'Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iljavdm

'Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 20:58

Naar aanleiding van de donorweek en deze discussie op school vraag ik me af wat jullie vinden.
Het geen-bezwaarsysteem is een systeem waarbij iedere Nederlander automatisch orgaandonor zou worden, tenzij zij hier bezwaar tegen maken.
Vinden jullie dat dit systeem zou moeten worden ingevoerd in Nederland?
In landen als Spanje en België bijvoorbeeld hebben ze dit systeem ook.

Ik zelf denk om te beginnen dat het een goed plan zou zijn dit systeem in te voeren. Omdat veel mensen te laks of iets zijn om zich in te schrijven. 5,1 miljoen Nederlanders hebben vast laten leggen of ze donor willen worden. Er zijn dus miljoenen mensen die niks van zich hebben laten horen. Deze zullen dan Orgaandonor worden, wat veel meer donoren oplevert. Als er meer orgaandonoren zijn zullen de wachtlijsten ook korter worden. Er staan ruim 1400 mensen op de wachtlijst en per jaar sterven er 150 van terwijl ze op die wachtlijst staan. Dit zou met het bezwaarsysteem minder worden. Ook zal het geld besparen voor de gezondheidszorg. Een nierdialyse bijvoorbeeld kost 375 euro per behandeling. Dit word per patiënt 1875 euro per week. Dit kost met 200 nierpatiënten al snel 180 miljoen euro per jaar. Als er minder nierpatiënten zijn zou dit geld dus flink bespaart kunnen worden. Ook werkt de nier na transplantaties weer volledig en met nierdialyse maar 10 tot 15 procent.

Brand los.
Laatst bijgewerkt door Iljavdm op 29-10-13 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Re: 'Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden' (donatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:01

Ik vind niet dat je dit voor iedereen moet beslissen.
Ik wil het absoluut niet. Kan er dan ook niet mee zitten als ik ooit een orgaan nodig zou hebben dat ik die niet zou krijgen. Ik geef er zelf geen, dus mag eigenlijk ook niet verwachten dat ik er dan wel van zou profiteren.

Het is prima zoals het is. Ik wil geen donor zijn en dat blijft ook zo.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:06

Hier ook donorweek gehad en vandaag nog een project er over moeten inleveren voor mijn opleiding ;).

Ik vind dat dit niet ingesteld moet worden. Ik ken mensen in mijn omgeving die absoluut geen donor willen worden, en mensen die het juist wel willen omdat familie bijv. een harttransplantatie heeft gehad.
Wij zijn een nogal gemixt land (soms voor mijn gevoel zelfs minder Nederlanders :x ), en tsja dan zijn wij weer zo gastvrij om rekening te houden met andermans cultuur. Sommige culturen willen dit absoluut niet en kan ik me ook best wat bij voorstellen.

Wat ik wel vind, is dat er meer mensen ingelicht mogen/moeten worden over wat donorschap inhoud. En mensen motiveren om het formulier in te vullen, zodat het voor iedereen duidelijk is. Maar dat hangt denk ik toch echt af van scholen/opleidingen...

Edit; en het scheelt dat wij lid zijn van een soort Europees iets (naam even vergeten), waardoor er dus ook organen uit het buitenland kunnen komen. Hierdoor wordt er voor gezorgd dat mensen het best passende orgaan kunnen krijgen. Er zijn dus veel meer organen beschikbaar dan alleen van mensen uit Nederland :). (Quote uit mijn werkstuk; ''Eurotransplant verzorgt de internationale verdeling van donororganen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië. Door deze samenwerking is de kans op een passend orgaan groter.'')
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 29-10-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:08

Ik vind het een goed idee, voor veel mensen is het teveel hassle om je in te schrijven als donor. SuperAssie, je kunt dan toch gewoon bezwaar maken als je geen donor wilt zijn? Ik denk beter dat je standaard wél donor kunt zijn en daar bezwaar tegen maken, dan hoe het nu (niet) gaat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:08

SuperAssie schreef:
Ik wil het absoluut niet. Kan er dan ook niet mee zitten als ik ooit een orgaan nodig zou hebben dat ik die niet zou krijgen. Ik geef er zelf geen, dus mag eigenlijk ook niet verwachten dat ik er dan wel van zou profiteren.

