kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 04:02

De kerngezonde giraffe die nog maar achttien maanden oud is, is door de veearts van de dierentuin van Kopenhagen door zijn kop geschoten. Vervolgens konden de leeuwen smullen van zijn vlees.

Nadat giraffe Marius neer was geknald, was in alle openheid een autopsie, meldt de NOS. Terwijl de veearts het karkas van het dier opensneed, gaf hij uitleg aan de bezoekers. De bedoeling hiervan was om hen iets te leren. Voor de vele kleine kinderen die toekeken, was het echter vermoedelijk iets te heftig. Ze keken namelijk wel heel verschrikt naar het dode dier.

'Niet waardevol'
"Er waren al genoeg mannetjes, waardoor hij genetisch gezien niet zo waardevol was als andere dieren", legt wetenschappelijk directeur van de dierentuin van Kopenhagen Bengt Host. "Het is niet goed dat hij de plaats in beslag neemt van andere dieren die genetisch waardevoller zijn. Dan zouden we de voorraad verpesten."

Van te voren kondigde de dierentuin van Kopenhagen het plan aan. Uit zowel binnen- als buitenland boden dierentuinen aan om Marius te adopteren. Een individu bood zelfs vijfhonderdduizend euro voor de giraffe, maar dit werd afgewezen.

Bron; http://www.nieuws.nl/algemeen/20140209/ ... rs-getoond
Pas op! Schokkende foto's in link!

Wat vinden jullie hier nou van? Ik vind het dieptriest... 'T dier mankeerde niks en er waren meerdere geinteresseerde, maar toch is hij gedood :?

heidy_wilco

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 04:05

Ik heb hier geen woorden voor... Inderdaad: Genoeg geïnteresseerde mensen. En als ze een autopsie willen uitvoeren, gebruik dan een dier dat sowieso afgemaakt moest worden door ziekte ofzo. Ik ben niet tegen autopsies hoor, maar wel tegen de manier waarop het gegaan is... :n

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 04:10

Ik heb ook zn gevoel dat de dierentuin hiermee toch alleen maar een slechte naam krijgd een giraffe in stukjes snijden voor de ogen van kinderen en een kern gezonden nog wel hoe wil die dierentuin mensen trekken?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 04:13

Ik kon me hier ook zo boos om maken! Ze zeggen vanwege ''regels'' niet naar een andere dierentuin kon, maar ik heb het idee dat ze de makkelijke weg hebben gekozen en niet om het welzijn van dieren.. Zo'n mooi beest! :n heb er geen woorden voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:53

Sowieso vind ik het belachelijk om een gezonde jonge giraffe dood te maken, er hadden echt wel andere dierentuinen geïnteresseerd geweest. Maar het toppunt is om het dier ter plekke te ontleden. Ik had dus echt niet gaan kijken, dat snap ik ook niet van die mensen. En dat ze hun kinderen laten kijken ook niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:56

Vanuit Brussel zijn er regels voor het houden van dit soort dieren. Dat betekent ook dat je hem niet zomaar ergens mag plaatsen als hij niet in een fokprogramma past. Dus je moet niet bij de dierentuin zijn maar bij de overheid.
Daarbij janken jullie ook niet over het grote aantal andere dieren wat dagelijks geslacht wordt, koeien, paarden schapen etc....
Ik vind het allemaal een beetje hypocriet, omdat het een interessant beest is en een naam heeft, is het opeens erg....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:59

Misschien hadden ze m levend bij de leeuwen moeten laten lopen, dan had het natuurlijker geweest :j

Ik zie niet echt het verschil tussen een giraffe en een kalf.. er worden wel meer dieren doodgeschoten, en deze giraffe heeft wellicht nog een leuke 18 maanden gehad?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:59

Waarom ga je dan met die giraffes fokken als ze later (18 maanden maar) niks waard blijken te zijn?! Daar hadden ze van tevoren toch ook rekening mee kunnen houden? Raar....

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:00

Dit vind ik belachelijk!
Ten eerste was er genoeg aanbod( en dat bedrag was al. Helemaal niet mis).
Maar nee hoor wij voeren m lekker aan de leeuwen..
Ten tweede voor het oog van kinderen en andere toesschouwers ontleden en aan leeuwen voeren is regelrecht ziek.
Weet iig wel dat ik daar dus NOOIT heen ga

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:01

Cer schreef:
Misschien hadden ze m levend bij de leeuwen moeten laten lopen, dan had het natuurlijker geweest :j

Ik zie niet echt het verschil tussen een giraffe en een kalf.. er worden wel meer dieren doodgeschoten, en deze giraffe heeft wellicht nog een leuke 18 maanden gehad?

Kijk dat begrijp ik wel.
Maar er was geld geboden om hem te redden EN ze doen dat lekker voor de ogen van kinderen

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:01

@ Lynn_FDA, dit zal inderdaad geen toeristen trekker zijn nee :')
Waarschijnlijk het tegenover gestelde. Ook lekker doordacht

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:02

Wat denk je dat ze doen met alle andere dieren die 'over' zijn in een dierentuin? Die worden allemaal roofdierenvoer hoor. :+ Jonge dieren zijn publiekstrekkers, dus een dierentuin fokt graag met de dieren die ze hebben. Die jongen worden echter groot en waar moet je ze dan laten?! Als ze niet binnen een fokprogramma van EASA/IUCN vallen en er is geen park dat ze wil hebben (of er genoeg voor wil betalen) dan worden ze inderdaad leeuwenvoer. Die moeten toch ook eten?

