Pakkertje spelen mag niet meer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Pakkertje spelen mag niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 19:53

BODEGRAVEN - Op de Verhoeff-Rollmannschool in Bodegraven mogen kinderen geen pakkertje meer spelen. Dat meldt het AD woensdag. Pakkertje is het zelfde als tikkertje, maar in plaats van dat de kinderen elkaar aantikken, grijpen ze elkaar vast.
Het spelletje zou zo ruw zijn dat het telkens ruzie veroorzaakt. Volgens Bart Kuiper, directeur van de protestants-christelijke school, lieten de kinderen zelf weten dat ze er last van hadden.

‘Tikkertje mag wel, maar we merkten dat pakkertje - dat veel fysieker is - vaak leidde tot geduw en getrek, waardoor de pleinwacht telkens brandjes moest blussen’, aldus Kuiper.

In de hoek

Het verbod geldt al een paar weken. Als een kind toch pakkertje speelt, wordt hij of zij op het schoolplein in de hoek gezet. Maar volgens Kuiper is het nog niet zover gekomen. ‘De kinderen vinden het prima zo.

Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/12-02-2 ... bodegraven

Wat vinden jullie hiervan?

Leren kinderen juist niet van een beetje trekken en duwen? Betuttelen wel ze nu te veel?
Of is dit nodig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:56

Lijkt mij prima om dit af te schaffen, elkaar helemaal vastpakken is nergens voor nodig, dat is vragen om gezeik natuurlijk...

Zeker als ze het dan te lomp gaan doen of een ettertje je wel even tot moes probeert te knijpen.
Of iemand die schrikt geeft van schrik / in het vuur van het spel een elleboog om niet vastgepakt te worden....dat soort dingen.

Lekker een beetje beschaafd op afstand blijven tenzij je iemand bewust wilt knuffelen, lijkt me niks verkeerd aan...in tegendeel :)*

Tikkertje kan toch ook prima :j Niet te moeilijk over doen hoor.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-02-14 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:57

Bij mij in de groep levert het echt ontzettend vaak ruzies op, ik snap wel dat leerkrachten daar klaar mee zijn. Zelfde als 'jongens pakken de meisjes' of andersom. De jongens spelen toch veel ruwer dan de meiden, en daar komt vaak (onbedoeld) ruzie uit.
Ik denk niet dat het echt met betuttelen te maken heeft, meer met het feit dat het gewoon te veel ruzies en gedoe oplevert.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:57

ik zou dat te ver vinden gaan... stom spelletje. tikkertje kan prima.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:58

Ik vind dit best wel ver gaan. Het lijkt wel alsof we onze kinderen voor elke negatieve emotie moeten beschermen. Alsof 'zich ergens slecht bij voelen' niet meer bij het leven hoort.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:59

Ik sta zelf voor de klas en heb laatst een hele interessante studiedag gehad van Young Works en dat ging er juist over dat we jongens soms gewoon wat meer jongens moeten laten zijn en daar hoort stoeien e.d. nou eenmaal bij. Als er andere kinderen last van hebben of het er echt te hard aan toe gaat mag je wel ingrijpen natuurlijk, maar kinderen leren er toch ook juist van. En juist ook als ze wel een keer pijn krijgen leren ze weer dat ze het bij iemand anders dus beter ook niet kunnen doen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:00

Er zijn al veel meer scholen waar dit niet mag.
Dus niet echt nieuws.

edit:
Nu ik nadenk mochten wij dat vroeger (30-35 jaar terug) ook niet.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:01

Tja aan de ene kant laat de kinderen lekker gaan, mijn dochter kan het prima aan, mijn zoon daarentegen..hij heeft pddnos en houdt er niet van om aangeraakt te worden en die kan dus behoorlijk uit zijn slof schieten... Hij wil graag meedoen maar kan er niet mee omgaan.

Urbanus

Re: Pakkertje spelen mag niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:08

Dit mocht in mijn tijd al niet meer. Vond het toen ook wel prima, er kwam altijd drama van.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:11

Nhmeisje schreef:
Ik sta zelf voor de klas en heb laatst een hele interessante studiedag gehad van Young Works en dat ging er juist over dat we jongens soms gewoon wat meer jongens moeten laten zijn en daar hoort stoeien e.d. nou eenmaal bij. Als er andere kinderen last van hebben of het er echt te hard aan toe gaat mag je wel ingrijpen natuurlijk, maar kinderen leren er toch ook juist van. En juist ook als ze wel een keer pijn krijgen leren ze weer dat ze het bij iemand anders dus beter ook niet kunnen doen!

