Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 19:16

Ik wil graag eens de aandacht vestigen op de ouderen in onze samenleving.

Ik werk nu enkele jaren als thuishulp. Dat doe ik met hart en ziel. Ik heb het altijd over 'mijn oudjes' en doe met liefde een stap extra maken.

De laatste twee jaar merk ik overduidelijk dat er flink geknepen wordt op de zorg, en dan ook met name de thuiszorg. Ouderen die zo lang mogelijk in hun eigen huis (moeten) blijven wonen, 'zogenaamd zelfstandig' hebben op hogere leeftijd hulp nodig.
Vaak zijn ze niet meer in staat om allerlei huishoudelijke klussen uit te voeren. Maar als thuishulp ben ik niet alleen die 'hulp'.

Ik ben als thuishulp dat stukje buitenwereld. Kom met verhalen over die buitenwereld. Ouderen staan vaak niet meer IN de maatschappij. We stoppen ze keurig in een bejaardentehuis zorgen dat ze verzorgd worden maar vergeten dat ze behoeftes hebben.
Vaak zijn ouderen eenzaam. Kinderen en kleinkinderen hebben weinig tijd voor ze. Er moet namelijk gewerkt worden, een gezin opgevoed, hobby's moeten beoefend worden en sociale contacten moeten worden onderhouden.
Als thuishulp kom je een soms twee keer per week bij je cliënten thuis. Daar kijken ze echt naar uit, dat is hun onderbreking op een vaak saaie rustige eenzame week.
Gezellig een kopje koffie drinken is een vast en belangrijk sociaal ritueel voor ze.

Zijn ouderen zielig? Willen ze zielig gevonden worden?

Vaak niet, wel eenzaam. Erg eenzaam. Maar ouderen hebben ook humor, kunnen hele leuke mooie verhalen vertellen over hun leven wat ze geleefd hebben.
Houden echt wel van een beetje 'ouwehoeren'. Kunnen best heel kritisch zijn en nadenken over de huidige maatschappij.

Officieel mag ik niet met mijn cliënten een boodschap doen samen.. Negen van de tien hulpen doen dat wel als die tijd er is. Of even een wandeling buiten maken, want ja zo vaak komen ze niet buiten.
Ze zijn vaak afhankelijk van wie ze 'mee' willen nemen. En daar genieten ze enorm van.
Het gebeurd soms maar zomaar dat een oudere die in een rolstoel zit of slecht ter been soms aantal weken (!)niet buitenkomt.
Simpel omdat er niemand is die de tijd heeft om ze even mee te nemen.

Want overal wordt op beknibbeld. De thuiszorg, de verpleging.
Tegenwoordig moet de verpleging in en uit klokken als ze bij iemand komen kijken. Wordt er teveel uur besteed aan die persoon, gaan ze kijken wat er dan minder gedaan kan worden.
Voorbeeld. Een client van me was in de winter wat zwakker en zieker geweest, had meer persoonlijke aandacht nodig. Men kwam toen op gegeven moment bij die client en vertelde dat het uurtje buiten wandelen niet meer kon.
Want dat was 'luxe'. Men kon tenslotte niet meer over de toegestane tijd van overeenkomst gaan, anders zou de verpleging zelf voor die kosten moeten opdraaien.

Ik neem het de verpleging ook niet kwalijk, dat vooropgesteld want net als bij de thuiszorg wordt ook daar vreselijk op beknibbeld. Minder uren, minder tijd minder persoonlijke verzorging en omgang.

Als thuishulp krijg ik belabberd betaald. Voor het geld moet je het dus niet doen. Ik kan mijn paarden er van onderhouden maar meer ook niet. Voordeel is dat ik mijn eigen uren in kan delen wanneer het mij uitkomt.
Maar vooral doe ik dit werk omdat het zo vreselijk Dankbaar is. Dat wat je geeft krijg je terug. Beetje extra aandacht, stapje harder zetten om toch nog samen een rondje buiten kunnen wandelen.
Je ziet de mensen opknappen, blij zijn om gewoon weer even buiten te zijn.

Zo normaal voor ons, wij de mensen die jong of relatief jong zijn. Wij trekken onze jas aan, en gaan waar we willen gaan. Voor ouderen is dat niet zo eenvoudig.

