De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:41

Ik zit op programma gemist een docu te kijken over mensen die de doodstraf hebben. Ik vind dat zo vreemd... Dat een hogere macht beslist dat jij dood moet. Op dit moment zitten er 260 mensen in Texas te wachten tot ze vermoord worden. Uit cijfers blijkt dat er 4 mensen per jaar onschuldig ter dood veroordeeld zijn. Mensen die weten dat ze een dodelijke injectie krijgen moeten daar soms ook nog een aantal jaar op wachten. Dan kun je nog zo veel vreselijke dingen hebben gedaan maar een mens kan toch niet over een ander mens beslissen wanneer hij dood gaat? Dan ben je toch net zo erg als de moordenaar die je vermoord?

Science90

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:45

Misschien zoekfunctie gebruiken? Je bent niet bepaald de eerste met dit onderwerp ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:45

Ik ben voor de doodstraf, voor mijn pakkie an mogen ze hem meteen weer hier invoeren.
Dat je een paar jaar moet wachten op je dood, ja dat vind ik dan ook weer niet juist, maar veelvuldig moordenaars, kinderverkrachters en weet ik wat voor engerds wil ik echt niet over 20 jaar weer tegenkomen op straat. En levenslang(écht levenslang en niet zoals hier in nederland..) in de cel stoppen kost allemaal geld. Nee, spijt me zeer voor alle mensen die er tegen zijn, maar zo denk ik er over.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:47

beetje dubbelgevoel hier. aan de ene kant: je moet mensen ook een 2de kans geve :) en aan de andere kant: je hebt iemands leven afgenomen , waarom zou jij dan nog je leven mogen voorzetten?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:47

SuperAssie schreef:
Ik ben voor de doodstraf, voor mijn pakkie an mogen ze hem meteen weer hier invoeren.
Dat je een paar jaar moet wachten op je dood, ja dat vind ik dan ook weer niet juist, maar veelvuldig moordenaars, kinderverkrachters en weet ik wat voor engerds wil ik echt niet over 20 jaar weer tegenkomen op straat. En levenslang(écht levenslang en niet zoals hier in nederland..) in de cel stoppen kost allemaal geld. Nee, spijt me zeer voor alle mensen die er tegen zijn, maar zo denk ik er over.

Ja, levenslang opsluiten kost geld, maar vergis je niet, de doodstraf kost veel meer.

Ik ben tegen de doodstraf. Van oog om oog, tand om tand is nooit iemand beter geworden. Daarbij is het een te groot risico als mensen inderdaad onschuldig blijken te zijn.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:49

LastDream schreef:
beetje dubbelgevoel hier. aan de ene kant: je moet mensen ook een 2de kans geve :) en aan de andere kant: je hebt iemands leven afgenomen , waarom zou jij dan nog je leven mogen voorzetten?

Daar ben ik het mee eens. Ook een beetje dubbelgevoel, maar ik ben niet voor of tegen, ik vind het eigenlijk wel een beetje heftig, maar als er echt een moordenaar is ofzo, ja, dan snap ik het. Maar ik ben meer voor een tweede kans geven (maar geen derde).
Ik vind het echt vreselijk als het onschuldige mensen zijn..stel je voor dat je ter dood veroordeeld word en niemand gelooft je, terwijl jij als enige weet dat je de waarheid vertelt?
Laatst bijgewerkt door nee123 op 17-01-14 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:50

Walgelijke praktijk. Mag van mij meteen wereldwijd afgeschaft worden. Die het toepassen zijn net zo goed moordenaar. Wat maakt dat zij legaal mensen mogen doden? zijn ze beter dan iedereen? Veel onschuldigen die gedood worden ook nog. Wreed, onmenselijk.

En de doodstraf is in sommige landen niet alleen voor moord maar ook voor veel onschuldigere dingen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-01-14 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:50

SuperAssie en wat nou als het je eigen kind, vader of moeder is? Die een psygische ziekte heeft en niet wist wat ze/hij deed. Ben je dan ook nog zo voor de doodstraf??

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:51

SuperAssie schreef:

Je denkt dat de doodstraf geen geld kost? Ik ben het eens met Arrabel. en Bovendien, waar trek je de grens of iemand de doodstraf krijgt of levenslang krijgt?

Eerlijk gezegd, lijkt het me minder erg om ter dood veroordeeld te worden dan levenslang in de cel te zitten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:52

SuperAssie schreef:

Inclusief de mensen die ten onrechte tot dood gebracht worden?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:54

Hier zijn al topics over :j Overigens is de doodstraf echt niet goedkoper dan levenslang gevangenisstraf!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:54

Ik was er ook altijd voor maar na het nieuws dat er verschillende mensen jaren op deathrow hebben gezeten en toch totaal onschuldig blijken ben ik er toch anders over gaan denken. Als ze het echt kunnen bewijzen qua DNA en getuigen is het nog anders maar ik heb ook gezien op tv dat aanklagers gewoon gepromoveerd worden op het aantal doodstraffen dat ze binnengehaald hebben.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:55

Ik ben voor.
Ik ben wel voor een tweede kans. Dat zeker. Dus van mij zou iemand zichzelf na zijn celstraf opnieuw mogen bewijzen in de maatschappij. Blijkt een bijv. moordenaar dit niet te kunnen en opnieuw iemand te vermoorden? Tja, dan vind ik dat die persoon geen recht op leven meer heeft.

