Is dit overdreven, of een terechte gang van zaken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Is dit overdreven, of een terechte gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 14:41

http://www.channelnewsasia.com/news/sin ... Q.facebook

Five youths - all aged 17 - were charged on Saturday morning over their alleged involvement in the Toa Payoh vandalism case, where the roof of a HDB block was painted with graffiti containing profanities.

SINGAPORE: Five teenagers, believed to be behind the vandalism at the rooftop of a Toa Payoh HDB block, were charged in court on Saturday.

They were arrested on Friday - two days after the vandalism was first spotted by residents.

The five 17-year-olds were brought to the State Courts in a police van early on Saturday morning.

Sporting casual clothes and shaved heads, Reagan Tan, Boaz Koh, Chay Nam Shen, Goh Rong Liang, and David William Graaskov were expressionless as the charges of vandalism with common intention were read to them.

Goh asked to make a phone call to inform his family of his arrest, as he had been arrested at work.

His request was declined by the district judge, who then directed the police prosecutor to get the investigating officer to inform the boy's family.

The five are believed to be responsible for graffiti that was spray-painted on the rooftop walls of Block 85A, Lorong 4 Toa Payoh.

The graffiti contained vulgarities directed at Singapore's ruling party.
The police prosecutor told the court that the five teenagers were also believed to be involved in other similar cases.

They have been remanded a week for further investigations, and will be back in court on May 16.

It is still not clear how the vandals managed to get to the rooftop of the 22-storey block as investigations by the Bishan-Toa Payoh Town Council indicated there was no breach of security measures.

This was according to the coordinating chairman for the People's Action Party (PAP) Town Councils Dr Teo Ho Pin.

Vandalism carries a jail term of up to three years or a fine of up to S$2,000 and at least three strokes of the cane.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Korte samenvatting voor mensen die geen Engels spreken:
In Singapore zijn 5 tieners (allemaal 17 jaar) opgepakt voor het spuiten van graffiti. Deze graffiti bevatte onder andere beledigingen richting de huidige heersende partij in Singapore.

Als ze veroordeeld worden dan is dat voor vandalisme, wat betekend dat je 3 jaar gevangenisstraf kunt krijgen, of een boete tot $2000,- en minimaal 3 slagen met de cane.
-----------------------------------

Singapore staat bekend om z'n strenge straffen. Voor het vervuilen van de straat door afval neer te gooien kun je al stokslagen krijgen. Voor drugsbezig kun je gerust 50 stokslagen krijgen.

Dit heeft onderandere tot gevolg dat Singapore behoort (zonder enige twijfel) tot de meest veilige landen/steden ter wereld. Hoge straffen en actieve bestrijding van misdaad zorgen voor een relatief veilige samenleving. Als toerist merk je dat je overal ongestoord rond kunt lopen zonder lastig gevallen te worden. Tijdens mijn reizen in mijn eentje naar Singapore heb ik veel ‘s avonds en ‘s nachts op straat gelopen om te fotograferen. Ik heb me nooit een moment niet op mijn gemak gevoeld. Dat is in een groot aantal Europese steden (inclusief Amsterdam) wel anders.

Het gevolg van caning ziet er ongeveer zo uit (LET OP: foto kan als schokkend worden ervaren!)
Moderatoropmerking:
Link naar plaatje verwijderd

Hoe denken we hierover? Vinden we dit overdreven, of is dit dé manier om mensen af te leren om dingen van anderen te vernielen, afval op straat te gooien etc.

Lara_Silver

Re: Is dit overdreven, of een terechte gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:47

Eigen schuld dikke bult. Ik vind het juist niet overdreven.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:52

Wat?! 3 jaar cel, geslagen worden en nog dokken ook voor wat verf op een gebouw spuiten? Echt idioot...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:53

Ik vind dit echt te ver gaan.
Aan die billen te zien is het niet de eerste keer bij deze persoon dus afleren doe je er niets mee zo te zien.
Persoonlijk denk ik dat het enige wat je ze leert is hoe mishandel je iemand en hoe maak je iemand leven kapot.
Pak dan lekker een pedo of moordenaar maar niet in dit geval

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:55

Blijkbaar is het de manier om mensen dinge af te leren maar graffiti spuiten vind ik dan weer niet zo erg als een pedo of moordenaar.

