Pleegzorg, wie denkt er nog meer over na?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendybrian

Pleegzorg, wie denkt er nog meer over na?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:35

Hallo bokkers,
Zoals de titel al zegt . Wie denk er nog meer over na om zijn huis open te stellen voor een pleegkind.
Zoals jullie waarschijnlijk weten is er een tekort aan pleeg ouders, veel kids, waaronder imzelf in mijn jeugd, zitten op leefgroepen die niet geschikt zijn door plaats tekort,
Ik zelf heb in een jeugd gevangenis moeten verblijven door een plaats tekort in pleeg zorg en woon groepen.
Dit voorbeeld toont denk ik wel aan waarom er pleeg ouders nodig zijn.
Ik zou graag in contact willen komen met met mensen die hier ook over nadenken ,waarom zou jij graag pleeg ouder willen worden en waarom niet?
Wat zijn jullie voors en tegens, wat houd jullie tegen en waar liggen jullie twijfels?

Ik zal mijn thuis situatie even neer schetsen,
Ik woon samen met mijn vriend in een rijtjes huis in hoofddorp,mijn vriend werkt fultime en ik ben 1dag van huis, ik ben begonnen met een thuis studie psychologie.
We hebben 2kippen 2 honden en jawel, een baby van 10maanden,we wonen in een leuke kind vriendelijke buurt en ik heb leuk contact met de buurvrouwen die ook kids hebben.
Als mijn kind kan lopen wil ik met hem naar kinder dans en kids gym.
Verder hebben wij sport en spel hoog in het vaandel en heb ik gezond eten ook hoog staan.
Ik heb een verleden in jeugdzorg, ouders zijn op jonge leeftijd overleden, en het nodige meegemaakt en verwerkt!
Ik hoop dat mijn eigen ervaring mee kan helpen in het begeleiden van een pleeg kind naar de volwassenheid.

Ik hoop van jullie te horen *\o/*

_Nadia_

Re: Pleegzorg, wie denkt er nog meer over na?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:00

Ja, wij hebben er over nagedacht, maar gezien we al 5 kinderen hebben waarvan 3 met een beperking en we geen extra kamers hebben (kinderen delen een kamer, jongens bij elkaar, meiden bij elkaar) is het onmogelijk voor ons.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:03

vergeet niet dat het ook heel veel van je vergt he, het kan ook heel dicht bij je komen te staan en het zullen niet altijd succes verhalen worden. Je moet best wat inleveren als je er mee begint, niet alleen jij ook de rest van je gezin. Tuurlijk krijg je er ook wat voor terug....maar denk er wel goed over na

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:05

Wij hebben het er wel eens over gehad en ik zou het ook heel graag willen, maar wij wonen in Duitsland, dus het gaat helaas niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:05

Het is een zware selectie van een paar trainings avonden, helaas waren wie niet door. Ze zeggen wel dat ze een tekort hebben maar de eisen zijn dan ook best zwaar.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:07

Nadia, wat een groot gezin hebben julllie, gezellig!
Mijn hersens draaien echt overuren, voordelen ,nadelen . Doemscenarios. Ik heb ze allemaal al eens uitgedacht.
Voor mij is er ook nog de reden dat ik graag meer kids in huis zou willen maar zelf niet nog een keer een post natale depressie mee wil maken, ook vind ik het voor mij zelf onzin om dit te riskeren terwijl er kids zijn die graag een plekje in een gezin zouden willen.
Wat is jouw ervaring met pleegzorg dito?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:08

marleen_usar schreef:
Het is een zware selectie van een paar trainings avonden, helaas waren wie niet door. Ze zeggen wel dat ze een tekort hebben maar de eisen zijn dan ook best zwaar.

Wij hebben de eerste info bijeenkomst gehad, toen we door wilden gaan was ik zwanger geraakt( tegen alle verwachting in, ik was bijna steriel)

Mag ik vragen wat de eisen waren, of weet je dat niet meer?

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:08

Mijn vriend en ik hebben het erover gehad weekendpleegouders te worden voor een kindje van collega van mijn vriend, waar het momenteel niet lekker mee gaat.

Daarnaast werk ik zelf als pleegzorgbegeleider in regio Haaglanden.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:09

Diablo schreef:
Wij hebben het er wel eens over gehad en ik zou het ook heel graag willen, maar wij wonen in Duitsland, dus het gaat helaas niet.

Ik weet wel dat er buitenland projecten zijn, ik heb b.v een jaar in frankrijk gewoond, mede door plaats gebrek en ik niet in de gesloten inrichting wou blijven.
Misschien is het nog steeds een optie?
Even een mail naar jeugdzorg?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:09

Diablo schreef:

Ik weet wel dat er buitenland projecten zijn, ik heb b.v een jaar in frankrijk gewoond, mede door plaats gebrek en ik niet in de gesloten inrichting wou blijven.
Misschien is het nog steeds een optie?
Even een mail naar jeugdzorg?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:10

Heel veel huiswerk, dus over mijn jeugd, en alle andere periodes. Als ik iets gestuurd had kwamen daar altijd weer vragen over. De laatste bijeenkomst was met eigen kinderen, en ze hadden keihard gezegd dat ze heel erg waren geschrokken van mijn dochter. Die heeft een verstandelijke beperking.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:12

marleen_usar schreef:

ik bind het eerlijk gezegd niet gek dat de eisen zwaar zijn, het gaat hier vaak om kinderen die helaas al veel te veel hebben mee gemaakt,
ik vind het top dat mensen het willen doen, maar zou het zelf niet kunnen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:13

Het rare was dat we later geprobeerd hadden bij de William Schrikker groep die hebben kinderen met een handicap, en daar konden we zo aan de slag om het zo maar te zeggen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:15

