Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

Marjo

Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:20

Zojuist het zoveelste filmpje van Wakker Dier gezien op de facebookpagina. Dit keer over de vleesindustrie in Azie/Amerika. Representatief voor Europa of Nederland? Totaal niet. Maargoed, dat schijnt niet uit te maken.

Wakker Dier is een organisatie die nog net niet zo extreem post als PETA. Go Vegan!! Spat nog net niet van het beeldscherm af. En waarom? Tsja, schiet mij maar lek maar volgens Wakker Dier zijn boeren maar dierenmishandelaars en hebben de "vleeseters" onder ons geen geweten.

Is het dan werkelijk zo slecht? Nee. Dat valt naar mijn mening ontzettend mee. Ja er moet een hoop verbeterd worden t.o.v. dierenwelzijn en bewustwording bij de consument. Maar hetgeen waar ik me voornamelijk aan stoor is het vingertjeswijzende gedrag en het geroeptoeter van Wakker Dier wat eigenlijk vaak kant noch wal slaat.

Wat vinden jullie hier nou van? Goed dat het bestaat en dat er aandacht aan besteed word? Sta jij 100% achter WD? Of vind je het allemaal maar over the top overdreven gedoe en hebben ze onrealistische idealen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:24

Ik vind het super dat er zoiets is dat zich onder ander verzet tegen kilo knallers en plof kippen.
Ik heb zeker niet iets tegen vlees eten, maar wél tegen de manier waarop er door velen met dieren wordt omgegaan!
Vind absoluut dat er daarin dingen verbeterd moeten worden en ben zeker bereid daar meer voor te betalen!

Suusje1986

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:29

Eens met Kentaro :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:31

Ik vind het top dat zo'n organisatie bestaat! Niemand, leverancier of supermarkt zal zich anders bekommeren om het welzijn van dieren.

Zo steun ik ook de PvDD ondanks dat ik niet op ze stem vind ik wel dat zij bestaansrecht hebben. Zelfde geldt voor Wakker Dier.

Ben ik tegen vlees eten? Ja, maar ik verplicht een ander niet dezelfde mening te hebben. We hebben het niet nodig en er lijden levende wezens onder.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:33

Representatief? zeker wel.
De handel daar draait goed op de goedkope vraatzucht van een berg Europeanen hoor.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:36

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:37

slechte club, die over de rug van hardwerkende boeren punten bij het grote publiek proberen te scoren door te zeggen dat het allemaal dierenmishandelaars zijn. De vee industrie in Nederland is heel goed geregeld en aan heel strenge regels gebonden. Koeien, varkens en kippen in Nederland hebben het echt niet zo slecht als WD ons wil doen geloven. Geen een van de medewerkers van WD komt van een boerderij of weet wat er zich precies in de stallen afspeelt.. pure sensatiezoekerij! (net als PVV en PvdD)

verder ben ik het wel eens met bewustwording, en verminderen van vleesconsumptie. Maar het goedkope vlees wat we hier in de supermarkten komt voor het grootste deel niet uit Nederland.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:39

Consuminderen, ik ben helemaal voor. Meer geld voor het stukje vlees, kleinere stallen en vooral: beter salaris voor de boer. Want inderdaad, alle schuld word wel afgeschoven op de boeren, terwijl de retailers gewoon meer geld moeten betalen voor het vlees / melk/ eieren die ze verkopen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:42

juval schreef:
slechte club, die over de rug van hardwerkende boeren punten bij het grote publiek proberen te scoren door te zeggen dat het allemaal dierenmishandelaars zijn. De vee industrie in Nederland is heel goed geregeld en aan heel strenge regels gebonden. Koeien, varkens en kippen in Nederland hebben het echt niet zo slecht als WD ons wil doen geloven. Geen een van de medewerkers van WD komt van een boerderij of weet wat er zich precies in de stallen afspeelt.. pure sensatiezoekerij! (net als PVV en PvdD)

verder ben ik het wel eens met bewustwording, en verminderen van vleesconsumptie. Maar het goedkope vlees wat we hier in de supermarkten komt voor het grootste deel niet uit Nederland.

