ING start proef met delen betalingsgedrag klanten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

ING start proef met delen betalingsgedrag klanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 18:21

Citaat:
ING wil informatie over betalingsgedrag van klanten gaan delen met bedrijven. Met de informatie zouden bijvoorbeeld retailers gerichter kunnen adverteren, zegt directeur Particulieren bij ING Hans Hagenaars vandaag in het Het Financieele Dagblad. Het gaat om een proef, die dit najaar begint met enkele duizenden vrijwillige proefpersonen.
ING wil met het project inspelen op de mogelijkheden die online bankieren biedt. Een ‘big data’-team gaat de betaalgegevens analyseren. Het gaat hierbij om grote databestanden en niet om individuele gegevens, benadrukt de ING in een verklaring. De bank zal geen “individueel herleidbare klantdata” doorspelen en alleen persoonsgegevens gebruiken “wanneer dat ook is toegestaan”.

‘AAN ALLE PRIVACYVOORWAARDEN VOLDAAN’
Bedrijven moeten de bank waarschijnlijk gaan betalen om klanten te benaderen, maar dat is nog niet zeker. Hagenaars in de krant:

“Digitaal bankieren groeit massief, vooral via de mobiele app. ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen.”
KORTING BIJ TUINCENTRUM
Volgens de bank wordt aan alle privacyvoorwaarden voldaan. Klanten kunnen voorlopig alleen meedoen als ze expliciet toestemming geven voor het analyseren van hun betaalgegevens. Hagenaars gaf vanochtend een toelichting op de plannen op Radio 1.

“Een voorbeeld zou kunnen zijn dat u jaarlijks een paar honderd euro bij tuincentrum A besteedt. Dan zou het voor tuincentrum B heel interessant kunnen zijn om voor u een scherp aanbod te doen bij uw volgende aankoop in een tuincentrum.”

‘CUSTOMER INTELLIGENCE’
ING heeft in totaal zo’n 4,5 miljoen internetbankierende klanten. Als de proef een succes blijkt, kan de dienst worden ingevoerd voor iedereen. Vanuit het bedrijfsleven zou al veel belangstelling zijn. De bank speelt in op de groeiende markt van gebruikersgegevens op internet. Die wordt nu vooral gedomineerd door Amerikaanse internetgiganten als Facebook en Google.

In Europa zijn nog geen banken die een dergelijke dienst hebben ontwikkeld. In de Verenigde Staten zijn er al wel voorbeelden van ‘customer intelligence’. ING beseft dat de plannen hoogstwaarschijnlijk tot discussies over privacy leiden. “Daar zal lawaai over worden gemaakt, dat weten we. We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert”, zegt Hagenaars.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/10/ing ... g-klanten/

Ondanks dat ik zelf (godzijdank) niet bij de ING zit, schrik ik toch ergens wel van dit soort berichten. Het delen van je betaalgedrag, zodat men precies ziet, wat/waneer/hoevaak je iets koopt. Ik weet niet in hoevere andere banken mee willen gaan in dit plan, maar het beangstigd mij nogal.
Persoonlijk vraag ik mij af, wie zou hier toestemming voor geven?

Douce

Re: ING start proef met delen betalingsgedrag klanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:32

Ze spreken zichzelf wel tegen, de data zou niet te herleiden zijn, maar tuincentrum B weet straks wel dat jij alles bij tuincentrum A koopt?
Ik ben gelukkig ook geen klant van Ing, als mijn bank dit in zou stellen zou ik zelden meer pinnen maar contant geld uit gaan geven.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:40

Ik ga dus écht geen toestemming geven.
Ik heb al bezwaar tegen de persoonsgebonden bonuskaart van AH!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:45

Wij zitten ook bij de ING heb dit met verbazing zitten lezen en heb hier van de bank ook niets over gehoord. Maar ik weet wel als ze dit gaan doen zonder mijn toestemming ik op zoek ga na een andere bank.

Persoonsgebonden bonuskaart hoef je volgens mij niet persoonsgebonden te maken dacht ik.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:52

Douce schreef:
Ze spreken zichzelf wel tegen, de data zou niet te herleiden zijn, maar tuincentrum B weet straks wel dat jij alles bij tuincentrum A koopt?
Ik ben gelukkig ook geen klant van Ing, als mijn bank dit in zou stellen zou ik zelden meer pinnen maar contant geld uit gaan geven.

Ik vermoed niet dat ING zegt 'persoon A koopt bij het andere tuincentrum' maar dat ze zeggen 'we hebben hier 50.000 (anonieme) klanten die vorig jaar voorjaar bij jullie concurrent wat gekocht heeft, willen jullie je reclame specifiek op deze mensen richten?'

Eerlijk gezegd snap ik de heisa niet zo, ze verkopen geen persoonsgegevens en pas na expliciete toestemming wordt reclame aangeboden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:21

Yessy schreef:
Eerlijk gezegd snap ik de heisa niet zo, ze verkopen geen persoonsgegevens en pas na expliciete toestemming wordt reclame aangeboden.

