Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:22

Ik zou mijn kinderen, als ik ze heb en oudgenoeg zijn, zo naar tweetalig onderwijs sturen als ze het aankunnen. Ik ben zelf meertalig, waaronder een paar talen vloeiend en ik vind het voor mijzelf al een verrijking van het leven..

Juist met Engelse les is het alleen stampen, regeltjes leren etc. Als ook wereldverkenning (AK) en biologie in het engels gegeven worden leren ze ook luisteren en dat in een andere context dan het leren van regeltjes.

Ik ben een voorstander.

saskiakefie

Re: Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:23

nou vind het alleen maar goed, ik zou willen dat ik die kans had gehad, want ik heb nu vmbo + mbo gedaan maar kan gwn nauwelijks engels en dat heb je echt wel nodig.. Niet dat het enkel en alleen aan de school ligt maar vind het wel goed als er nog meer aandacht aan besteed wordt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:24

Ik ben ook een voorstander! Zou mijn kinderen (als ik die zou hebben) het liefst naar het tweetalig onderwijs sturen :j
Ik denk dat het een enorme verrijking is van hun kunnen en dat het ze een goede toekomst kan bieden. Goed engels is zo belangrijk, en dan niet alleen de standaard dingetjes.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:25

Ik vind het een prima initiatief. Je bent als ouder niet verplicht je kind naar een tweetalige school te doen, het is een keuze die elke ouder zelf kan maken.

Aanbieden van tweetalig onderwijs is in mijn ogen een verrijking voor ons onderwijssysteem. Mocht ik in de toekomst de keuze krijgen dan zal ik er zeker voor kiezen.
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 08-01-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:25

Het jammere alleen is dat de meeste docenten die dan in het Engels les moeten gaan geven, bar slecht Engels spreken. Op zich vind ik het wel een goede ontwikkeling, mits goed uitgevoerd. Maar het moet niet zo zijn dat bijna alles in het Engels wordt gegeven, meertaligheid schijnt niet goed te zijn voor de ontwikkeling van de moedertaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:26

Ik vind het juist supergoed :j
Wij woonden in het buitenland toen ik de kleuterleeftijd had, en ik zat daar ook op een Engels schooltje. Ook al was het maar twee jaar, ik heb er nu nog altijd heel veel profijt van :j Het taalgevoel wat je op die leeftijd nog kan ontwikkelen heb je gewoon niet of veel minder als je pas op de middelbare school met vreemde talen gaat beginnen.
Dat ene uurtje Engels in de week wat ik op de (Nederlandse) basisschool kreeg was daar veel te weinig voor.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:30

Ik ben ook pro. Ben zelf perfect tweetalig (FR-NL) en goede kennis engels. Ik heb er nooit moeilijkheden meegehad en het is echt een enorm pluspunt. Ik kan me in zeer ruime omgeving gemakkelijk verstaanbaar maken.

Zoals Jans zegt, engelse les is goed voor de grammaticaregels maar daar leer je absoluut geen taal mee. Je moet de taal horen en spreken, héél véél horen en spreken.

In België zijn er meerdere scholen waarbij 50/50 fr en nl wordt les gegeven. Ze beginnen al in de kleuterklas, dan wel iets van 90% moedertaal en 10% tweede taal en dit bouwen ze op naar 50/50 op het einde van het basisschool. Examens worden wel altijd in de moedertaal afgelegd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:32

Ik ben absoluut pro. Ik denk dat je tegenwoordig, met de globalisering niet meer om Engels heen kunt, en hoe vroeger je het leert, hoe beter.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:33

ik ben twee talig opgevoed, sprak engels voor ik fatsoenlijk nederlands kon. maar vind het niet praktisch hoe ons talen wordt aangeleerd. Het zijn inderdaad woordjes die je leert en meer niet. Terwijl als er juist meer wordt geoefend met talen spreken en schrijven naar elkaar zou dat zoveel sneller volledig worden opgepikt. Wel ben ik voorstander van talen op de basis school al meepikken, kleine kinderen zijn net sponzen wat dat betreft.

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:36

Ik ben ook een voorstander.

Mijn zoontje is dit schooljaar naar het voortgezet onderwijs gegaan en als ik zie hoe moeilijk het is om aansluiting te krijgen van de basisschool naar het voortgezet onderwijs (en m.n. aansluiting in de talen) dan is tweetalig onderwijs op de basisschool een goede aanvulling en voorbereiding op de toekomst.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:36

Ik ben vanaf de middelbare school tweetalig les gaan krijgen en ook ik merk een heel groot voordeel, toen ik bij de uni begon had ik geen moeite met engelse colleges of de engelse boeken, terwijl veel mensen nu pas echt zich moesten verdiepen in het engels. Ik zie dus ook zeker een voordeel bij tweetalige basisscholen. :)
Kinderen hebben veel grotere mogelijkheden een taal op te pakken dan ouderen, waardoor ze veel sneller goed engels zullen leren.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:37

Ten eerste moet je wel een docent hebben die goed engels kan, maar, dat ik vind ook dat je een docent moet hebben die goed Nederlands kan en daar schort het ook aan. (Niet voor niets blijft de taalachterstand in 'achterstandswijken' en in Brabant, Limburg etc. docenten spreken vaak geen ABN).
Wat ik mij dus afvraag is, wat gebeurd er met het Nederlands wanneer je kinderen in 'achterstandswijken' die dus vaak thuis een andere taal spreken dan Nederlands (of Engels)? Hoe ontwikkeld hun Nederlandse taal?