Ik hou mijn hart vast als de thuiszorg afgeschaft gaat worden. Want dat dit gaat gebeuren is een feit.
Als paddenstoelen verrijzen zogenaamde bemiddelingsbureaus uit de grond om zzp-thuishulpen aan te bieden.
Dit heeft niets meer te maken met de oorspronkelijke thuis hulp. Als goedkope poetsjuf worden ze zo op deze manier aangeboden.

Veel thuiszorg organisaties geven geen vaste contracten meer. Knallen hun hulpen eruit tegen de tijd dat ze vast contact moeten aanbieden of ontslaan 'en massaal' hun personeel want een andere goedkopere aanbieder heeft de aanbesteding gewonnen.

Dit zijn vreselijk situaties die ontstaan. Als thuishulp wordt je bij je 'oudje' weg gerukt en komt er een andere hulp voor in de plaats. De cliënten zien dit als drama's en zitten daar al helemaal niet op te wachten. Ze zien al genoeg vreemde gezichten aan verpleging en hebben veel moeite om dan weer een nieuwe hulp te vertrouwen.

Hoe dit moet verlopen in de toekomst?

We gaan meer en meer naar de situatie zoals die vroeger was. Kinderen/buren familie en vrienden die voor elkaar moeten gaan zorgen.
Op zich niet verkeerd. Als maatschappij zijn we vandaag de dag niet meer zo sociaal. Eerder in ons eigen wereldje gekeerd en zeggen onze buren ons niet zo veel meer.

Maar wat als die ouder nu geen kinderen heeft. En andere familie te oud zijn geworden en/of zelf moeite hebben om zichzelf te bedruipen....
Wat dan??
Gaan we dan naar een situatie van Eigen schuld, had je maar dik pensioen moeten opbouwen, dan heb je het geld om voor jezelf te laten zorgen???
Maar onze pensioenen zullen niet zo breed zijn straks.. Dat is nu al lang bekend.

De bejaardentehuizen worden afgeschaft. Te kostbaar. Hoe moet dat in vredesnaam dan gaan met demente bejaarden die een gevaar zijn voor zichzelf en hun omgeving. Of mensen die te goed zijn om ergens opgenomen te worden maar net niet meer helemaal zelfstandig kunnen zijn.

Een belangrijk punt wil ik ook nog aanhalen. De pharmaceutische industrie vaart er wel bij dat wij oud worden. De medicijnen houden je echt wel op de been. Ondanks alle problematiek die ontstaan is door het feit dat we te oud worden. Klinkt dubbel he.. We hebben het geld niet meer om voor onze ouderen te zorgen maar stoppen diezelfde ouderen wel vol met pillen om ze aan de praat te houden. (dit bedoel ik niet om onze ouderen naar beneden te halen maar het kromme van onze maatschappij weer te geven)

Een belangrijk gezegde wat mij door enkele ouderen al is gezegd... Oud worden is mooi, oud zijn niet..

Maar vooral rest mij de vraag... Als het nu al zo schrijnend aan het worden is...

Hoe zal het gaan als Ik straks oud ben..

Jesser

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:15

heeft niemand hier wat over te zeggen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:21

Op dit moment gaat het hier ook over bij DWDD (Nederland 1).

Vorig jaar ben ik afgestudeerd op een onderzoek naar eenzaamheid, maar wel met een andere insteek. Hierin kwam ook heel veel specifiek over ouderen naar voren. Ik heb er ruim 30 pagina's voor nodig gehad om een goed, compleet en afgewogen beeld te schetsen en conclusies te trekken, en dat kan ik hier niet samenvatten. Bovendien ging ik een heel andere kant op met eenzaamheid (geografie en openbare ruimte), maar ik vind het wel interessant en blijf daarom even meelezen.

En om toch kort ergens op in te gaan:

Jesser schreef:
We gaan meer en meer naar de situatie zoals die vroeger was. Kinderen/buren familie en vrienden die voor elkaar moeten gaan zorgen.
Op zich niet verkeerd. Als maatschappij zijn we vandaag de dag niet meer zo sociaal. Eerder in ons eigen wereldje gekeerd en zeggen onze buren ons niet zo veel meer.