Maar voor jou verandert er dan toch niks? Je moet enkel aangeven dat je geen donor wilt zijn.

Ik denk dat je met dit systeem veel toekomstig donoren opvangt die nu geen tijd/zin hebben om het door te geven, of die het stomweg vergeten. En ieder donororgaan is er weer 1.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:09

Ja, ik ben voor een aanpassing, toch nog schrikbarend veel mensen in mijn omgeving geven aan niets te hebben geregistreerd omdat ze het of teveel moeite vinden, of er nog niet aan gedacht hebben etc. Wel vind ik dat het afzien van donorschap gemakkelijk te regelen moet zijn.

SuperAssie, als jij geen donor wilt worden kan je dat gewoon registreren, het gaat enorm dat de mensen die nu wel donor zouden willen zijn, maar er niets mee hebben gedaan automatisch donor zijn ipv automatisch niet.

Molfre

Ik denk juist dat dat systeem mensen aanzet tot nadenken en zelf actie ondernemen. Van mij mag het zo ingevoerd worden. Wil je het niet? Stuur je een briefje of vul je een formulier in en klaar is kees! Als je dus absoluut geen donor wil zijn zou het niks moeten uitmaken.

secricible

Ik ga allereerst even vragen om je titel aan te laten passen. Een donatie is wat anders...

ik vind dit wel een goed systeem, mensen kunnen gewoon aangeven als ze niet willen. Je dwingt dus niemand, je beslist voor niemand. Iedereen is vrij om aan te geven wat ze willen.
De meerderheid die deze week een codicil hebben ingevuld hebben ja ingevuld. Daaruit kun je dus opmaken dat mensen het niet invullen terwijl ze het wel willen. Omgekeerd systeem lijkt me daarom een uitkomst.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:13

secricible schreef:
Ik ga allereerst even vragen om je titel aan te laten passen. Een donatie is wat anders...

ik vind dit wel een goed systeem, mensen kunnen gewoon aangeven als ze niet willen. Je dwingt dus niemand, je beslist voor niemand. Iedereen is vrij om aan te geven wat ze willen.
De meerderheid die deze week een codicil hebben ingevuld hebben ja ingevuld. Daaruit kun je dus opmaken dat mensen het niet invullen terwijl ze het wel willen. Omgekeerd systeem lijkt me daarom een uitkomst.

Gedaan, orgaandonatie paste niet :+

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:15

Ik heb er vandaag nog een presentatie over gehouden :)
De meeste mensen zijn idd geen donor omdat ze te 'lui' zijn om het formulier in te vullen.
Daarom word de keuze vaak overgelaten aan de nabestaanden.
Maar het gesprek tussen de arts en nabestaanden is vaak vol met emoties en zeer stressvol waardoor nabestaanden de overledene geen donor laten zijn.

Dus ik ben zeker van mening dat een (geen)-bezwaarsysteem een goede oplossing zou zijn voor het tekort aan donoren.
De 'luie' mensen zijn dan namelijk wel donor.
En de mensen die geen donor willen zijn, kunnen dat dan gewoon aangeven.
Laatst bijgewerkt door Ekeif96 op 29-10-13 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:16

Jikkeee schreef:
Hier ook donorweek gehad en vandaag nog een project er over moeten inleveren voor mijn opleiding ;).

Ik vind dat dit niet ingesteld moet worden. Ik ken mensen in mijn omgeving die absoluut geen donor willen worden, en mensen die het juist wel willen omdat familie bijv. een harttransplantatie heeft gehad.
Wij zijn een nogal gemixt land (soms voor mijn gevoel zelfs minder Nederlanders :x ), en tsja dan zijn wij weer zo gastvrij om rekening te houden met andermans cultuur. Sommige culturen willen dit absoluut niet en kan ik me ook best wat bij voorstellen.

Wat ik wel vind, is dat er meer mensen ingelicht mogen/moeten worden over wat donorschap inhoud. En mensen motiveren om het formulier in te vullen, zodat het voor iedereen duidelijk is. Maar dat hangt denk ik toch echt af van scholen/opleidingen...