*edit*
Precies wat Billy zegt! :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:03

Ik vind het hun juist sieren dat ze gedaan hebben wat ze dachten dat het beste was voor dat dier, afgezien van de regeltjes.
Als ze een half miljoen aangepakt hadden en het dier had de rest van zn leven in zn eentje bij een of andere rijke idioot in een prive dierentuin gestaan, zonder soortgenoiten of de juiste verzorging, had hij dan beter af geweest? Kom nou....
Die ouders en kinderen kiezen er zelf voor om erbij te zijn trouwens, die werden niet gedwongen. Ik had het ook graag willen zien, hartstikke interessant!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:05

Citaat:
Maar er was geld geboden om hem te redden

Dat snap ik dan weer niet... waarom geld bieden voor een giraffe met een naam, en niet voor een kalfje zonder naam?
Van die geldbieders is het ook maar net de vraag of ze het met de juiste intenties doen of meer zo van 'kijk mij eens leuk een giraffe redden'...

Citaat:
EN ze doen dat lekker voor de ogen van kinderen

Ja dat begrijp ik niet helemaal.. hadden ze dat van tevoren aangekondigd of begonnen ze ineens in dat dier te snijden? Als dat nl zo is, dan kiezen die ouders er idd zelf voor..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:06

Billy schreef:
Ik vind het hun juist sieren dat ze gedaan hebben wat ze dachten dat het beste was voor dat dier, afgezien van de regeltjes.
Als ze een half miljoen aangepakt hadden en het dier had de rest van zn leven in zn eentje bij een of andere rijke idioot in een prive dierentuin gestaan, zonder soortgenoiten of de juiste verzorging, had hij dan beter af geweest? Kom nou....
Die ouders en kinderen kiezen er zelf voor om erbij te zijn trouwens, die werden niet gedwongen. Ik had het ook graag willen zien, hartstikke interessant!!

Ik ook! :D Bovendien, giraffe heeft een prima leven gehad in deze dierentuin. Niks zieligs aan, toch?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:08

Weten alle verontwaardigde mensjes hier ook van de misstanden in de oostvaardersplassen trouwens?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:09

Jammer van die 5 ton die die anders had opgeleverd. Daar kun je een hoop mooie dingen van doen voor andere dieren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:14

Ik zie het probleem niet. Er worden per dag duizenden gezonde dieren afgemaakt voor eten en ook eten voor de leeuwen. Omdat het dier "aaibaar"is is het zielig? Mooi toch, terug naar de natuur. Weggooien was zonde geweest.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:15

ik schaar mij in zijn geheel achter Billy, die naar mijn idee argument na argument geeft om dit niet te veroordelen omdat dit nou toevallig een giraf is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:17

In dit geval ben ik het 100% eens met wat Billy zegt. Er kan dan genoeg geld geboden zijn, maar waar komt het arme dier dan terecht? Een dier heeft geen besef van morgen en dus ook niet dat morgen er niet is. Ik had het schandalig gevonden als ze het beest geslacht hadden en het vlees weggegooid, maar dat doen ze niet. Ze doen precies dat zoals de natuur het bedacht heeft.

Het beest heeft niet geleden, geen pijn gehad. Het leven wat hij had was goed. In de natuur was hij misschien als ienimienie kalfje al opgegeten door een leeuw. Dus laten we eens ophouden met alles wat leeft en doodgaat zielig te vinden. Dood hoort bij leven, anders is het leven waardeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:17

hoeveel koeien/kippen/varkens worden er dagelijks geslacht omdat de mens ze eet?
Mijn honden eten vlees, giraffe zal je niet snel terugvinden in een menu maar konijn, ree of fazant wel, er zijn zelfs varianten met struisvogel en antilope.
Leeuwen eten vlees, dus giraffe op het menu is op zich niet vreemd, de manier waarop vind ik zeker niet handig, maar de ophef over een dode giraffe vind ik een beetje hypocriet
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:19

Daphne__ schreef:
[b]

Wat vinden jullie hier nou van? Ik vind het dieptriest... 'T dier mankeerde niks en er waren meerdere geinteresseerde, maar toch is hij gedood :?

Geldt precies hetzelfde voor de koeien, varkens en paarden die wij eten.
Ik zie het verschil niet.

En voor wat betreft het ontleden, stukje educatie. Zie je anders nergens meer. Confronterend? Ja, maar wel boeiend en leerzaam.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:19

Ik had het er nog met een vriendin over toen ik gisteren mijn teefje terughaalde....wij hadden ze best een maaltje giraf voor willen zetten, in het kader van de afwisseling :D
Misschien zou Rebel dan wel gevlekte puppies krijgen :P

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:20

Billy schreef:

Lijkt mij ook.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:20

Billy schreef:

Mee eens! Daarnaast komt het lichaam ook nog vanpas door het aan de leeuwen te voeren. Er is niks verspilt. Dat ze blijven fokken met deze dieren is ook wel te begrijpen. Je kan nou eenmaal niet voorspellen of het dier een mannetje of een vrouwtje is. Waneer er dus geen vraag is naar mannetjes maar wel naar vrouwtjes moet je toch iets met die overgebleven mannetjes. Dat zelfde gebeurt ook met kuikens.