Ik ben er verder zeker niet op tegen, integendeel. Ken een school waarbij alle leerlingen in groep 1 al Engels en Spaans krijgen en ik vind dat een zeer goede ontwikkeling (en beide van iemand die het feilloos spreekt).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:39

Ik zou daar niet mee beginnen op de basisschool, laat ze daar eerst eens lekker opgroeien en fatsoenlijk de basis van de Nederlandse taal leren. En begin dan vanaf de middelbare school met tweetaling onderwijs, dan zijn ze wat ouder, kunnen ze vaak wat beter opletten.

Milou123, alhoewel ik pur sang Limburgs ben, hebben wij nog nooit in de les, of het nou basis, middelbaar of hoger onderwijs was, Limburgs gesproken. Er werd bij ons altijd in het Nederlands onderwezen en de mensen die ik ken spreken allemaal goed ABN. Wel grappig dat je Brabant en Limburg noemt, maar de provincie met een dialect als erkende taal, het Fries, noem je dan weer niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:43

Amandavd schreef:
Ik zou daar niet mee beginnen op de basisschool, laat ze daar eerst eens lekker opgroeien en fatsoenlijk de basis van de Nederlandse taal leren. En begin dan vanaf de middelbare school met tweetaling onderwijs, dan zijn ze wat ouder, kunnen ze vaak wat beter opletten.

Maar als ze zo jong zijn pakken ze de taal vaak veel makkelijker op :).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:45

Vjestagirl schreef:
Amandavd schreef:

Maar als ze zo jong zijn pakken ze de taal vaak veel makkelijker op :).

Dat is zeker waar maar ik vind niet dat zulke jonge kinderen die dan net goed gaan leren schrijven en lezen al meteen zo'n druk er op moeten krijgen.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:48

Amandavd schreef:

Milou123, alhoewel ik pur sang Limburgs ben, hebben wij nog nooit in de les, of het nou basis, middelbaar of hoger onderwijs was, Limburgs gesproken. Er werd bij ons altijd in het Nederlands onderwezen en de mensen die ik ken spreken allemaal goed ABN. Wel grappig dat je Brabant en Limburg noemt, maar de provincie met een dialect als erkende taal, het Fries, noem je dan weer niet.

Ik noem Brabant en Limburg omdat ik weet dat daar een taalachterstand is, en een behoorlijk grote. Of dit in Friesland ook is weet ik nu niet 100% zeker.

Ik kom zelf uit Brabant en mijn docenten praten ook NL in de les. Maar toen ik pas terug was hoorde ik overduidelijk het dialect erin, Brabantse woorden worden ook gebruikt zoals stiekje i.p.v. elastiek en de deur staat los i.p.v. open en jij zit langs i.p.v. naast. Maar al zouden ze die woorden correct gebruiken dan heb je nog alleen maar docenten met een dialect(accent) en dat valt in Brabant niet op, maar als je jarenlang in Holland woont wel. Dan ga je het verschil pas echt horen en dan hoor je dus dat er Brabants (of Limburgs) gesproken wordt, wat direct de taalachterstand verklaard. (En dan heb ik het nog niet eens over dat de zinnen daar langer zijn dan in de rest van NL en docenten dat daar 'normaal' vinden).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:52

milou123 schreef:
Ik noem Brabant en Limburg omdat ik weet dat daar een taalachterstand is, en een behoorlijk grote. Of dit in Friesland ook is weet ik nu niet 100% zeker.

Ik kom zelf uit Brabant en mijn docenten praten ook NL in de les. Maar toen ik pas terug was hoorde ik overduidelijk het dialect erin, Brabantse woorden worden ook gebruikt zoals stiekje i.p.v. elastiek en de deur staat los i.p.v. open en jij zit langs i.p.v. naast. Maar al zouden ze die woorden correct gebruiken dan heb je nog alleen maar docenten met een dialect(accent) en dat valt in Brabant niet op, maar als je jarenlang in Holland woont wel. Dan ga je het verschil pas echt horen en dan hoor je dus dat er Brabants (of Limburgs) gesproken wordt, wat direct de taalachterstand verklaard. (En dan heb ik het nog niet eens over dat de zinnen daar langer zijn dan in de rest van NL en docenten dat daar 'normaal' vinden).

