Belgie: euthanasie voor minderjarigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Belgie: euthanasie voor minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:58

Lees zojuist op Nu.nl dat er in België de mogelijkheid om als minderjarige met instemming van de ouders, euthanasie aan te vragen.
Het gaat in dit geval dan wel om kinderen met een ongeneselijke ziekte met uitzichtloos lijden.
Zie ook op de CNN dat de Amerikanen (as usual) helemaal in shock zijn, kinderen die ingeslapen worden unbelievable!

Zelf zeg ik, mits het natuurlijk echt noodzakelijk is omdat het kind echt verschrikkelijk pijn heeft en de kans op beter worden geheel afwezig, dat het goed is dat het nu kan.

Waarom zou je een kind wat door een ziekte al helemaal geen leven heeft, kan niet buiten spelen met vriendjes en zit vol met medicatie en gaat ziekenhuis in ziekenhuis uit.
Je hebt als ouder je kind allang moeten vertellen dat het nooit meer beter wordt en langzaam moet wachten tot het licht uit gaat.
Kinderen gaan er vaak vrij makkelijk mee om en accepteren dat vaak ook dat dat zo is.
Maar ook een kind wil geen ondragelijke pijnen uitstaan. Dus ik ben het met de Belgen eens.

Maar wat zeggen de Bokkers? Vind je het goed dat dit kan, mits men zich aan de gestelde regels houden. En die zijn er!
Of vind je dat dit zeker niet kan.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:01

Ik ben heel blij dat onze regering deze wet heeft goedgekeurd. Iedereen heeft recht op een waardig einde en ben blij dat ook kinderen niet meer nodeloos moeten lijden als de situatie helemaal uitzichtloos is. Voor de eerste keer in lange tijd ben ik trots op mijn land.

En ja, die Amerikanen denken natuurlijk meteen dat honderden kinderen meteen euthanasie gaan plegen. Dat is natuurlijk niet waar. De politici zeiden het op tv ook al: deze wet gaat misschien enkele keren per jaar toegepast worden, maar iedere keer dat een kind een waardig einde krijgt ipv nodeloos te moeten lijden maakt deze wet al een succes.

8nnemiek

Lijkt me vreselijk om je laatste maanden aan allerlei slangetjes in een ziekenhuis te moeten liggen en je hondsberoerd te voelen, wachtend op het al dan niet pijnlijke einde, en al helemaal als je je kind zo moet zien liggen.. dus helemaal prima die wet! Mogen ze hier in nl ook doen vind ik.

kleinvosje

Mijn vriendin heeft haar broertje drie jaar geleden ongeveer, verloren aan een hersentumor. Hij was 15 geloof ik, heeft tot aan het eind toe pijn geleden. Wat was hij eraan toe om te gaan, helemaal kapot gemaakt door de chemo's, pijn en verschrikking. Maar helaas, hij mocht niet geholpen worden... Ik ben voor, als mijn kind zo ziek zou worden dat er geen genezing meer mogelijk zou zijn, dan laat ik hem met pijn in mijn hart, maar met alle liefde die ik heb, liever gaan dan hem nog langer door te laten gaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:03

Als Belgische Bokker vind ik dat deze besluitvorming veel te snel is gegaan en ik hoop maar dat het allemaal waterdicht ineen zit, zonder gaten. Genoeg kinderartsen die deze week nog op gevaren gewezen hebben, maar er was blijkbaar geen tijd meer om het nog grondiger te onderzoeken.

Op zich ben ik er niet 100% tegen hoor, zeker niet, maar ik heb er gemengde gevoelens over omdat het allemaal erg snel is gegaan imo.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:03

Zelfs mensen die een euthenasie verklaring etc. allemaal hebben, kiezen daar uiteindelijk vaak niet voor. Dus zeker bij zulke jonge kinderen, vraag ik mij af of het echt een verschil maakt. Wel vind ik het mooit dat de mogelijkheid er is het is namelijk soms ook weer vééls te moeilijk.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:05

Wat goed! Dat mag in Nederland ook wel ingevoerd worden. Kinderen horen buiten te kunnen spelen en naar school te gaan. Ze hebben echt wel door dat ze heel wat missen als ze ziek in bed liggen. Als je weet dat je doodgaat en alleen nog maar op je einde ligt te wachten lijkt me dat wachten echt verschrikkelijk.. Iedereen moeten kunnen kiezen voor euthanasie.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:06

Wat goed dat je je doodzieke kind een waardig einde kunt geven.

saskiakefie

Re: Belgie: euthanasie voor minderjarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:08

In nederland is het geloof ik wel mogelijk vanaf 12 jaar, daaronder is geen regeling voor.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:09

Als Belgische Bokker vind ik dit één van de beste beslissingen van ons land sinds lange tijd. Ik zou het me niet kunnen inbeelden dat je als kind dagelijks moet lijden en écht niet meer wilt verder leven, maar moet wachten tot je 18e om euthanasie aan te vragen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:12

Tieneke schreef:
Als Belgische Bokker vind ik dat deze besluitvorming veel te snel is gegaan en ik hoop maar dat het allemaal waterdicht ineen zit, zonder gaten. Genoeg kinderartsen die deze week nog op gevaren gewezen hebben, maar er was blijkbaar geen tijd meer om het nog grondiger te onderzoeken.