In Nederland zijn de straffen zo idioot, wanneer ze dezelfde straffen als Singapore gaan gebruiken is al dat geweld etc zo verleden tijd. Alleen dat doen ze dan weer niet.

Krijg als kind een enorme tik met de pollepel op je vingers wanneer je aan tafel al in de pannen zit voor het eten, is het zo voorbij. Blijkbaar moet het hard? Alleen dan wel voor incidenten en overtredingen die echt heel erg zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:57

Maximaal 3 jaar, maximaal 2000 boete, dat wil dus niet zeggen dat ze dat ook krijgen. Dat vind ik eigenlijk best mee vallen, wat zou het kosten om die verf te verwijderen, laat ze het maar betalen. Alleen lijfstraffen vind ik nogal... middeleeuws. Het zal effectief zijn, maar ergens vind ik dat ook niet kunnen, aan het lichaam komen vind ik te ver gaan.

Met de hoogte van de boetes heb ik geen problemen, alleen die stokslagen... bah! arme tieners!

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:01

Ik vindvan niet , hier in nl krijg je bijna nooit ergens een vette straf voor. Zie je met mannen die vrouwen verkrachten, soms krijgen die nog niet eens drie jaar cel . Ik vind het echt top hoor ! Behalve dan die slagen , geweld vind ik niet helemaal kunnen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:03

Ik vind dat ze straf verdienen, ze wisten waar ze aan begonnen. En ze wisten ook van de zware straffen neem ik aan. Slaan vind ik echter wel echt te ver gaan maar straf in de vorm van celstraf of boete kan ik me nog voorstellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:04

Waarschijnlijk kost het schoonmaken van die muren (en de andere dingen die ze eerder al bekladderd hebben) wel meer dan dat, dus ik vind dat zeker niet heel overdreven. Al had ik het ze liever zelf zien schoonmaken, laat ze er maar voor werken!
Zeker als het er zo veel veiliger door wordt op straat.. Kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen.. Stokslagen zijn dan misschien wat overdreven, maar hier komen ze weg met 'foei, niet meer doen' en kunnen wij als belastingbetalers de schade vergoeden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:05

Voor degenen die dit overdreven vinden. Wacht maar tot ze jouw muur en/of hekwerk voorzien hebben van hun sproei c/q territoriumgedrag.(want dat is het nl)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 15:06

De manier waarop ik het zie:

Je kunt voordat je een misdaad pleegt weten wat de straf ervoor is. Ze zijn er niet geheimzinnig over en iedereen weet dat de straffen in Singapore érg streng zijn. Als jij weet of kunt weten wat de straf is en je kiest er alsnog voor om de misdaad te plegen, dan is het terecht dat je de straf krijgt, ook al is de straf misschien uit verhouding met de misdaad die je gepleegd hebt.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:07

Ik vind het eigenlijk ook wel meevallen. In ons landje kom je gewoon goed weg áls je al een straf krijgt.... want ja.... slechte jeugd gehad hé? oh en ontoerekeningsvatbaar ook... :+ :j
Nou ja, ik bedoel maar; het is misschien wat extreem naar onze normen, maar het is daar wel gelijk duidelijk dat als je je niet aan de regels houdt, er consequenties zijn. In mijn ogen is harde maar duidelijke taal (straf) beter dan het eindeloze getob wat we hier soms hebben.
Het werkt ook preventief: je laat het wel uit je hoofd om wat te ondernemen!
Maar lijfstraffen... tja...

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:09

Ik vind het nog moeilijk om daar een mening over te hebben. Aan de ene kant denk ik je weet waar je aan begint als crimineel. Je weet dat je iets doet wat niet mag, zeker in Singapore want daar staan ze daar bekend om. Die jongens wisten dus heel goed dat grafitti spuiten zwaar bestraft wordt.
Aan de andere kant denk ik, ze zijn pas 17. Kwajongens gedrag zou ik dit onder scharen. Maar goed, als je dat niet bestraft, wordt het alleen maar erger.
Overigens vind ik lijfstraffen te ver gaan. In geval van mishandeling of moord had ik er nog enigszins in kunnen komen, maar ik vind dit te ver gaan.

