IVF moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

evie21girlJarig

IVF moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:39

Wij hadden het vandaag op school tijdens Nederlands over debatteren.
Nu kwam deze stelling voorbij, hij blijf een beetje in mijn hoofd dwalen.

Wat vinden jullie, moet IVF verboden worden?

mang

Re: IVF moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:50

Waarom zou dat verboden moeten worden?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:52

Op zich zijn er genoeg voors en tegens, dus een goed onderwerp voor een debat.
Ik zelf zou in elk geval niet willen dat het verboden zou worden. Zullen dan veel stellen ongewenst kinderloos blijven. Ik vind de voors zwaarder wegen dan de tegens.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:54

Zonder IVF (nou ja ICSI) zou de kleine die nou bij mij op schoot zit er nooit zijn.
Dus ik ben absoluut niet voor het afschaffen ervan.

evie21girlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:54

Dit zijn een paar redenen die ik mij nog kan herinneren die bij ons in de klas genoemd werden,
-Het kost de overheid/verzekeringen te veel
-Er zijn genoeg weeskinderen of pleegkinderen die ook een thuis zoeken, hoe belangrijk is het dat het jou dna heeft, andere kinderen hebben minder recht op liefde dan jou kinderen
-Mensen zijn met een reden niet vruchtbaar, meestal door ziekte of iets wat niet goed is in je lichaam, doordat je dan evengoed kinderen kan krijgen(doormiddel van ivf) creëer je eigenlijk een zwakkere mens omdat er altijd wel iets word overgedragen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:59

Verboden? Misschien niet, maar imo zou het wel voor eigen rekening mogen worden..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:00

Gevoelig onderwerp TS! Op school een goed onderwerp om over te debatteren.

Persoonlijk vind ik het een lastige stelling. Zelf zou ik het nooit doen (zeg ik nu) maar mijn kinderwens is op dit moment afwezig en ik betwijfel of deze er komt. Dan is het natuurlijk makkelijk praten.

Ik begrijp dat er mensen zijn met een enorm sterke kinderwens, wat ik dan lastiger vind te begrijpen is waarom dat kind per se jouw DNA moet delen.

Iets verbieden is wel sterk gesteld zoals Ayasha al schrijft, op eigen rekening hmm wellicht.

Apollo94Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:01

Ik vind zeker niet dat het verboden moet worden! Ik vind dat iedereen de kans moet krijgen om kinderen te kunnen krijgen. Dat je met IVF zwakkere mensen zou creëren vind ik echt onzin. Er zijn genoeg mensen die ook heel ziek kunnen zijn of zwak zonder dat zij via IVF zijn geboren / "gemaakt".

Je betaalt juist premie / belasting voor dit soort behandelingen. Moeten mensen met kanker dan maar eerder sterven omdat het te duur is? Nee, natuurlijk niet.
En als ik het goed heb onthouden worden alleen de eerste 3 behandelingen vergoed door de verzekering.

Ik vind het juist goed dat mensen de kans krijgen om kinderen te kunnen krijgen als het op de natuurlijke manier niet lukt.
Laatst bijgewerkt door Apollo94 op 13-05-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:02

Maar Apollo, kanker is toch iets anders dan een wens op uitbreiding?

Babsiej

Maar van kanker ga je dood als je niet behandeld, van geen kinderen krijgen ga je niet dood.

Ik vind dus ook dat het niet afgeschaft hoeft te worden maar wel voor eigen rekening.
Laatst bijgewerkt door Babsiej op 13-05-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Apollo94 schreef:
Ik vind zeker niet dat het verboden moet worden! Ik vind dat iedereen de kans moet krijgen om kinderen te kunnen krijgen. Dat je met IVF zwakkere mensen zou creëren vind ik echt onzin. Er zijn genoeg mensen die ook heel ziek kunnen zijn of zwak zonder dat zij via IVF zijn geboren / "gemaakt".

Je betaalt juist premie / belasting voor dit soort behandelingen. Moeten mensen met kanker dan maar eerder sterven omdat het te duur is? Nee, natuurlijk niet.
En als ik het goed heb onthouden worden alleen de eerste 3 behandelingen vergoed door de verzekering.

Ik vind het juist goed dat mensen de kans krijgen om kinderen te kunnen krijgen als het op de natuurlijke manier niet lukt.

Kanker kies je niet voor. IVF wel.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:04

Ayasha schreef:
Apollo94 schreef:

Kanker kies je niet voor. IVF wel.

Maar je kiest er ook niet voor om onvruchtbaar te zijn..

