, kan iemand mij vertellen wat er met de rest van het dier gebeurt?

Hier heel trots zijn op een fokverbod, en intussen al het nertsenbont uit minder diervriendelijke landen halen is natuurlijk absoluut niet de bedoeling, dat is gewoon onzinnig en alleen bedoeld om jezelf beter te laten voelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:06

beert schreef:
beert schreef:

Citaat:

Sorry, maar ik volg je niet. Hoezo is mijn visie op de economie beperkt en dierenwelzijn gaat niet verder dan mijn achtertuin? Of heb je dat laatste niet tegen mij?

Jawel, dat was, mede, aan jouw adres.

Zoals gezegd: dat bontverbod kun je vergeten, dat komt er niet. Het verbieden van bontfokkerij hier, zal dan leiden tot het verplaatsen van de "produktie" naar gebieden en landen waar de nertsen het in ieder geval niet beter hebben dan hier in NL. Dat heeft blijkbaar niet zo jouw interesse, afgaand op je reacties.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:09

Naskapower schreef:
Ik denk dat het fokken van Nertsen gewoon sowieso lastig is. Je fokt namelijk alleen voor de vacht, kan iemand mij vertellen wat er met de rest van het dier gebeurt?

Hier heel trots zijn op een fokverbod, en intussen al het nertsenbont uit minder diervriendelijke landen halen is natuurlijk absoluut niet de bedoeling, dat is gewoon onzinnig en alleen bedoeld om jezelf beter te laten voelen.

En dat is wat veel dierenwelzijnsorganisaties doen. Niet alleen in dit geval. Ze missen het grotere plaatje in veel gevallen. Dat kan gaan over import en export, maar ook over armoede, cultuur, economie etc. Maar goed. Laat ik dat maar weer even rusten, voordat we helemaal offtopic gaan hier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:16

Zoalng er vraag is naar bont dan liefst met goed toezicht en welzijnsregels. Dat is dus Nederland/west-europa.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:17

Dribbel schreef:
Naskapower schreef:

En dat is wat veel dierenwelzijnsorganisaties doen. Niet alleen in dit geval. Ze missen het grotere plaatje in veel gevallen. Dat kan gaan over import en export, maar ook over armoede, cultuur, economie etc. Maar goed. Laat ik dat maar weer even rusten, voordat we helemaal offtopic gaan hier.

Inderdaad, laten we vooral voorkomen om dat we dit in de juiste context plaatsen..... }:)