Maar niemand is toch verplicht donor te worden? Je voert dit beleid in, stuurt naar ieder geregistreerd huishouden een informatie brief met een formulier om zich te laten uitschrijven en klaar ben je. Niemand die zegt dat jij persé donor moet zijn hoor.

Daarnaast is inmiddels gebleken dat je nog zoveel awareness campagnes kan houden en nog zoveel kan inlichten, het werkt niet voldoende.
Zelfs bij mij thuis! Ja het is te veel moeite, ik vergeet het etc etc. Ik ben zelf wel donor trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:20

Molfre schreef:
Maar niemand is toch verplicht donor te worden? Je voert dit beleid in, stuurt naar ieder geregistreerd huishouden een informatie brief met een formulier om zich te laten uitschrijven en klaar ben je. Niemand die zegt dat jij persé donor moet zijn hoor.

Daarnaast is inmiddels gebleken dat je nog zoveel awareness campagnes kan houden en nog zoveel kan inlichten, het werkt niet voldoende.
Zelfs bij mij thuis! Ja het is te veel moeite, ik vergeet het etc etc. Ik ben zelf wel donor trouwens.

Ik vind ook dat het moet blijven zoals het is. Even over het dik gedrukte, waarom kan je dat ook niet doen met invullen of je WEL wilt? Dus een formulier om je in te schrijven..

b.t.w. Dit is toch al een keer ingevoerd?

Edit: Chips, toch mis gegaan met de quotes :o i'm sorry!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:20

Molfre schreef:

Zo'n wet maakt mensen wel verplicht in mijn ogen, of althans verplicht om er mee bezig te zijn. En dat is goed, begrijp me niet verkeerd! Maar ik weet ook van mijzelf dat ik brieven vaak wat links laat liggen. Hoe stom ook. Ik heb er mijn twijfels over.
Campagnes werken in mijn ogen ook niet goed, ik denk echt dat het van onze generatie of die na ons vanuit school moet komen.

Ekeif96 schreef:
Dus ik ben zeker van mening dat een (geen)-bezwaarsysteem een goede oplossing zou zijn voor het tekort aan donoren.
De 'luie' mensen zijn dan namelijk wel donor.
En de mensen die geen donor willen zijn, kunnen dat dan gewoon aangeven.

Maar mensen met geloofsovertuiging? Je hebt ze volgens mij zelfs zo religieus die nog niet eens op een computer daarvoor kijken (christelijk), of überhaupt. En omdat men tegenwoordig alles zo digitaal mogelijk wil, tsja ik vind het een beetje tegenstrijdig en ook erg lastig. Of de mensen uit het Moslim geloof, die willen ook geen donor worden maar sommigen spreken geen eens een woord Nederlands. (Ja ik ben hier wel vol op tegen maar het is nou eenmaal zo). Ik vind het iets dubbels. Ik ben wel voor dat er meer wordt gedaan met donorschap en orgaandonatie, maar of het nu per direct voor iedereen standaard moet worden ingevuld? Neen daar heb ik mijn twijfels over...

Overigens wil ik zelf wel gewoon donor worden!

Loeky01

Re: 'Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:21

[***], denk dat je de quote van Molfre bedoelde ipv mij :P?

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:23

[***] schreef:
Jikkeee schreef:

Ik vind ook dat het moet blijven zoals het is. Even over het dik gedrukte, waarom kan je dat ook niet doen met invullen of je WEL wilt? Dus een formulier om je in te schrijven..

Blijkbaar werkt dit systeem niet want 72% van de opgestuurde brieven waarin word gevraagd of je donor wilt worden of niet is gewoon niet terug gestuurd. 38% wel inclusief degenen die geen donor willen worden.

En ze hebben het voorstel het in te voeren afgewezen geloof ik.

saskiakefie

Re: 'Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:24

Ja hoor voer maar in, ik ben voorstander. :) Mensen zijn verdomme gewoon te lui om zich te registreren terwijl dat andere mensenlevens kost. Ik heb me dan ook al een aantal jaar geleden ingeschreven, maar helaas genoeg mensen niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:25

Jikkeee schreef:
Molfre schreef:

Zo'n wet maakt mensen wel verplicht in mijn ogen, of althans verplicht om er mee bezig te zijn. En dat is goed, begrijp me niet verkeerd! Maar ik weet ook van mijzelf dat ik brieven vaak wat links laat liggen. Hoe stom ook. Ik heb er mijn twijfels over.
Campagnes werken in mijn ogen ook niet goed, ik denk echt dat het van onze generatie of die na ons vanuit school moet komen.