En dat is nou juist het grote probleem. Hier hebben de dieren inderdaad redelijke levens, maar naar hier toe wordt goedkope (waarschijnlijk) troep geïmporteerd. Er moet iets veranderen.

Ik ben pro-Wakker Dier. Néé ik ben het niet met ze eens, maar ze doen een ding goed, en dat is laten zien dat het anders moet.
Met 'eerst waren er echte plofkippen maar nu heeft een kip al een heeeeeel klein beetje een beter leven, we moeten er iets aan doen!' maak je geen statement.

Ik denk dat mede dankzij de aandacht van Wakker Dier dit is behaald:
http://nos.nl/artikel/638670-ketens-bel ... leven.html

http://www.wakkerdier.nl/persberichten/ ... eter-leven

En dat kan ik alleen maar toejuichen :j Oke, het is maar één ster, maar al een hele stap in de goede richting.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:42

Ik denk dat de meeste leden van wakker dier niet eens weten of de staart aan de voor of de achterkant van een dier zit en ze beter met zijn alle gewoon disneyfilms kunnen gaan kijken.

Overgens denk ik dat er veel verbeteringen mogelijk moeten komen op gebied van veehouderij maar organisaties die alleen maar voor grote koppen in media en weinig kennis gaan dragen daar imo weinig aan bij.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:43

@zodiacje, _/-\o_

@juval, heb bij boeren gewerkt en ik vond het verschrikkelijk. Hier en daar lekker AB. Kalveren, doei kalfje :wave: jouw melk is namelijk voor mensen en echt niet voor jou hoor! Dieren die omhoog geschopt werden, dieren die op 3 poten liepen. Nummers, geen dieren.

Bokkende koeien in de wei is zooo leuk! Nee het is helemaal niet leuk, die dieren horen niet een hele winter (en herfst) opgesloten te zitten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:44

juval, jij bent op stallen door het hele land geweest??
Een kennis van ons is veerijder. Geloof me, de verhalen die hij regelmatig heeft van stallen waar hij komt zijn echt niet prettig om aan te horen...
De regels zijn zeker stukken strenger dan dat ze geweest zijn, maar de naleving daarop is écht niet 100%...
En nee, ik scheer écht niet alle boeren over 1 kant, maar het is absoluut niet waar dat iedere veehouder zo met z'n/haar dieren begaan is -O-

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:45

delerium schreef:
Representatief? zeker wel.
De handel daar draait goed op de goedkope vraatzucht van een berg Europeanen hoor.

Eens...
Moet zeggen dat ik al bij voorkeur een afkeer heb tegen van die veretterden, onbeperkt spareribs etc eten.. Vind zeker dat het goed is dat ze problemen aan de kaak stellen..

Kijk nou eens naar hoe hypocriet de mensen zijn. Als een konijn in een dierentuin word opgegeten door een leeuw vind iedereen het zielig, maar iedere dag een homp vlees op je bord is wel normaal?!

Vind het dus goed dat mensen wat bewuster worden gemaakt, wat in Nederland ook echt wel het geval is, jammer genoeg zijn wij zo'n beetje de enigste in het westen, in België Duitsland Frankrijk etc word je aangekeken of je gek bent als je aangeeft vegetariër te zijn.. (Veganist waarschijnlijk helemaal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:50

Ik vind het goed dat er organisaties zijn die zich hiervoor inzetten. Dan maar extreem. PETA vind ik dan weer een stel mierenneukers maar goed. Een zachte boodschap dringt toch niet door tot mensen. Dan kun je beter shockerende filmpjes laten zien. Zelf eet ik wel vlees, maar sterk met mate (1 of 2 keer in de week). En dat is dan gewoon van de slager en niet van de ah of weet ik het.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:50

@cheyentic, Ik ben nog nooit zoveel afgevallen als op vakanties in Amerika, daar leefde ik op Oreo's en crackers. :+
In Gent was er 1 gerecht te vinden zonder dieren en dit was niet te eten..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:53

Selka schreef:
@cheyentic, Ik ben nog nooit zoveel afgevallen als op vakanties in Amerika, daar leefde ik op Oreo's en crackers. :+
In Gent was er 1 gerecht te vinden zonder dieren en dit was niet te eten..