Dat heb ik ook eens gehoord. Denk dat ze zeker de ruimte moeten hebben om te kunnen stoeien.
Maar het moet niet uit de hand lopen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:14

Als de kinderen er zelf last van hebben, dan is het waarschijnlijk een goede regel.

Van betuttel worden kinderen niet wijzer. In sommige gevallen moet je kinderen dingen zelf uit laten zoeken. En met wat begeleiding van een volwassenen kunnen ze vaak prima zelf tot een oplossing komen.
Bij mijn zoontje (4jaar) in de kleuterklas zijn ze niet zo "streng". Hij heeft een groepje vriendjes en die zijn vaak aan het stoeien. De afspraak met hun juf is: als je mee gaat stoeien, dan niet zeuren als je jezelf een keer stoot. Wordt het echt wild of gaan ze elkaar pijn doen grijpt de juf natuurlijk in. En de andere regel is: stop, hou op! Als een kind dat één keer zegt dat moet je ook echt ophouden.

Tja, ik ben niet zo'n betuttelende moeder, maar ben wel erg van normen en waarden. Een kind moet kind kunnen zijn en ze moeten leren hoe ze met bepaalde situatie's en emotie's om moeten gaan en dat kan in mijn ogen niet als je er continu met je neus bovenop gaat zitten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:49

lieveli schreef:
Dit mocht in mijn tijd al niet meer. Vond het toen ook wel prima, er kwam altijd drama van.

Precies, zo was het hier ook. En toen maakten we van tikkertje duwertje, gaf net zulke mooie effecten als pakkertje :Y) Heel gek dat dat ook heel snel niet meer mocht _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:52

Ik heb het bij mijn man gevraagd (nòg ouder dan mij ...) en bij hem mocht het ook al niet op school.
Dus het is echt net iets van de laatste tijd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:54

akishino schreef:
Als de kinderen er zelf last van hebben, dan is het waarschijnlijk een goede regel.

Van betuttel worden kinderen niet wijzer. In sommige gevallen moet je kinderen dingen zelf uit laten zoeken. En met wat begeleiding van een volwassenen kunnen ze vaak prima zelf tot een oplossing komen.
Bij mijn zoontje (4jaar) in de kleuterklas zijn ze niet zo "streng". Hij heeft een groepje vriendjes en die zijn vaak aan het stoeien. De afspraak met hun juf is: als je mee gaat stoeien, dan niet zeuren als je jezelf een keer stoot. Wordt het echt wild of gaan ze elkaar pijn doen grijpt de juf natuurlijk in. En de andere regel is: stop, hou op! Als een kind dat één keer zegt dat moet je ook echt ophouden.

Tja, ik ben niet zo'n betuttelende moeder, maar ben wel erg van normen en waarden. Een kind moet kind kunnen zijn en ze moeten leren hoe ze met bepaalde situatie's en emotie's om moeten gaan en dat kan in mijn ogen niet als je er continu met je neus bovenop gaat zitten.

Zo zijn de regels bij mij in de klas ook. Ik moet het goed in de gaten houden, maar meestal spelen ze heel leuk met elkaar. Loopt het mis, dan grijp ik in.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:57

Kan me niet herinneren dat er bij ons op school "vroeger" moeilijk over werd gedaan.
Wij waren een beetje lompe kinderen en hielden wel van een beetje wilde spelletjes.
Niets aan overgehouden hoor ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:14

Kan je nagaan hoe traumatisch dat was voor die tere kinderzieltjes, dat al die ouwe bokken van nu het nog weten dat het bij hen verboden was op school :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:22

In onze tijd op de basisschool hadden ze een spel.. als iemand de bal tussen de benen van andere kinderen door schopte mochten ze diegene een trap geven bij wie de bal door de benen rolde := dan lijkt een vastpak-tikkertje nog heel braaf := ze kunnen beter de kinderen aanpakken die te ruw spelen, want of het nu dit spelletje is of een ander.. zo leren ze zich niet beheersen, gaan ze buiten het schoolplein net zo hard verder. Ik deed gewoon niet mee aan dat soort spelletjes vroeger.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:34

pmarena schreef:
Kan je nagaan hoe traumatisch dat was voor die tere kinderzieltjes, dat al die ouwe bokken van nu het nog weten dat het bij hen verboden was op school :P