En of het nou meer of minder geld kost, dat maakt me niet uit. Eén maal is er geprobeerd de veroordeelde terug de maatschappij in te krijgen op een goede manier, maar dit is mislukt. Waarom zouden we moeite doen om het nog eens te proberen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:56

Van mij mogen ze m ook weer invoeren. Verder ga ik er niet op in. Lopen genoeg topics over waarin ik mn mening heb uitgelegd maar t blijft nooit echt bij een nette discussie.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:58

SuperAssie schreef:

Moord is een van de misdaden waarbij de kans op herhaling het kleinste is. Dus waarom mensen geen tweede kans geven na een (lange) gevangenis straf?

Een doodstraf uitvoeren kost daarbij niet minder geld dan iemand levenslang gevangen houden, dus dat argument gaat ook niet op. In het programma gister werd ook gezegd dat in landen waar de doodstraf van kracht is het aantal moorden juist erg hoog is. De doodstraf werd dus ook niet afschrikwekkend. Ik zie het voordeel van de doodstraf dus niet.

Ik ben zelf tegen, het gebeurd namelijk behoorlijk vaak dat onschuldige mensen in de dodencel zitten.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 17-01-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:58

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:00

Ik heb dit even gekopieerd uit dat topic ^^:

_mexx_lady_ schreef:
Voor wat hoort wat. Heb jij iemand vermoord? Dan heb je ook geen recht meer op eigen leven :)
En ze kosten zoveel geld voor ze levenslang in de bak te zetten, nee leg ze maar meteen het hoekje om.
Dan heb ik het wel over gerichte moorden, iemand die gestorven is omdat er een zware botsing ofzo is geweest niet. Maar iemand die er echt op kickt, of uit wraak. Nee hoor doe maar!

Onschuldige mensen de doodstraf geven is sneu maar als je 100% zeker kan bewijzen dat hij echt de dader is. Go ahead!

Klinkt grof ja, maar de maatschappij zet je aan om hierover na te denken vind ik

Hier ben ik het er helemaal mee eens :)

16Denters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:01

Ik heb getemd, hier is al een topic over

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:02

Arrabel schreef:
Ik zit op programma gemist een docu te kijken over mensen die de doodstraf hebben. Ik vind dat zo vreemd... Dat een hogere macht beslist dat jij dood moet. Op dit moment zitten er 260 mensen in Texas te wachten tot ze vermoord worden. Uit cijfers blijkt dat er 4 mensen per jaar onschuldig ter dood veroordeeld zijn. Mensen die weten dat ze een dodelijke injectie krijgen moeten daar soms ook nog een aantal jaar op wachten. Dan kun je nog zo veel vreselijke dingen hebben gedaan maar een mens kan toch niet over een ander mens beslissen wanneer hij dood gaat? Dan ben je toch net zo erg als de moordenaar die je vermoord?

Dit is wat diegene die iemand vermoordt heeft ook doet, dus vind ik dat hij dan hetzelfde verdient.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:03

ik ben tegen, omdat ik vind dat mensen niet over andere mensen mogen beslissen over leven of dood. Daarbij idd de kans dat iemand onschuldig ter dood veroordeeld wordt.. onomkeerbaar.en dan is het ..foutje bedankt, maar feitelijk zou dan de rechter die de uitspraak heeft gedaan ook ter door veroordeeld moeten worden..is immers ook een moordenaar.

Ik vind het overigens ook raar, omdat veel mensen uit westerse culturen schande spreken over bijv. de sharia, waarin lijfstraffen normaal zijn. Of als een hand wordt afgehakt van een dief. Maar de doodstraf zijn dan wel weer veel mensen voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:03

liekec schreef:
Dit is wat diegene die iemand vermoordt heeft ook doet, dus vind ik dat hij dan hetzelfde verdient.

Maar weet je? In een aantal gevallen vindt de moordenaar ook dat de ander het verdient. De overheid zegt: 'het is ok om mensen te doden, als het maar echt erg is.'
Dat is niet een hele goede manier om het aantal moorden terug te brengen.

In Amerika is de criminaliteit ook veel hoger - het lijkt daar dus in elk geval niet te werken. En het is wel vervelend voor de mensen die toch bij nader inzien onschuldig blijken te zijn. (En in al die gevallen dacht men dat schuld 100% bewezen was. Totdat er nieuw bewijs kwam.)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:05

Vanwaar de gedachte dat de doodstraf niet duur is?
De gemiddelde doodstrafzaak kost ongeveer 3 mln dollar.
De gemiddelde levenslang veroordeling ongeveer 1 mln dollar.

Ik ben overigens tegen. "Gij zult niet doden."
Dat heeft ooit iemand op een berg gehoord.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:06

Ik ben voor de doodstraf. Sommige criminelen kunnen gewoonweg niet meer losgelaten worden in de maatschappij, liever er meteen vanaf te zijn dan dat WIJ voor hun maaltijden blijven betalen tot ze sterven.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:09

Snollygoster schreef:
Ik ben voor de doodstraf. Sommige criminelen kunnen gewoonweg niet meer losgelaten worden in de maatschappij, liever er meteen vanaf te zijn dan dat WIJ voor hun maaltijden blijven betalen tot ze sterven.

Maar je betaald nog meer als ze de doodstraf krijgen. De doodstraf is namelijk niet goedkoper dan iemand levenslang opsluiten zoals veel mensen denken.

Dan kan je iemand toch beter opsluiten zodat hij kan nadenken over zijn daden?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:09

Shadow0 schreef:
In Amerika is de criminaliteit ook veel hoger - het lijkt daar dus in elk geval niet te werken.

Ik denk niet dat dit alleen met de doodstraf te maken heeft...