Ik vind het heel moeilijk en lees graag reacties van anderen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:09

Esmeehh schreef:
Ik vindvan niet , hier in nl krijg je bijna nooit ergens een vette straf voor. Zie je met mannen die vrouwen verkrachten, soms krijgen die nog niet eens drie jaar cel . Ik vind het echt top hoor ! Behalve dan die slagen , geweld vind ik niet helemaal kunnen.

Ik vind verkrachters nou niet te vergelijken met graffitispuiters :n Met graffiti doe je niemand pijn en breng je niemand in gevaar, mensen die bijvoorbeeld door rood rijden of te hard rijden brengen wel de levens van anderen (en zichzelf) in gevaar. Zouden die dan ook meteen voor jaren achter de tralies moeten?
Ik gok dat de straffen zo hoog zijn omdat ze tegen de machthebbers zijn, zijn er nou echt mensen hier die dat goedkeuren?

Edit: eigenlijk krijgen de tieners 'gelijk' als ze zo zwaar gestraft worden: de regering deugt niet, blijkbaar zijn rechtspraak en politiek niet gescheiden... Zou dit dan niet juist een signaal zijn voor andere jongeren dat ze 'in opstand' moeten komen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 15:13

StableDoor schreef:
Esmeehh schreef:

Ik vind verkrachters nou niet te vergelijken met graffitispuiters :n Met graffiti doe je niemand pijn en breng je niemand in gevaar, mensen die bijvoorbeeld door rood rijden of te hard rijden brengen wel de levens van anderen (en zichzelf) in gevaar. Zouden die dan ook meteen voor jaren achter de tralies moeten?
Ik gok dat de straffen zo hoog zijn omdat ze tegen de machthebbers zijn, zijn er nou echt mensen hier die dat goedkeuren?

Ze worden bestraft voor vandalisme, de straf die beschreven staat is puur voor het graffiti spuien.

En nee, je brengt niemand in gevaar, maar je berokkend wel iemand schade. Door een fiets of een auto te slopen, bij iemand in te breken of een leeg pand in brand te steken breng je ook niemand in gevaar. Ik denk niet dat dat het uitgangspunt moet zijn, dat het pas strafbaar is als je iemand in gevaar brengt.

Heel zwart wit: in de wet staat dat je geen vandalisme mag plegen. De straf die daarvoor staat is X. Als jij toch vandalisme pleegt, is het dan onredelijk dat je straf x krijgt?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:17

Ik zit een beetje te googlen en ik kom er op dat de max straf in nederland voor vandalisme/vernieling uit zou komen op maximaal 2 jaar cel, en een boete tot maximaal €20.250. Als ik keuze zou hebben tussen een boete van zo'n hoog bedrag of 5 stokslagen... dan zou ik het eigenlijk nog niet eens 123 weten.

Wat ik niet vind kunnen is dat mensen er blijvende schade aan over kunnen houden, met zo veel stokslagen ben je toch getekend voor de rest van je leven? ik vind dat niet heel anders dan hoe er in de middeleeuwen mensen gestraft werden door brandmerken, en andere lijfstraffen. Dan heb je geboet, maar zie nog maar eens in een bikini buiten te kunnen lopen zonder dat mensen je naroepen, naar je wijzen, bang zijn van je, dan boet je elke keer opnieuw, en opnieuw, en opnieuw.

Zeker de mensen met een drugverleden.. jeetje, zoveel slagen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:22

Vjestagirl schreef:
Ze worden bestraft voor vandalisme, de straf die beschreven staat is puur voor het graffiti spuien.

En nee, je brengt niemand in gevaar, maar je berokkend wel iemand schade. Door een fiets of een auto te slopen, bij iemand in te breken of een leeg pand in brand te steken breng je ook niemand in gevaar. Ik denk niet dat dat het uitgangspunt moet zijn, dat het pas strafbaar is als je iemand in gevaar brengt.

