Jongen overlijdt aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Jongen overlijdt aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 23:30

:(:)
Citaat:
McDonald’s Nederland is vorige week per direct gestopt met de verkoop van de ‘Small Wrap Saté’. Het personeel is opgedragen om, als klanten vragen naar de wrap, niets meer te zeggen dan: “De Small Wrap Saté is niet meer beschikbaar”. McDonald’s haalde de wrap uit het assortiment nadat vorige week woensdag een 17-jarige jongen is overleden aan de gevolgen van een ernstige allergische reactie.

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/04/mcd ... tie-klant/

Ik vind dit persoonlijk wel een beetje vreemd, een allergische reactie kan altijd voorkomen, als je ergens zo allergisch voor bent dat je er aan overlijdt weet je dat toch wel van te voren lijkt me.

Zo ben ik allergisch voor tomaat, dit zit op de meeste burgers en wraps bij de McDonalds, ik bestel dus alles zonder tomaat en dit wordt ook altijd netjes zo voor me klaar gemaakt.
Nou is dit geen dodelijke allergie, maar ik krijg hier toch flinke klachten van, maar dit is dan toch mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom dit product volledig uit het assortiment is gehaald, hoe denken jullie hier over?

Furrow

Re: Jongen overlijd aan allergisch reactie na eten McWrap Sate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:32

Erg vreemd inderdaad, en ze beloven ook niet dat er geen sporen op zouden zitten.
Misschien omdat het gewoon erg tragisch is, wat jammer.
Lijkt me ook heel moeilijk te vatten voor de familie.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:34

Een small wrap je dood -O-

Zwartje07

Las het vanmiddag ook en snap ook niet goed waarom het dan uit het assortiment moet.
Je hoeft niet perse te weten van te voren dat je allergisch bent hoe dat zit met zo'n ernstige allergie of dat ook zo ineens zo heftig kan ontstaan.

_helga_

ik snap opzich wel dat ze het doen. zo komen hun over alsof ze heel veel medelijden hebben en worden ze niet in een slecht daglicht gezet.

ik bedoel als je ergens allergies voor bent en je weet niet zeker dat het erin zit dan vraag je er toch naar en als hun dat niet kunnen garanderen dan haal je het niet lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door _helga_ op 04-04-14 23:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:35

Ik las ergens dat hij had gevraagd of er geen satesaus op mocht. Medewerker had dit toch gedaan(per ongeluk). (weet natuurlijk niet of dat op waarheid berust)
Het product is uit het assortiment gehaald als een blijk van respect naar de familie.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 04-04-14 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:36

Ik kom nooit bij de Mc maar als hij geen sate wilde dan bestel je toch geen McWrap Saté.
Laatst bijgewerkt door Zwartje07 op 04-04-14 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_helga_

_MelloW_ schreef:
Ik las ergens dat hij had gevraagd of er geen satesaus op mocht. Medewerker had dit toch gedaan.
Het product is uit het assortiment gehaald als een blijk van respect naar de familie.

je ziet zelf tog ook dat er satesaus op zit 8)7

Furrow

_MelloW_ schreef:
Ik las ergens dat hij had gevraagd of er geen satesaus op mocht. Medewerker had dit toch gedaan.

Wat naar voor de medewerker, zal vast niet expres zijn.
Zoiets achtervolgt je jou hele leven.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:38

Tja, ik vind bepaalde hamburgers daar ook lekker maar vraag ook of ze de kaas en tomaat eraf willen halen. Kan best zijn dat hij de rest van de ingredienten wel lekker vond.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:39

Bijzonder.

Ik werk zelf in de fastfood, voorheen bij de Mc, nu bij KFC. Mijn zusje heeft een pinda-allergie, dus ik weet hoe heftig dat kan zijn. Bij de Mc is ook de Chicken Saté een hot item (geweest), en de KFC had de Brazer Saté. Nooit problemen mee gehad. Wij hoefden als personeel nooit te vermelden het om een product met pinda's ging, maar op het moment dat een gast aangaf allergisch te zijn voor pinda's moesten we hem wel afraden een burger te bestellen; alle burgers worden door een of twee personen gemaakt namelijk. Het lijkt me als jij een pinda-allergie hebt dat je daar zélf alert op bent en alles doet om een reactie te voorkomen.

