Onwaarheden in het nieuws/social media

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Onwaarheden in het nieuws/social media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 20:55

Wat in nu las! Ik weet dat dit jaren geleden geleden was maar nu duikt 'ie weer op!
Stacy Westfall, de doof stomme 20 jarige die de Freestyle Reining categorie won zonder tuigage.

Wie kent er nog meer van die leuke broodjes aap?

Afbeelding

Zilfstar

Re: Onwaarheden in het nieuws/social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:57

Had deze eerder gezien, wist niet dat t broodje aap was eigenlijk. Was ze niet doofstom dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:58

Die heb ik ook al vaak voorbij zien komen, ik wist ook niet dat het niet klopte

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:59

Zilfstar schreef:
Had deze eerder gezien, wist niet dat t broodje aap was eigenlijk. Was ze niet doofstom dan?

Nee, volgens wikipedia:
Citaat:
However, by 2011, the video of Westfall's performance had "gone viral" across the internet containing a claim that she was in her 20s, deaf, and mute, none of which was accurate

Ze is namelijk ook niet in haar 20e jaren, ze is van 1974 :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:01

Oh ja gek is dat he, dat mensen van die dingen verzinnen.. Die van Stacy Westfall komt inderdaad regelmatig weer terug..

Dit soort dingen vind ik ook altijd zo irritant op facebook. :=
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:04

Ik zie wel vaker dingen voorbij komen waarvan mijn maag omdraait. Ook de berichten van verloren honden, kinderen, knuffels of rooksignalen die de weg kwijt zijn. Goed dat die gedeeld worden maar lees dan op zijn minst onder het originele bericht of het uberhaupt nog van toepassing is. Vaak is de hond, kat of kind alweer terecht bij de rechtmatige eigenaar of zo'n bericht is alweer 2 jaar oud. :n

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 23:03

Precies dat soort dingen. Ik moet stiekem altijd wel om de naïviteit van de lezer die het deelt lachen hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:06

Het voordeel en het nadeel van een vrij medium.
Iedereen kan naar believen haar/zijn (on)zin vermelden.
Het kritisch (onderscheidend) vermogen blijft iets wat we moeten blijven oefenen en scherpen.
Helaas lukt dat in de 'massa' vaker niet dan wel. (kijk maar eens kritisch naar de gemiddelde nieuwsuitzending).
Het gaat om kijkcijfers (= aandacht) ipv waarheidsvinding.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:16

Helaas een kennis van mij gestorven dit jaar op ballaton het festival. Lichaam en zijn vrienden waren nog niet eens terug en gingen allemaal verhalen rond op het nieuws waar niks van klopte. En idd dat allemaal voor publiciteit :(

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:22

Molfre schreef:
Precies dat soort dingen. Ik moet stiekem altijd wel om de naïviteit van de lezer die het deelt lachen hoor.

Dat is net het probleem: 'lezers' lezen niet :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:58

jodi schreef:
Molfre schreef:

Dat is net het probleem: 'lezers' lezen niet :P

Precies en delen maar klakkeloos zonder het bericht zelf te checken.
En wat mij dus echt gigantisch ergert op FB, het maar doordelen van hoaxen. Echt dan kan ik alleen maar |o doen. Check die dingen nou eerst voordat je ze doorstuurt. Er zijn sites en mogelijkheden genoeg voor. Maar goed lezen en zelf blijven nadenken is idd zooooooo moeilijk.

Die van Stacy kende ik idd ook al. en nee ze is zeker niet doofstom :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 02:03

Waar ik me heel erg aan kan ergeren is die foto van de torero die zogenaamd bij het stierenvechten de geest krijgt dat stierenvechten toch eigenlijk heel onmenselijk is.
Het verhaal dat aan deze foto vasthangt is absoluut niet conform de waarheid, en de matador die in die foto staat ook niet de man aan wie deze openbaring wordt toegedicht.

Afbeelding

En het ware verhaal achter de foto

http://fiskeharrison.wordpress.com/2012 ... -it-seems/

De foto/het filmpje en het verhaal van een doofstomme Stacy Westfall kende ik ook. Daar kan ik alleen maar om lachen, dat is de moeite niet om kwaad te worden. Om bovenstaande foto word ik wel kwaad. Omdat het iemand iets toedicht wat dus compleet haaks staat op wat er op die foto wordt getoond, helemaal omdat het een gevoelige snaar raakt betreffende dierenmishandeling.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 02:12

Ik snap dat ook niet, en iedereen trapt er in.
Net zoals de how many likes dingen... Bij 1 miljoen likes komt die en die soldaat terug uit Irak. Bij 100.000 likes krijgen we een puppy...