Heel zwart wit: in de wet staat dat je geen vandalisme mag plegen. De straf die daarvoor staat is X. Als jij toch vandalisme pleegt, is het dan onredelijk dat je straf x krijgt?

Ik bedoel ook helemaal niet dat iets pas strafbaar moet zijn als je iemand in gevaar brengt natuurlijk! Ik bedoel alleen maar dat de verhouding soms een beetje zoek is in de rechtspraak imo. Overigens, graffitispuiten moet van mij ook strafbaar zijn, maar dit vind ik echt veel te ver gaan. De schade die jij noemt is blijvend (materieel dan wel emotioneel), graffiti is gewoon weg te halen zonder het hele gebouw te moeten slopen o.i.d. en die kosten moeten natuurlijk wel verhaald worden op de tieners (en een andere, minder zware straf is ook wel terecht).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:32

Er zou een middenweg moeten zijn tussen Nederland en Singapore. Hier te slap en daar beetje te streng.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:43

Morganlefay schreef:
Voor degenen die dit overdreven vinden. Wacht maar tot ze jouw muur en/of hekwerk voorzien hebben van hun sproei c/q territoriumgedrag.(want dat is het nl)

Is gebeurd. Doet me niet anders denken. In landen waar hoge lijfstraffen zijn, is het niet veiliger. De schijnveiligheid neemt misschien wel toe. Waarom blijft het aantal doodvonnissen even hoog, als het een les is naar anderen toe? Handen afhakken, zweepslagen, stenigen. De mensen die deze straffen geven en uitvoeren, zijn in mijn ogen net zo, of misschien wel erger barbaars, als de uitvoeders van dingen die niet mogen.
Dat onze straffen te soft zijn ben ik het ook niet eens. Kijk na een tijdje geleden dat velen treinen vernielden. Voor vernieling werd een boete tot 90 euro opgelegd, voor belediging van een ambtenaar in functie tot 350 euro. De prioriteiten liggen m.i. verkeerd. 350 voor de vernieling , waarvan de helft voor de gedupeerde is lijkt mij eerlijker....maar ja, wie ben ik?
De foto klik ik niet open. Ik weet inmiddels wel wat barbaren kunnen aanrichten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 19:30

Toch is Singapore veiliger dan Nederland. De misdaadcijfers zijn vele malen lager, de pakkans vele malen hoger.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:55

maar daar noem je de echte oplossing al vjesta, de pakkans is er veel groter. E dat is ook de enige manier om misdaad te verminderen: de pakkans drastisch vergroten. Lijfstraffen als preventie werken niet, een enorme pakkans wel. Er zijn talloze landen met ljfstraffen en ook de doodstraf die ik echt niet veilig wil noemen. Landen/ plaatsen met een hoge pakkans zijun echter wel stukken veiliger, ook als ze feitelijk maar lage straffen kennen.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:20

Inderdaad Mick75 maak de pakkans hier in Nederland ook een stuk hoger en je zal zien dat hier ook misdaad omlaag gaan. Zolang misdaad nog teveel loont zal het blijven aantrekken.

Vjestagirl het is eerder zo dat door de hoge pakkans zíjn de misdaadcijfers lager.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:46

Vjestagirl schreef:
Toch is Singapore veiliger dan Nederland. De misdaadcijfers zijn vele malen lager, de pakkans vele malen hoger.

Europa staat nummer 1 als veiligste werelddeel. 2 is Noord-Amerika. De Scandinavische landen zijn het veiligst. Als we iets kunnen leren over veiligheid, kunnen we kijken naar de Scandinavische landen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:47

Ik vind het een absurde straf maar inderdaad, ze hebben het risico op die straf weloverwogen genomen. En ik weet niet hoe de uitgedeelde straffen eruit gaan zien, het kan best dat ze 3 stokslagen krijgen en een maandje cel, bij wijze van spreken. Ik zou niet graag zien dat dergelijke straffen hier worden ingevoerd. Lijkt me ook niet nodig, want ik geloof ook wel dat de pakkans veel belangrijker is dan de strafmaat. Niemand pleegt een misdrijf als oom agent ernaast staat, zeg maar.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:54

Perfect! Schijnbaar zijn zulke straffen effectief! Voer ze hier ook maar in.