Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nhmeisje schreef:Ik sta zelf voor de klas en heb laatst een hele interessante studiedag gehad van Young Works en dat ging er juist over dat we jongens soms gewoon wat meer jongens moeten laten zijn en daar hoort stoeien e.d. nou eenmaal bij. Als er andere kinderen last van hebben of het er echt te hard aan toe gaat mag je wel ingrijpen natuurlijk, maar kinderen leren er toch ook juist van. En juist ook als ze wel een keer pijn krijgen leren ze weer dat ze het bij iemand anders dus beter ook niet kunnen doen!
akishino schreef:Als de kinderen er zelf last van hebben, dan is het waarschijnlijk een goede regel.
Van betuttel worden kinderen niet wijzer. In sommige gevallen moet je kinderen dingen zelf uit laten zoeken. En met wat begeleiding van een volwassenen kunnen ze vaak prima zelf tot een oplossing komen.
Bij mijn zoontje (4jaar) in de kleuterklas zijn ze niet zo "streng". Hij heeft een groepje vriendjes en die zijn vaak aan het stoeien. De afspraak met hun juf is: als je mee gaat stoeien, dan niet zeuren als je jezelf een keer stoot. Wordt het echt wild of gaan ze elkaar pijn doen grijpt de juf natuurlijk in. En de andere regel is: stop, hou op! Als een kind dat één keer zegt dat moet je ook echt ophouden.
Tja, ik ben niet zo'n betuttelende moeder, maar ben wel erg van normen en waarden. Een kind moet kind kunnen zijn en ze moeten leren hoe ze met bepaalde situatie's en emotie's om moeten gaan en dat kan in mijn ogen niet als je er continu met je neus bovenop gaat zitten.
8nnemiek schreef:In onze tijd op de basisschool hadden ze een spel.. als iemand de bal tussen de benen van andere kinderen door schopte mochten ze diegene een trap geven bij wie de bal door de benen roldedan lijkt een vastpak-tikkertje nog heel braaf
ze kunnen beter de kinderen aanpakken die te ruw spelen, want of het nu dit spelletje is of een ander.. zo leren ze zich niet beheersen, gaan ze buiten het schoolplein net zo hard verder. Ik deed gewoon niet mee aan dat soort spelletjes vroeger.