Dit is een ontwikkeling die al heel erg lang gaande is. 'Vroeger' was er sprake van een place-based society. Door beperkte mobiliteit en communicatiemogelijkheden speelde het grootste gedeelte van iemand leven zich af in de directe omgeving. Inmiddels hebben we een person-based society, want door internet, telefonie en een enorme sprong in mobiliteit zijn we niet meer gebonden aan de plaats waar je woont of vandaan komt. Om terug te komen op eenzaamheid: dat houdt in dat het sociale netwerk van vroeger vaak bestond uit mensen die letterlijk in de buurt waren. Tegenwoordig is die afstand echter geen restrictie meer en is iemands sociale netwerk niet altijd in de directe omgeving. Dat is heel pittig voor ouderen, omdat hun mobiliteit en communicatiemogelijkheden vaak wat teruglopen (hoogbejaarden stappen niet zomaar meer in de auto en Facebooken er niet op los), maar is wel groter dan 'een onverschillige maatschappij'. Neemt niet weg dat een beetje meer aandacht voor de buurvrouw nooit kwaad kan. Voor 'ons' een kleine moeite, voor de buurvrouw misschien iets wat haar dag weer bijzonder maakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:24

Het is een kwestie van tijd tot het vervoer niet meer te betalen is (of niet meer te krijgen is want alle fossiele brandstoffen raken op en ik zie zo snel geen grote aantallen auto's op water rijden, voordat we weer terug gaan naar hoe het vroeger was. Wat met de fiets af te leggen valt, is haalbaar, de rest niet. Denk dat we weer terug gaan naar de place-based society.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:24

Het is helaas zo.
Ik weet niet hoe het verder zal gaan in de toekomst.

Ik werk als verzorgende in een verpleeghuis met demente ouderen.
Wij hebben vorige maand al een verplichte bijeenkomst gehad over de toekomst van de zorginstelling.
Kwam er op neer, dat de zorginstelling (3 verpleeghuizen en 4 verzorgingshuizen) met de tijd mee moet gaan en dat er veranderingen moeten plaatsvinden.

En 22 januari hebben we weer zo'n verplichte bijeenkomst, dan krijgen we concrete dingen te horen.
En eind januari weer een teamoverleg, aan de hand van wat we 22 januari te horen krijgen.
Dus ik ben heel benieuwd wat de veranderingen zullen zijn.

De verzorgingshuizen zullen wel helemaal gaan verdwijnen, denk ik.

Ik denk dat in de toekomst alleen mensen in het verpleeghuis komen, die echt niet thuis kunnen zijn.

Wat ik nog steeds niet kan begrijpen:
Er komen in de komende jaren heel veel oude mensen bij.
Daar is geen geld voor, dus met hetzelfde geld moeten veel meer mensen worden geholpen.
En er gaat eerder personeel af, dan dat er wat bij komt.
Mensen moeten langer thuis blijven, maar op de thuiszorg wordt ook bezuinigd.

Ik denk dat er in de toekomst heel veel schrijnende gevallen de kranten zullen halen -O-
Laatst bijgewerkt door mika11 op 09-01-14 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:28

je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.
Hun ouders waren er altijd voor hun,zij moeten er nu zijn voor hun ouders.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:29

Er zullen inderdaad veel oudere bijkomen, en het gaat niet geweldig zo nee.

Mijn oma is sinds kort alleen (opa is 27 december overleden...) met haar hondje, ze woont op zichzelf en is niet zo eenzaam. Familie komt vaak langs (meerdere keren per week, ieder weekend), de komende tijd nog vaker :j.

Mijn andere opa en oma wonen in een verzorgingstehuis, beide op een andere afdeling (in hetzelfde tehuis). De ene op gesloten afdeling en de andere een beetje zelfstandig (wel met zorg, kan niet zonder).
Er is voor hun op z'n minst 3x per week bezoek van kinderen, feestdagen komt bijna de hele familie langs.

We doen al mantelzorgen, maar voor de opa en oma in verzorgingstehuis kunnen we niet veel meer doen, die hebben gewoon hulp nodig, zeker mijn oma.

En zoals vroeger in huis nemen of nog meer mantelzorgen gaat gewoon niet, we doen ons best. Maar iedereen heeft kinderen, bijna iedereen werkt nog, heeft een druk leven. Wij doen wat we kunnen.

Helaas is dat voor veel oudere niet zo, die zitten daar zonder dat familie langs komt. En er komen meer ouderen, minder jongeren. Duurder dus. Het sluiten van verzorgingstehuizen is imo geen goede beslissing.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:31

Ik heb niet je hele verhaal gelezen na een lange dag werken met dementerende lukt dat niet helemaal haha.