Ten eerste wordt die data gebruikt om mensen te manipuleren, ten tweede is die data vaak helemaal niet zo moeilijk te herleiden, en ten derde: daar zijn banken NIET voor bedoeld. Ooit was bankgeheim een belangrijk punt. Ik betaal de bank om mijn betalingen te regelen, en zij hebben gewoon niet de taak of het recht om geld te verdienen aan mijn data.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:26

Maar dan zeg je toch gewoon 'nee' als ze het vragen? Ik heb een hekel aan reclame dus een nee/nee sticker aan m'n voordeur, zelfs daar heb ik meer moeite voor moeten doen dan de 'nee' knop indrukken als de ING dit daadwerkelijk doorzet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:32

Shadow0 schreef:
Yessy schreef:

Ten eerste wordt die data gebruikt om mensen te manipuleren, ten tweede is die data vaak helemaal niet zo moeilijk te herleiden, en ten derde: daar zijn banken NIET voor bedoeld. Ooit was bankgeheim een belangrijk punt. Ik betaal de bank om mijn betalingen te regelen, en zij hebben gewoon niet de taak of het recht om geld te verdienen aan mijn data.

Helemaal met Shadow0 eens!!

Het begint met geanonimiseerd, jaar later stapje verder en voor we het weten staat voor iedereen die betaald te lezen dat Rex_Rolfo een bos rode rozen heeft gekocht bij een bloemist niet in z'n woonplaats. Ziet mevrouw RR ineens een briefje in de bus die daar naar verwijst, gaat ze toch echt wel denken "rozen, ik heb niks gehad" >;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:34

ING heeft zijn zaakjes totaal niet op en komt gemaakte afspraken niet na. Voor mij dus een reden als het ingaat om op zoek te gaan naar een andere bank.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:37

Yessy: ik heb liever dat we blijven beseffen waarom privacy zo belangrijk is, en dat we die blijven respecteren ipv steeds maar te verkopen.

Voor mensen die werkelijk van bank willen veranderen, je kunt meer lezen over oa de overstapservice op http://www.vanbetaalrekeningveranderen.nl/

Het is best een mooi moment om ook de ASN en Triodos eens te overwegen. Zie ook http://www.eerlijkebankwijzer.nl/

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:41

Ik ben niet zo piepert als het gaat om privacy. Maar ik zit echt niet te wachten op aanbiedingen van winkel A als ik vaak naar winkel B ga. Dan wordt je platgegooid met reclame. Daar heb ik echt een hekel aan! Ik druk dus op nee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:28

Dan zou ik telkens gewoon geld pinnen. zien ze nergens waar ik mijn geld aan uitgeef.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:39

Dit zat er een beetje aan te komen nadat ze eerst betalen met contant geld zo onaantrekkelijk mogelijk (en soms zelfs onmogelijk) te maken. Alles voor de winst.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:17

Stomme ING ook altijd, ik heb altijd problemen met ze :n

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:59

love_western schreef:
Dan zou ik telkens gewoon geld pinnen. zien ze nergens waar ik mijn geld aan uitgeef.

Mee eens

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:14

Ik vind het eigenlijk al ronduit absurd dat een bank dit überhaupt wil overwegen :roll:

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:22

Ik vind het niet zo'n ramp, tegenwoordig wordt toch alles gecontroleerd. En wel ff op facebook of twitter verhaal doen maar dit is dan weer niet goed. Reclame mensen manipuleren anderen ook in het kopen van producten en dit gebeurt al zo lang. Natuurlijk is privacy iets dat zo moet blijven maar alsof ze niet al stiekem dit soort dingen doen, wij weten dat toch niet. EN het internet, niets is er prive, ookal maken we elkaar dat wijs. Ik blijf verder toch gewoon bij ING, boeit mij niet als ze zien dat ik bij de AH boodschappen gedaan heb :') Ik haal mijn bedragen toch vaak af. En als tuincentrum B mijn producten goedkoper gaat maken, beter zelfs.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:25

Deze mensen doen dit vrijwillig.. en als je je wifi aan hebt in de ah volgen ze je al. Daar gaan we naartoe en er is niks wat je ertegen kunt doen.

ben het er ook niet mee eens maargoed, denk dat dat er nog wel veeeel meer gebeurd waar wij geen weet van hebben..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:28

Ik heb ING, kan er best mee leven denk ik. Wat maakt mij het nou uit dat de ING weet dat ik bij de Kruidvat m'n shampoo koop i.p.v. bij de Etos. Als vervolgens Etos mij diezelfde shampoo met 50% korting aanbiedt (bedrijven zouden toch scherpe prijzen aanbieden?) vind ik dat zelfs wel tof. En zolang je er toestemming voor moet geven is het helemaal geen probleem. Nooit problemen gehad bij ING en verwacht deze ook niet te krijgen. En anders gaan we gewoon rustig over naar, ehm, de Rabobank ofzo.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:34

Ja precies, ik heb nooit slechte ervaringen gehad met de ING. Wel persoonlijk met een andere bank dus ja waarom switchen, gegevens verzamelen allerlei instanties toch wel over je dus, als ING dit publiek maakt en met toestemmende personen doet beter dan alles hush hush.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:40

Precies, denk dat het ook vaker gebeurt dan we denken maar dat het gewoon vaak verzwegen wordt :j

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:42

Nou nee bedankt ING.... Ben heel erg tevreden over de rest maar dit vind ik niet oké.

Als er toestemming voor gegeven moet worden doe ik dat gewoon niet haha.
Ik pin sowieso bijna nooit in winkels. Pin een groot bedrag en dat maak ik op.
Niet iedereen hoeft te weten waar ik mijn dingen koop :Y)

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:52

En is de ingangsdatum toevallig 1 april?? Daar doet het mij namelijk aan denken!!

Zou men echt erover denken,werkelijk, om bankgeheim te schenden??

Nee lijkt mij eerder iets wat op 1 april in gaat!
( hoop dat ik gelijk heb!)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:36

Dat zou natuurlijk ook nog kunnen watnou1

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:02