Precies, ik heb in Kentucky USA ook geleefd op een beetje fruit, broccoli en choclatechipscookies _-:( was niets anders te krijgen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:54

Kentaro schreef:
Een kennis van ons is veerijder. Geloof me, de verhalen die hij regelmatig heeft van stallen waar hij komt zijn echt niet prettig om aan te horen...
De regels zijn zeker stukken strenger dan dat ze geweest zijn, maar de naleving daarop is écht niet 100%...
En nee, ik scheer écht niet alle boeren over 1 kant, maar het is absoluut niet waar dat iedere veehouder zo met z'n/haar dieren begaan is -O-

ja, dat ben ik. :7 voornamelijk bij veehouders, dus over varkens of kippen kan ik niet echt meepraten.
het gebruik van AB is echt aan heel strenge banden gelegd, alle gebruik wordt geregistreerd.
De meeste weilanden in NL zijn niet geschikt om koeien het hele jaar door in te beweiden, de grond is gewoonweg te nat. Paarden kunnen vaak ook niet zomer en winter buiten blijven toch?
Kalfjes van melkkoeien worden inderdaad vaak direct bij de moeder weggehaald, om onrust te voorkomen. Koe en kalf weten niet beter. Het komt wel eens voor dat een kalf wat langer bij de koe blijft, maar meestal kijkt de koe er niet eens naar om. Of wordt het scheidingsproces daarna juist extra moeilijk.

maar goed, meningen verschillen. dit is mijn ervaring van de boerderij. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:55

juval schreef:
Kentaro schreef:

ja, dat ben ik. :7 voornamelijk bij veehouders, dus over varkens of kippen kan ik niet echt meepraten.
het gebruik van AB is echt aan heel strenge banden gelegd, alle gebruik wordt geregistreerd.
De meeste weilanden in NL zijn niet geschikt om koeien het hele jaar door in te beweiden, de grond is gewoonweg te nat. Paarden kunnen vaak ook niet zomer en winter buiten blijven toch?
Kalfjes van melkkoeien worden inderdaad vaak direct bij de moeder weggehaald, om onrust te voorkomen. Koe en kalf weten niet beter. Het komt wel eens voor dat een kalf wat langer bij de koe blijft, maar meestal kijkt de koe er niet eens naar om. Of wordt het scheidingsproces daarna juist extra moeilijk.

maar goed, meningen verschillen. dit is mijn ervaring van de boerderij. :)

Precies. En weet je zelfs dat koeien bij warm weer liever binnen in de gekoelde stal staan dan buiten in de hete zon??

Dieren worden vermenselijkt tegenwoordig...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:59

juval, Dit ben ik allemaal met je eens hoor!!
(en weet inderdaad van iemand met vleeskoeien die lange tijd buiten lopen met hun kalveren, dat het een draaaaaama is wanneer het kalf uiteindelijk van de moeder gescheiden moet worden....)
Maar het gaat mij o.a. om stallen waarin het dier zo weinig ruimte heeft om maar te bewegen, om maar zo snel mogelijk dik te worden.... Koeien die helemaal niet buiten komen, omdat ze binnen precies weten wat voor 'n eten erin gaat en dan de melkproductie iedere dag hetzelfde is..
Kistkalveren...

En een gekoelde stal zou ideaal zijn, maar dat zijn er genoeg niet dan wel....
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 24-04-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:59

Wij zitten hier op zand en de paarden staan dus ook zomer en winter buiten. Desnoods maak je een paddock voor je koeien, weet ik het, maar doe iets :) AB aan strenge banden? Er hingen keukenkastjes vol met zooi op de meeste stallen. Ik geloof niet dat alles wordt geregistreerd, die melk komt vaak niet in de put dus waarom zouden ze dit registreren? Uit het buitenland kan je zo vanalles halen.

