Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
OsMo schreef:Ja waar leg je de grens?
Citaat:Waarom zouden we door middel van euthanasie een ander mens moeten opzadelen met de wens graag dood te willen?
Citaat:Daarnaast zie ik euthanasie als een verwende ontwikkeling in onze westerse maatschappij.
Citaat:Ik kan mij best voorstellen dat het erg moeilijk is om steeds minder zelf je lichaam aan te kunnen sturen maar zolang je geen ondragelijke pijnen hebt en je bent helder van geest dan moet je zelf die stap maar zetten.
OsMo schreef:Heel eerlijk vind ik dat wanneer je gezond bent in geest en lichaam je niet mag verlangen dat een ander je gaat helpen met zelfdoding.
Dani schreef:OsMo schreef:Heel eerlijk vind ik dat wanneer je gezond bent in geest en lichaam je niet mag verlangen dat een ander je gaat helpen met zelfdoding.
Iemand die gezond is van lichaam en geest wil niet dood.
Dani schreef:OsMo schreef:Heel eerlijk vind ik dat wanneer je gezond bent in geest en lichaam je niet mag verlangen dat een ander je gaat helpen met zelfdoding.
Iemand die gezond is van lichaam en geest wil niet dood.
Ik vind het overigens ook enorm naïef om te doen of euthanasiewetgeving samenhangt met maakbaarheid van het leven of egoïsme. Mensen kiezen al sinds het begin der tijden voor het einde van hun leven. Zelfmoord komt voor in alle landen, onder alle bevolkingsgroepen. En ik vind het in- en intriest dat in onze maatschappij met zóveel voorzieningen en mogelijkheden er nog steeds mensen zijn die zich gedwongen voelen voor een trein te springen, zichzelf op te hangen, een overdosis te nemen van Godweetwat, of van een flat te springen. Dat zou niet nodig moeten zijn. Euthanasiewetgeving zorgt niet voor méér mensen die dood willen, het zorgt alleen dat de mensen die dood willen dat op een waardige manier kunnen doen.
Cayenne schreef:Dat is wel heel kort door de bocht. De vrouw waar ik het in m'n eerdere post over gehad was voor haar leeftijd nog goed gezond (was geloof ik ergens in de 70), en goed bij de pinken mentaal gezien, maar had gewoon een mooi leven gehad en vond het goed zo. Ze mankeerde lichamelijk en geestelijk ook verder niets (haar eigen woorden) maar ze had er gewoon geen zin meer in. Dat moet toch ook kunnen? Het is haar leven.
Citaat:Daarnaast vind ik dat we met zijn allen nogal gewend zijn geraakt aan de maakbaarheid van het leven. We willen overal maar controle over hebben. Voor sommige dingen valt natuurlijk wat te zeggen, maar soms gaat het nogal ver.