Ik zou het later heel graag doen. Zit op een bepaalde school waar ook veel mensen zitten die een pleegouder nodig zijn. Als ik nu zie hoe die mensen in de knoop zitten lijkt het me geweldig. Vind het zo mooi om te zien hoe ze nu al veranderen als ik met ze praat enzo. Ik vind het meestal hele mooie kinderen juist door wat ze hebben meegemaakt en hoe ze over dingen denken.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:17

Mijn moeder is er over aan het nadenken, ze heeft naast mij en m'n broer die al jaren het huis uit zijn (20 en 24) een 2 jarig dochtertje, mijn halfzusje. Ze is erg zorgzaam en zou graag een kindje een plek geven in een liefdevol gezin, zeker aangezien ze binnenkort naar een groot huis in een kindvriendelijke buurt verhuizen. Ik lees dus even mee, want ik ben zeer benieuwd hoe dat nu in elkaar steekt! Ik woon zelf in het buitenland en zou het nieuwe kindje dus ook vrij weinig zien, wat ik zelf best lastig vind. Ik heb een goede band met mijn zusje, ik ben er in haar eerste levensjaar veel geweest en skype minstens eens per week met haar. Met een nieuw kindje zou dat natuurlijk heel anders gaan.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:17

Ik snap inderdaad ook heel goed dat er selecties zijn, ik ben ook benieuwd of mijn verleden voor hun juist als positieve of negatief word gezien.
Ik zou persoonlijk voor langdurige pleegzorg willen 'kiezen' , crisis pleegzorg of weekend pleegzorg lijkt mij te heftig.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:19

Ja ik denk er ook over na, voor over een paar jaar staan wij er ook waarschijnlijk wel open voor.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:19

Li_lee_yang schreef:
Mijn vriend en ik hebben het erover gehad weekendpleegouders te worden voor een kindje van collega van mijn vriend, waar het momenteel niet lekker mee gaat.

Daarnaast werk ik zelf als pleegzorgbegeleider in regio Haaglanden.

Wat goed dat jullie dit zo willen opvangen voor jou man zijn collega.
Kan jij ons meer vertellen overwat situaties waar je tegenaan kan lopen en wat het nadenken waard is?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:20

Ik kom uit een pleeggezin die ook aan crisis en weekend/vakantie opvang deed en dat is indd heel zwaar niet alleen voor de pleegouders maar ook voor de andere kinderen!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:26

Ik heb ook altijd het idee dat weekend en crisis opvang belastender is dan full time een pleeg kind in huis, misschien heb ik het wel mis ?

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:28

De cursus die je als pleegouders krijgt is zeker pittig. Maar hij is niet alleen om te kijken of je geschikt bent als pleegouder, maar ook om te kijken of pleegzorg daadwerkelijk is wat je wil. Daarnaast wordt er uitgebreid samen gekeken naar welke soort pleegzorg of wat voor kind er in jullie gezin past.

Je eerste plaatsing is in princiepe nooit langdurig, omdat je het kind natuurlijk niet zomaar op straat kan zetten als je het toch niets vind. In de praktijk gebeurthet wel vaak dat als je een kindje kortdurend krijgt en het kan niet terug naar huis en het klikt, dat ze jou als eerst zullen vragen of het kind kan blijven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:32

Pleegzorg is vaak van korte duur, de meeste opvang is maar enkele maanden.
Ook heb je veel contact met oa BJZ en je moet altijd bedenken dat het niet jouw kind is en dat het doel is dat het kind weer terug gaat naar zijn eigen ouders.
Daardoor heb je ook met hun contact en krijg je hun (en hun problemen/zorgen) er gratis bij.

Het is super om te doen, maar niet het makkelijkste.
Kinderen hebben vaak een flinke rugzak mee en daardoor vergt het opvoeden en begeleiden veel van pleegouders.
Je krijgt ook geen gezag over het betreffende kind, dat is een voogd/de betreffende ouders of BJZ.

Het allerbelangrijkste wat je moet beseffen is: je voedt het kind niet alleen op.
Je wordt ook eerst gescreend of je geschikt bent en je moet deelnemen aan een cursus.

Ik raad je aan naar een info avond te gaan over pleegzorg en daarna rustig te bedenken of je het traject in wilt/kunt gaan.
Wij hebben na zo'n avond en een extra bijeenkomst besloten er niet verder mee te gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:33

Wendybrian schreef:
Ik heb ook altijd het idee dat weekend en crisis opvang belastender is dan full time een pleeg kind in huis, misschien heb ik het wel mis ?

De meeste opvang is van korte duur.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:37

Heel dubbel, ik snap goed dat je niet gelijk een lang durige plaatsing krijgt, maar ik denk dat mijn hart breekt als het kind weg 'moet' , al weet ik dat het dan naar een betere plaats zal gaan natuurlijk.
Lastig hoor.
Wat mij nog wel het aller moeilijkst lijkt is als er een kindje komt met gelovige ouders, welk geloof dan ook.
Wij zijn namelijk niet gelovig, al weet ik al de verhalen wel.
Moet je dan de voorkeur van de ouders volgen zodat het kind het wel mee krijgt of brei je verder op je eigen gevoel en opvoeding.

Zie jij vaak pleegouders met een jonger kind, win hebben een zoontje van bijna een jaar, zie je vaak jaloezie bij de kids?
Ik heb de nieuwe brochure aangevraagd, in de tijd dat we ons eerste gesprek hadden zijn we verhuisd maar een nieuwe regio , dus nu moeten we nog een x!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:38

Brainless schreef:
Wendybrian schreef:

De meeste opvang is van korte duur.

Je kan je voorkeur ook uitbrengen voor een langere plaatsing, is mij net tenminste verteld?