En dan moet je nadenken over de vraag: Wat is belangrijk? Individuele of collectieve belangen?

Wanneer je het huidige systeem aanhoudt (en dus de niet-donoren niets hoeven te doen) mis je veel orgaandonoren (en mogelijk levens).
Wanneer je een nieuw systeem invoert (en dus de niet-donoren actief hun wensen moet aangeven) ontvang je veel nieuwe donoren (en kun je meer levens redden).

Welke belangen zijn dan belangrijker? Die van de niet-donor, die niet 5 minuten hoeft te besteden aan zijn donorschap, of die van de samenleving/het collectief, die vele extra donororganen krijgt en waarbij er dus meer levens gered kunnen worden. Puur een hypothetische vraag.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:26

Iljavdm schreef:
[***] schreef:

Blijkbaar werkt dit systeem niet want 72% van de opgestuurde brieven waarin word gevraagd of je donor wilt worden of niet is gewoon niet terug gestuurd. 38% wel inclusief degenen die geen donor willen worden.

En ze hebben het voorstel het in te voeren afgewezen geloof ik.

Tsja heel eerlijk, hoe veel doen brieven nu nog tegenwoordig ;). Of mailtjes. We krijgen genoeg reclame binnen. En ook genoeg spam. Ik denk dat het eerst groter aangepakt moet worden, dus bij scholen, verenigingen, buurthuizen, huisartsen. Daar wordt er nog zo weinig aandacht aan besteed! Kijk daar eerst naar voordat je naar zulke drastische maatregelingen gaat. Maar dat is mijn mening.

Edit; volgens mij spreek ik mezelf tegen nu gezien mijn vorige posts :+. Maar ik bedoel dit hierboven eigenlijk te zeggen...
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 29-10-13 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

MidandaD schreef:

Dat systeem hebben we dus nu en dat werkt niet voldoende, omdat mensen te lui/laks/bang zijn om erover na te denken om zo'n formulier in te fullen. Als er per jaar zoveel levens gered kunnen worden door gewoon mensen eventjes met de neus op de feiten te drukken en de luien het werk uit handen te nemen is daar toch niks mis mee?

Jikkeee schreef:

Niet als je zorgt dat je met de invoering ook een uitschrijvingsformulier meestuurt naar alle geregistreerde huishoudens. Als iets verplicht is, kan je er niet onderuit en MOET je het doen, dat is hier dus niet het geval.

Wat betreft buitenlandse mensen en mensen met een religie, die kunnen zich ook aanpassen en daar kunnen toch maatregelen voor getroffen worden? Ik neem aan dat het merendeel zich in een community bevind en daarbinnen zijn vast wel mensen die wel Nederlands spreken.
Ik vind eerlijk gezegt (ik waag me in gevaarlijke wateren nu) dat we dit soort dingen niet moeten laten omdat een of twee minderheden in onze bevolking daar misschien een probleem mee hebben.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 29-10-13 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

saskiakefie schreef:
Ja hoor voer maar in, ik ben voorstander. :) Mensen zijn verdomme gewoon te lui om zich te registreren terwijl dat andere mensenlevens kost. Ik heb me dan ook al een aantal jaar geleden ingeschreven, maar helaas genoeg mensen niet.

_/-\o_

Het is gewoon echt maar een kwestie van een ja of een nee invullen. En door de laksheid van de nederlanders verdwijnen die briefjes bij het oud papier.

Iedereen standaard donor tenzij je nee invult. Dan denk ik dat ineens wel iedereen het in kan vullen..

spreekt een donor waar ze alles van morgen hebben.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:27

Jikkeee schreef:
Maar mensen met geloofsovertuiging? Je hebt ze volgens mij zelfs zo religieus die nog niet eens op een computer daarvoor kijken (christelijk), of überhaupt. En omdat men tegenwoordig alles zo digitaal mogelijk wil, tsja ik vind het een beetje tegenstrijdig en ook erg lastig. Of de mensen uit het Moslim geloof, die willen ook geen donor worden maar sommigen spreken geen eens een woord Nederlands. (Ja ik ben hier wel vol op tegen maar het is nou eenmaal zo). Ik vind het iets dubbels. Ik ben wel voor dat er meer wordt gedaan met donorschap en orgaandonatie, maar of het nu per direct voor iedereen standaard moet worden ingevuld? Neen daar heb ik mijn twijfels over...