Ik vind het wel netjes van Mc Donald's dat ze dit doen uit respect voor de jongen, maar of het handig is? Juist hierdoor gaan mensen denken en zoeken naar de "waarom". Was het bij dit nare voorval gebleven zonder menu-wijziging, dan zou het denk ik een stuk minder aandacht krijgen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:39

Furrow schreef:
_MelloW_ schreef:

Wat naar voor de medewerker, zal vast niet expres zijn.
Zoiets achtervolgt je jou hele leven.

Tuurlijk niet expres, waar mensen werken worden fouten gemaakt.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:45

Wat een raar verhaal. Als het zo is dat de medewerker de fout heeft gemaakt dan snap ik nog steeds niet dat het product zelf 'uit respect voor de familie' uit het assortiment moet. Dat de medewerker ontslagen zou worden kan ik nog enigszins begrijpen, al heb ik ook al zaken op een bepaalde manier besteld waarbij diegene die mij bediende zich alsnog vergiste of het niet had gedaan zoals ik het vroeg. Zulke misverstanden hebben doorgaans geen dodelijke gevolgen. Hoewel ik het wel anders vind als de jongen had aangegeven dat hij allergisch was. Dan moet een medewerker wel extra alert zijn vind ik. Anderzijds zou ik als zwaar allergisch persoon altijd driedubbel checken. Lastige kwestie.

Erg jammer voor diegenen die het een erg lekkere wrap vonden in ieder geval :(

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:46

zonnebloem18 schreef:
Ik vind dit persoonlijk wel een beetje vreemd, een allergische reactie kan altijd voorkomen, als je ergens zo allergisch voor bent dat je er aan overlijdt weet je dat toch wel van te voren lijkt me.

Zo ben ik allergisch voor tomaat, dit zit op de meeste burgers en wraps bij de McDonalds, ik bestel dus alles zonder tomaat en dit wordt ook altijd netjes zo voor me klaar gemaakt.
Nou is dit geen dodelijke allergie, maar ik krijg hier toch flinke klachten van, maar dit is dan toch mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik begrijp dus ook niet zo goed waarom dit product volledig uit het assortiment is gehaald, hoe denken jullie hier over?

Ja, dat vraag ik me ook af of hij er dan niet mee bekend was dat hij een allergie voor pinda's had (neem aan dat het om een pinda allergie gaat)? Of misschien een allergie die ineens acuut is komen opzetten?
Hoe dan ook afschuwelijk natuurlijk dat hij er aan overleden is. Mensen die weten dat ze zo'n heftige allergie hebben, hebben vaak een epipen bij zich om zichzelf met adrenaline te (laten) injecteren op het moment dat er een ernstige allergische reactie optreed.
Vreselijk ook dat ze in het ziekenhuis niets meer voor hem konden betekenen.

Dat de small wrap saté niet meer verkocht wordt is volgens McDonalds enkel uit respect voor de nabestaanden. Op zich vind ik dat wel netjes, maar de wrap op zich is natuurlijk niet gevaarlijk om te eten tenzij je een allergie hebt voor een ingrediënt dat er in zit.
Nu wisselen ze volgens mij toch regelmatig met dit soort producten dus misschien dat ze dit dan uit respect vervroegd hebben. Ik weet niet of dit een product was dat altijd in het vaste assortiment zou blijven.
Nuttiger zou ik het vinden dat ze iets gingen doen aan het aanduiden van ingrediënten of sporen van die mogelijk een levensbedreigende allergie zou kunnen veroorzaken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:51

Misschien dat de receptuur veranderd is? Ik denk dat hij vaker een wrap had gegeten en dat dat altijd goed is gegaan en dat er nu toch een flintertje pinda op terecht is gekomen van een andere wrap ofzo.

Pfft, voor de jongen is het misschien nog wel het minst erg, die merkt er nu niks meer van. Maar je zal maar een vriend zijn die ernaast zat en niks kon betekenen en je vriend dood zien gaan, dat vreet je hele leven aan je :\

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:53

zonnebloem18 schreef:
Citaat:
McDonald’s Nederland is vorige week per direct gestopt met de verkoop van de ‘Small Wrap Saté’. Het personeel is opgedragen om, als klanten vragen naar de wrap, niets meer te zeggen dan: “De Small Wrap Saté is niet meer beschikbaar”. McDonald’s haalde de wrap uit het assortiment nadat vorige week woensdag een 17-jarige jongen is overleden aan de gevolgen van een ernstige allergische reactie.