Ik werk op een gesloten afdeling. Voor dementerende ouderen. Ookal zitten er mensen/ouderen tussen die nog helemaal niet zo oud zijn. Deze ouderen zijn bij ons niet de dupe van de bezuinigingen in de zorg. Ja ik zeg eerlijk, er is soms weinig personeel, maar wij als perfect team reden het altijd. Het is soms erg druk op de afdelingen. Overplaatsingen, opname, medicijnen beheer, noem maar op, maar ik zie niet dat de ouderen hier de dupe van zijn. Onze ouderen krijgen smorgens gewoon de ADL die ze verdienen. Al willen ze iedere dag douchen, dan mogen ze iedere dag douchen. Tuurlijk moet je doorwerken om iedereen voor een bepaalde tijd uit bed te hebben, maar ik heb nooit (met de adl) tijdsdruk gelukkig.

Ik vind wel dat de oudjes de dupe zijn van het ''ouder'' ouder worden. Er zit geen kwaliteit van leven meer in. En dit vind ik wel heel moeilijk! Veel ouderen zijn gewoon op. Hun lichaam is op, hoe graag hun koppie ook wil. Zitten nu met een mevrouw die helemaal passief is en aan heeft het eind stadium van dementie. Ze ligt dag in dag uit op bed, zeker nu. Ze is namelijk erg ziek (geen erge ziekte ofzo, maar gewoon niet lekker en dat is voor haar al een hele verslechtering) en heb haar al een paar keer in dr oor verluisterd: ''Schat, sluit je oogjes en laat het los. Bedank het leven voor wat het u gegeven heeft, dit gaat zo toch niet meer, Ik zie u leiden, en dat doet mij pijn. Stop met vechten, u heeft rust nodig.''

Iedereen van mijn collegas zegt ook: als ik op deze manier oud moet worden, dan hoeft het van mij niet meer. En daar ben ik het helemaal mee eenS!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:31

Jesser schreef:
heeft niemand hier wat over te zeggen?

Jawel hoor, maar niet tijdens etenstijd :D

Ik ben lid van de clientenraad van een verpleegtehuis. Daar eindigen de mensen die het thuis niet meer redden. Al dan niet achter slot en grendel omdat ze dement zijn. De huidige ontwikkeling van beknibbelen op thuiszorg legt alleen maar meer druk op verzorgingstehuizen (die straks niet meer bestaan, 'zorg' en 'wonen' wordt gescheiden) en verpleegtehuizen. Bejaardentehuizen bestaan al een paar decennia niet meer overigens...

Dus waar de overheid mee bezig is, ik weet het niet. Beknibbelen waar het niet moet, en gigantische kosten genereren waar het niet hoeft. Waar dan ook weer alle zeilen bijgezet moeten worden en belachelijke ideeën als 'pyjamadagen' bedacht worden. Of maar 1 keer per 24 uur luiers verwisselen. Of: de mantelzorg moet de kamer gaan schoonmaken. Ja? En als je geen kinderen hebt? Of 60 uur in de week werkt, 100 km verderop?

Kortom, ik snap jouw gevoel heel goed, maar zie ook zo snel geen oplossing. Het wachten is op een stel ministers met dementerende ouders die nog thuis wonen. Misschien dat ze dan snappen wat het is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:41

Ik ben ook weg bezuinigd bij de thuiszorg.
Ik had echter 6 uur per week bij 2 klanten. Kwam daar al 2 jaar. Je bouwt een band op, brengt nieuws mee en bent een andere mening dan de familie heeft.
Erg balen, ik heb ander werk ernaast wat fantastisch werk is, maar ik deed dit puur voor de mensen.
Een familie waar de man van dementerend is en mevrouw in een rolstoel zit met maar 1 been. Had degene van de gemeente die indicaties gezegd dat mevrouw makkelijk zelf kon stoffen. Hoe in een rolstoel? Hoe? iedere 20 cm naar voren rijden. stukje stoffen, weer 20 cm rijden? 8)7 Ik weet niet wat voor achterlijke dat was... die mevrouw was ook totaal niet bekend wat dementie in hield. meneer kan makkelijk stofzuigen. vorige keer dat ik even niet op lette had hij chloor met antikal gemengd, kwam een gevaarlijke lucht af.. Iedere week ruimde ik de kelder op omdat alles verplaatst was en door elkaar stond. Doe ik met liefde, maar kan je voorstellen dat hij moet stofzuigen...
Nee vind dit in en in triest :(

Ik ben bekend met dementie, ik werk op een zorgboerderij met Dementerende. Dit is particuliere zorg.
mensen mogen hier zijn wie ze zijn, wij behouden vaardigheden zo lang mogelijk en er is hier tijd voor de mensen. mensen wonen in een landelijke sfeer met zo veel mogelijk buiten zijn.