Overigens wil ik zelf wel gewoon donor worden!

Even een stukje weggeknipt hoor voor de duidelijkheid.
Gelovige mensen hebben vaak zelf ook twijfels. Het spreekt zich allemaal tegen inderdaad.
daad van altruïsme, maar meent ook dat doneren geen verplichting mag zijn. Het protestantisme vreest dat het weggeven van een orgaan een belemmering bij de wederopstanding is, maar geeft voorrang aan naastenliefde. De islam meent dat het lichaam toebehoort aan Allah en daarom niet geschonden mag worden. Toch hecht dit geloof wel aan de clausule dat er voor levensreddende broederschap een uitzondering gemaakt mag worden.
En zo kan je doorgaan met verschillende geloven.

Het invoeren van dit systeem kan hun beslissing misschien iets makkelijker maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:28

Ben ik het ook mee eens trouwens, denk juist dat heel veel zich uit gaan schrijven, omdat het opeens 'verplicht' wordt.. (is een aanname!)

Maar in 2003 (?) is het volgens mij ook gekomen, maar dat werkte dus blijkbaar ook niet? Aangezien het nu niet meer zo is..

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:29

Molfre schreef:
Niet als je zorgt dat je met de invoering ook een uitschrijvingsformulier meestuurt naar alle geregistreerde huishoudens. Als iets verplicht is, kan je er niet onderuit en MOET je het doen, dat is hier dus niet het geval.

Wat betreft buitenlandse mensen en mensen met een religie, die kunnen zich ook aanpassen en daar kunnen toch maatregelen voor getroffen worden? Ik neem aan dat het merendeel zich in een community bevind en daarbinnen zijn vast wel mensen die wel Nederlands spreken.
Ik vind eerlijk gezegt (ik waag me in gevaarlijke wateren nu) dat we dit soort dingen niet moeten laten omdat een of twee minderheden in onze bevolking daar misschien een probleem mee hebben.

Wat mij betreft begeef je je zeker niet op gevaarlijke wateren hoor, het is wel zo.

Ik denk dat er eerst gekeken moet worden naar andere mogelijkheden en dan pas het doorvoeren van deze wet. En jeetje, jullie zetten me gewoon aan het twijfelen :+. Terwijl ik zo duidelijk mijn mening dacht hebben te staan :').

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:30

SuperAssie schreef:

Dan kan je dat toch aangeven?
Je kunt het mensen nimmer verplichten, maar ontzettend veel mensen willen gerust donor zijn, maar vullen nooit dat formuliertje in (geen tijd, vergeten, etc). Die groep is groter dan de groep die absoluut geen donor wil zijn.
Ik ben groot voorstander van deze maatregel.

En als je pertinent geen donor wilt zijn prima, maar dan vervalt oom direct je recht.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:34

Focussed schreef:
SuperAssie schreef:

Maar voor jou verandert er dan toch niks? Je moet enkel aangeven dat je geen donor wilt zijn.

Ik denk dat je met dit systeem veel toekomstig donoren opvangt die nu geen tijd/zin hebben om het door te geven, of die het stomweg vergeten. En ieder donororgaan is er weer 1.

Ja maar zo word je wel gedwongen om er zelf iets aan te doen, zodat je het niet meer bent. Als ik zo graag donor zou willen zijn, zou ik dat wel aangeven.
Edit: En kinderen/minderjarigen zullen dit uiteraard niet zelf mogen/kunnen aanpassen, waardoor ze gedwongen donor moeten zijn.
Ik heb het nooit gewild, en wist ook al van vrij jonge leeftijd dat ik gecremeerd wil worden, dus dan zou er voor mij besloten zijn geweest als ik 12 jaar geleden niet gered was door mijn zus dat mijn organen maar afgegeven moesten worden?
Laatst bijgewerkt door Equisync op 29-10-13 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt