Ik las vanmorgen vol verbazing dat Wakker Dier aan staatssecretaris Dijksma heeft gevraagd op te treden tegen het illegaal gebruik van de krik. (bezit is niet verboden, gebruik wel). Ik moest natuurlijk direct aan deze situatie denken omdat wij de krik wel eens gebruiken bij het verlossen van een koe. Wakker Dier heeft bedacht dat je hem misschien wel mag gebruiken onder bepaalde voorwaarden, zoals bijvoorbeeld: een cursus, een krachtmeter op de krik of een beperking op dat ding zodat je niet meer dan zoveel kracht kunt zetten, of alleen toestaan dat dierenartsen zo'n ding mogen gebruiken. Hun redenering…je kunt er zoveel kracht mee zetten dat je een kalf levensgevaarlijk kunt verwonden…
Mijns inzien zou een verbod juist alleen maar een toename van dierenleed veroorzaken, nl. dode koeien en kalveren door zware bevallingen. Ik ken ook niemand hier van de boeren die zo'n ding zo onbenullig zou gebruiken dat ze een kalf doormidden zouden trekken. Hulp van de veearts is namelijk goedkoper dan een dood kalf en/of dode koe.