Ik bezoek mijn opa 1x per week en mijn andere opa en oma zie ik dagelijks. verschilt ook per persoon. Andere opa is erg actief, gaat er op uit. Opa en oma zijn afhankelijk van andere of de taxihopper. maar genoeg familie die langs komt..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:48

Mijn Oma is een apart geval, die wilt niemand over de vloer, wilt ook het liefst geen thuiszorg, en ze wilt al helemaal niet naar een bejaardetehuis.
Terwijl ze wel echt hulp nodig heeft, aangezien ze amper kan lopen. Ze is al jaren niet meer naar buiten geweest, wilt ze ook niet.
Mn vader ( haar zoon dus ) die gaat elke week 2 x langs om boodschappen te halen voor dr en ff praatje maken. Hoe vaak de thuiszorg komt weet ik eigenlijk niet, maar ze wilt het liefst dat ze helemaal niet komen.
Mijn oma is een beetje een apart geval, ze vertrouwd niemand.

Maar ik ben het er wel mee eens dat er meer voor ouderen gedaan moet worden.
Ik zit zelf te denken om vrijwillig iets te gaan doen met ouderen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:49

Dat is precies wat ik probeer te verwoorden.. Is het nog kwaliteit van leven, als je wel wilt maar niet meer kunt.. ?
Wat is kwaliteit van leven als de verpleging amper tijd heeft...Maar je wel naar het toilet moet..

Inderdaad de luiers die 1x per 24 uur verwisselen.. Te gek voor woorden.
Mijn cliënt kient bv precies uit wanneer ze naar het toilet kan.. Ik schrijf kan, niet Moet.. Ze gaat drie keer per dag naar het toilet, omdat anders te vaak de verpleging komt..

Regelmatig heeft ze blaasontsteking.. Vind ik dan ook niet raar.

Ik neem ook niet altijd de kinderen het kwalijk. Als men eigen huis heeft met dubbele hypotheek dan zal men moeten werken, de eigen kinderen hebben ook die kostbare tijd aan aandacht nodig.
Tis een maatschappelijk probleem waar zo een twee drie niet een oplossing voor is, maar wel zal verergeren door het feit dat de regering alleen al de verzorgingstehuis afschaft.

Jolandaa, ook voor mij gold hetzelfde wat jou was overkomen. Ik werkte ook al bijna twee jaar voor een bejaard echtpaar. Tot ik ook weg moest.
Dat was een drama hoor.. Lief en leed maak je mee. Deze mensen hadden geen kinderen namelijk.
Ik ging naar het ziekenhuis toen een van hen erin lag..
Gewoon in eigen vrije tijd. Ik wandel een rondje in eigen vrije tijd als mijn tijd erop zit maar ik merk dat er toch die behoefte is om even buiten te komen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:53

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:00

Er staat voor de 60 plus.. maar de mensen die echt hoogbejaard zijn hebben niet de luxe zoals de generatie van de 60e plus.
Ik heb het artikel gelezen en ben het grotendeels er mee eens. Echter hebben we het ook over een grote groep van echte oudjes die het niet zo gemakkelijk hebben.

Dit artikel alleen is niet afdoende.. Daarnaast grote groep mensen die niet zo'n fantastisch pensioen hadden en rond moeten komen van een aow-tje en dat is niet veel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:00

't Is in elk geval goed om er bij de komende verkiezingen (gemeenteraad) rekening mee te houden. Gemeente bepaalt hoe thuiszorg en dergelijke worden ingericht.

Ik vind het heel triest, vooral omdat er mensen zat die het werk willen doen, het geld toch uitgegeven wordt, en het nu alleen maar een hele dure manier van net-niet is.