Sylkai

-Kosten, tja... er zijn meer dingen die veel geld kosten. En de verzekering kost genoeg.
-Weeskinderen of adoptie die weg duurt jaren en veel komen er niet voor in aanmerking.
-Met reden niet vruchtbaar...tja maakt de bof je een zwakker mens? Of andere dingen?

Ayasha
Blogger

mang schreef:
Maar je kiest er ook niet voor om onvruchtbaar te zijn..

Nee, dat is heel triest maar niet levensbedreigend in tegenstelling tot kanker.

Apollo94Jarig

Zo bedoel ik het ook niet, maar iedereen betaald juist premie om zorg te krijgen. ik vind dat iedereen recht heeft op zorgvergoeding, ook als mensen een eigen kindje willen en dit op de natuurlijke weg niet kan

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:05

wijkhuijs schreef:
-Kosten, tja... er zijn meer dingen die veel geld kosten. En de verzekering kost genoeg.
-Weeskinderen of adoptie die weg duurt jaren en veel komen er niet voor in aanmerking.
-Met reden niet vruchtbaar...tja maakt de bof je een zwakker mens? Of andere dingen?

Om nog maar niet te spreken over jeugdzorg hier in Nederland. In sommige gevallen kunnen kinderen nog beter thuis wonen dan in een pleeggezin of leefgroep of kindertehuis.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:05

Het is niet zo dat er maar onbeperkt IVF vergoed wordt. Het gaat om drie pogingen en daarna moeten mensen het zelf gaan betalen.

Verbieden vind ik zeker niet nodig. En ook helemaal zelf betalen niet, dan blijft IVF voorbehouden aan de rijkere mensen. Dat het aantal pogingen beperkt is, snap ik. De regeling zoals deze er nu is, vind ik helemaal niet zo slecht.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:09

Wat een idiote discussie. Wie bepaalt voor mij of ik wel of geen hulp mag krijgen bij het krijgen van kinderen.

Dan vind ik de discussie of rokers en drinkers wel alle medische zorg moeten krijgen interessanter. Zij hebben nl een keus, iemand die geen kinderen kan krijgen heeft geen keus maar wel een onbeantwoorde oerwens!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:10

Apollo94 schreef:
Zo bedoel ik het ook niet, maar iedereen betaald juist premie om zorg te krijgen. ik vind dat iedereen recht heeft op zorgvergoeding, ook als mensen een eigen kindje willen en dit op de natuurlijke weg niet kan

Ik denk dat het recht om geen pijn te leiden en om te leven iets heel anders is dan een behandeling om je levensgeluk te vergroten. We vergoeden ook in de meeste gevallen geen plastische chirurgie terwijl dat voor sommige mensen toch ook hun levensgeluk erg kan verbeteren.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:11

Ik vind ook niet dat het verboden moet worden.
Als je zo'n ongelofelijk sterke kinderwens heb en het op een natuurlijke manier niet wil lukken, kun je echt depressief raken en doodongelukkig worden.
Ik denk dat dat veel erger is dan de kosten van IVF...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:12

liedje89 schreef:
Apollo94 schreef:

Ik denk dat het recht om geen pijn te leiden en om te leven iets heel anders is dan een behandeling om je levensgeluk te vergroten. We vergoeden ook in de meeste gevallen geen plastische chirurgie terwijl dat voor sommige mensen toch ook hun levensgeluk erg kan verbeteren.

Veel landen vergoeden ook nog steeds geen terugplaatsing van de schedel nadat die weg gehaald is om iemands leven te redden want dat is blijkbaar "cosmetische chirurgie"...
Maar iemands kinderwens doen uitkomen... Dat is natuurlijk veel belangrijker dan iemand een volledige schedel bezorgen. :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:13

@liedje89, precies wat ik wilde typen!

@Gillbo, verbieden ben ik ook geen voorstander van. Iets met de kosten doen wellicht wel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:15

Dan ook rokers, drugsgebruikers en drinkers extra laten betalen want tja als je niet goed voor je eigen lijf zorgt waarom dan wel de zorg ontvangen

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:15

Prima! Laat ik dat nou allemaal niet doen ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:19

Een kind adopteren is nooit hetzelfde als een kindje in je buik dragen en een kindje van jezelf.
Je ziet karakter eigenschappen terug in je eigen kindje en je hebt een andere band dan met een adoptie kindje. Ook al zul je van een adoptie kindje ontzettend veel houden, het voelt nooit hetzelfde.
Dus dat vind ik geen goed argument.

Daarnaast kost het de overheid veel geld.
Maar kinderbijslag en andere zaken kost ook geld. Daar kiezen ook een heleboel mensen niet voor.

Daarnaast zijn er een heleboel dingen die er voor kunnen zorgen dat je onvruchtbaar bent. Slecht een klein deel daarvan is erfelijk.