Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:zolang er geen wereldwijd verbod is op het dragen van bont (waar ik tegen ben) vind ik ook dat er geen fokverbod in nederland hoeft te zijn.
als het in nederland verboden wordt om nertsen te houden verplaatst de industrie zich alleen maar naar landen waar het dierenwelzijn veel minder belangrijk is, dus dat is dan juist slechter voor het dierenwelzijn.
Of het juridisch gezien helemaal juist is dan een rechter de wet mag bepalen is inderdaad wel een 2e, maar goed, daar moet de politiek zich maar over buigen.
Dribbel schreef:Wat je natuurlijk ook in je achterhoofd moet houden is het feit dat nersten voeding krijgen die bestaat uit restproducten uit de vis- en pluimvee-industrie. Ze verwerken in feiten slachtafval.
Een ander punt is dat sommige Amerikaanse nertsen ontsnappen of vrijgelaten worden. Amerikaanse nerts heeft een belangrijke invloed op de inheemse fauna en voedt zich met vissen, amfibieën, vogels, kleine knaagdieren en bessen. Door het competitieve gedrag vande nerts kunnen inheemse predators(vb. Europese nerts en bunzing) lokaal soms hinder ondervinden. De soort kan eveneens de mogelijke terugkeer van de otterbelemmeren. In Engeland is dit soort berucht om het eten van de woelrat (water vole in het Engels). Een soort dat behoorlijk zeldzaam is.
juval schreef:een algeheel en wereldwijd verbod op het dragen van bont mag wat mij betreft zo ingevoerd worden. Er zijn prima alternatieven voor bont. Maar zolang het in sommige landen nog een vorm van status of cultuur is zal dat niet snel gebeuren.
beert schreef:Ik vind het erg dat het verbod afgestreept wordt. Blijkbaar is het economisch belang hoger. Het gaat om 'slechts' 170 ondernemingen die al jaren weten dat het verbod eraan komt. Dus tijd genoeg om de ondernemingen voor iets nuttigs te gebruiken. In plaats van afbouwen, komen er alleen maar nieuwe ondernemingen bij, dus daar heb ik geen medelijden mee.
rainbow8 schreef:xSlvna schreef:Jawel joh, zeehondenbont.
![]()
Liever hier met behoud van werkgelegenheid, dan wederom een sector die de nek wordt omgedraaid door de zogenaamde 'doorgedraaide' dierenbeschermers.. of moet ik zeggen dierenbeschermende maffia...
beert schreef:Ik vind het erg dat het verbod afgestreept wordt. Blijkbaar is het economisch belang hoger. Het gaat om 'slechts' 170 ondernemingen die al jaren weten dat het verbod eraan komt. Dus tijd genoeg om de ondernemingen voor iets nuttigs te gebruiken. In plaats van afbouwen, komen er alleen maar nieuwe ondernemingen bij, dus daar heb ik geen medelijden mee.
Citaat:Jouw visie op "economie" is dan toch wel enigsinds beperkt.
Nog los van de directe gevolgen voor de fokkers en houders van de nerts, blijkbaar is dierenwelzijn jouw ook niet meer waard dan je eigen achtertuin.
beert schreef:beert schreef:Ik vind het erg dat het verbod afgestreept wordt. Blijkbaar is het economisch belang hoger. Het gaat om 'slechts' 170 ondernemingen die al jaren weten dat het verbod eraan komt. Dus tijd genoeg om de ondernemingen voor iets nuttigs te gebruiken. In plaats van afbouwen, komen er alleen maar nieuwe ondernemingen bij, dus daar heb ik geen medelijden mee.Citaat:Jouw visie op "economie" is dan toch wel enigsinds beperkt.
Nog los van de directe gevolgen voor de fokkers en houders van de nerts, blijkbaar is dierenwelzijn jouw ook niet meer waard dan je eigen achtertuin.
Sorry, maar ik volg je niet. Hoezo is mijn visie op de economie beperkt en dierenwelzijn gaat niet verder dan mijn achtertuin? Of heb je dat laatste niet tegen mij?
Naskapower schreef:Ik denk dat het fokken van Nertsen gewoon sowieso lastig is. Je fokt namelijk alleen voor de vacht, kan iemand mij vertellen wat er met de rest van het dier gebeurt?
Hier heel trots zijn op een fokverbod, en intussen al het nertsenbont uit minder diervriendelijke landen halen is natuurlijk absoluut niet de bedoeling, dat is gewoon onzinnig en alleen bedoeld om jezelf beter te laten voelen.
Dribbel schreef:Naskapower schreef:Ik denk dat het fokken van Nertsen gewoon sowieso lastig is. Je fokt namelijk alleen voor de vacht, kan iemand mij vertellen wat er met de rest van het dier gebeurt?
Hier heel trots zijn op een fokverbod, en intussen al het nertsenbont uit minder diervriendelijke landen halen is natuurlijk absoluut niet de bedoeling, dat is gewoon onzinnig en alleen bedoeld om jezelf beter te laten voelen.
En dat is wat veel dierenwelzijnsorganisaties doen. Niet alleen in dit geval. Ze missen het grotere plaatje in veel gevallen. Dat kan gaan over import en export, maar ook over armoede, cultuur, economie etc. Maar goed. Laat ik dat maar weer even rusten, voordat we helemaal offtopic gaan hier.