Kwaliteit van leven mogen we ons best vaker afvragen. Wat willen we eigenlijk als maatschappij? Wat willen we bieden, aan de mensen die zorg nodig hebben, en trouwens ook aan al de mensen die in de zorg werken, want het geeft voldoening als je goede zorg kunt bieden, en frustratie als je weet dat je tekort moet schieten... En dat gaat eigenlijk lang niet altijd om geld. (Al die hervormingen en stelselwisselingen alleen al, daar kun je namelijk al heel wat mensen wat meer tijd mee gunnen.)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:01

Jesser schreef:
Er staat voor de 60 plus.. maar de mensen die echt hoogbejaard zijn hebben niet de luxe zoals de generatie van de 60e plus.
Ik heb het artikel gelezen en ben het grotendeels er mee eens. Echter hebben we het ook over een grote groep van echte oudjes die het niet zo gemakkelijk hebben.

Dit artikel alleen is niet afdoende.. Daarnaast grote groep mensen die niet zo'n fantastisch pensioen hadden en rond moeten komen van een aow-tje en dat is niet veel.

Er staan quotes in van mensen ver in de 80 ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:04

Jesser schreef:
Ik neem ook niet altijd de kinderen het kwalijk. Als men eigen huis heeft met dubbele hypotheek dan zal men moeten werken, de eigen kinderen hebben ook die kostbare tijd aan aandacht nodig.
Tis een maatschappelijk probleem waar zo een twee drie niet een oplossing voor is, maar wel zal verergeren door het feit dat de regering alleen al de verzorgingstehuis afschaft.

Eén van de dingen die ik hier (buitengebied) ook niet snap, is bv 'de tweede bedrijfswoning'. Vroeger was het normaal om een tweede huis te bouwen voor de ouders, zoon nam het bedrijf over, ouders bleven 'in de kantlijn' betrokken, maar konden óók in de gaten gehouden worden en zorg krijgen, tussen het koeien melken door bij wijze van spreken. Nu mag en kan dat niet meer.

Waarom dát soort dingen juist niet mogelijk maken? De druk van die tweede hypotheek af, door de ruimte te geven voor (kleinere) tweede woningen op hetzelfde perceel, met verkoop van he ouderlijke huis? In Duitsland en Oostenrijk heel normaal. Daar worden huizen bijna standaard voor inwoning van 'die Schwiegereltern' gebouwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:08

Ibbel schreef:
Waarom dát soort dingen juist niet mogelijk maken? De druk van die tweede hypotheek af, door de ruimte te geven voor (kleinere) tweede woningen op hetzelfde perceel, met verkoop van he ouderlijke huis?

Omdat die regelingen gruwelijk misbruikt werden om lucratieve woningen in het buitengebied te bouwen. Daarna kadastraal splitsen en profit.
Het buitengebied wordt vervolgens al snel minder buitengebied.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het de beste oplossing is hoor, om het allemaal tegen te houden, maar Duitsland is wat dat betreft niet meteen te vergelijken met de situatie in Nederland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:10

Dat weet ik.

Maar ja, je kunt ook zeggen, mogen ze? Jarenlang voor pa en ma gezorgd, maatschappij kosten bespaard, mogen ze dan er wat op terug verdienen? Tegelijkertijd gooi je dan meteen je eigen glazen in, want je verkoopt wel jouw eigen oude dag...

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:13

Elise_0o schreef:
Jesser schreef:

Er staan quotes in van mensen ver in de 80 ;)

Heb jij enige ervaring in de zorg? Of ga je op een artikel alleen af?
Mijn ervaring is namelijk dat ook al hebben mensen wel een goed pensioen, dat zegt dan nog weinig over de kwaliteit van het leven of de eenzaamheid onder ouderen.

Er komt namelijk een moment dat ook al kun je het financieel goed voor elkaar hebben dat je niet meer in staat bent om voor jezelf te zorgen. Het is voor weinigen onder ons weg gelegd om particuliere zorg te hebben.

Wat betreft een tweede huisje/bakhuis betreft, de regering zal toch ergens concessie op moeten gaan doen, als het van ons gaat verwachten dat wij onze ouders/grootouders moeten gaan verzorgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:16

Ibbel schreef:
Maar ja, je kunt ook zeggen, mogen ze? Jarenlang voor pa en ma gezorgd, maatschappij kosten bespaard, mogen ze dan er wat op terug verdienen? Tegelijkertijd gooi je dan meteen je eigen glazen in, want je verkoopt wel jouw eigen oude dag...

