Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amandavd schreef:Ik zou daar niet mee beginnen op de basisschool, laat ze daar eerst eens lekker opgroeien en fatsoenlijk de basis van de Nederlandse taal leren. En begin dan vanaf de middelbare school met tweetaling onderwijs, dan zijn ze wat ouder, kunnen ze vaak wat beter opletten.
Vjestagirl schreef:Amandavd schreef:Ik zou daar niet mee beginnen op de basisschool, laat ze daar eerst eens lekker opgroeien en fatsoenlijk de basis van de Nederlandse taal leren. En begin dan vanaf de middelbare school met tweetaling onderwijs, dan zijn ze wat ouder, kunnen ze vaak wat beter opletten.
Maar als ze zo jong zijn pakken ze de taal vaak veel makkelijker op.
Amandavd schreef:Ik zou daar niet mee beginnen op de basisschool, laat ze daar eerst eens lekker opgroeien en fatsoenlijk de basis van de Nederlandse taal leren. En begin dan vanaf de middelbare school met tweetaling onderwijs, dan zijn ze wat ouder, kunnen ze vaak wat beter opletten.
Milou123, alhoewel ik pur sang Limburgs ben, hebben wij nog nooit in de les, of het nou basis, middelbaar of hoger onderwijs was, Limburgs gesproken. Er werd bij ons altijd in het Nederlands onderwezen en de mensen die ik ken spreken allemaal goed ABN. Wel grappig dat je Brabant en Limburg noemt, maar de provincie met een dialect als erkende taal, het Fries, noem je dan weer niet.
milou123 schreef:Ik noem Brabant en Limburg omdat ik weet dat daar een taalachterstand is, en een behoorlijk grote. Of dit in Friesland ook is weet ik nu niet 100% zeker.
Ik kom zelf uit Brabant en mijn docenten praten ook NL in de les. Maar toen ik pas terug was hoorde ik overduidelijk het dialect erin, Brabantse woorden worden ook gebruikt zoals stiekje i.p.v. elastiek en de deur staat los i.p.v. open en jij zit langs i.p.v. naast. Maar al zouden ze die woorden correct gebruiken dan heb je nog alleen maar docenten met een dialect(accent) en dat valt in Brabant niet op, maar als je jarenlang in Holland woont wel. Dan ga je het verschil pas echt horen en dan hoor je dus dat er Brabants (of Limburgs) gesproken wordt, wat direct de taalachterstand verklaard. (En dan heb ik het nog niet eens over dat de zinnen daar langer zijn dan in de rest van NL en docenten dat daar 'normaal' vinden).
miss_lizje schreef:Als dyslect zeg ik nee, leer eerst maar 1 taal te beheersen en ga dan veder met een andere taal. Toen ik in de 2e klas van middelbare kwam wat het zeer moeilijk voor mij om het duits en het frans naast elkaar te zien ondanks dat we al 1 jaar frans hadden gehad. Mengelmoesen werden vaak gezien bij kinderen met dyslectie.