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/04/mcd ... tie-klant/

ik ben ook voor dingen allergisch maar ik weet niet voor wat allemaal en in elke eten zit wel iets anders wat in ander eten niet zit. dus kan zo in de 1ne wrap wel iets zit wat in de ander niet zit.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:54

Is hierom de burger met kip en saté eruit? Ik vond hem net zo lekker :(

Maar wat sneu zeg, maar ik zou eerlijk gezegd niet het risico nemen als ik een allergie heb om zo'n satéwrap te nemen. Er kan altijd perongelijk wat gebeuren waardoor er wel wat saté in je eten zit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 23:56

Op de website van de McDonalds en op de achterkant van al die papiertjes op de dienbladen staan alle allergenen trouwens al jaren duidelijk aangegeven, daar zou McDonalds niet nog meer aan doen denk ik.
Het is natuurlijk ontzettend naar voor de familie, maar zie dan niet zo goed wat het terugtrekken van een product dan nog uit maakt.

Een dergelijke allergie moet toch wel bekend zijn voor die tijd denk ik, dan snap ik dat je 17 bent en wat dwars en puberig maar ik kan me niet voorstellen dat je dan zo'n risico neemt.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:58

heidy_wilco schreef:
Is hierom de burger met kip en saté eruit? Ik vond hem net zo lekker :(

Maar wat sneu zeg, maar ik zou eerlijk gezegd niet het risico nemen als ik een allergie heb om zo'n satéwrap te nemen. Er kan altijd perongelijk wat gebeuren waardoor er wel wat saté in je eten zit.

in elk eten dat het zelfde recept is zit is nooit helemaal het zelfde er kan altijd iets in zitten wat in de andere niet zit he;) dus het kan best 1 stofje zijn geweest. en het hoeft niet eens van de wrap te zijn geweest want meestal komt allergie reactie 10 min later pas.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:03

Een flintertje pinda? Satesaus is over het algemeen gemaakt met pinda's toch?
Ik vraag mij af hoeverre hij bekend was met zijn allegrie, de heftigheid ervan en waar het is mis gegaan. In principe kan je gewoon aangeven dat je erg allergisch bent en welke maatregels er dan genomen moeten worden. Wij hebben ook wel gasten met glutenallergie gehad voor wie er helemaal speciaal met extra handschoenen en hygiëne een burger zonder brood werd gemaakt.

De productinformatie van alle vaste producten staan achterop de trayliner, aan de informatie van de tijdelijke producten mogen ze wel wat doen, want hier kon ik ook nooit wat over vinden.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:05

Ik heb zelf ook een (potentieel dodelijke) pinda allergie en iets bestellen met de naam saté zou ik me sowieso al niet in mijn hoofd halen.. Maar heb ook altijd een epipen en medicijnen mee omdat ik inmiddels weet hoe gemakkelijk het tóch per ongeluk fout kan gaan, hoe goed je ook oplet. Zoenen met iemand die twee uur geleden pinda's heeft gegeten bijvoorbeeld :p vreselijk dit te lezen, dit is echt mijn grote angst..

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:07

ik had vroeger allergie voor ei dan mocht ik echt niks eten waar ei in zat ook een drama..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:09

RianneH schreef:
Een flintertje pinda? Satesaus is over het algemeen gemaakt met pinda's toch?

Als hij heeft gevraag om een wrap zonder sate dan kan dat toch... (met alleen kipstukjes ofzo)
Tenminste, iemand postte hier dat hij dat had gedaan.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:10

switt schreef:
Ik heb zelf ook een (potentieel dodelijke) pinda allergie en iets bestellen met de naam saté zou ik me sowieso al niet in mijn hoofd halen.. Maar heb ook altijd een epipen en medicijnen mee omdat ik inmiddels weet hoe gemakkelijk het tóch per ongeluk fout kan gaan, hoe goed je ook oplet. Zoenen met iemand die twee uur geleden pinda's heeft gegeten bijvoorbeeld :p vreselijk dit te lezen, dit is echt mijn grote angst..

Potverdorie, zo erg kunnen allergieën dus zijn. Wat kan je erge reacties krijgen door, in mijn ogen, zo goed als bijna niets van die stoffen binnen te krijgen.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 00:13

Lijkt me echt vreselijk om zo een allergie te hebben.
Daarom dat er bij koeken bv. altijd staat dat het in hetzelfde fabriek als een koek met noten werd gemaakt.