Op zich ben ik er niet 100% tegen hoor, zeker niet, maar ik heb er gemengde gevoelens over omdat het allemaal erg snel is gegaan imo.

Dezelfde artsen zeggen ook dat er 'geen nood is aan euthanasiewet voor kinderen'. Dat zegt al genoeg. Je kind zal daar maar liggen afzien om dood te gaan maar meneer de arts vind het niet dat er iets verkeerd is met ondraagelijk lijden.

Ik kan het alleen maar toejuichen deze wet!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:14

Er zijn genoeg artsen die op zich wel 'voor' zijn, maar bepaalde bedenkingen hebben die ook gegrond kunnen zijn. Dat wilt niet zeggen dat ze op zich echt tegen zijn.

Artsen zijn trouwens niet verplicht om zelf de euthanasie uit te voeren.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:32

Ik vind het een goede zaak. Als je als kind zijnde zo ziek bent dat je dag in, dag uit alleen maar ziekenhuis ziet, vastzit aan de medicijnen met geen kans tot genezing, vind ik dat euthanasie moet kunnen in zo'n geval. Dit liever dan dat mensen op een andere gruwelijkere manier zelf maar een einde aan het leven maken..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:36

Ouders moeten nog altijd akkoord zijn, de minderjarige heeft het recht om het te vragen, niet om het sowieso te krijgen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:42

Helemaal goed. Wat heeft een ondraaglijk leven van pijn uitrekken zonder enig vooruitzicht op beter worden nog voor meerwaarde voor iemand die zelf aangeeft te willen sterven op eigen termen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:43

Ik vind het een goede zaak.
De buitenlandse pers doet het echter klinken alsof we hier nu een massa kinderen direct een spuitje gaan geven maar ja overdrijven is ook een vak...
Er zullen dit jaar in Amerika een pak meer kinderen overlijden door vuurwapens dan hier door euthanasie...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:45

Hoe het er nu voorligt, kan een kind dat hiervoor wilt kiezen, worden tegengehouden door ouders bv. omwille van levensbeschouwlijke redenen. Is dat dan "keuzevrijheid"?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:47

Wat fijn!
Mits met verstand toegepast denk ik dat het een uitkomst is voor de kinderen die het helaas niet zullen redden. Het is mooi dat het laatste einde waardig kan zijn.
Een paar jaar geleden heb ik heel trouw het dagboek gevolgd van een jongen met kanker. Zijn weg was een lange, en meer dan zware. En dat maakt dat ik zonder twijfel opgelucht kan zijn dat dat niet meer de weg hoeft te zijn maar er meer mogelijkheden zijn nu.

(voor geinteresseerden: http://www.dannyjanssen.nl)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:49

Ik heb al gemerkt dat wanneer het om leven en dood van hun kind (of het lijden ervan) gaat bij veel ouders de levensbeschouwing even niet meer zo belangrijk is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:52

Tieneke schreef:
Hoe het er nu voorligt, kan een kind dat hiervoor wilt kiezen, worden tegengehouden door ouders bv. omwille van levensbeschouwlijke redenen. Is dat dan "keuzevrijheid"?

Ja, want het is meer dan nu. De kinderen waarbij zowel kinderen als ouders erachter staan hebben nu een mogelijkheid meer dan ze eerst hadden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:53

Maar het is geen vrijheid van keuze voor het kind, het wordt totaal niet uitgesloten met deze wet, ouders hebben veto. Meer mogelijkheden wel, maar mensen die dit horen van de media moeten niet geloven dat kinderen nu zelf volledig mogen kiezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:00

Ik denk dat het in de praktijk allemaal wel los zal lopen (ouders blijven ook nog zeggenschap hebben), maar ergens vind ik het eigenlijk behoorlijk bezopen als je kijkt hoe snel dit er door heen geramd is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:05

Ik ook, Sammie, en daarom heb ik er een probleem mee. De "gewone" euthanasiewet, waar deze op gebaseerd is, is verouderd. Daarmee zitten hier ook haken en ogen aan. Het is gewoon bizar dat de splitsing van BHV zo enorm lang heeft geduurd en een kwestie van leven en dood er op een paar maanden door is... toevallig nu voor de verkiezingen... Ik heb er een naar gevoel over.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:06

Ik ben absoluut voor. Dieren willen we wel een waardig afscheid geven, waarom dan geen mensen met uitzondering kinderen. Ze hebben al zo veel miserie meegemaakt, moeten ze dan nog meer lijden ? Iedereen verdient toch een waardig einde.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:07

Wat is een waardig einde :) Dat is voor iedereen toch echt anders..