Ik ben al zo oud, dat wij niet eens mochten rennen op het schoolplein.
Dat deed je maar buiten schooltijd op het grote grasveld.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:45

Nou Brainless ik ben nog ouder :(:) maar bij ons mocht het wel gewoon en het was best een strenge school.
Ik vind ook wel dat kinderen leren van de dingen en als ze er een keer pijn van krijgen laten ze het wel. Je kan ze niet overal van weghouden, ze leren met vallen en opstaan en zolang je als ouder maar een goed vangnet bent komt dat wel goed maar ik zou ze vooral niet overal van weghouden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:50

8nnemiek schreef:
In onze tijd op de basisschool hadden ze een spel.. als iemand de bal tussen de benen van andere kinderen door schopte mochten ze diegene een trap geven bij wie de bal door de benen rolde := dan lijkt een vastpak-tikkertje nog heel braaf := ze kunnen beter de kinderen aanpakken die te ruw spelen, want of het nu dit spelletje is of een ander.. zo leren ze zich niet beheersen, gaan ze buiten het schoolplein net zo hard verder. Ik deed gewoon niet mee aan dat soort spelletjes vroeger.

Pana nock-out :+
Bij ons deden we ook pieken. Een 2 euro munstuk laten ronddraaien op de zijkant en dan moest je 1 voor 1 de munt een piek geven zodat hij bleef draaien. Wanneer de munt omviel door jou moest je je knokels op tafel zetten en mocht de persoon naast je de munt keihard tegen je knokels aanschieten. Mocht na een week ook niet meer.

Pakkertje hebben wij wel mogen spelen op de basisschool. Maar daar deden ook alleen bepaalde groepjes aan mee. De barbie meisjes deden daar toch niet aan mee, en de meisjes die wel meededen waren toch al wat ruiger en konden wel tegen wat gestoei.

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:52

Bij mij mocht het wel gewoon. Heeft mij geen kwaad gedaan.
Bij mijn zusje(groep 6) hebben ze 1x inde 1 a 2 weken, verantwoord stoeien. Onder begeleiding stoeien dus. Kunnen ze allemaal wel die behoefte aan stoeien kwijt zonder ongelukken. Dat dus ipv pakkertje.
Werkt prima :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:56

Als zo'n school nou echt educatief bezig is, en (een deel van) de kinderen zelf vonden het niet leuk, dan hadden ze dat mooi democratisch kunnen laten bespreken en besluiten. Inclusief spelregels voor wie het wel wil, en wanneer het dan eventueel wel zou mogen.
Maar nee, nu is het 'verboden van hogerhand', terwijl het vanuit de kinderen zélf kwam. Dat is niet erg leerzaam en het geeft geen draagvlak. Sterker nog, de klagers (die vast wel bekend zijn) gaan nu op andere wijze gepakt worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:01

Het lijkt mij dat het niet eens van "klagende kinderen" af hoeft te komen maar gewoon van de leraren zelf die steeds brandjes moeten blussen met het gezeik dat er van komt.... :P

Is toch logisch dat je dan zegt: als jullie niet zonder gezeik dit spel kunnen spelen dan doen we dit maar helemaal niet meer. Lekker simpel :j

Sowieso is het natuurlijk een beetje een dubieus spel, iemand die niet vastgepakt wil worden, toch onder dwang tegen je aantrekken.
Een beetje *ieks* is dat wel :=

Ergens geeft dat best nog een waardevol signaal als je als school zegt dat je dit niet wil hebben :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:06

Mijn dochters hebben ook een verbod thuis altijd ruzie en gezeur.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 10:08

Ik vraag me vooral af waarom dit in vredesnaam nieuws is.

Maar t blijft wel actueel omdat kinderen altijd in periodes veel de zelfde spelletjes spelen en pakkertje naar loop van tijd altijd wel weer eens terug komt. Dus moet de school weer bedenken wat ze hier mee willen.
Alle scholen waar ik stage gelopen heb mag t niet.