Het verdienen is (wat mij betreft) niet het probleem op zich. Maar zodra er ergens winst te behalen valt, worden die dingen uitgebuit. En dan heb je geen buitengebied meer over, maar alleen maar hele grote vinexwijken... Dat zou ik dan wel weer heel zonde vinden.

Met grote kans dat de ouderen bovendien alsnog aan het kortste eind trekken omdat ze niet zo gehaaid zijn als grondinversteerders. (Zoals bv ook het geval is bij grootschalige sjoemelpraktijken bij serviceflats voor ouderen - klik.) Prima concept op zich, totdat er aasgieren op afkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:22

geerke schreef:
je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.
Hun ouders waren er altijd voor hun,zij moeten er nu zijn voor hun ouders.

Maar niet iedereen heeft kinderen. Wie zorgt er voor mij wanneer ik zorg nodig heb?
Ik ben nu al aan het sparen voor later. Ik zal zeer waarschijnlijk tegen de tijd dat ik oud en zorg nodig heb mijn eigen zorg moeten inkopen. Ik hoop dat ik tegen die tijd genoeg heb gespaard dat ik mijn eigen (privé) verzorginshuis kan uitzoeken. Of ik neem iemand in huis.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:28

Jesser schreef:
Heb jij enige ervaring in de zorg? Of ga je op een artikel alleen af?
Mijn ervaring is namelijk dat ook al hebben mensen wel een goed pensioen, dat zegt dan nog weinig over de kwaliteit van het leven of de eenzaamheid onder ouderen.

Er komt namelijk een moment dat ook al kun je het financieel goed voor elkaar hebben dat je niet meer in staat bent om voor jezelf te zorgen. Het is voor weinigen onder ons weg gelegd om particuliere zorg te hebben.

Wat betreft een tweede huisje/bakhuis betreft, de regering zal toch ergens concessie op moeten gaan doen, als het van ons gaat verwachten dat wij onze ouders/grootouders moeten gaan verzorgen.

Gehandicaptenzorg, waaronder ook ouderen.
Bankrekeningen waar meer dan 40.000 euro opstond en waar de familie op zat te azen.
Je zag sommige mensen alleen langskomen als de cliënt bijna dood was..

En alle ouderen die ik ken uit mijn buurt (80+) hebben het allemaal erg goed.
En eenzaamheid, tjah het is maar wat je ervan maakt (vrienden) en wat voor familie je hebt. Ik zag dat bij de cliënten ook, de ene zag zijn familie/vrienden een keer per jaar en de andere een keer per week.

Mijn opa woont sinds kort ook in een appartementen zorgcomplex, hij heeft het zo druk (met zijn clubs en afspraken), dat wij minstens een week van tevoren moeten vragen of het uitkomt als we een keer langs komen :)

Door alle bezuinigingen in de zorg moet er steeds meer gedaan worden door de familie, maarja als je familie dat vertikt dan ben je mooi genaaid..

Ik woon trouwens samen met mijn vriend en mijn vader op een boerderij. We hebben ieder een eigen woning, dus als mijn vader zorg nodig gaat krijgen kunnen wij dat zelf doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:30

Nu sparen voor later? Waarom? Wat jij nu opzij legt en waar je aardig wat voor zou kunnen doen, zou tegen die tijd misschien net voldoende kunnen zijn om een maand van rond te komen, laat staan de rest van je oude dag aangenaam te laten verlopen.
Kans is ook groot dat, als er ooit iets gebeurt waardoor je minder inkomsten hebt en je niet aan het werk kunt komen, je eerst je mooie opgespaarde potje op mag eten voordat er iemand bijspringt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:33

Cassidy schreef:
Nu sparen voor later? Waarom? Wat jij nu opzij legt en waar je aardig wat voor zou kunnen doen, zou tegen die tijd misschien net voldoende kunnen zijn om een maand van rond te komen, laat staan de rest van je oude dag aangenaam te laten verlopen.
Kans is ook groot dat, als er ooit iets gebeurt waardoor je minder inkomsten hebt en je niet aan het werk kunt komen, je eerst je mooie opgespaarde potje op mag eten voordat er iemand bijspringt.

daar heb je helemaal gelijk in....geld ontwaard.
Ik heb trouwens ook geen kinderen.