Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:slechte club, die over de rug van hardwerkende boeren punten bij het grote publiek proberen te scoren door te zeggen dat het allemaal dierenmishandelaars zijn. De vee industrie in Nederland is heel goed geregeld en aan heel strenge regels gebonden. Koeien, varkens en kippen in Nederland hebben het echt niet zo slecht als WD ons wil doen geloven. Geen een van de medewerkers van WD komt van een boerderij of weet wat er zich precies in de stallen afspeelt.. pure sensatiezoekerij! (net als PVV en PvdD)
verder ben ik het wel eens met bewustwording, en verminderen van vleesconsumptie. Maar het goedkope vlees wat we hier in de supermarkten komt voor het grootste deel niet uit Nederland.
delerium schreef:Representatief? zeker wel.
De handel daar draait goed op de goedkope vraatzucht van een berg Europeanen hoor.
Selka schreef:@cheyentic, Ik ben nog nooit zoveel afgevallen als op vakanties in Amerika, daar leefde ik op Oreo's en crackers.
In Gent was er 1 gerecht te vinden zonder dieren en dit was niet te eten..
Kentaro schreef:juval, jij bent op stallen door het hele land geweest??
Een kennis van ons is veerijder. Geloof me, de verhalen die hij regelmatig heeft van stallen waar hij komt zijn echt niet prettig om aan te horen...
De regels zijn zeker stukken strenger dan dat ze geweest zijn, maar de naleving daarop is écht niet 100%...
En nee, ik scheer écht niet alle boeren over 1 kant, maar het is absoluut niet waar dat iedere veehouder zo met z'n/haar dieren begaan is
juval schreef:Kentaro schreef:juval, jij bent op stallen door het hele land geweest??
Een kennis van ons is veerijder. Geloof me, de verhalen die hij regelmatig heeft van stallen waar hij komt zijn echt niet prettig om aan te horen...
De regels zijn zeker stukken strenger dan dat ze geweest zijn, maar de naleving daarop is écht niet 100%...
En nee, ik scheer écht niet alle boeren over 1 kant, maar het is absoluut niet waar dat iedere veehouder zo met z'n/haar dieren begaan is
ja, dat ben ik.voornamelijk bij veehouders, dus over varkens of kippen kan ik niet echt meepraten.
het gebruik van AB is echt aan heel strenge banden gelegd, alle gebruik wordt geregistreerd.
De meeste weilanden in NL zijn niet geschikt om koeien het hele jaar door in te beweiden, de grond is gewoonweg te nat. Paarden kunnen vaak ook niet zomer en winter buiten blijven toch?
Kalfjes van melkkoeien worden inderdaad vaak direct bij de moeder weggehaald, om onrust te voorkomen. Koe en kalf weten niet beter. Het komt wel eens voor dat een kalf wat langer bij de koe blijft, maar meestal kijkt de koe er niet eens naar om. Of wordt het scheidingsproces daarna juist extra moeilijk.
maar goed, meningen verschillen. dit is mijn ervaring van de boerderij.
Selka schreef:Wij zitten hier op zand en de paarden staan dus ook zomer en winter buiten. Desnoods maak je een paddock voor je koeien, weet ik het, maar doe ietsAB aan strenge banden? Er hingen keukenkastjes vol met zooi op de meeste stallen. Ik geloof niet dat alles wordt geregistreerd, die melk komt vaak niet in de put dus waarom zouden ze dit registreren? Uit het buitenland kan je zo vanalles halen.
Koe en kalf weten niet beter? Het kalfje wordt geboren en in een enorm klein hokje gestopt waar ik mijn hond 's nachts nog niet in zou willen hebben.. Zodat wij mensen die melk kunnen drinken. Ik ken koeien die uren blijven roepen naar hun baby. Daarnaast zijn de kalfjes eenzaam vanaf het moment dat ze hun oogjes openen, dat wens je toch geen enkel dier toe? Het is toch ook niet oke om een veulen alleen op stal te zetten want dan weet hij/zij niet beter?
Ik ken 1 bio boer die echt zijn best doet en daar eet vriend zijn vlees van.
@marjoow dat klopt, maar in de winter / zomer / herfst hebben wij in NL echt geen vreselijk warm weer waar de koeien niet tegen kunnen.
Dieren vermenselijkt... het is toch dier eigen om de hele dag buiten te staan? Ik heb koeien nog nooit een stal zien bouwen..
delerium schreef:Je kunt het ook omdraaien. Dat een koe niet meer weet wat ze met een kalfje moet en een kalfje geen idee heeft dat er moeders bestaan, dat is toch gewoon gestoord?
Als er niet genoeg goed land is om koeien te beweiden dan zouden er wellicht eens aan paar koeien minder op moeten. Gewoon, weinig maar dure en blije koeien. Beter voor iedereen.