Je weet zeker dat er een taalachterstand is? Sorry maar dat gaat er bij mij niet in want je baseert je op je eigen ervaringen zo te horen. Bovendien vind ik dat omdat je een accent hebt, je nog geen taalachterstand hebt. Ik spreek prima ABN, maar wel met een bepaalde klank er aan. Daar heb ik nog nooit klachten over gehoord, behalve dat mensen het leuk vinden.

Ik snap je punt dat kinderen het echte ABN moeten leren, en dus inderdaad niet woorden of grammatica dat Brabants en Limburgs is maar verstopt worden in het Nederlands.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:54

Als dyslect zeg ik nee, leer eerst maar 1 taal te beheersen en ga dan veder met een andere taal. Toen ik in de 2e klas van middelbare kwam wat het zeer moeilijk voor mij om het duits en het frans naast elkaar te zien ondanks dat we al 1 jaar frans hadden gehad. Mengelmoesen werden vaak gezien bij kinderen met dyslectie.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:56

Ik heb geen kinderen maar als ik kinderen zou hebben zou ik ze ook maar wat graag naar 2 talig onderwijs sturen

Hoe vroeger je in aanraking komt met meerdere talen hoe beter je taalgevoel zich ontwikkelt, het is volgens mij algemeen bekend dat je het makkelijkst een tweede taal aanleert hoe jonger je bent? (bijv. met emigreren, een kind van 4 jaar spreekt sneller accentloos en redt zich makkelijker dan zijn/haar 12 jarige zus), hoewel het op peuter/kleuter leeftijd wel wat ten koste gaat van de ontwikkeling van de moedertaal lopen ze deze achterstand al snel weer in.

Engels is tegenwoordig gewoonweg nodig mijns inziens, 'we' zijn maar een klein landje wat meer en meer zich op de (boze :P ) buitenwereld zal moeten richten om onze eigen kennis te vergroten en economie gaande te houden. Daarnaast zijn we ook nog eens een reislustig volkje en is zo'n beetje de helft van de programma's op onze televisie niet van nederlandse oorsprong

Kinderen van achterstandswijken met een taalachterstand moet je al zien als 3 talige kinderen in dat geval, hoe meer talen je leert hoe makkelijker het wordt om een volgende taal te leren. Echter zullen deze kinderen met een taalachterstand waarschijnlijk nooit vloeiend worden in alle 3 de talen, maar zich wel in 3 talen kunnen redden ipv 1.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar zo vroeg mogelijk met een 2e taal te beginnen, en net zoals je de eerste taal aanleert, spelenderwijs dus, met liedjes/spelletjes en zonder al te veel regeltjes in het begin, dat komt later wel. Aansluitend hierbij zouden dus de kleuterklassen/peuterspeelzalen zijn omdat die leren met het benoemen van dingen, maar dan wel iets verder als Dora the Explorer lol (daar pikken ze geloof ik 3 woordjes op :P)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:56

miss_lizje schreef:
Als dyslect zeg ik nee, leer eerst maar 1 taal te beheersen en ga dan veder met een andere taal. Toen ik in de 2e klas van middelbare kwam wat het zeer moeilijk voor mij om het duits en het frans naast elkaar te zien ondanks dat we al 1 jaar frans hadden gehad. Mengelmoesen werden vaak gezien bij kinderen met dyslectie.

Dat zou betekenen dat je nooit verder kan met een andere taal, want het Nederlands perfect beheersen is nagenoeg onmogelijk.

Als kinderen op een niveau wat van hen verwacht kan worden het Nederlands beheersen, dan lijkt me een 2de taal geen probleem

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:57

Ik zou het een verrijking vinden van het onderwijs! Zo leert een kind echt goed engels! :j
En dat ga je in de toekomst nodig hebben, Nederland is een (kennis)exportland.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:59

Dat baseer ik niet op mijn eigen ervaring maar op verschillende onderzoeken (waarvan ik de uitkomst wel kan bevestigen met mijn eigen ervaring van wat ik zie).
Er zijn tientallen onderzoeken aan gewijd en allen hebben ze hetzelfde effect. Niet voor niets is er een grote aandacht voor op (de meeste) basisscholen (in Brabant en Limburg ook, want docenten zien daar ook in dat ze een taalachterstand hebben).

Een accent leidt niet direct tot een taalachterstand maar het verkeerd gebruik van woorden, grammatica, dialectwoorden in de taal gebruiken als gewoonte etc wel.
Daar kun je hoog en laag over springen, daar hoef je het niet mee eens te zijn maar alle onderzoeken geven dezelfde uitkomst daarover.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:59

Ik heb altijd op tweetalige scholen gezeten en heb er alleen maar profijt van !

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:01

Ik zou willen dat ik tweetalig opgevoed was, Engels kost mij enorm veel moeite omdat ik de "feeling" gewoon niet heb door meerdere slechte docenten (werden halverwege het schooljaar gewoon ontslagen) en door laks gedrag van mijn kant.

Ik moet vanmiddag een formele brief schrijven voor Engels en dan piep ik hem wel hoor. :o