Laat me met rust! Ik koop niet aan de deur en like geen foto's van vreemden op Facebook...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 02:13

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:56

Wat ook een leuke is, is die van de dolfijnenmoord in Denemarken...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:02

Vjestagirl schreef:

Alsin, dat het niet in Denemarken is maar de Faroer Eilanden, of is het een hoax? Ik kan alleen vinden dat de Faroer eilanden een eigen staat zijn en we dus niet massaal bij Denemarken hoeven te protesteren, ik zie helaas niet dat het een hoax is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:04

Laatst bijgewerkt door Brainless op 29-01-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:05

F_Orumster schreef:
Vjestagirl schreef:

Alsin, dat het niet in Denemarken is maar de Faroer Eilanden, of is het een hoax? Ik kan alleen vinden dat de Faroer eilanden een eigen staat zijn en we dus niet massaal bij Denemarken hoeven te protesteren, ik zie helaas niet dat het een hoax is.

Plus dat de soort dolfijnen waar iedereen het over heeft helemaal niet bestaat, de soort die ze wel doden is niet bedreigd (ze doden 0,1% van de populatie). En het is niet als 'overgangsritueel', ze worden gedood voor het eten.

http://meganastamper.tumblr.com/post/74 ... -slaughter

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:32

Zilfstar schreef:

Stacy is gewoon een normaal horend persoon en een gerespecteerd (western)paardentrainer die hier op haar wedstrijdpaard een free style proef deed. Die proef deed ze wel vaker en ook op andere paarden. Voor haar niks bijzonders, het feit over haar vader is dan weer wel correct.
Dus niks doofstom etc...

Ik erger me ook aan dom delen op FB, vorige week toevallig twee vriendjes die dezelfde foto deelden van een houthandel die een actie had voor een tuinhuisje.... als ze hadden gelezen wat ze deelden hadden ze gezien dat die actie al afgelopen zomer was.
Of delen van foto's van missende huisdieren/kinderen/fietsen die allang gevonden zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 16:39

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:55

Ik zag er laatst eentje op mijn tijdlijn verschijnen die iemand had gedeeld, uiteraard met de woorden "wat een schande! Delen en laat horen dat je het hier niet mee eens bent!". Het kwam in het kort op neer dat iemand van een of ander ministerie (jaja, bij de overheidsdienst gebruiken ze tegenwoordig ook al de deelknop op facebook om hun mening te verkondigen) die vertelde over mijnheer Mohammed die naar België was gekomen, alleen op zijn lui gat zat, overal geld en voordelen kreeg wat de 'gewone belg" niet kreeg, een hoop vrouwen naar hier had gehaald en allerlei middeltjes en systemen wist om lekker te profiteren, wat hem uiteraard lukte omdat hij buitenlander was en de autochtone belg niet.
Het bericht eindigde met een "ik ben huppeldepup van het ministerie van x en omdat ik het zo erg vindt dat dit gebeurd heb ik besloten om dit via facebook bekend te maken wat hier allemaal gebeurd. Deel dit zoveel mogelijk zodat iedereen het weet."

Echt waar, blijkbaar veel mensen met weinig hersens :') . Om toch maar mijn eigen instinct te verzekeren de naam van de zogenaamde profiterende Marokkaan eens gegoogeld. De eerste vijftien hits van google waren allemaal al "waarschuwing: hoax". :') .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:20

Ik ben er vandaag eentje tegengekomen. Een tekstje dat EU-ambtenaren op brugpensioen mogen met 9000 euro per maand omwille van toetreding van bepaalde lidstaten "dit jaar", en hoe schandalig dat wel niet is... Bij één persoon meer dan 7000 shares, op één dag.

...

Dit is wel nieuws uit 2005, en de genoemde lidstaten treden dit jaar niet toe, ze zijn lid sinds 2004. Ik haat van die opruiende "nieuwtjes" die verkocht worden als "nieuws" om mensen boos te maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:57

Gelukkig worden er ook veel waarheden verspreid en word men wat bewuster van wat er allemaal ,,speelt,, op de wereld! Jammer genoeg een hele hoop rottigheid!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:59

Zo werd er laatst ook gedeeld dat men van plan zou zijn om vrije dagen als Paasmaandag af te schaffen en er een andere internationalere dag voor in de plaats te zetten. Iedereen op zijn achterste poten want het was natuurlijk weer de fout van de "nieuwkomers" dat wij onze tradities voor hun zouden moeten opgeven...even het artikel openklikken, was gewoon een artikel van een paar jaar oud en het waren àànbevelingen van een of andere gelijke kansen groep ofzoiets..in elk geval was er helemaal niets over besproken in de regering of waren er überhaupt plannen om dit te doen, gewoon een groepje dat had gezegd dat dit misschien wel moderner was. Ik denk vaak dat als mensen een opruiende titel lezen ze vaak niet meer in staat zijn om de rest van het artikel fatsoenlijk te interpreteren :+ .

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:17

Net als het delen van vermiste kinderen/mensen. Dat is zo gevaarlijk en iedereen doet het toch. Zou maar iemand achter zitten met verkeerde bedoelingen en een tip krijgen waar die persoon zich bevind, bah...