Koe en kalf weten niet beter? Het kalfje wordt geboren en in een enorm klein hokje gestopt waar ik mijn hond 's nachts nog niet in zou willen hebben.. Zodat wij mensen die melk kunnen drinken. Ik ken koeien die uren blijven roepen naar hun baby. Daarnaast zijn de kalfjes eenzaam vanaf het moment dat ze hun oogjes openen, dat wens je toch geen enkel dier toe? Het is toch ook niet oke om een veulen alleen op stal te zetten want dan weet hij/zij niet beter?

Ik ken 1 bio boer die echt zijn best doet en daar eet vriend zijn vlees van.

@marjoow dat klopt, maar in de winter / zomer / herfst hebben wij in NL echt geen vreselijk warm weer waar de koeien niet tegen kunnen.

Dieren vermenselijkt... het is toch dier eigen om de hele dag buiten te staan? Ik heb koeien nog nooit een stal zien bouwen..

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:00

bij ons in het aardrijkskundeboek staat ook een stukje over wakkerdier... ik vind dat ze wel een beetje overdrijven hoor :o

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:01

Je kunt het ook omdraaien. Dat een koe niet meer weet wat ze met een kalfje moet en een kalfje geen idee heeft dat er moeders bestaan, dat is toch gewoon gestoord?

Als er niet genoeg goed land is om koeien te beweiden dan zouden er wellicht eens aan paar koeien minder op moeten. Gewoon, weinig maar dure en blije koeien. Beter voor iedereen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:05

Selka schreef:
Wij zitten hier op zand en de paarden staan dus ook zomer en winter buiten. Desnoods maak je een paddock voor je koeien, weet ik het, maar doe iets :) AB aan strenge banden? Er hingen keukenkastjes vol met zooi op de meeste stallen. Ik geloof niet dat alles wordt geregistreerd, die melk komt vaak niet in de put dus waarom zouden ze dit registreren? Uit het buitenland kan je zo vanalles halen.

Koe en kalf weten niet beter? Het kalfje wordt geboren en in een enorm klein hokje gestopt waar ik mijn hond 's nachts nog niet in zou willen hebben.. Zodat wij mensen die melk kunnen drinken. Ik ken koeien die uren blijven roepen naar hun baby. Daarnaast zijn de kalfjes eenzaam vanaf het moment dat ze hun oogjes openen, dat wens je toch geen enkel dier toe? Het is toch ook niet oke om een veulen alleen op stal te zetten want dan weet hij/zij niet beter?

Ik ken 1 bio boer die echt zijn best doet en daar eet vriend zijn vlees van.

@marjoow dat klopt, maar in de winter / zomer / herfst hebben wij in NL echt geen vreselijk warm weer waar de koeien niet tegen kunnen.

Dieren vermenselijkt... het is toch dier eigen om de hele dag buiten te staan? Ik heb koeien nog nooit een stal zien bouwen..

Dat zou je nog verbazen. Ik weet het niet 100% zeker, maar het optimale voor een koe is rond de 7 of 14 graden. De meeste zomers zitten toch wel hoger dan dat.
En ga eens kijken wat er allemaal in de kastjes staat aan geneesmiddelen. Er zijn namelijk een heleboel dingen die je een koe kan toedienen waar geen AB in zit.

Dieren vermenselijken is meer: Het is zielig dit, zielig dat. Omdat ze dat zélf niet willen. Het is zielig om een koe te slachten voor het vlees want met mensen doen we dat niet.
Dat bedoel ik meer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 15:06

delerium schreef:
Je kunt het ook omdraaien. Dat een koe niet meer weet wat ze met een kalfje moet en een kalfje geen idee heeft dat er moeders bestaan, dat is toch gewoon gestoord?

Als er niet genoeg goed land is om koeien te beweiden dan zouden er wellicht eens aan paar koeien minder op moeten. Gewoon, weinig maar dure en blije koeien. Beter voor iedereen.

En dát kan dus niet omdat de boer dan zelf verhongerd. Want ik geloof dat veel boeren liever minder koeien hebben voor het geld dat ze krijgen.

Nederland heeft nou eenmaal ook niet zoveel ruimte voor dieren om ze maar naar buiten te doen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:07

@Marjoow, er had ook moeten staan winter / lente / herfst en geen zomer :+ blijkbaar is typen lastig als je ergens gepassioneerd over bent ;)